Národná rada Slovenskej republiky
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD-98/2013
359a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 359) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 359) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 31. januára 2013 č. 416 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
2
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením z 26. februára 2013 č. 174.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočetuznesením z 7. marca 2013 č. 139.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti uznesením z 5. marca 2013 č. 119 a z 12. marca 2013 č. 131.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením z 6. marca 2013 č. 69.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I body 2 až 4 znejú:
"2. V § 1 odsek 3 znie:
"(3) Tento zákon sa nevzťahuje ani na podlimitnú zákazku, ktorej predmetom je
a) činnosť znalca, tlmočníka alebo prekladateľa na účely občianskeho súdneho konania, trestného konania vrátane prípravného konania, správneho konania, rozhodcovského konania alebo iného obdobného konania, odborná činnosť právnickej osoby alebo fyzickej osoby na účely trestného konania vrátane prípravného konania a odborná činnosť prizvanej osoby na účely kontrolnej činnosti alebo na účely správneho konania a odborná činnosť fyzickej osoby alebo právnickej osoby na účely štátnej expertízy podľa osobitného predpisu,6aa)
b) nadobúdanie knižničných fondov,
c) dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby, ktorú zadáva zastupiteľský úrad Slovenskej republiky v zahraničí alebo ktoré určené na oficiálnu rozvojovú pomoc, medzinárodnú humanitárnu pomoc alebo logistickú podporu ozbrojených síl Slovenskej republiky vyslaných na plnenie úloh mimo územia Slovenskej republiky,
d) dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby, ktorých odberateľom je verejný obstarávateľ podľa § 6 ods. 1 písm. a) alebo b) a dodávateľom
1.Zbor väzenskej a justičnej stráže, ak ide o tovar, stavebné práce alebo služby zabezpečované zamestnávaním odsúdených a obvinených, alebo
2.stredná odborná škola, ak ide o tovar, stavebné práce alebo služby zabezpečované žiakmi strednej odbornej školy v rámci praktického vyučovania,
e) dodanie tovaru alebo poskytnutie služby na zabezpečenie úhrady výdavkov
3
na deti a mladých dospelých v profesionálnych rodinách a zabezpečenie potrieb detí a mladých dospelých z vyčleneného rozpočtu na stravovanie a hospodárenie v samostatných skupinách detského domova podľa osobitného predpisu,6ab)
f) dodanie tovaru, ktorým hudobné nástroje alebo poskytnutie služby, ktorou je umelecký výkon alebo použitie umeleckého výkonu,
g) poskytnutie služby, ktorou je poštová služba z rozsahu univerzálnej služby podľa osobitného predpisu,6ac)
h) uskutočnenie stavebných prác, ak je predpokladaná hodnota zákazky rovná alebo nižšia než 200 000 eur, dodanie tovaru alebo poskytnutie služby, ak na takéto dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby udelí výnimku vláda Slovenskej republiky (ďalej len "vláda") podľa odseku 5.".
Poznámky pod čiarou k odkazom 6ab a 6ac znejú:
6ab) § 52 ods. 1 a § 53 ods. 4 zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
6ac) § 3 ods. 2 zákona č. 324/2011 Z.z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
3. V § 1 sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
"(5) Ak by postup podľa tohto zákona znemožnil alebo významne sťažil plnenie úloh verejného obstarávateľa podľa osobitných predpisov alebo viedol pri plnení týchto úloh k nehospodárnemu alebo neefektívnemu vynakladaniu prostriedkov verejného obstarávateľa, verejný obstarávateľ môže požiadať o udelenie výnimky z tohto zákona pre podlimitnú zákazku na uskutočnenie stavebných prác, ak je predpokladaná hodnota zákazky rovná alebo nižšia než 200 000 eur, na dodanie tovaru alebo na poskytnutie služby; na udelenie výnimky nie je právny nárok. Žiadosť predkladá verejný obstarávateľ, ktorý nie je ministerstvom, tomu ministerstvu, do ktorého vecnej, zakladateľskej alebo zriaďovateľskej pôsobnosti patrí a ak takého ministerstva niet, tak Ministerstvu financií Slovenskej republiky, s uvedením dôvodov na udelenie výnimky podľa prvej vety. Ministerstvo, ktorému bola žiadosť predložená, môže vláde navrhnúť udeliť výnimku na základe žiadosti verejného obstarávateľa a najviac v jej rozsahu, ak za preukázané, že by postup podľa tohto zákona znemožnil alebo významne sťažil plnenie úloh verejného obstarávateľa podľa osobitných predpisov alebo viedol pri plnení týchto úloh k nehospodárnemu alebo neefektívnemu vynakladaniu prostriedkov verejného obstarávateľa; ak je verejným obstarávateľom ministerstvo, predkladá návrh vláde priamo tento verejný obstarávateľ. Ak vláda výnimku udelí, uvedie v rozhodnutí o udelení výnimky identifikáciu verejného obstarávateľa a určenie rozsahu výnimky. Vláda zverejní rozhodnutie o udelení výnimky na webovom sídle Úradu vlády Slovenskej republiky a doručí ho verejnému obstarávateľovi a Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len "úrad"); spolu so zverejnením rozhodnutia zverejní vláda aj odôvodnenie udelenia výnimky. Úrad rozhodnutie vlády bezodkladne zverejní vo Vestníku verejného obstarávania a v profile verejného obstarávateľa podľa §
4
113 ods. 3 (ďalej len "profil"). Ak ide o podlimitnú zákazku, na ktorú sa vzťahuje výnimka na základe rozhodnutia vlády, verejný obstarávateľ je povinný pri jej zadávaní postupovať podľa § 9 ods. 9.".
Doterajšie odseky 5 a 6 sa označujú ako odseky 6 a 7.
4. V § 1 ods. 7 sa slová "odsekov 2 až 4" nahrádzajú slovami "odsekov 2 až 5".".
Bod 2 z dôvodu sprehľadnenia spája súvisiace body novely do jedného bodu a navrhuje zaviesť nové výnimky pre podlimitné zákazky.
