Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
30. schôdza výboru
Číslo: CRD - 98/2013 - VHZ
131
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
z 12. marca 2013
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 359) znovuotvorená rozprava
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
dopĺňa uznesenie z 5. marca 2013 č. 119 k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 359) takto:
1.V čl. I body 2 až 4 znejú:
"2. V § 1 odsek 3 znie:
"(3) Tento zákon sa nevzťahuje ani na podlimitnú zákazku, ktorej predmetom je
a) činnosť znalca, tlmočníka alebo prekladateľa na účely občianskeho súdneho konania, trestného konania vrátane prípravného konania, správneho konania, rozhodcovského konania alebo iného obdobného konania, odborná činnosť právnickej osoby alebo fyzickej osoby na účely trestného konania vrátane prípravného konania a odborná činnosť prizvanej osoby na účely kontrolnej činnosti alebo na účely správneho konania a odborná činnosť fyzickej osoby alebo právnickej osoby na účely štátnej expertízy podľa osobitného predpisu,6aa)
b) nadobúdanie knižničných fondov,
c) dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby, ktorú zadáva zastupiteľský úrad Slovenskej republiky v zahraničí alebo ktoré určené na oficiálnu rozvojovú pomoc, medzinárodnú humanitárnu pomoc alebo logistickú podporu ozbrojených síl Slovenskej republiky vyslaných na plnenie úloh mimo územia Slovenskej republiky,
d) dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby, ktorých odberateľom je verejný obstarávateľ podľa § 6 ods. 1 písm. a) alebo b) a dodávateľom
1.Zbor väzenskej a justičnej stráže, ak ide o tovar, stavebné práce alebo služby zabezpečované zamestnávaním odsúdených a obvinených, alebo
2
2.stredná odborná škola, ak ide o tovar, stavebné práce alebo služby zabezpečované žiakmi strednej odbornej školy v rámci praktického vyučovania,
e) dodanie tovaru alebo poskytnutie služby na zabezpečenie úhrady výdavkov na deti a mladých dospelých v profesionálnych rodinách a zabezpečenie potrieb detí a mladých dospelých z vyčleneného rozpočtu na stravovanie a hospodárenie v samostatných skupinách detského domova podľa osobitného predpisu,6ab)
f) dodanie tovaru, ktorým hudobné nástroje alebo poskytnutie služby, ktorou je umelecký výkon alebo použitie umeleckého výkonu,
g) poskytnutie služby, ktorou je poštová služba z rozsahu univerzálnej služby podľa osobitného predpisu,6ac)
h) uskutočnenie stavebných prác, ak je predpokladaná hodnota zákazky rovná alebo nižšia než 200 000 eur, dodanie tovaru alebo poskytnutie služby, ak na takéto dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby udelí výnimku vláda Slovenskej republiky (ďalej len "vláda") podľa odseku 5.".
Poznámky pod čiarou k odkazom 6ab a 6ac znejú:
6ab) § 52 ods. 1 a § 53 ods. 4 zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
6ac) § 3 ods. 2 zákona č. 324/2011 Z.z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
3. V § 1 sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
"(5) Ak by postup podľa tohto zákona znemožnil alebo významne sťažil plnenie úloh verejného obstarávateľa podľa osobitných predpisov alebo viedol pri plnení týchto úloh k nehospodárnemu alebo neefektívnemu vynakladaniu prostriedkov verejného obstarávateľa, verejný obstarávateľ môže požiadať o udelenie výnimky z tohto zákona pre podlimitnú zákazku na uskutočnenie stavebných prác, ak je predpokladaná hodnota zákazky rovná alebo nižšia než 200 000 eur, na dodanie tovaru alebo na poskytnutie služby; na udelenie výnimky nie je právny nárok. Žiadosť predkladá verejný obstarávateľ, ktorý nie je ministerstvom, tomu ministerstvu, do ktorého vecnej, zakladateľskej alebo zriaďovateľskej pôsobnosti patrí a ak takého ministerstva niet, tak Ministerstvu financií Slovenskej republiky, s uvedením dôvodov na udelenie výnimky podľa prvej vety. Ministerstvo, ktorému bola žiadosť predložená, môže vláde navrhnúť udeliť výnimku na základe žiadosti verejného obstarávateľa a najviac v jej rozsahu, ak za preukázané, že by postup podľa tohto zákona znemožnil alebo významne sťažil plnenie úloh verejného obstarávateľa podľa osobitných predpisov alebo viedol pri plnení týchto úloh k nehospodárnemu alebo neefektívnemu vynakladaniu prostriedkov verejného obstarávateľa; ak je verejným obstarávateľom ministerstvo, predkladá návrh vláde priamo tento verejný obstarávateľ. Ak vláda výnimku udelí, uvedie v rozhodnutí o udelení výnimky identifikáciu verejného obstarávateľa a určenie rozsahu výnimky. Vláda zverejní rozhodnutie o udelení výnimky na webovom sídle Úradu vlády Slovenskej republiky a doručí ho verejnému obstarávateľovi a Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len "úrad"); spolu so zverejnením rozhodnutia zverejní vláda aj odôvodnenie udelenia výnimky. Úrad
3
rozhodnutie vlády bezodkladne zverejní vo Vestníku verejného obstarávania a v profile verejného obstarávateľa podľa § 113 ods. 3 (ďalej len "profil"). Ak ide o podlimitnú zákazku, na ktorú sa vzťahuje výnimka na základe rozhodnutia vlády, verejný obstarávateľ je povinný pri jej zadávaní postupovať podľa § 9 ods. 9.".
