1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Erika Jurinová, Eva Horváthová, Ján Podmanický a Viera Šedivcová.
Cieľom návrhu zákona je odstrániť vekovú hranicu, ktoré zakotvuje terajšie znenie § 14 ods. 10 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o príspevkoch“). Prvá veta tohto ustanovenia upravuje nárok fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím na sprievodcu za určitých podmienok. Druhá veta tohto ustanovenia zužuje okruh oprávnených osôb v prípade detí len na tie, ktoré dovŕšili tretí rok veku. V dôvodovej správe k uvedenému zákonu sa uvádza, že takéto zúženie okruhu oprávnených osôb sa zavádza z dôvodu, že deti mladšie ako tri roky aj tak prepravované v kočíku a v sprievode dospelej osoby, t.j. akejsi náhrady sprievodcu. To by ale nemalo vylučovať, aby rodič dieťaťa so zdravotným postihnutím mal status sprievodcu aj v prípade detí vo veku od nula do troch rokov. Je to totiž také vývinové obdobie, kedy cieleným úsilím možno najvýznamnejšie ovplyvňovať zdravotný stav a psychomotorický vývin zdravotne postihnutého dieťaťa, čo si nepochybne vyžaduje veľké úsilie a zvýšené náklady na liečbu, návštevy odborníkov a špeciálnych stimulačných programov.
Platné zákonné ustanovenie najmä jeho odôvodnenia možno považovať za neurčité a vágne. Spojenie slov „možno považovať“ nehovorí o tom, že ex offo a automaticky je taká osoba odkázaná na sprievodcu. Ak fyzická osoba spĺňa podmienky vyplývajúce z § 2 tohto zákona, má mať právo na sprievodcu.
Podľa informácií z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR sa uvedená úprava dotkne približne 400 detí.
Predkladaný návrh zákona zakladá zanedbateľné nároky na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, pozitívny sociálny vplyv a nemá dopad na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Predkladatelia návrh konzultovali so stavovskými organizáciami územnej samosprávy ( ZMOS, Únia miest a SK 8 ), ktoré nemajú výhrady s jeho schválením.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Erika Jurinová, Eva Horváthová, Ján Podmanický a Viera Šedivcová
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
3
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Vzhľadom na počet dotknutých osôb bude mať tento návrh zanedbateľný negatívny dopad na rozpočet verejnej správy. Návrh bude mať pozitívny sociálny vplyv a to tak ako na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu inklúziu, hospodárenie obyvateľstva a rovnosť príležitostí. Pozitívny vplyv bude následkom odbremenenia rodinných príslušníkov, ktorý doposiaľ v dôsledku nepriznania sprievodcu vykonávali túto úlohu a nemohli sa venovať činnostiam s pozitívnym ekonomickým dopadom. Presný hospodársky dopad sa nedá vyčísliť vzhľadom na sociálne-ekonomickú stratifikáciu skupiny obyvateľstva s postihnutými deťmi do 3 rokov, ktorej odbremenenie v závislosti od spoločenského postavenie rôzny ekonomický dopad a jediný faktický údaj, ktorý je predkladateľovi známy je počet zasiahnutých detí. Tým, že deti so sprievodcom sa budú môcť vo zvýšenej miere zapájať do aktivít podobne ako ich vrstevníci a nebudú funkčne previazaný so svojimi rodinnými príslušníkmi, tak ako to bolo doteraz, dôjde k pozitívnym vplyvom na sociálnu inklúziu a rovnosť príležitostí.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo financií SR sa k identickému materiálu (tlač 306) vyjadrilo svojim listom MF/24777/2012-411 z dňa 8.11.2012.
4
B. Osobitná časť
K Čl. I
Predmetom úpravy návrhu zákona je § 14 ods. 10 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Prvá veta tohto ustanovenia upravuje nárok fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím na sprievodcu za určitých podmienok, pričom druhá veta tohto ustanovenia zužuje okruh oprávnených osôb v prípade detí len na tie, ktoré dovŕšili tretí rok veku. V dôvodovej správe k uvedenému zákonu sa uvádza, že takéto zúženie okruhu oprávnených osôb sa zavádza z dôvodu, že deti mladšie ako tri roky aj tak prepravované v kočíku a v sprievode dospelej osoby, t.j. akejsi náhrady sprievodcu.
Takéto zákonné ustanovenia vrátane jeho odôvodnenia možno považovať za neurčité a vágne. Spojenie slov „možno považovať“ nehovorí o tom, že ex offo a automaticky je taká osoba odkázaná na sprievodcu. Navrhuje, aby sa táto druhá (a zároveň posledná) veta z § 14 ods. 10 uvedeného zákona vypustila a ak fyzická osoba spĺňa podmienky vyplývajúce z § 2 tohto – alebo aj iného zákona - mala právo na sprievodcu.
K Čl. II
Navrhujeme účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. júla 2013.