Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov bol vypracovaný na základe skúseností s likvidáciou Ambrózie palinolistej a ďalších inváznych druhov rastlín u nás a v zahraničí (najmä Maďarská republika). Navrhované zmeny pomôžu vytvoriť podmienky pre systematické obmedzovanie šírenia Ambrózie palinolistej a ďalších inváznych druhov rastlín na území Slovenskej republiky. V porovnaní s výlučne represívnym systémom, akým sa problematika rieši v Maďarskej republike, návrh zákona vytvára väčší priestor na výchovu verejnosti a predovšetkým vlastníkov (správcov, nájomcov) pozemkov, keďže orgán štátnej ochrany prírody a obec upozorňuje a vyzýva zodpovednú osobu k činnosti. Dobre osvedčenou formou je aj pravidelná všeobecná propagačná činnosť zo strany orgánov ochrany prírody a obcí v čase, keď je odstraňovanie aktuálne. Navrhnutý systém bude súčasne pre štát menej nákladný, nakoľko odstraňovanie inváznych rastlín sa bude uskutočňovať na náklady vlastníkov (správcov, nájomcov) pozemkov. K odstráneniu inváznych rastlín na základe nariadenia orgánu ochrany prírody dôjde v poslednom stupni, aj to na náklady vlastníka. Výhodou navrhnutého systému je najmä jeho možnosť flexibilne ho využívať v rámci jednotlivých regiónov Slovenska a zohľadňovať tak rozšírenie jednotlivých druhov inváznych rastlín.
Navrhovaná novela pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, keďže plošná ochrana znižuje náklady poľnohospodárov na intenzívnu ochranu na obhospodarovaných pôdach. Na druhej strane povinnosť odstraňovania nežiadúcich rastlín nie je novou povinnosťou, je len upresnením platnej všeobecnej povinnosti vlastníkov riadne sa starať o vlastný majetok a svojou nečinnosťou neohrozovať vlastnícke práva, nespôsobovať škodu druhým osobám (susedným vlastníkom) a neohrozovať zdravie obyvateľstva (v prípade alergénnych rastlín).
Vplyv návrhu na rozpočet verejnej správy je vyrovnaný, keďže náklady na prípadné konania a kontroly sa pokryjú vybranými pokutami za priestupky. Prerozdelenie týchto príjmov je úlohou zákona o štátnom rozpočte a je v kompetencii vládnych orgánov. Poskytnutá kompetencia vytvára obciam a orgánom ochrany prírody príležitosť čerpať prostriedky zo štrukturálnych fondov pre osvetovú činnosť v oblasti prevencii a odstraňovania inváznych druhov rastlín.
Návrh zákona predkladáme s vedomím, že v tomto roku sa nestihne veľká vládna novelizácia alebo nový zákon o ochrane prírody a krajiny, ktorého súčasťou by mohli byť aj nižšie uvedené ustanovenia. Avšak prijatím tejto novelizácie veľmi výrazne pomôžeme obmedziť ďalšie širenie inváznych rastlín, najmä Ambrózie palinolistej, ktorá je veľmi silným alergénom, na ktorú je citlivých 80% populácie postihnutej alergiami dýchacích ciest. Vďaka tejto novele sa alergikom výrazne zlepší zdravotná situácia, čo predstavuje ekonomické úspory aj pre štát v miliónoch Eur ročne. Všeobecne všetky invazívne rastliny spôsobujú v poľnohospodárstve viacmiliónové škody na úrode a na nákladoch vynaložených na ich ničenie v obrábanej pôde, preto plošné zabezpečenie ich likvidácie aj na nevyužívaných plochách bude mať vysoký hospodársky prínos aj pre poľnohospodárstvo a lesníctvo.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie. Návrh je v súlade s Európskou stratégiou pre invázne nepôvodné druhy, ktorá bola schválená Stálym výborom Bernského dohovoru 5. decembra 2003 v Štrasburgu a takisto je v súlade s návrhom Národnej stratégie pre invázne nepôvodné druhy pripravené Ministerstvom životného prostredia SR.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 a 2
V súčasnosti platné znenie zákona o ochrane prírody a krajiny umožňuje vykonávať odstraňovanie inváznych druhov rastlín, ktoré nemajú známeho pôvodcu na náklady štátu, čo je spoločensky neakceptovateľné aj v lepšej ekonomickej situácii ako sa dlhodobo nachádzame a nie je to praxou ani v oveľa bohatšých krajinách ako je Slovensko. Práve z uvedeného dôvodu sa v praxi nevykonáva žiadne účelové ničenie inváznych druhov tam, kde to priamo neohrozuje poľnohospodársku činnosť.