Výnimka z podlimitných zákaziek podľa písmena e) sa navrhuje z dôvodu, že detské domovy vnútorne organizačne usporiadané do profesionálnych rodín a do rôznych typov skupín. Skupinu tvorí cca 8 detí, skupiny žijú samostatným životom, spravidla aj lokalizované osobitne napr. v samostatnom rodinnom dome alebo byte v bytovom dome. Aj v prípade, že je v jednom objekte viac skupín priestorovo riešené ako samostatné byty. Samostatnosť spočíva v tom, že si napr. skupiny aj samé varia, nakupujú veci bežnej spotreby a pod. t.j. neexistujú centrálne kuchyne, jedálne, sklady atď. Aby sa prostredie v ktorom musia deti vyrastať čo najviac podobalo rodinnému, aby bol podporený individuálny prístup (napr. aj oblečením), aby sa deti učili samostatnosti a boli zapojené do rozhodovania o bežných veciach ich každodenného života, je priamo v zákone č. 305/2005 Z.z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele upravené, že deti (rôzneho veku) žijú v samostatných skupinách (diagnostických, samostatných skupinách, špecializovaných skupinách) so „...samostatným stravovaním, hospodárením a vyčleneným rozpočtom...“. Je teda zrejmé, že sa na takto vyčlenený rozpočet pre život detí (jedlo pre deti, hygiena pre deti, šaty pre deti, škola, cestovné lístky detí...) nemôže vzťahovať proces verejného obstarávania, čo je potrebné jednoznačne upraviť v zákone.
Výnimka na umelecké výkony a hudobné nástroje sa navrhuje z dôvodu špecifickej povahy tohto tovaru, resp. služby, ktorý ju predurčuje k výberu dodávateľa na základe kritérií, ktoré nie je možné objektívne vyjadriť. Z tohto dôvodu by bolo nehospodárne realizovať takéto zákazky prostredníctvom postupov verejného obstarávania.
Navrhuje sa výnimka pre poskytovanie univerzálnej poštovej služby, ktorej obsah a požiadavky na kvalitu stanovené zákonom č. 324/2011 Z.z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorej poštové sadzby za poskytovanie univerzálnej služby regulované Poštovým regulačným úradom, pričom zverejňované a dostupné. Zverejňovanie poštových sadzieb však zároveň neumožňuje
5
poskytovateľovi univerzálnej poštovej služby zúčastniť sa za rovnakých podmienok efektívnej hospodárskej súťaže medzi potenciálnymi záujemcami. Uvedenou úpravou dôjde aj k odstráneniu rozporu s § 9 ods. 4 predmetného zákona, ktorý uplatňuje princíp rovnakého zaobchádzania.
V bode 3 sa navrhuje zaviesť mechanizmus na udeľovanie výnimiek pre podlimitné zákazky na dodanie tovaru alebo poskytnutie služby. Ide o situácie, kedy postup podľa zákona o verejnom obstarávaní by bol neúčelný a v konečnom dôsledku nehospodárny. Z dôvodu flexibility a transparentnosti sa navrhuje aby tieto výnimky udeľovala vláda na návrh príslušného ministerstva a aby boli zverejňované.
Úprava v bode 4 je legislatívno-technická.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I body 2 až 4 znejú:
"2. V § 1 odsek 3 znie:
"(3) Tento zákon sa nevzťahuje ani na podlimitnú zákazku, ktorej predmetom je
a) činnosť znalca, tlmočníka alebo prekladateľa na účely občianskeho súdneho konania, trestného konania vrátane prípravného konania, správneho konania, rozhodcovského konania alebo iného obdobného konania, odborná činnosť právnickej osoby alebo fyzickej osoby na účely trestného konania vrátane prípravného konania a odborná činnosť prizvanej osoby na účely kontrolnej činnosti alebo na účely správneho konania a odborná činnosť fyzickej osoby alebo právnickej osoby na účely štátnej expertízy podľa osobitného predpisu,6aa)
b) nadobúdanie knižničných fondov,
c) dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby, ktorú zadáva zastupiteľský úrad Slovenskej republiky v zahraničí alebo ktoré určené na oficiálnu rozvojovú pomoc, medzinárodnú humanitárnu pomoc alebo logistickú podporu ozbrojených síl Slovenskej republiky vyslaných na plnenie úloh mimo územia Slovenskej republiky,
d) dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby, ktorých odberateľom je verejný obstarávateľ podľa § 6 ods. 1 písm. a) alebo b) a dodávateľom
3.Zbor väzenskej a justičnej stráže, ak ide o tovar, stavebné práce alebo služby zabezpečované zamestnávaním odsúdených a obvinených, alebo
4.stredná odborná škola, ak ide o tovar, stavebné práce alebo služby zabezpečované žiakmi strednej odbornej školy v rámci praktického vyučovania."
3. V § 1 sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
"(5) Ministerstvo financií Slovenskej republiky môže na žiadosť verejného obstarávateľa rozhodnúť o ďalších výnimkách z tohto zákona pre podlimitné
6
zákazky, ak by postup podľa tohto zákona znemožnil alebo významne sťažil plnenie úloh verejného obstarávateľa podľa osobitných predpisov alebo viedol pri plnení týchto úloh k nehospodárnemu alebo neefektívnemu vynakladaniu prostriedkov verejného obstarávateľa. Rozhodnutie podľa prvej vety musí obsahovať identifikáciu verejného obstarávateľa, určenie rozsahu výnimky pre podlimitné zákazky a odôvodnenie, Ministerstvo financií Slovenskej republiky ho zverejní na svojom webovom sídle a doručí verejnému obstarávateľovi a Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len "úrad"). Úrad rozhodnutie podľa prvej vety zverejní vo Vestníku verejného obstarávania a v profile verejného obstarávateľa podľa § 113 ods. 3 (ďalej len "profil"). Ak ide o zákazku, na ktorú sa vzťahuje výnimka na základe rozhodnutia podľa prvej vety, verejný obstarávateľ je povinný pri jej zadávaní postupovať podľa § 9 ods. 9.".
Doterajšie odseky 5 a 6 sa označujú ako 6 a 7
4. V § 1 ods. 7 sa slová "odsekov 2 až 4" nahrádzajú slovami "odsekov 2 až 5".".
Bod 2 nepredstavuje zmenu v texte oproti vládnemu návrhu, avšak z dôvodu sprehľadnenia spája súvisiace body novely do jedného bodu.
V bode 3 sa navrhuje zaviesť mechanizmus na udeľovanie výnimiek pre podlimitné zákazky. Ide o situácie, kedy postup podľa zákona o verejnom obstarávaní by bol neúčelný a v konečnom dôsledku nehospodárny. Z dôvodu flexibility a transparentnosti sa navrhuje aby tieto výnimky udeľovalo MF SR a aby boli zverejňované.
