Dôvodová správa
A Všeobecná časť
Návrh zákona má za cieľ jednoznačne špecifikovať tok finančných prostriedkov na činnosť centier voľného času a zabezpečiť adresnosť ich poskytovania na účel na ktorý boli pridelené.
Na základe legislatívnych zmien sa zmenil tok finančných prostriedkov na činnosť centier voľného času. Do 31.12.2012 im boli prideľované dotácie na mzdy a prevádzku na všetkých členov záujmových útvarov tak, ako ich vykázali k 15. septembru predchádzajúceho roka. Miesto trvalého bydliska ich členov bolo vymedzené podľa okresu, v ktorom CVČ sídlilo, resp. na priľahlé okresy; ich vek mohol byť do 30 rokov veku. Finančné prostriedky z výnosu dane z príjmov fyzických osôb im prideľovala obec, v ktorej mali sídlo.
Novelou zák. 596/2003 Z.z. z znení neskorších predpisov, zák. 597/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov a NV SR č. 668/2004 Z.z. sú od 1.1.2013 obci prideľované len finančné prostriedky na deti 5-15 ročné, s trvalým pobytom na území danej obce.
Každá obec má právo rozhodnúť ako bude záujmové vzdelávanie v centrách voľného času financovať. Môže rozhodnúť o pridelení financií aj inej vekovej kategórii (napr. do 25 resp. do 30 rokov veku – problémom však je zväčša tá skutočnosť, že zo štátneho rozpočtu dostane finančné prostriedky iba na deti od 5 do 15 rokov veku). Taktiež môže prideliť prostriedky aj na CVČ, ktoré nemajú sídlo v jej obci (nie však formou normatívu stanoveného vo VZN o určení výšky dotácie na prevádzku a mzdy škôl a školských zariadení, ale inou formou – napr. poskytnutím dotácie z rozpočtu mesta), resp. môže rozhodnúť, že nepridelí prostriedky žiadnemu CVČ sídliacemu v inej obci.
Zmena financovania CVČ každému centru, ktoré poskytuje výchovu pre deti z iných obcí prináša finančnú neistotu a obavu, ako a kedy sa jednotlivé obce rozhodnú prispieť na ich činnosť za deti z iných obcí. Problém nastáva aj vtedy, ak si centrá susediacich obcí vzájomne poskytujú výchovnú činnosť (napr. Martin-Vrútky), resp. ak obec na svojom území nemá zriadené CVČ a túto funkciu zabezpečuje mesto resp. iná obec.
Situácia by sa čiastočne vyriešila zmenou legislatívy tak, že každá obec by bola povinná poskytnúť získané podielové dane na CVČ, ak preukazne poskytujú výchovu pre jej obyvateľov 5-15 ročných.
Legislatívnou úpravou stanovenia povinnosti obce zasielať finančné zdroje do centra voľného času sa zabezpečí účel, na ktorý štát finančné zdroje obci prideľuje. Zasielaním finančných zdrojov centru voľného času na základe čestného prehlásenia zákonného zástupcu dieťaťa sa zabezpečí adresnosť toku financií. Nebudú prideľované na vôli obce, ktoré centrum voľného času chce podporovať, ale bude povinné financovať to, ktoré dieťa reálne navštevuje.