Vzhľadom k tomu, že pôvodcu šírenia inváznych rastlín je možné zistiť len ojedinele, navrhované znenie počíta s tým, že odstraňovanie inváznych rastlín sa bude v prípade neznámeho pôvodcu uskutočňovať na náklady vlastníkov (správcov, nájomcov) pozemkov. Najväčším nedostatkom uplatňovania uvedeného ustanovenia je kontrola jeho dodržiavania v praxi. Túto je možné každoročne zabezpečiť v rámci plánu hlavných úloh Slovenskej inšpekcie životného prostredia, ktorá je orgánom štátneho dozoru, prostredníctvom ktorého MŽP SR vykonáva štátny dozor. Kontrolu môžu vykonávať aj úrady životného prostredia a stráž prírody. Štátna ochrana prírody SR môže v rámci zisťovania výskytu inváznych druhov dávať podnety na príslušné orgány štátnej správy (SIŽP, úrady ŽP). Kontrolu odstraňovania inváznych druhov rastlín je potrebné uskutočniť v období, ktoré predchádza času, kedy odstraňovanie najvyšší efekt. Za týmto účelom sa navrhuje všeobecná povinnosť odstraňovať invázne druhy rastlín z pozemkov pred rozkvitnutím, a to spôsobmi podľa odseku 9 a o pozemok sa starať takým spôsobom, aby zamedzil ich opätovnému šíreniu, a to na vlastné náklady, ak pôvodca ich šírenia je neznámy. V prípade silného alergéna, Ambrózie palinolistej (Ambrosia artemisifolia), je to obdobie pred kvitnutím, čiže do 1. júla. Preto návrh výslovne určuje hraničný termín odstránenia tejto inváznej a takisto zdravotne veľmi nebezpečnej rastliny na 1. júla bežného roka, alebo v dodatočnej lehote určenej orgánom ochrany prírody v rozhodnutí o priestupku.
Štátna ochrana prírody SR po zistení výskytu inváznych druhov rastlín identifikuje vlastníkov (správcov, nájomcov) pozemkov a následne ich upozorní na výskyt inváznych druhov rastlín na ich pozemkoch a ich povinnosť odstraňovania inváznych druhov a zabezpečovania takej starostlivosti o pozemky, ktorá zamedzí ich ďalšiemu šíreniu. Súčasné znenie zákona takúto
kompetenciu pre Štátnu ochranu prírody SR neobsahuje. Obdobná kompetencia sa dopĺňa aj pre obec, v ktorej katastrálnom území sa pozemok s výskytom inváznych druhov rastlín nachádza. Takáto kompetencia pre odbornú organizáciu ochrany prírody bude pôsobiť predovšetkým preventívne a umožní monitorovať výskyt inváznych rastlín, informovať vlastníkov (správcov, nájomcov) dotknutých pozemkov o výskyte inváznych rastlín a ich povinnostiach ich odstraňovať, čím sa vytvoria podmienky pre obmedzovanie šírenia inváznych druhov rastlín v prvom kroku.
K bodu 3
V zmysle pôvodného znenia vlastník (správca, nájomca) je povinný odstrániť invázne druhy na náklady pôvodcu, ak pôvodca je známy, inak na náklady štátu. V zmysle predkladaného návrhu ak pôvodca nebude známy, opatrenia robí vlastník (správca, nájomca) na vlastné náklady.
