NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD-82/2013
362a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 362) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 362) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 418 z 5. februára 2013 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávania, vedu, mládež a šport.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Návrh zákona odporučili schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 183 z 26. februára 2013,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 147 zo 7. marca 2013,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 36 zo 7. marca 2013,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 72 zo 6. marca 2013.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru (Z celkového počtu 13 poslancov bolo prítomných 12 poslancov. Za návrh uznesenia hlasovali 6 poslanci, 4 boli proti a 2 sa zdržali hlasovania.).
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré návrh zákona prerokovali prijali tieto návrhy:
1.Za bod 45. sa vkladá nový 46. bod, ktorý znie:
„46. V § 31 ods. 3 úvodnej vete sa slová „je oprávnený“ nahrádzajú slovom „môže“.“.
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívnotechnickú a gramatickú úpravu úvodnej vety s ohľadom na vloženie nového písmena d) v § 31 ods. 3 ( 47. bod návrhu).
3
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I bod 73 znie:
„73. V § 34 ods. 18 sa slová „odsekov 5 a 7“ nahrádzajú slovami „odsekov 6 a 8“ a slovo „troch“ sa nahrádza slovom „šiestich“.“.
Ide o opravu citácie vnútorných odkazov v platnom znení ( ustanovenie § 34 ods. 18 pred prečíslovaním ods. 17).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I 106. bode v § 43 ods. 6 sa za slová „odseku 2“ vkladajú slová „písm. a), c) a d)“.
Jednou z činností a postupov v zmysle § 43 ods. 2 písm. b) (104. bod návrhu) je aj vypracovanie individuálneho akčného plánu. Navrhovanou zmenou sa odstráni to, že individuálny akčný plán nebude odkazovať sám na seba.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I bode 113 v § 46 odsek 7 znie:
„(7) Úrad môže občanovi, ktorý bol uchádzačom o zamestnanie a ktorý bol na základe absolvovania vzdelávania a prípravy pre trh práce, ktoré si zabezpečil z vlastnej iniciatívy na základe uzatvorenej písomnej dohody podľa odseku 12, vyradený z evidencie uchádzačov o zamestnanie z dôvodu nástupu do zamestnania alebo začatia prevádzkovania alebo vykonávania samostatnej zárobkovej činnosti, na ktorú mu nebol poskytnutý príspevok podľa § 49 alebo podľa § 57, poskytnúť príspevok na vzdelávanie a prípravu pre trh práce vo výške 100 % oprávnených nákladov podľa § 48, najviac v sume 600 eur. Príspevok na
4
vzdelávanie a prípravu pre trh práce sa poskytuje na základe písomnej žiadosti, ktorej súčasťou je
a)pracovná zmluva uzatvorená najmenej na šesť mesiacov alebo doklad o oprávnení prevádzkovať alebo vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť, ktoré vzniklo po absolvovaní vzdelávania a prípravy pre trh práce,
b)doklad o absolvovaní vzdelávania a prípravy pre trh práce, ktoré súvisí s výkonom pracovnej činnosti vykonávanej v rámci zamestnania, do ktorého nastúpil, alebo s prevádzkovaním alebo vykonávaním samostatnej zárobkovej činnosti,
c)doklad o úhrade nákladov vzdelávania a prípravy pre trh práce.“.
V kontinuite s navrhovanou možnosťou vzdelávania a prípravy pre trh práce z vlastnej iniciatívy uchádzača o zamestnanie a s tým súvisiacou úhradou nákladov (do výšky 600 eur) v prípade, ak sa na základe tohto vzdelávania a prípravy pre trh práce uchádzač o zamestnanie zamestná najmenej na šesť mesiacov sa navrhuje, aby rovnaká možnosť bola zabezpečená aj pre uchádzača o zamestnanie, ktorý na základe vzdelávania a prípravy pre trh práce z vlastnej iniciatívy, začne prevádzkovať alebo vykonávať samostatne zárobkovú činnosť, na ktorú mu nebol poskytnutý príspevok podľa tohto zákona.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I 123. bode v § 49 ods. 1 sa slová „písm. b) a d)“ nahrádzajú slovami písm. b) alebo písm. d)“.
Navrhuje sa explicitne ustanoviť, že podmienkou na poskytnutie príspevku nie je aby žiadateľ bol súčasne samostatne zárobkovo činnou osobou (SZČO) podľa § 5 ods. 1 písm. b) aj podľa písm. d), ale stačí aby spĺňal iba jednu podmienku. Navrhovaná zmena vystihuje zámer predkladateľa (účel ustanovenia) a zároveň sa predíde prípadným nezrovnalostiam v aplikačnej praxi.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
6.V čl. I 145. bode v § 55 ods. 7 písm. d) sa za slovo „oznámiť“ vkladá slovo „úradu“.
Navrhuje sa vymedziť (doplniť) subjekt, ktorému sa má oznámiť zmena sídla.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I v 150. bode v § 56a ods. 2 sa slová „mesačne vo výške“ nahrádzajú slovami na úhradu“ a slová „zamestnávateľom zo mzdy“ sa nahrádzajú slovami „zamestnávateľom mesačne zo mzdy“.
Navrhuje sa spresnenie normatívneho textu s cieľom odstrániť rozpor s navrhovanou úpravou v odseku 3, podľa ktorej sa príspevok poskytuje štvrťročne.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I 154. bode v § 57 ods. 1 sa slová „písm. b) a d)“ nahrádzajú slovami „písm. b) alebo písm. d)“.