Úprava v bode 4 je legislatívno-technická.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča neschváliť
3.V čl. I sa za bod 4 vkladá nový bod 5, ktorý znie:
5. V § 1 sa ods. 3 dopĺňa písmenami e) až g), ktoré znejú:
e) dodanie tovaru alebo poskytnutie služby na zabezpečenie úhrady výdavkov na deti a mladých dospelých v profesionálnych rodinách a zabezpečenie potrieb detí a mladých dospelých z vyčleneného rozpočtu na stravovanie a hospodárenie v samostatných skupinách detského domova podľa osobitného predpisu.6ab)“,
f) dodanie tovaru, ktorým hudobné nástroje a poskytnutie služby, ktorou je umelecký výkon alebo použitie umeleckého výkonu,
g) poskytnutie služby, ktorou je poštová služba z rozsahu univerzálnej poštovej služby podľa osobitného predpisu 6ac)"
Poznámky pod čiarou k odkazom 6ab a 6ac znejú:
6ab) § 52 ods. 1 a § 53 ods. 4 zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
7
6ac) § 3 ods. 2 zákona č. 324/2011 Z.z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Výnimka z podlimitných zákaziek podľa písmena e) sa navrhuje z dôvodu, že detské domovy vnútorne organizačne usporiadané do profesionálnych rodín a do rôznych typov skupín. Skupinu tvorí cca 8 detí, skupiny žijú samostatným životom, spravidla aj lokalizované osobitne napr. v samostatnom rodinnom dome alebo byte v bytovom dome. Aj v prípade, že je v jednom objekte viac skupín priestorovo riešené ako samostatné byty. Samostatnosť spočíva v tom, že si napr. skupiny aj samé varia, nakupujú veci bežnej spotreby a pod. t.j. neexistujú centrálne kuchyne, jedálne, sklady atď. Aby sa prostredie v ktorom musia deti vyrastať čo najviac podobalo rodinnému, aby bol podporený individuálny prístup (napr. aj oblečením), aby sa deti učili samostatnosti a boli zapojené do rozhodovania o bežných veciach ich každodenného života, je priamo v zákone č. 305/2005 Z.z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele upravené, že deti(rôzneho veku) žijú v samostatných skupinách (diagnostických, samostatných skupinách, špecializovaných skupinách) so „...samostatným stravovaním, hospodárením a vyčleneným rozpočtom...“. Je teda zrejmé, že sa na takto vyčlenený rozpočet pre život detí (jedlo pre deti, hygiena pre deti, šaty pre deti, škola, cestovné lístky detí...) nemôže vzťahovať proces verejného obstarávania, čo je potrebné jednoznačne upraviť v zákone.
Výnimka na umelecké výkony a hudobné nástroje sa navrhuje z dôvodu špecifickej povahy tohto tovaru, resp. služby, ktorý ju predurčuje k výberu dodávateľa na základe kritérií, ktoré nie je možné objektívne vyjadriť. Z tohto dôvodu by bolo nehospodárne realizovať takéto zákazky prostredníctvom postupov verejného obstarávania.
Navrhuje sa výnimka pre poskytovanie univerzálnej poštovej služby, ktorej obsah a požiadavky na kvalitu stanovené zákonom č. 324/2011 Z.z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorej poštové sadzby za poskytovanie univerzálnej služby regulované Poštovým regulačným úradom, pričom zverejňované a dostupné. Zverejňovanie poštových sadzieb však zároveň neumožňuje poskytovateľovi univerzálnej poštovej služby zúčastniť sa za rovnakých podmienok efektívnej hospodárskej súťaže medzi potenciálnymi záujemcami. Uvedenou úpravou dôjde aj k odstráneniu rozporu s § 9 ods. 4 predmetného zákona, ktorý uplatňuje princíp rovnakého zaobchádzania.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
8
Gestorský výbor odporúča neschváliť
4.V čl. I bod 6 § 4 ods. 2 sa slová "Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len "úrad")"
nahrádzajú slovom "úrad".
Ide o legislatívno-technickú zmenu, resp o zmenu, ktorá len spresňuje navrhované znenie bez zmeny významu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I bod 6 § 4 ods. 3 písm. a) sa za slovo "tovaru" vkladajú slová "bežne
dostupného na trhu".
Ide o legislatívno-technickú zmenu, resp o zmenu, ktorá len spresňuje navrhované znenie bez zmeny významu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I bod 8 § 5 ods. 13 znie:
"(13) Ak verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ nevie určiť predpokladanú hodnotu zákazky, najmä ak ide o opakované plnenia bez povinnosti verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa odobrať konkrétny rozsah plnenia, nemusí byť predpokladaná hodnota zákazky vyjadrená konkrétnym číslom a postačí uviesť, ktorý limit podľa § 4 prekračuje; to neplatí, ak verejný obstarávateľ a obstarávateľ vo väzbe na predpokladanú hodnotu zákazky určuje podmienky účasti vo verejnom obstarávaní.".
Ide o zmenu, ktorá spresňuje navrhované znenie a demonštratívne vypočítava, kedy nie je povinnosť uvádzať predpokladanú hodnotu zákazky číslom.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I bod 15 § 9 ods. 8 písm. a) sa slová "profile podľa § 113 ods. 3 (ďalej len
"profil")" nahrádzajú slovom "profile" a v písm. b) ako aj v poznámke pod čiarou sa označenie odkazu "8a" nahrádza označením "8b".
Legislatívno-technická úprava odkazu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
9
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I v 15. bode v § 9 ods. 8 písm. b) sa označenie poznámky pod čiarou „8a“
nahrádza označením „8b“ a súčasne sa takto upraví aj označenie samotne vkladanej poznámky.
Poznámka pod čiarou 8a už bola vložená zmenou v čl. I v 11. bode, preto pri vkladaní ďalšej novej poznámky je túto potrebné označiť v chronologickom poradí.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča neschváliť
9.V čl. I bod 15 § 9 ods. 9 znie:
"(9) Ak ide o zákazku na dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby, ktorá nespĺňa podmienky podľa § 4 ods. 2 alebo ods. 3, verejný obstarávateľ je povinný pri jej zadávaní dodržať povinnosti podľa odsekov 3 5 a zabezpečiť, aby vynaložené náklady na obstaranie predmetu zákazky boli primerané jeho kvalite a cene. Ak je predpokladaná hodnota zákazky podľa prvej vety rovnaká alebo vyššia než 1 000 eur, je verejný obstarávateľ povinný v profile zverejniť zadávanie takejto zákazky najmenej tri pracovné dni pred jej zadaním; ak je verejný obstarávateľ v časovej tiesni z dôvodu mimoriadnej udalosti nespôsobenej verejným obstarávateľom, ktorú nemohol predvídať, zverejní jej zadanie najneskôr v deň jej zadania.".
