kompetenciu pre Štátnu ochranu prírody SR neobsahuje. Obdobná kompetencia sa dopĺňa aj pre obec, v ktorej katastrálnom území sa pozemok s výskytom inváznych druhov rastlín nachádza. Takáto kompetencia pre odbornú organizáciu ochrany prírody bude pôsobiť predovšetkým preventívne a umožní monitorovať výskyt inváznych rastlín, informovať vlastníkov (správcov, nájomcov) dotknutých pozemkov o výskyte inváznych rastlín a ich povinnostiach ich odstraňovať, čím sa vytvoria podmienky pre obmedzovanie šírenia inváznych druhov rastlín v prvom kroku.K bodu 3
V zmysle pôvodného znenia vlastník (správca, nájomca) je povinný odstrániť invázne druhy na náklady pôvodcu, ak pôvodca je známy, inak na náklady štátu. V zmysle predkladaného návrhu ak pôvodca nebude známy, opatrenia robí vlastník (správca, nájomca) na vlastné náklady.
K bodu 4
V prípade masívneho výskytu inváznych druhov rastlín, ktorý spôsobuje zmenu druhového zloženia ekosystémov a ďalšie šírenie inváznych druhov, bude môcť príslušný orgán ochrany prírody nariadiť vlastníkovi (správcovi, nájomcovi) ich odstránenie. V prípade neplnenia povinnosti odstraňovať invázne rastliny podľa bodu 1., príslušný orgán ochrany prírody bude môcť v rámci rozhodnutia, ktorým uloží vlastníkovi (správcovi, nájomcovi) pozemku odstrániť invázne rastliny, uložiť pokutu za neplnenie povinnosti odstraňovať invázne druhy rastlín z jeho pozemku a neplnenie povinnosti o pozemok sa starať takým spôsobom, aby zamedzil ich opätovné šírenie.
Odstránenie inváznych rastlín orgánom ochrany prírody na náklady vlastníka (správcu, nájomcu) pozemku je krajným riešením, ktorého účelom je zabrániť škodám na prírode, príp. zdraví a tiež ďalšiemu šíreniu inváznych druhov rastlín v prípade, že vlastník (správca, nájomca) pozemku nekoná napriek tomu, že
a)bol upozornený Štátnou ochranou prírody SR alebo obcou, v ktorej katastrálnom území sa pozemok s výskytom inváznych druhov rastlín nachádza, na výskyt inváznych druhov rastlín na jeho pozemku a povinnosť ich odstraňovania zo svojho pozemku a vykonávania takej starostlivosti o pozemok, ktorá by zamedzila ďalšiemu šíreniu inváznych druhov rastlín,
b)si neplní povinnosť odstraňovania inváznych rastlín zo svojho pozemku a vykonávania takej starostlivosti o pozemok, ktorá by zamedzila ďalšie šírenie inváznych druhov rastlín,
c)mu bolo nariadené odstránenie inváznych rastlín z jeho pozemku z dôvodu vzniku škodlivých následkov na prírode.
Podľa súčasného znenia zákona môže orgán ochrany prírody, v prípade nebezpečenstva vzniku škodlivých následkov na prírode, vykonať odstránenie inváznych druhov sám, a to na náklady pôvodcu šírenia ak je známy, inak na svoje náklady. Aplikačná prax ukázala, že orgány ochrany prírody takéto činnosti vykonávajú len výnimočne a invázne druhy rastlín sa rozmnožujú geometrickým radom, čomu napomáha aj efekt zmeny klímy. V dnešnej dobe je