Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Juraj Miškov.
Cieľom predkladanej právnej úpravy je dosiahnuť, aby sa výnos dane z motorových vozidiel v Bratislavskom samosprávnom kraji (ďalej len „BSK“) delil medzi BSK a hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislavu (ďalej len „mesto Bratislava“). K predloženiu tohto návrhu nás vedie fakt, že niekoľko rokov cesty II. a III. triedy v meste Bratislava v katastrofálnom stave, ktorý sa po každej zime zhoršuje. Cesty spomínanej kategórie v rámci Slovenskej republiky v majetku samosprávnych krajov, ktoré majú povinnosť sa o ne starať a udržiavať ich; pri meste Bratislava však existuje výnimka, tieto cesty v majetku mesto Bratislava samotné (okrem toho, opäť ako výnimka z pravidla, aj cesty I. triedy), finančných prostriedkov na ich udržiavanie a opravu však nie je dostatok.
BSK, tak ako iné samosprávne kraje v Slovenskej republike, majú právo vyberať miestnu daň daň z motorových vozidiel. Je to spôsob, ktorý umožňuje získavať finančné prostriedky práve na tento účel, aj keď vieme a máme na pamäti, že výnos z dane (akejkoľvek) nie je účelovo viazaný a môže byť použitý aj na iný účel, než čo by názov dane evokoval.
V samotnom meste Bratislava sa nachádza 51,292 km ciest II. a III. triedy. Na ich správu a údržbu však mesto Bratislava nemá žiadne extra finančné zdroje, pričom po týchto cestách jazdia dopravné prostriedky zabezpečujúce dopravnú obslužnosť (nielen) celého BSK. Cesty II. a III. triedy vo všeobecnosti zabezpečujú dopravné spojenie medzi jednotlivými sídlami v rámci kraja. Táto ich funkcia je nenahraditeľná, pričom ich význam stúpa, pokiaľ sa nachádzajú na území hlavného mesta, ktoré vysoký atrakčný potenciál, denne do neho dochádza obrovské množstvo ľudí za prácou, do úradov, za vzdelávaním, za športom, kultúrou a pod.
Oprava a údržba týchto ciest teda nemôže byť len vecou mesta samotného. Ako bolo uvedené vyššie, samosprávne kraje majú možnosť vyberať daň z motorových vozidiel, z ktorej výnosy môžu používať a používajú aj na opravu a údržbu týchto ciest. Keďže mesto
Bratislava takúto možnosť nemá, cesty II. a III. triedy však áno, je potrebné hľadať možnosti, ako takéto prostriedky získať a zabezpečiť tak primeranú kvalitu a úroveň týchto ciest. Pri ich zlom stave vznikajú ďalšie, dodatočné náklady, vyplývajúce z opráv a spôsobených škôd na vozidlách, ktoré sa jazdením na takýchto nekvalitných cestách ďalej poškodzujú; tieto dodatočné náklady vznikajú nielen súkromnému sektoru, ale sprostredkovane, nepriamo aj sektoru verejnému pri prevádzkovaní dopravných služieb (napr. DPMB a pod.).
Vzhľadom na postavenie mesta Bratislavy ako hlavného mesta štátu je prirodzené, že je v ňom omnoho viac podnikateľských subjektov, ktoré platiteľmi dane z motorových vozidiel; v súlade s tým je aj výnos tejto dane primeraný týmto okolnostiam.
Predkladaný návrh zákona sa snaží získať pre mesto Bratislava viac finančných prostriedkov v rámci usporiadania územnej samosprávy a jej finančných možností na účely údržby ciest II. a III. triedy. Je nám jasné, že je to zásah do terajšieho systému, podľa ktorého je daň z motorových vozidiel daňou samosprávnych krajov; ide o výnimku, ktorú si vyžiadala dnešná zlá situácia. Výnimkou však je na druhej strane aj postavenie mesta Bratislavy, ktoré ako jediné na Slovensku v majetku cesty II. a III. triedy, no chýbajú mu príslušné finančné prostriedky na ich údržbu.
Znenie návrhu zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh negatívny vplyv na rozpočtové príjmy Bratislavského samosprávneho kraja a pozitívny vplyv na rozpočtové príjmy hlavného mesta SR Bratislavy. Celková vplyv na verejné financie je neutrálny.
Predložený návrh právnej úpravy nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej i celoslovenskej úrovni. Návrh nezakladá nároky na tvorbu nových pracovných miest vo verejnej správe, ani nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
K čl. I
Bod 1:
Za doterajší § 94 sa vkladá nový § 94a, ktorý ustanovuje delenie výnosu dane z motorových vozidiel medzi BSK a mesto Bratislava. Výnos tejto dane je príjmom rozpočtu BSK vo výške 80%, príjmom rozpočtu mesta Bratislavy vo výške 20%.
V § 94 ods. 3 sa upravuje postup poukazovania výnosu dane pre BSK a mesto Bratislava.
Bod 2:
Prechodné ustanovenie § 104g sa zaväzuje BSK upraviť svoje všeobecne záväzné nariadenie v zmysle navrhovanej zákonnej úpravy.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. júla 2013.