Pri zverejňovaní zákaziek, ktoré nemajú formálne upravený postup podľa tohto zákona sa navrhuje ustanoviť osobitnú lehotu na zverejňovanie v prípadoch mimoriadnej udalosti - obdobne ako pri priamom rokovacom konaní.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I bod 16 § 9a odseky 5 a 6 znejú:
"(5) Kritérium podľa odseku 4 písm. a) obsahuje údaj, či došlo k predčasnému skončeniu z dôvodu podstatného porušenia povinností dodávateľa alebo iného porušenia povinností dodávateľa a stručné odôvodnenie. Splnenie kritéria podľa odseku 4 písm. d) hodnotí verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ percentuálnym vyjadrením od nula do sto percent, s uvedením stručného odôvodnenia. Kritériá podľa ods. 4 písm. c) a d) informatívne a nemajú vplyv na výslednú hodnotiacu známku podľa odseku 6.
10
(6) Výsledná hodnotiaca známka je celé číslo od nula do sto, ktoré je automaticky pridelené v rámci funkcionality vzoru referencie. Výsledná hodnotiaca známka je vždy nula, ak dôjde k predčasnému skončeniu z dôvodu podstatného porušenia povinností dodávateľa; v iných prípadoch je vypočítaná spôsobom váženia jednotlivých hodnotiacich kritérií a posudzovania ich poradia dôležitosti v zostupnom poradí od kritéria podľa odseku 4 písm. a) po kritérium podľa odseku 4 písm. b).".".
Vzhľadom na to, že referencie novým inštitútom, navrhuje sa zúžiť rozsah povinne hodnotených kritérií len na tie, ktoré objektívne ľahko merateľné. Ak sa referencie zavedú do praxe a zaužívajú, je možné kritériá opäť rozšíriť.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V čl. I bod 17 znie:
"17. § 10 vrátane nadpisu znie:
"§ 10
Centrálna obstarávacia organizácia
(1) Centrálna obstarávacia organizácia na účely tohto zákona je
a) Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo vnútra") v súčinnosti s Ministerstvom financií Slovenskej republiky, ak ide o nadlimitnú zákazku na dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby, ktoré bežne dostupné na trhu, pre verejného obstarávateľa podľa § 6 ods. 1 písm. a),
b) ak nejde o prípad podľa písmena a), verejný obstarávateľ, ktorý zabezpečuje tovary, stavebné práce alebo služby určené pre verejných obstarávateľov alebo zadáva zákazky alebo uzaviera rámcové dohody určené pre verejných obstarávateľov,
c) obstarávateľ, ktorý zabezpečuje tovary, stavebné práce alebo služby určené pre obstarávateľov alebo zadáva zákazky alebo uzaviera rámcové dohody určené pre obstarávateľov, alebo
d) ak nejde o prípad podľa písmena a), európsky orgán verejnej moci, ktorý
1. zabezpečuje tovary, stavebné práce alebo služby určené pre verejných obstarávateľov alebo obstarávateľov alebo
2. zadáva zákazky alebo uzaviera rámcové dohody určené pre verejných obstarávateľov alebo obstarávateľov.
(2) Ak ide o nadlimitnú zákazku na dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby, ktoré bežne dostupné na trhu, verejný obstarávateľ podľa § 6 ods. 1 písm. a), je povinný nadobúdať takéto tovary, stavebné práce alebo služby od centrálnej obstarávacej organizácie podľa odseku 1 písm. a) alebo jej prostredníctvom, ak nie je v písomnej dohode, medzi centrálnou obstarávacou organizáciou podľa odseku 1 písm. a) a verejným obstarávateľom podľa § 6 ods. 1 písm. a) dohodnuté inak. Verejný obstarávateľ v prípadoch iných, než podľa prvej vety a obstarávateľ môžu
11
nadobúdať tovary, stavebné práce alebo služby prostredníctvom centrálnej obstarávacej organizácie alebo od centrálnej obstarávacej organizácie.
(3)Ak centrálna obstarávacia organizácia podľa odseku 1 písm. a) c) postupovala pri centrálnom verejnom obstarávaní v súlade s týmto zákonom, platí, že aj verejný obstarávateľ a obstarávateľ, v ktorého prospech alebo na ktorého účet sa verejné obstarávanie vykonalo, uzavrel zmluvu v súlade s týmto zákonom.
(4) Centrálna obstarávacia organizácia podľa odseku 1 písm. a) c) je povinná postupovať pri centrálnom verejnom obstarávaní podľa tohto zákona.“.
Ide o zmenu len v odsekoch 3 a 4, a to len o spresnenie v odkazoch. Navrhuje sa však uviesť celé znenie § 10 pre ľahšiu orientáciu v novele.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V čl. I bod 18 § 10a odsek 5 sa slová "nie je preskúmateľné súdom" nahrádzajú
slovami "je preskúmateľné súdom; žaloba musí byť podaná do 30 dní odo dňa právoplatnosti rozhodnutia rady.".
Vzhľadom na snahu minimalizovať možné negatívne dopady rozhodnutia sa navrhuje umožniť jeho súdny prieskum.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V čl. I bod 21 § 20 sa slová "spôsob výpočtu cien" nahrádzajú slovami "spôsob
výpočtu jednotkových cien a ak sa neuvádzajú jednotkové ceny ale len cena, tak aj spôsob výpočtu ceny".
Ide o spresnenie navrhovaného textu a jeho zjednotenie s infozákonom.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.V čl. I bod 22 znie:
"22. V § 21 odseky 1 a 2 znejú:
"(1) Verejný obstarávateľ a obstarávateľ eviduje všetky doklady a dokumenty z použitého postupu verejného obstarávania a uchováva ich päť rokov od uzavretia zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody, ak ide o podlimitnú zákazku a 10 rokov od uzavretia zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody, ak ide o nadlimitnú zákazku. Súčasťou dokumentácie je odôvodnenie použitia rokovacieho konania, súťažného dialógu alebo použitia zrýchleného postupu v
12
užšej súťaži alebo v rokovacom konaní so zverejnením.
(2) Verejný obstarávateľ a obstarávateľ vypracuje správu o každej zákazke, o každej rámcovej dohode a o každom zriadení dynamického nákupného systému, ktorá je súčasťou dokumentácie a uverejní ju na profile do desiatich pracovných dní odo dňa uzatvorenia zmluvy alebo rámcovej dohody; osobné údaje možno v správe uvádzať v rozsahu meno a priezvisko, obchodné meno alebo názov, adresu pobytu alebo sídlo, identifikačné číslo alebo dátum narodenia, ak nebolo pridelené identifikačné číslo.".
