Dôvodová správa
A: Všeobecná
Uvedenou novelizáciou sa zjednodušujú podmienky na začatie podnikania, hlavne pre uchádzačov vedených v evidencii uchádzačov o zamestnanie.
V doterajšej úprave bolo nutné pre vznik nároku na príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť bol uchádzač vedený najmenej 3 mesiace v evidencii uchádzačov o zamestnanie. V praxi to znamenalo, že prevažná väčšina začínajúcich podnikateľov, ktorá chcela začať podnikať sa tak zapisovala na 3 mesiace do evidencie aby jej vznikol nárok na dávku, aj keď boli pripravení začať podnikať. Takýto stav je nelogický a zbytočne spôsobuje oddialenie začatia podnikania, oddialenie začlenenia sa do pracovného procesu, následne aj spomaľuje hospodársky rast.
Cieľom novelizácie je skrátiť tento proces a odstrániť podmienku trojmesačného čakania, aby uchádzači čo najskôr začali podnikať. Zároveň sa navrhuje aby sa celkový príspevok, ktorý uchádzač môže dostať navýšil o nevyčerpanú dávku v nezamestnanosti, max. však 3 mesiace, ktoré boli nevyhnutnou podmienkou na získanie nároku na príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet ani na rozpočet verejnej správy. pozitívny dopad na podnikateľské prostredie, pozitívne sociálne vplyvy, nemá vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B: Osobitná
K Čl. I
K bodu 1
Zrušuje nutnosť byť evidovaný v evidencii uchádzačov o zamestnanie aspoň 3 mesiace pre vznik nároku na príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť.
K Čl. I
K bodu 2
Navyšuje príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť o výšku nevyčerpanej dávky v nezamestnanosti.
K ČlI.
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. júla 2013