K bodu 4
V prípade masívneho výskytu inváznych druhov rastlín, ktorý spôsobuje zmenu druhového zloženia ekosystémov a ďalšie šírenie inváznych druhov, bude môcť príslušný orgán ochrany prírody nariadiť vlastníkovi (správcovi, nájomcovi) ich odstránenie. V prípade neplnenia povinnosti odstraňovať invázne rastliny podľa bodu 1., príslušný orgán ochrany prírody bude môcť v rámci rozhodnutia, ktorým uloží vlastníkovi (správcovi, nájomcovi) pozemku odstrániť invázne rastliny, uložiť pokutu za neplnenie povinnosti odstraňovať invázne druhy rastlín z jeho pozemku a neplnenie povinnosti o pozemok sa starať takým spôsobom, aby zamedzil ich opätovné šírenie.
Odstránenie inváznych rastlín orgánom ochrany prírody na náklady vlastníka (správcu, nájomcu) pozemku je krajným riešením, ktorého účelom je zabrániť škodám na prírode, príp. zdraví a tiež ďalšiemu šíreniu inváznych druhov rastlín v prípade, že vlastník (správca, nájomca) pozemku nekoná napriek tomu, že
a)bol upozornený Štátnou ochranou prírody SR alebo obcou, v ktorej katastrálnom území sa pozemok s výskytom inváznych druhov rastlín nachádza, na výskyt inváznych druhov rastlín na jeho pozemku a povinnosť ich odstraňovania zo svojho pozemku a vykonávania takej starostlivosti o pozemok, ktorá by zamedzila ďalšiemu šíreniu inváznych druhov rastlín,
b)si neplní povinnosť odstraňovania inváznych rastlín zo svojho pozemku a vykonávania takej starostlivosti o pozemok, ktorá by zamedzila ďalšie šírenie inváznych druhov rastlín,
c)mu bolo nariadené odstránenie inváznych rastlín z jeho pozemku z dôvodu vzniku škodlivých následkov na prírode.
Podľa súčasného znenia zákona môže orgán ochrany prírody, v prípade nebezpečenstva vzniku škodlivých následkov na prírode, vykonať odstránenie inváznych druhov sám, a to na náklady pôvodcu šírenia ak je známy, inak na svoje náklady. Aplikačná prax ukázala, že orgány ochrany prírody takéto činnosti vykonávajú len výnimočne a invázne druhy rastlín sa rozmnožujú geometrickým radom, čomu napomáha aj efekt zmeny klímy. V dnešnej dobe je
možné konštatovať, že napríklad Ambrózia palinolistá sa v nebezpečnom rozsahu rozšírila aj na oblasti horských lúk, kde to bolo doteraz výnimočným javom. Ťažké ekonomické a zdravotné dôsledky prináša neobhospodarovaná pôda na pozemkoch, určených na investičnú výstavbu. Tieto sa nachádzajú vždy v tesnej blízkosti jednak poľnohospodársky obrábaných pozemkoch - kde takto zvyšujú náklady na ničenie a prevenciu - a jednak v tesnom susedstve s pozemkami obcí s funkciami bývania, služieb či výroby. Obývanú krajinu z týchto plôch mimoriadne ohrozuje alergénny druh Ambrózia palinolistá.
K bodu 4
V prípade nebezpečenstva vzniku škodlivých následkov môže orgán ochrany prírody nariadiť vlastníkovi (správcovi, nájomcovi) pozemku odstránenie inváznych druhov rastlín. Ak takto uloženú povinnosť vlastník nesplní, za účelom odstránenia inváznych druhov rastlín na náklady vlastníka sa ustanovuje oprávnenie orgánu štátnej ochrany prírody a obce, v ktorej katastrálnom území pozemok s výskytom inváznych druhov rastlín sa nachádza alebo takýmto orgánom či obcou poverených osôb, vstupovať na cudzie pozemky na nevyhnutne potrebný čas po predchádzajúcom upozornení vlastníka (správcu, nájomcu) dotknutého pozemku.
K bodom 5, 6, 7, 8 a 9
Navrhuje sa úprava vnútorných odkazov v súvislosti s predchádzajúcimi úpravami.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona na 27. júna 2013.