Zmeny oproti vládnemu návrhu sa týkajú len odseku 1 a doplnenia dlhšej lehoty uchovávania dokumentácie. Pre prehľadnosť novely sa však navrhuje uviesť celé znenie odsekov.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
15.V čl. I sa bod 31 vypúšťa (§ 26 ods. 1 písm. h)).
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Vypustenie sa navrhuje z dôvodu potreby zosúladenia so skôr schválenou novelou zákona o verejnom obstarávaní.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
16.V čl. I bod 32 znie:
"32. V § 26 ods. 2 písm. f) sa vypúšťajú slová "potvrdením úradu, nie starším ako tri mesiace a"
Toto ustanovenie nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, čo sa v prípade jeho schválenia premietne do ustanovení o účinnosti vládneho návrhu zákona (tlač 359).
Zmena sa navrhuje z dôvodu zjednodušenia administratívy, keďže ide o informácie, ktorými úrad disponuje a nemusí o nich vydávať potvrdenie.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
17.V čl. I bod 34 § 27 ods. 2 sa za slová "s ktorou toto postavenie preukázal" dopĺňa
bodkočiarka a slová "možnosť zmeny subdodávateľa tým nie je dotknutá".
13
Z dôvodu spresnenia textu sa navrhuje výslovne uviesť, že zmena subdodávateľa je možná oproti tomu, čo uchádzač uviedol v ponuke.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
18.V čl. I bod 37 § 28 ods. 2 sa za slová "s ktorou toto postavenie preukázal" dopĺňa
bodkočiarka a slová "možnosť zmeny subdodávateľa tým nie je dotknutá".
Z dôvodu spresnenia textu sa navrhuje výslovne uviesť, že zmena subdodávateľa je možná oproti tomu, čo uchádzač uviedol v ponuke.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
19.V čl. I bod 38 § 32 ods. 3 písmeno c) znie:
"c) ak je to odôvodnené povahou zákazky verejný obstarávateľ a obstarávateľ, oprávnení určiť, že určitú časť vecne vymedzenú časť plnenia nesmie uchádzač alebo záujemca zabezpečiť subdodávateľom, pričom vylúčenie sa nesmie týkať celého rozsahu zákazky a ani takej časti, v ktorej zabezpečenie plnenia subdodávateľom celkom zjavne nemôže mať nepriaznivý dopad na riadne a včasné dodanie tovaru, uskutočnenie stavebnej práce alebo poskytnutie služby,".
Z dôvodu systematiky sa navrhuje zmluvnú podmienku umiestnenia prevádzkarne upraviť v § 34.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
20.V čl. I bod 39 znie:
"39. V § 32 sa za odsek 7 vkladajú nové odseky 8 až 10, ktoré znejú:
„(8) Ak ide o zákazku na dodanie tovaru, ktorým potraviny, verejný obstarávateľ a obstarávateľ môžu vždy vyžadovať predloženie dokladov, preukazujúcich splnenie podmienok na výrobu, spracovanie a distribúciu, vydané orgánom verejnej moci alebo výsledky kontrol plnenia týchto podmienok, vykonaných orgánmi verejnej moci.
(9) Ak dodávateľ nie je povinný predložiť zoznam subdodávateľov podľa § 28 ods. 1 písm. k) v ponuke, je povinný ho v prípadoch podľa odseku 3 písm. b) a v rozsahu údajov podľa § 28 ods. 1 písm. k) predložiť verejnému obstarávateľovi do piatich pracovných dní odo dňa uzatvorenia zmluvy so subdodávateľom; to platí aj ak dôjde k zmene subdodávateľa oproti zoznamu, predloženému v ponuke.
14
(10) Dokiaľ nie je preukázaný opak, podmienka účasti, ktorá je primeraná a súvisí s predmetom zákazky, sa nepovažuje za diskriminačnú, ak ju v čase vyhlásenia postupu zadávania zákazky vie splniť najmenej päť uchádzačov, ktorých ponuky spĺňajú ostatné podmienky účasti alebo záujemcov, ktorí predložili žiadosť o účasť.".
Doterajší odsek 8 sa označuje ako odsek 11.
Zmena sa navrhuje z dôvodu potreby zosúladenia so skôr schválenou novelou zákona o verejnom obstarávaní. Zároveň sa navrhuje zmierniť fikcia nediskriminačných podmienok a nahradiť vyvrátiteľnou domnienkou. Dôvodom je snaha o odstránenie rizika možného zneužitia v praxi.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
21.V čl. I sa za bod 39 vkladá nový bod 40, ktorý znie:
"40. § 32 sa dopĺňa odsekom 12, ktorý znie:
"(12) Ak uchádzač alebo záujemca nespĺňa niektorú z podmienok účasti, môže predložiť čestné vyhlásenie vo vzťahu k tým podmienkam účasti, ktoré spĺňa a zároveň v ňom výslovne uviesť aj nesplnenie konkrétnej podmienky účasti.".
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Doplnenie sa navrhuje len z dôvodu spresnenia, že aj uchádzač, ktorý nespĺňa všetky podmienky účasti môže podať čestné vyhlásenie s výhradou. Ide najmä o prípady, kedy uchádzač tieto podmienky zároveň napadol revíznym postupom.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
22.V čl. I bod 43 znie:
"43. V § 33 odseky 6 a 7 znejú:
"(6) Verejný obstarávateľ a obstarávateľ písomne požiada uchádzača alebo záujemcu o vysvetlenie alebo doplnenie predložených dokladov vždy, keď z predložených dokladov nemožno posúdiť ich platnosť alebo splnenie podmienky účasti. Ak ide o doplnenie dokladov podľa § 26 uchádzač alebo záujemca doplní doklady spôsobom podľa § 132 a ak ide o doplnenie iných dokladov alebo o vysvetlenie dokladov, uchádzač alebo záujemca ho doručí verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi, pričom v oboch prípadoch je tak povinný urobiť do
a) piatich pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti, ak verejný obstarávateľ a obstarávateľ použil s uchádzačom alebo záujemcom formu komunikácie
15
prostredníctvom poštovej prepravy alebo
b) dvoch pracovných dní odo dňa odoslania žiadosti, ak verejný obstarávateľ a obstarávateľ použil s uchádzačom alebo záujemcom elektronickú formu komunikácie,
pokiaľ verejný obstarávateľ a obstarávateľ neurčil dlhšiu lehotu.
