DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Igor Matovič.
Predkladaný návrh zákona zavádza efektívnu a spravodlivú zásadu „jeden krát a dosť“ pre neaktívnych poslancov NR SR. Návrh sleduje päť kľúčových cieľov: 1) primäť všetkých poslancov NR SR k aktívnej a zodpovednej politickej práci počas celej doby trvania ich mandátu, 2) dať voličom vo voľbách reálnu možnosť posúdiť kvalitu práce svojich poslancov, 3) zamedziť opakovanému a dlhodobému pobytu neaktívnych poslancov v NR SR, 4) umožniť novým kandidátom vstúpiť do vrcholovej politiky ako náhrada za neaktívnych poslancov, s ktorých prácou ľudia nie spokojní, a preto ich neprekrúžkovali, 5) zvýšiť tak dôveryhodnosť NR SR a funkcie poslanca.
Navrhuje sa preto, aby osoby, ktoré v čase podania kandidátnej listiny vykonávajú mandát poslanca NR SR alebo tento mandát poslanca NR SR vykonávali v minulosti, mohli byť ako kandidáti zaradení (abecedne) len na koniec kandidátnej listiny jednotlivých politických strán (hnutí) alebo koalícií. V tom prípade bude zvolenie konkrétneho poslanca záležať výhradne len na vôli voličov, od ktorých rozhodnutia bude záležať, či konkrétneho poslanca prekrúžkujú, alebo nie. Po prijatí návrhu, politické strany dostanú možnosť len jeden krát umiestniť vybraného kandidáta na popredné zvoliteľné miesto kandidátky. V ďalších voľbách takúto výhodu kandidát nebude môcť získať a poslanecký mandát získa len v tom prípade, že presvedčí dostatočný počet voličov o zmysluplnosti svojej práce a títo ho z konca kandidátky prekrúžkujú na zvoliteľné miesto.
Dôvodom navrhovanej zmeny súčasnej právnej úpravy je skutočnosť, že dôvera občanov Slovenskej republiky v politikov a ich politickú činnosť v NR SR je alarmujúco nízka, keďže väčšina politických strán (hnutí) je sprevádzaná škandálmi a občania nepovažujú politické strany (hnutia) a samotných poslancov NR SR za plnohodnotný a spoľahlivý nástroj reprezentácie svojich postojov a názorov. Zavedenie mechanizmu uvádzania kandidátov na kandidátne listiny jednotlivých politických strán (hnutí) alebo koalícií, tak podporí možnosť politickej angažovanosti nových ľudí na správe vecí verejných a napomôže odstrániť skostnatenosť fungovania politického diania a rokmi pretrvávajúce zlé povedomie o politickej scéne a jej predstaviteľoch.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor Matovič
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Vzhľadom na nastavenie súčasného volebného systému a právnych predpisov, ktoré túto oblasť upravujú dochádza v praxi k nežiaducemu javu, keď noví kandidáti poslaneckých strán alebo koalícií obsadzujú nižšie miesta kandidátnych listín v porovnaní s kandidátmi, ktorí alebo boli poslancami Národnej rady Slovenskej republiky. To, spolu so skutočnosťou, že nie voličom mediálne známi,
znižuje a prakticky znemožňuje ich šance získať poslanecký mandát. Návrh zákona za cieľ odstrániť tento jav a umožniť novým kandidátom uchádzať sa o mandát poslanca z prvých miest kandidátnej listiny, čím sa zvyšuje ich reálna možnosť tento mandát získať. Z uvedeného dôvodu možno uviesť, že návrh zákona má pozitívny vplyv na rovnosť príležitostí.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o voľbách“) vo svojich ustanoveniach určuje politickej strane (hnutiu) alebo koalícii právo uvádzať na svoju kandidátnu listinu kandidátov, ktorých si určí a zoradí podľa vlastného uváženia. Jedinou limitujúcou podmienkou, s výnimkou predpokladov voliteľnosti u poslanca NR SR podľa § 3 zákona o voľbách, je maximálny počet kandidátov, ktorých je politická strana (hnutie) alebo koalícia oprávnená uviesť na svojej kandidátnej listine. Práve uvedená skutočnosť umožňuje politickým stranám (hnutiam) alebo koalíciám zostavovať svoje kandidátne listiny spôsobom, ktorý nezaručuje zmenu politickej reprezentácie, ale naopak zabezpečuje nemennosť politickej elity, čoho dôsledkom je pretrvávanie názorov, myšlienok a ľudí, ktorí v mnohých prípadoch nepresadzujú a nevytvárajú politiku pre občanov spôsobom, ktorý sa od nich očakáva.
Návrh zákona je preto snahou o zmenu tohto nevyhovujúceho stavu, ktorý bráni politickým nováčikom, aby sa plnohodnotne uplatnili v politike a mohli sa tak podieľať prostredníctvom výkonu mandátu poslanca NR SR na riadení a správe vecí verejných.
V ustanovení § 18 ods. 5 druhej vete návrhu zákona sa navrhuje, aby kandidáti, ktorí v čase podania kandidátnej listiny vykonávajú mandát poslanca NR SR alebo takýto mandát vykonávali v minulosti, museli byť politickou stranou (hnutím) alebo koalíciou zaradení na koniec kandidátnej listiny. V prípade, ak je takýchto kandidátov (terajších i bývalých poslancov NR SR) viac, politická strana (hnutie) alebo koalícia ich musí uviesť na konci kandidátnej listiny tak, že na nej budú uvedení vzostupne v abecednom poradí podľa
priezviska. Posledným kandidátom na kandidátnej listine bude tak kandidát, ktorého začiatočné písmeno priezviska sa nachádza v abecede skôr. Pri posudzovaní terajších i bývalých poslancov NR SR pritom nezáleží na tom, či vykonávali mandát poslanca NR SR za stranu, ktorá ich aktuálne nominuje na kandidátnu listinu alebo či vykonávali mandát poslanca NR SR napr. ako nezávislí poslanci. Rozhodujúce nie je ani to, ako dlho takýto mandát vykonávali. Vzhľadom na navrhovaný termín nadobudnutia účinnosti zákona sa zavedenie tohto nového systému zostavovania kandidátnych listín predpokladá v najbližších voľbách do NR SR.
K bodom 2 a 3
Zmena ustanovení uvedených v bodoch 2 a 3 návrhu zákona je legislatívno-technickou úpravou, ktorá sa bezprostredne viaže na zmeny uvedené v bode 4.
K bodu 4
Navrhovaná úprava rozširuje právomoci Ústrednej volebnej komisie a zavádza možnosť vyčiarknuť kandidáta z kandidátnej listiny i v prípade uvedenia kandidáta na kandidátnej listine v rozpore s navrhovaným znením § 18 ods. 5 druhej vety. Postihujú sa tak dva prípady nesprávneho uvedenia kandidáta, ktorý vykonáva alebo vykonával mandát poslanca NR SR, a to jednak nesprávnym zaradením kandidáta na kandidátnu listinu a jednak v nesprávnom abecednom poradí. Takýto kandidát musí byť vždy zaradený na koniec kandidátnej listy a v prípade viacerých kandidátov musia byť títo na konci kandidátnej listiny i abecedne podľa priezviska vzostupne usporiadaní. V opačnom prípade Ústredná volebná komisia takéhoto kandidáta, resp. kandidátov, vyčiarkne z kandidátnej listiny a tým stratí, resp. stratia, možnosť uchádzať sa o mandát poslanca NR SR.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. júla 2013.