Doterajšie odseky 5 a 6 sa označujú ako odseky 6 a 7.
4. V § 1 ods. 7 sa slová "odsekov 2 4" nahrádzajú slovami "odsekov 2 5".".
Bod 2 z dôvodu sprehľadnenia spája súvisiace body novely do jedného bodu a navrhuje zaviesť nové výnimky pre podlimitné zákazky.
Výnimka z podlimitných zákaziek podľa písmena e) sa navrhuje z dôvodu, že detské domovy vnútorne organizačne usporiadané do profesionálnych rodín a do rôznych typov skupín. Skupinu tvorí cca 8 detí, skupiny žijú samostatným životom, spravidla aj lokalizované osobitne napr. v samostatnom rodinnom dome alebo byte v bytovom dome. Aj v prípade, že je v jednom objekte viac skupín priestorovo riešené ako samostatné byty. Samostatnosť spočíva v tom, že si napr. skupiny aj samé varia, nakupujú veci bežnej spotreby a pod. t.j. neexistujú centrálne kuchyne, jedálne, sklady atď. Aby sa prostredie v ktorom musia deti vyrastať čo najviac podobalo rodinnému, aby bol podporený individuálny prístup (napr. aj oblečením), aby sa deti učili samostatnosti a boli zapojené do rozhodovania o bežných veciach ich každodenného života, je priamo v zákone č. 305/2005 Z.z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele upravené, že deti (rôzneho veku) žijú v samostatných skupinách (diagnostických, samostatných skupinách, špecializovaných skupinách) so „...samostatným stravovaním, hospodárením a vyčleneným rozpočtom...“. Je teda zrejmé, že sa na takto vyčlenený rozpočet pre život detí (jedlo pre deti, hygiena pre deti, šaty pre deti, škola, cestovné lístky detí...) nemôže vzťahovať proces verejného obstarávania, čo je potrebné jednoznačne upraviť v zákone.
Výnimka na umelecké výkony a hudobné nástroje sa navrhuje z dôvodu špecifickej povahy tohto tovaru, resp. služby, ktorý ju predurčuje k výberu dodávateľa na základe kritérií, ktoré nie je možné objektívne vyjadriť. Z tohto dôvodu by bolo nehospodárne realizovať takéto zákazky prostredníctvom postupov verejného obstarávania.
Navrhuje sa výnimka pre poskytovanie univerzálnej poštovej služby, ktorej obsah a požiadavky na kvalitu stanovené zákonom č. 324/2011 Z.z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorej poštové sadzby za poskytovanie univerzálnej služby regulované Poštovým regulačným úradom, pričom zverejňované a dostupné.
4
Zverejňovanie poštových sadzieb však zároveň neumožňuje poskytovateľovi univerzálnej poštovej služby zúčastniť sa za rovnakých podmienok efektívnej hospodárskej súťaže medzi potenciálnymi záujemcami. Uvedenou úpravou dôjde aj k odstráneniu rozporu s § 9 ods. 4 predmetného zákona, ktorý uplatňuje princíp rovnakého zaobchádzania.
V bode 3 sa navrhuje zaviesť mechanizmus na udeľovanie výnimiek pre podlimitné zákazky na dodanie tovaru alebo poskytnutie služby. Ide o situácie, kedy postup podľa zákona o verejnom obstarávaní by bol neúčelný a v konečnom dôsledku nehospodárny. Z dôvodu flexibility a transparentnosti sa navrhuje aby tieto výnimky udeľovala vláda na návrh príslušného ministerstva a aby boli zverejňované.
Úprava v bode 4 je legislatívno-technická.
2.V čl. I bod 170 znie:
"170. Za § 155l sa vkladá § 155m, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 155m
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júla 2013
(1)Verejná súťaž, užšia súťaž, rokovacie konanie so zverejnením, súťažný dialóg, koncesia, súťaž návrhov alebo postup zadávania podprahovej zákazky, pri ktorých bolo oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania, oznámenie použité ako výzva na súťaž alebo výzva na predkladanie ponúk odoslané na uverejnenie do 30. júna 2013, sa dokončia podľa predpisov účinných do 30. júna 2013.
(2)Rokovacie konanie bez zverejnenia, ktoré sa preukázateľne začalo do 30. júna 2013, sa dokončí podľa predpisov účinných do 30. júna 2013.
(3)V konaní a pri výkone kontroly, ktoré začal úrad do 30. júna 2013, sa postupuje podľa predpisov účinných do 30. júna 2013.
(4)V konaní a pri výkone kontroly, ktoré začne úrad po 30. júni 2013 a vzťahuje sa na verejné obstarávanie podľa odsekov 1 a 2, sa postupuje podľa predpisov účinných do 30. júna 2013.