(7) Verejný obstarávateľ a obstarávateľ vylúči z verejného obstarávania uchádzača alebo záujemcu, ak
a) nesplnil podmienky účasti,
b) predložil neplatné doklady,
c) nepredložil po písomnej žiadosti podľa odseku 6 vysvetlenie alebo doplnenie predložených dokladov v určenej lehote alebo
d) poskytol nepravdivé informácie alebo skreslené informácie.".
Z dôvodu legislatívno-technickej úpravy odseku 7 písm. c) sa navrhuje kvôli prehľadnosti spojiť súvisiace body novely do jedného.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
23.V čl. I bod 45 § 34 ods. 10 sa na konci dopĺňa veta, ktorá znie: "V zmluve,
koncesnej zmluve alebo rámcovej dohode je verejný obstarávateľ a obstarávateľ oprávnený požadovať prijatie záväzku, že
a) umiestnenie prevádzkarne počas trvania zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody a organizácia uchádzača alebo jeho subdodávateľov zabezpečí efektívne plnenie požiadaviek a potrieb verejného obstarávateľa podľa zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody a ich zmena bude možná len v prípade, ak nebude mať nepriaznivý dopad na tieto požiadavky alebo potreby, alebo
b) v súvislosti s dodaním tovaru, uskutočnením stavebných prác alebo poskytnutím služby a počas trvania zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody uchádzač vytvorí a udrží určitý počet pracovných miest alebo obsadí pracovné miesta určitým počtom nezamestnaných; počet pracovných miest a počet nezamestnaných musí byť primeraný predmetu zákazky.".
V súvislosti s vypustením kritéria hodnotenia, ktorým boli pracovné miesta a ich obsadenie nezamestnanými sa navrhuje umožniť túto podmienku vyžadovať zmluvne.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
24.V čl. I bod 46 § 35 ods. 3 v prvej vete sa slová "efektívnosť nákladov" nahrádzajú
slovami "efektívnosť vynaložených nákladov" a slová ", počet novovytvorených
16
pracovných miest, počet nezamestnaných, ktorými budú novovytvorené pracovné miesta obsadené," sa nahrádzajú slovom "a".
Navrhuje sa spresnenie kritéria efektívnosti nákladov a zároveň vypustenie kritéria novovytvorených pracovných miest a ich obsadenia nezamestnanými. Dôvodom vypustenia tohto kritéria je snaha o elimináciu akejkoľvek možnosti zneužitia týchto kritérií v praxi pri výbere uchádzačov. Preto sa navrhuje presunutie tejto možnosti do podmienok zmluvy, kde nebudú pôsobiť ako kritérium výberu a nebudú mať zvýhodňujúci potenciál.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
25.V čl. I bode 46 § 35 ods. 3 v prvej vete sa slová „efektívnosť nákladov“
nahrádzajú slovami „efektívnosť vynaložených nákladov“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa zosúlaďuje právny text v súlade s čl. 53 smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2004/17: „ak sa zákazka zadáva na základe ekonomicky najvýhodnejšej ponuky z pohľadu obstarávateľa, rozličné kritéria súvisiace s predmetom danej zákazky, napríklad .... efektívnosť vynaložených nákladov, ....“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča neschváliť
26.V čl. I bod 49 znie:
"49. § 35 sa dopĺňa odsekmi 8 a 9, ktoré znejú:
"(8) Ak sa ponuky vyhodnocujú na základe ekonomicky najvýhodnejšej ponuky, je verejný obstarávateľ a obstarávateľ oprávnený určiť relatívnu váhu kritérií, ktorými pozáručný servis a technická pomoc alebo iné kritériá, ktoré plnením, poskytovaným po dodaní hlavného plnenia alebo v súvislosti s ním, najviac v hodnote 30 % pre všetky takéto kritériá spoločne.
(9) Kritériá, ktoré verejný obstarávateľ a obstarávateľ použije na vyhodnotenie ponúk, sú v podobe, v ktorej boli vyhodnocované náležitosťami zmluvy, koncesnej zmluvy a rámcovej dohody, ktorá je výsledkom verejného obstarávania.".
V nadväznosti na vypustenie kritérií v predošlom bode sa upravuje odsek 8.
Doplnením odseku 9 sa zabezpečiť, aby kritériá, na základe
17
ktorých boli v súťaži dodávatelia vyberaní, boli následne aj premietnuté do zmluvy.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
27.V čl. I bod 51 znie:
"51. V § 36 odsek 4 znie:
"(4) Zábezpeka prepadne v prospech verejného obstarávateľa a obstarávateľa, ak uchádzač
a)odstúpi od svojej ponuky v lehote viazanosti ponúk,
b)v prípadoch podľa § 32 ods. 11 nepredloží doklady v čase a spôsobom určeným verejným obstarávateľom a obstarávateľom alebo predloží doklady, ktoré sfalšované alebo pozmenené tak, že nezodpovedajú skutočnosti a majú alebo by mohli mať vplyv na posúdenie osobného postavenia, finančného a ekonomického postavenia alebo technickej alebo odbornej spôsobilosti vo verejnom obstarávaní v jeho prospech, alebo
c)neposkytne súčinnosť podľa § 45 ods. 9.".“.
Zmena sa navrhuje z dôvodu potreby zosúladenia so skôr schválenou novelou zákona o verejnom obstarávaní. Zároveň v súvislosti so zmenou skutkovej podstaty sankcie zákazu účasti sa navrhuje túto zmenu (vo vzťahu k čestnému vyhláseniu) premietnuť aj do prepadnutia zábezpeky.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
28.V čl. I sa bod 52 vypúšťa (§ 39 ods. 6).
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Vypustenie sa navrhuje z dôvodu potreby zosúladenia so skôr schválenou novelou zákona o verejnom obstarávaní.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
29.V čl. I bod 56 znie:
"56. V § 41 ods. 1 prvej vete sa slová "zaslať úradu" nahrádzajú slovami "zverejniť v profile".
Toto ustanovenie nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, čo sa v prípade jeho schválenia premietne do ustanovení o
18
účinnosti vládneho návrhu zákona (tlač 359).
