Dôvodová správa
Všeobecná časť
Alkoholizmus alebo závislosť na alkohole je chronické recidívne ochorenie postihujúce nielen celú osobnosť postihnutého jedinca po stránke psychickej a fyzickej, ale aj jeho blízkych, najmä rodinných príslušníkov. Tak znie oficiálna definícia tohto stále naliehavejšieho problému nielen Slovenska, ale celej Európy, ktorého negatívne dopady spôsobujú od škody na zdraví až škody spoločenské ako sú zvýšená kriminalita, nefunkčné rodiny, a na druhej strane nehmotné náklady, teda prostriedky, ktoré ľudia vynaložia najmä v spojitosti s bolesťou, utrpením či stratou života v dôsledku zločinnosti, sociálnych a zdravotných škôd spôsobovaných požívaním alkoholu.
Napriek plánom a programom, ktorých cieľom je znížiť spotrebu alkoholu, sa neustále konštatuje závažná skutočnosť: klesá vek, kedy sa ľudia začínajú zoznamovať s pitím. Podľa Správy pre Európsku komisiu Inštitútu pre štúdie alkoholu z r. 2006 skoro všetci 15 – 16-roční študenti (>90%) už v živote pili alkohol, pričom priemerný vek začiatku pitia bol 12½ roka a prvýkrát sa opili ako 14-roční. Väčšina krajín vykazuje nárast v nadmernom pití u chlapcov a skoro všetky krajiny to vykazujú u dievčat.
Tu svoje závažné miesto zohráva reklama. Podľa viacerých prieskumov má reklama najväčší vplyv na deti a mladých ľudí. Podľa niektorých prieskumov školáci, ktorí sú vystavení reklamám na alkoholické nápoje, pijú o 50 percent častejšie ako ich vrstovníci, ktorí sa s takouto reklamou nestretávajú. Pre deti a mládež je pritom alkohol osobitne nebezpečný, pretože postihuje ich ešte sa vyvíjajúci organizmus. „Marketing má veľmi veľký vplyv na mladých ľudí. Povzbudzuje ich v pití alkoholu, a pokiaľ už pijú, tak ich povzbudzuje aby pili ešte viac,“ tvrdí o reklame na alkohol švédska socialistická europoslankyňa Anna Hedhová. „Alkohol má veľmi pozitívny obraz a v Európe sa vytvorilo prostredie, ktoré sa voči konzumácii alkoholu stavia kladne. Európania sú však najväčšími konzumentmi alkoholu na svete. To má dôsledky na ich zdravie. Najväčším problémom je stúpajúca miera pitia alkoholu u mládeže a masívna reklama,“ tvrdí ďalej Anna Hedhová.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je preto rozšírenie obmedzenia vysielania reklamy a telenákupu na alkoholické nápoje okrem piva a vína v čase od 6.00 h do 24.00 h.
Je teda zrejmé, že reklamy majú veľký vplyv na podporu pozítivnejšieho postoja k pitiu u mladých ľudí. Obmedzenie rozsahu a obsahu komerčnej komunikácie o alkoholových produktoch môže znížiť škody napáchané alkoholom. Keď WHO modelovala vplyv zákazu reklamy a aplikovala to na EÚ, zistilo sa, že možno predísť strate približne 202 000 rokov invalidity a predčasných úmrtí za odhadnutú cenu 95 miliónov € ročne.
Odbyt alkoholu sa reguluje rozlične v závislosti od typu marketingovej činnosti. V porovnaní s legislatívou Slovenskej republiky je napr. vo Francúzsku, Nórsku, Švédsku (>2,25% alkoholu v nápojoch) a vo Veľkej Británii na verejnoprávnych médiách úplný zákaz reklamy na alkohol vrátane piva v televízii. V Írsku, Lotyšsku, Poľsku, Slovinsku, Španielsku a Rakúsku platí úplný zákaz reklamy na liehoviny a v ďalších krajinách ako Bulharsko, Estónsko, Fínsko, Taliansko, Maďarsko, Litva, Malta, Holandsko, Portugalsko, Rumunsko a Belgicko zákaz reklamy na