(5)Konanie o žiadosti o nápravu, podanej do 30. júna 2013 a konanie o námietkach vo veciach, kde bola žiadosť o nápravu alebo námietka podaná do 30. júna 2013, sa dokončia podľa predpisov účinných do 30. júna 2013. Rada je oprávnená mimo odvolacieho konania preskúmať aj rozhodnutia úradu vydané do 30. júna 2013.
(6)Úrad je povinný do 1. marca 2014
a)zriadiť evidenciu referencií podľa § 9a a zverejniť vzor referencie podľa § 9a ods. 6,
b)zriadiť elektronické úložisko podľa § 113 ods. 3 a najneskôr od 1. marca 2014 zabezpečiť splnenie povinností podľa § 49a ods. 2 a § 113 ods. 4 až 6,
c)zriadiť register osôb so zákazom podľa § 149a a najneskôr od 1. marca 2014 zabezpečiť splnenie povinností podľa § 149a,
(7)Verejný obstarávateľ a obstarávateľ nie povinní postupovať podľa § 9a ods. 3 5 a 8 11 do dňa nasledujúceho po dni zriadenia evidencie referencií podľa § 9a a zverejnenia vzoru referencie podľa § 9a ods. 6.
(8)Verejný obstarávateľ a obstarávateľ do dňa nasledujúceho po dni zriadenia elektronického úložiska a splnenia povinnosti úradu podľa § 113
5
ods. 3 a 4 oprávnení splniť povinnosť uverejnenia informácií a dokumentov, ktoré sa uverejňujú v profile, uverejnením na ich webovom sídle.
(9)Na uzatváranie dodatkov k zmluve, uzatvorenej do 30. júna 2013, sa použije ustanovenie § 9 ods. 3 v znení účinnom do 30. júna 2013.
(10)Na rámcovú dohodu a zmluvu, uzatvorenú do 30. júna 2013, sa ustanovenia § 10b v znení účinnom od 1. júla 2013 nepoužijú.
(11)Splnenie podmienky účasti podľa 28 ods. 1 písm. a), ak odberateľom bol verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ, je do troch rokov odo dňa nasledujúceho po dni zriadenia evidencie referencií podľa § 9a a zverejnenia vzoru referencie podľa § 9a ods. 6 možné aj potvrdeným dôkazom o plnení, ak ide o zákazky, ktoré boli realizované postupom podľa tohto zákona v znení účinnom do 30. júna 2013. Splnenie podmienky účasti podľa 28 ods. 1 písm. b), ak odberateľom bol verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ, je do piatich rokov odo dňa nasledujúceho po dni zriadenia evidencie referencií podľa § 9a a zverejnenia vzoru referencie podľa § 9a ods. 6 možné aj potvrdeným dôkazom o plnení, ak ide o zákazky, ktoré boli realizované postupom podľa tohto zákona v znení účinnom do 30. júna 2013. Na účely podľa prvej a druhej vety úrad zverejní vo vestníku informáciu o dátume zriadenia evidencie referencií podľa § 9a a zverejnenia vzoru referencie podľa § 9a ods. 6.
(12)Ministerstvo vnútra je povinné zriadiť elektronické trhovisko do 1. júla 2014. Povinnosť podľa § 94 ods. 1 vo vzťahu k oznámeniam podľa § 130 ods. 4, doručeným pred dňom zriadenia elektronického trhoviska, splní ministerstvo vnútra bezodkladne po zriadení elektronického trhoviska.
(13)Ak ide o podlimitnú zákazku, verejný obstarávateľ nie je povinný použiť postup podľa § 91 ods. 1 písm. a) pri zákazkách, ktoré boli vyhlásené alebo preukázateľne začaté najviac jeden kalendárny mesiac pred zriadením elektronického trhoviska. Na zákazky podľa prvej vety sa použije postup podľa § 100 102, ak ich predpokladaná hodnota je v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok rovnaká alebo vyššia ako finančný limit podľa § 4 ods. 3 písm. b) a ak ide o tovar, ktorým potraviny rovnaká alebo vyššia ako finančný limit podľa § 4 ods. 3 písm. c); na zákazky. ktorých predpokladaná hodnota je v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok nižšia, než tieto limity, sa použije ustanovenie § 9 ods. 9.
(14)Vláda Slovenskej republiky vymenuje prvých členov rady menovaných vládou do 1. augusta 2013, pričom dvoch členov rady vymenuje na funkčné obdobie troch rokov, dvoch členov rady na funkčné štyroch rokov a troch členov rady na funkčné obdobie piatich rokov.
(15)Za konanie, ku ktorému došlo do 30. júna 2013, je možné uložiť sankciu podľa predpisov účinných do 30. júna 2013.".
Zmena sa navrhuje z dôvodu potreby zosúladenia so skôr schválenou novelou zákona o verejnom obstarávaní. Zároveň sa ÚVO navrhuje ustanoviť rovnaké prechodné obdobie na splnenie povinností, ako pre MV SR.