Zmena sa navrhuje z dôvodu potreby zosúladenia so skôr schválenou novelou zákona o verejnom obstarávaní v nadväznosti na zmeny v námietkovom konaní.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
30.V čl. I sa za bod 56 vkladá nový bod 57, ktorý znie:
"57. V § 41 ods. 2 písmeno d) znie:
"d) kedy nastane jedna z týchto skutočností, ak bola včas doručená aspoň jedna námietka:
1. doručenie rozhodnutia úradu podľa § 139 ods. 1 verejnému obstarávateľovi a obstarávateľovi,
2. ak márne uplynula lehota na podanie odvolania všetkým oprávneným osobám, deň právoplatnosti rozhodnutia úradu podľa § 139 ods. 3 alebo 4,
3. ak ide o zadávanie podlimitnej zákazky, uplynutie lehoty podľa § 142 ods. 5, ak rada podľa § 142 ods. 5 nerozhodla o tom, že podanie odvolania odkladný účinok,
4. uplynutie doby, počas ktorej odvolanie odkladný účinok podľa § 142 ods. 5, ak ide o zadávanie nadlimitnej zákazky alebo ak rada podľa § 142 ods. 5 rozhodla o tom, že podanie odvolania má odkladný účinok.".“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Zmena sa navrhuje z dôvodu potreby zosúladenia so skôr schválenou novelou zákona o verejnom obstarávaní v nadväznosti na zmeny v námietkovom konaní.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
31.V čl. I sa za bod 57 vkladá nový bod 58, ktorý znie:
58. V § 42 ods. 3 prvá veta sa slovo musí" nahrádza slovom môže".".
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa zmeniť súčasnú povinnosť žiadať o vysvetlenie mimoriadne nízkej ponuky na možnosť. Dôvodom je snaha umožniť verejnému obstarávateľovi a obstarávateľovi rozhodnúť sa, či je v konkrétnom prípade potrebné požadovať vysvetlenie. Naďalej zostáva v platnosti ustanovenie, podľa ktorého k vylúčeniu pre mimoriadne nízku ponuku môže dôjsť po požiadaní o vysvetlenie a zo zákonom ustanovených dôvodov.
19
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
32.V čl. I sa vypúšťa bod 58 (§ 42 ods. 3).
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Vypustenie sa navrhuje z dôvodu potreby zosúladenia so skôr schválenou novelou zákona o verejnom obstarávaní.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
33.V čl. I bod 60 § 42 ods. 5 sa vypúšťajú slová "a v písm. a) a c) sa slovo "nezašle"
nahrádza slovom "nedoručí".".
Zmena sa navrhuje z dôvodu potreby zosúladenia so skôr schválenou novelou zákona o verejnom obstarávaní.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
34.V čl. I sa vypúšťa bod 64 (§ 42 ods. 9 písm. f)).
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Vypustenie sa navrhuje z dôvodu potreby zosúladenia so skôr schválenou novelou zákona o verejnom obstarávaní.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
35.V čl. I bod 66 § 43 ods. 3 sa veta "Pri použití elektronickej aukcie sa § 41
nepoužije." nahrádza vetou "Pri použití elektronickej aukcie je otváranie ponúk podľa § 41 neverejné, údaje podľa § 41 ods. 3 komisia nezverejňuje a zápisnica podľa § 41 ods. 5 sa neodosiela.".
Navrhuje sa spresniť vládny návrh zákona bez zmeny obsahu ustanovenia.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
20
Gestorský výbor odporúča schváliť
36.V čl. I bod 68 v § 43 ods. 11 sa v písmene b) slovo „tri“ nahrádza slovom „dve“:
Tri minúty zbytočne predlžujú proces elektronickej aukcie. Návrh skrátiť lehotu od prijatia poslednej ponuky na dve minúty vychádza z praktických skúseností, podľa ktorých navrhované tri minúty vedú k zbytočnému zvyšovaniu stresu a napätia a následne k zvýšenému riziku preťaženia a zlyhania systému.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
37.V čl. I bod 70 znie:
"70. V § 44 odsek 1 znie:
"(1) Ak v prípade podľa § 32 ods. 11 nedošlo k predloženiu dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti skôr, je verejný obstarávateľ a obstarávateľ povinný po vyhodnotení ponúk vyhodnotiť splnenie podmienok účasti úspešným uchádzačom alebo uchádzačmi, ktorí sa umiestnili na prvom treťom mieste v poradí; ak dôjde k vylúčeniu uchádzača alebo uchádzačov, vyhodnotí následne splnenie podmienok účasti ďalšieho uchádzača alebo uchádzačov v poradí. Pri vyhodnotení splnenia podmienok účasti podľa prvej vety postupuje verejný obstarávateľ a obstarávateľ podľa § 33 ods. 1, pričom vyzve uchádzačov na predloženie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti v lehote nie kratšej, ako 10 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy a nepredloženie dokladov v tejto lehote sa považuje za nesplnenie podmienok účasti.".“.
Toto ustanovenie nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, čo sa v prípade jeho schválenia premietne do ustanovení o účinnosti vládneho návrhu zákona (tlač 359).
Navrhuje sa umožniť preukazovanie podmienok účasti vo vzťahu k prvým trom uchádzačom v poradí, aby ešte pred odoslaním vyhodnotenia ponúk a námietkovým konaním bolo zrejmé, že každý, s kým je možné podpísať zmluvu, tieto podmienky spĺňa.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
38.V čl. I bod 71 § 45 ods. 6 písm. a) sa na konci dopĺňa slovami "verejnému
obstarávateľovi a obstarávateľovi".
Navrhuje sa spresniť vládny návrh zákona.
21
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
39.V čl. I sa vypúšťa bod 72 (§ 45 ods. 7).
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Vypustenie sa navrhuje z dôvodu potreby zosúladenia so skôr schválenou novelou zákona o verejnom obstarávaní.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
40.V čl. I bod 73 znie:
"73. V § 45 odsek 9 znie:
"(9) Úspešný uchádzač alebo uchádzači povinní poskytnúť verejnému obstarávateľovi a obstarávateľovi riadnu súčinnosť potrebnú na uzavretie zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody tak, aby mohli byť uzatvorené do 30 dní odo dňa uplynutia lehoty podľa odsekov 2 7, ak boli na ich uzatvorenie písomne vyzvaní. Ak úspešný uchádzač alebo uchádzači odmietnu uzavrieť zmluvu, koncesnú zmluvu alebo rámcovú dohodu alebo nesplnia povinnosť podľa prvej vety, verejný obstarávateľ a obstarávateľ ich môže uzatvoriť s uchádzačom alebo uchádzačmi, ktorí sa umiestnili ako druhí v poradí. Ak uchádzač alebo uchádzači, ktorí sa umiestnili druhí v poradí odmietnu uzavrieť zmluvu, koncesnú zmluvu alebo rámcovú dohodu alebo neposkytnú verejnému obstarávateľovi a obstarávateľovi riadnu súčinnosť, potrebnú na ich uzavretie tak, aby mohli byť uzatvorené do 30 dní odo dňa, keď boli k ich uzavretiu písomne vyzvaní, verejný obstarávateľ a obstarávateľ môže uzatvoriť zmluvu, koncesnú zmluvu alebo rámcovú dohodu s uchádzačom alebo uchádzačmi, ktorí sa umiestnili ako tretí v poradí. Uchádzač alebo uchádzači, ktorí sa umiestnili tretí v poradí povinní poskytnúť verejnému obstarávateľovi a obstarávateľovi riadnu súčinnosť, potrebnú na uzavretie zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody tak, aby mohli byť uzatvorené do 30 dní odo dňa, keď boli k ich uzavretiu písomne vyzvaní. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ môže v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania pri zadávaní zákazky určiť, že lehota podľa prvej, tretej a štvrtej vety je dlhšia, než 30 dní.".“.
