DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Erika Jurinová, Eva Horváthová, Ján Podmanický a Viera Šedivcová.
Cieľom návrhu zákona je odstrániť vekovú hranicu, ktoré zakotvuje terajšie znenie § 14 ods. 10 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o príspevkoch“). Prvá veta tohto ustanovenia upravuje nárok fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím na sprievodcu za určitých podmienok. Druhá veta tohto ustanovenia zužuje okruh oprávnených osôb v prípade detí len na tie, ktoré dovŕšili tretí rok veku. V dôvodovej správe k uvedenému zákonu sa uvádza, že takéto zúženie okruhu oprávnených osôb sa zavádza z dôvodu, že deti mladšie ako tri roky sú aj tak prepravované v kočíku a v sprievode dospelej osoby, t.j. akejsi náhrady sprievodcu. To by ale nemalo vylučovať, aby rodič dieťaťa so zdravotným postihnutím mal status sprievodcu aj v prípade detí vo veku od nula do troch rokov. Je to totiž také vývinové obdobie, kedy cieleným úsilím možno najvýznamnejšie ovplyvňovať zdravotný stav a psychomotorický vývin zdravotne postihnutého dieťaťa, čo si nepochybne vyžaduje veľké úsilie a zvýšené náklady na liečbu, návštevy odborníkov a špeciálnych stimulačných programov.
Platné zákonné ustanovenie najmä jeho odôvodnenia možno považovať za neurčité a vágne. Spojenie slov „možno považovať“ nehovorí o tom, že ex offo a automaticky je taká osoba odkázaná na sprievodcu. Ak fyzická osoba spĺňa podmienky vyplývajúce z § 2 tohto zákona, má mať právo na sprievodcu.
Podľa informácií z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR sa uvedená úprava dotkne približne 400 detí.
Predkladaný návrh zákona zakladá zanedbateľné nároky na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, má pozitívny sociálny vplyv a nemá dopad na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Predkladatelia návrh konzultovali so stavovskými organizáciami územnej samosprávy ( ZMOS, Únia miest a SK 8 ), ktoré nemajú výhrady s jeho schválením.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.