Navrhuje sa explicitne ustanoviť, že podmienkou na poskytnutie príspevku nie je aby žiadateľ bol súčasne samostatne zárobkovo činnou osobou (SZČO) podľa § 5 ods. 1 písm. b) aj podľa písm. d), ale stačí aby spĺňal iba jednu podmienku. Navrhovaná zmena vystihuje zámer predkladateľa (účel ustanovenia) a zároveň sa predíde prípadným nezrovnalostiam v aplikačnej praxi.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
9.Za bod 156. sa vkladá nový bod 157., ktorý znie:
„157. V § 58 ods. 15 úvodnej vete sa slová „je oprávnený“ nahrádzajú slovom „môže“.“.
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívnotechnickú a gramatickú úpravu úvodnej vety v súvislosti s vložením nového písmena c) v § 58 ods. 15 (157. bod návrhu).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. I bode 181 v § 69 písm. c) a d) sa slová „postup pri vedení evidencie“ nahrádzajú slovami „podrobnosti o evidencii“.
Ide o spresnenie predmetu vykonávacieho predpisu k tomuto zákonu, ktorý bude vydaný na základe § 69 a ktorý bude upravovať podrobnejšie informácie o uchádzačovi o zamestnanie vedené v evidencii uchádzačov o zamestnanie (napr. informácie o poskytnutých príspevkoch podľa tohto zákona, o účasti na aktívnych opatreniach na trhu práce a pod.)
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. I 192. bode v prílohe č. 1 časť B písm. j) znie:
„j) kvalifikačné predpoklady (dosiahnutý stupeň vzdelania, absolvovaný študijný odbor alebo učebný odbor) a požadovaná prax,“.
Ide o spresnenie normatívneho textu v nadväznosti na platnú právnu úpravu, v zmysle ktorej sa stupeň vzdelania považuje za kvalifikačný predpoklad.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7
12.Za čl. IV sa vkladá nový čl. V, ktorý znie:
„Čl. V
Zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení zákona č. 393/2012 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 4 odsek 4 znie:
„(4) Dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa ohrozeného sociálnym vylúčením a dotáciu na podporu výchovy k plneniu školských povinností dieťaťa ohrozeného sociálnym vylúčením možno poskytnúť žiadateľovi, ktorým je
a)zriaďovateľ materskej školy alebo zriaďovateľ základnej školy okrem zriaďovateľa, ktorým je obvodný úrad v sídle kraja,34a)
b)obec podľa sídla školy, ak zriaďovateľom materskej školy alebo zriaďovateľom základnej školy je obvodný úrad v sídle kraja,34a)
c)občianske združenie, ktorého členmi rodičia alebo iní zástupcovia detí a priatelia školy, ak zriaďovateľom materskej školy alebo zriaďovateľom základnej školy je obvodný úrad v sídle kraja,34a) alebo
d)v odôvodnených prípadoch materská škola alebo základná škola, na základe písomnej dohody so zriaďovateľom podľa písmena a) alebo s obcou podľa písmena b).“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 34a znie:
34a) § 10 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
2. V § 10 sa odsek 4 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) dohoda podľa § 4 ods. 4 písm. d) s uvedením dôvodu, pre ktorý je materská škola alebo základná škola žiadateľom o dotáciu.“.“.
Doterajšie čl. V a VI sa primerane označia.
Návrhom zákona sa navrhuje reagovať na zmeny, ktoré nastali od 1.1.2013 v súvislosti so zrušením krajských školských úradov a prenesením ich pôsobnosti na obvodné úrady v sídle kraja, ako aj odstrániť problémy vzniknuté v praxi pri poskytovaní dotácií na podporu plnenia školských povinností dieťaťa ohrozeného sociálnym vylúčením (ďalej len „dotácia na školské potreby“) a na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa ohrozeného sociálnym vylúčením (ďalej len „dotácia na stravu“).
8
Dotácia na školské potreby a dotácia na stravu sa poskytovala žiadateľovi aj pre deti zo špeciálnych materských škôl a špeciálnych základných škôl, ktorých zriaďovateľom do 31.12.2012 bol krajský školský úrad. V nadväznosti na zákon č. 345/2012 Z. z. o niektorých opatreniach v miestnej štátnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým sa zrušili krajské školské úrady a zmenu v zákone č. 596/2003 Z. z. o školskej správe a školskej samospráve v znení neskorších predpisov s účinnosťou od 1.1.2013, na základe ktorej prešla zriaďovateľská pôsobnosť z krajských školských úradov na obvodné úrady v sídle kraja, sa navrhuje upraviť terminológiu v zákone č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení zákona č. 393/2012 Z. z. (ďalej len „zákon o dotáciách“).
Návrhom zákona sa navrhuje rozšírenie oprávnených subjektov, ktoré môžu byť žiadateľom o dotáciu na stravu a na dotáciu na školské potreby. Navrhuje sa aby žiadateľom o dotáciu na stravu a dotáciu na školské potreby mohla byť taktiež materská škola a základná škola. Dôvodom návrhu na takúto legislatívnu úpravu je docielenie väčšej variability v porovnaní so súčasnými možnosťami, ktoré zákon o dotáciách umožňuje.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k uvedenému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 odsek 4 písmeno f) a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
9
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 12 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Janu Vaľovú vystúpiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru a predložiť Národnej rade Slovenskej republiky návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledkoch prerokovania návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 42 z 12. marca 2013.
Bratislava 12. marca 2013
Ján Podmanický v. r.
predseda výboru