Toto ustanovenie nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, čo sa v prípade jeho schválenia premietne do ustanovení o účinnosti vládneho návrhu zákona (tlač 359).
Navrhuje sa spresniť vládny návrh zákona explicitným uvedením, že úspešní môžu byť aj viacerí uchádzači.
22
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
41.V čl. I sa za bod 76 vkladá nový bod 77, ktorý znie:
77. V § 50 ods. 5 sa bodka na konci nahrádza bodkočiarkou a dopĺňajú sa slová ak sa dôvod nezverejnenia týka len časti informácie, nezverejňuje sa len táto časť a zvyšok zákazu zverejnenia nepodlieha.".".
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa pre odstránenie nejasností upraviť režim nezverejňovania informácie o výsledku verejného obstarávania v súlade s praxou, aká platí pre zverejňovanie napr. podľa infozákona.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
42.V čl. I bod 78 § 57 ods. 6 písm. c) sa slová "priemer hodnôt plnenia podľa ponúk
uchádzačov, ktorí spĺňajú podmienky účasti" nahrádzajú slovami "hodnota plnenia uchádzača, ktorý sa umiestnil ako prvý v poradí".
Pri výbere úspešného uchádzača pri niektorých neprioritných službách sa navrhuje, aby sa rozdiel v cene počítal od prvého a nie od priemeru. Zmenou sa dosiahne zníženie potenciálneho rozdielu v cene a tým zefektívnenie vynakladania prostriedkov.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
43.V čl. I sa vypúšťa bod 83 (§ 63 ods. 1).
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Vypustenie sa navrhuje z dôvodu potreby zosúladenia so skôr schválenou novelou zákona o verejnom obstarávaní.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
44.V čl. I bod 95 sa § 92 dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
"(5) Ministerstvo vnútra je pri vytváraní jednotlivých častí trhoviska, ktoré budú slúžiť na zobrazenie ponuky tovarov, stavebných prác alebo služieb oprávnené
23
spolupracovať s tretími osobami, pričom ak tak urobí, musí vopred a aspoň po dobu 15 pracovných dní zverejniť výzvu na takúto spoluprácu a musí k spolupráci prizvať osoby, ktoré o to prejavia záujem tak, aby nedošlo k zvýhodneniu alebo znevýhodneniu záujemcov.".
V snahe umožniť vytváranie trhoviska v spolupráci s verejnosťou a záujemcami sa MV SR navrhuje udeliť oprávnenie vytvárať výslednú podobu štruktúry trhoviska aj formou verejnej diskusie.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
45.V čl. I bod 95 § 96 ods. 3 a 6 sa za slová "ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku"
vkladajú slová "alebo ponuku s najnižšou cenou" a v § 96 ods. 8 sa za slovo "najvýhodnejšia" vkladajú slová "alebo s najnižšou cenou".
Navrhuje sa na trhovisku nakupovať aj s použitím najnižšej ceny. Dôvodom je umožniť aj tento spôsob v prípadoch, kedy je rozhodujúcou iba cena.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
46.V čl. I bod 95 § 100 ods. 1 písm. b) sa na konci dopĺňa bodkočiarka a slová 32
ods. 10 až 12 sa použijú primerane,".
Navrhuje sa spresniť vládny návrh zákona a explicitne vyjadriť možnosť využitia inštitútov čestného vyhlásenia a domnienky nediskriminačných podmienok aj v podlimitných zákazkách.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
47.V čl. I bod 95 § 100 ods. 1 písmeno f) znie:
"f) ak ide o zákazku, pri ktorej
1. môže podať námietky aj iná osoba, než orgán štátnej správy podľa § 137 ods. 2 písm. b), na predkladanie ponúk sa použije § 39 a na otváranie ponúk § 41,
2. nemôže podať námietky iná osoba, než orgán štátnej správy podľa § 137 ods. 2 písm. b), otvára ponuky na mieste a v čase uvedenom vo výzve na predkladanie ponúk a spôsobom podľa odseku 6,".
V nadväznosti na zmeny v systéme otvárania ponúk a námietkovom konaní sa navrhuje upraviť aj oblasť podlimitných
24
zákaziek rovnako, ako zákaziek nadlimitných pre prípady, kedy je možné podávať námietky.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
48.V čl. I bod 95 § 100 ods. 1 písm. i) znie:
"i) po vyhodnotení ponúk postupuje podľa § 44 primerane a na pri uzavretí zmluvy postupuje podľa § 45 primerane; ak zruší použitý postup zadávania zákazky, upovedomí o tom všetkých uchádzačov s uvedením dôvodu a oznámi postup, ktorý použije pri zadávaní zákazky na pôvodný predmet zákazky,".
V nadväznosti na zmeny v systéme otvárania ponúk a námietkovom konaní sa navrhuje upraviť aj oblasť podlimitných zákaziek rovnako, ako zákaziek nadlimitných pre prípady, kedy je možné podávať námietky.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
49.V čl. I bod 95 § 100 ods. 1 písm. j) sa číslovka "30" nahrádza číslovkou "20".
Z dôvodu snahy o skrátenie doby trvania súťaží sa v podlimitných zákazkách navrhuje ponechať dnešnú lehotu na predkladanie ponúk.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
50.V čl. I bod 95 § 100 sa za odsek 5 vkladá nový odsek 6, ktorý znie:
"(6) Ak ide o zákazku, pri ktorej nemôže podať námietky iná osoba, než orgán štátnej správy podľa § 137 ods. 2 písm. b,
a)verejný obstarávateľ je povinný umožniť účasť na otváraní ponúk všetkým uchádzačom, ktorí predložili ponuku v lehote na predkladanie ponúk,
b)pred otvorením ponúk sa overí neporušenosť ponúk,
c)verejný obstarávateľ alebo komisia zverejní obchodné mená, sídla alebo miesta podnikania všetkých uchádzačov