Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Juraj Miškov.
Cieľom predkladanej právnej úpravy je dosiahnuť, aby sa výnos dane z motorových vozidiel v Bratislavskom samosprávnom kraji (ďalej len „BSK“) delil medzi BSK a hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislavu (ďalej len „mesto Bratislava“). K predloženiu tohto návrhu nás vedie fakt, že už niekoľko rokov sú cesty II. a III. triedy v meste Bratislava v katastrofálnom stave, ktorý sa po každej zime zhoršuje. Cesty spomínanej kategórie sú v rámci Slovenskej republiky v majetku samosprávnych krajov, ktoré majú povinnosť sa o ne starať a udržiavať ich; pri meste Bratislava však existuje výnimka, tieto cesty má v majetku mesto Bratislava samotné (okrem toho, opäť ako výnimka z pravidla, aj cesty I. triedy), finančných prostriedkov na ich udržiavanie a opravu však nie je dostatok.
BSK, tak ako iné samosprávne kraje v Slovenskej republike, majú právo vyberať miestnu daň – daň z motorových vozidiel. Je to spôsob, ktorý umožňuje získavať finančné prostriedky práve na tento účel, aj keď vieme a máme na pamäti, že výnos z dane (akejkoľvek) nie je účelovo viazaný a môže byť použitý aj na iný účel, než čo by názov dane evokoval.
V samotnom meste Bratislava sa nachádza 51,292 km ciest II. a III. triedy. Na ich správu a údržbu však mesto Bratislava nemá žiadne extra finančné zdroje, pričom po týchto cestách jazdia dopravné prostriedky zabezpečujúce dopravnú obslužnosť (nielen) celého BSK. Cesty II. a III. triedy vo všeobecnosti zabezpečujú dopravné spojenie medzi jednotlivými sídlami v rámci kraja. Táto ich funkcia je nenahraditeľná, pričom ich význam stúpa, pokiaľ sa nachádzajú na území hlavného mesta, ktoré má vysoký atrakčný potenciál, denne do neho dochádza obrovské množstvo ľudí – za prácou, do úradov, za vzdelávaním, za športom, kultúrou a pod.
Oprava a údržba týchto ciest teda nemôže byť len vecou mesta samotného. Ako už bolo uvedené vyššie, samosprávne kraje majú možnosť vyberať daň z motorových vozidiel, z ktorej výnosy môžu používať a používajú aj na opravu a údržbu týchto ciest. Keďže mesto