DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Jana Vaľová, Jana Laššáková, Peter Fitz, Viera Mazúrová a Otto Brixi. Návrhom zákona sa novelizuje zákon o obecnom zriadení (čl. I), zákon č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Bratislave (čl. II) a zákon č. 401/1990 Zb. o meste Košice (čl. III).
Cieľom návrhu zákona je zosúladenie znižovania počtu poslancov s úpravami v Bratislave a v Košiciach s cieľom ušetriť finančné prostriedky, ktoré sa dajú využiť iným spôsobom na chod a fungovanie miest a obcí.
V septembri roku 2011 pribudla nová skutková podstata trestného činu verejných činiteľov (§ 327a Trestného zákona - verejný činiteľ, ktorý nesplní povinnosť vyplývajúcu z jeho právomoci pri správe majetku štátu, majetku obce, majetku vyššieho územného celku alebo majetku verejnoprávnej inštitúcie a spôsobí tým škodu veľkého rozsahu na majetku štátu, majetku obce, majetku vyššieho územného celku alebo majetku verejnoprávnej inštitúcie potrestá sa odňatím slobody na jeden rok až päť rokov). Aj z tohto dôvodu, keďže primátor (starosta) ako štatutár zodpovedá za chod mesta (obce) je trestnoprávne zodpovedný za škody v meste (obci), musí mať kompetencie priamo si vyberať riadiacich pracovníkov rozpočtových a príspevkových organizácií, ktorí priamo riadia a sú zodpovední za zverený majetok mesta a hospodárenie s ním.
Zákon nešpecifikuje, kto je prítomný a kto nie je prítomný pri hlasovaní, či sú to zapísaní prítomní alebo prezentovaní prítomní. Z praxe miest a obcí nastali situácie, kedy prokuratúra napadla procesné chyby pri hlasovaniach a nebolo zrejmé pri všeobecných záväzných nariadeniach, či hlasoval dostatok poslancov. Z toho dôvodu sa navrhuje, aby bližšie vyšpecifikovanie výkladu počtu prítomných poslancov bol záväzne upravený v rokovacom poriadku obecného zastupiteľstva.
Poslaneckým návrhom boli upravené platy primátorov a starostov, ale pozabudlo sa na úpravu platov hlavného kontrolóra obce, takže sa navrhuje zosúladenie platu hlavného kontrolóra s platom primátora, a to aj z toho dôvodu, že v niektorých mestách nastali prípady, že pri základnom plate primátora, ak mal kontrolór navrhnutú odmenu, jeho príjem prevýšil plat primátora.
Predkladaný návrh zákona nezakladá nároky na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.