NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
403
VLÁDNY NÁVRH
Zákon
z..........2013,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení zákona č. 369/1999 Z. z., zákona č. 441/2001 Z. z., zákona č. 660/2002 Z. z., zákona č. 174/2004 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 454/2004 Z. z, zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 224/2006 Z. z., zákona č. 335/2007 Z. z., zákona č. 216/2008 Z. z. a zákona č. 49/2012 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.§ 1 vrátane nadpisu znie:
㤠1
Predmet zákona
Tento zákon upravuje
a)práva a povinnosti občanov Slovenskej republiky (ďalej len „občan“) pri hlásení ich pobytu,
b)práva a povinnosti obcí pri vedení evidencie pobytu občanov,
2
c)zriadenie registra obyvateľov Slovenskej republiky (ďalej len „register“), centrálnej ohlasovne a registra fyzických osôb,
d)úlohy štátnych orgánov a obcí súvisiace s vedením registra, registra fyzických osôb a centrálnej ohlasovne,
e)poskytovanie údajov z evidencie pobytu občanov, z registra, registra fyzických osôb a centrálnej ohlasovne.“.
2.V § 3 ods. 8 písm. a) sa číslo „15“ nahrádza číslom „18“ a na konci sa pripájajú tieto slová : „vydaný orgánmi Slovenskej republiky“.
3.Poznámka pod čiarou k odkazu 4d znie:
„4d) § 31 ods. 4 6 a § 69 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov.“.
4.V § 3 ods. 8 písmeno d) znie:
„d) písomné potvrdenie o súhlase s prihlásením občana na trvalý pobyt s osvedčeným podpisom vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti s údajmi podľa § 4 ods. 6 písm. b); toto potvrdenie sa nevyžaduje, ak
1. ide o prihlásenie vlastníka alebo spoluvlastníka,
2. ide o prihlásenie občana, ktorý zriadené vecné bremeno doživotného užívania nehnuteľnosti,
3. ide o prihlásenie manžela alebo nezaopatreného dieťaťa4f) vlastníka alebo spoluvlastníka podľa bodu 1, alebo ak
4. vlastník alebo všetci spoluvlastníci budovy alebo jej časti potvrdia svojím podpisom na prihlasovacom lístku na trvalý pobyt súhlas s prihlásením občana na trvalý pobyt pred zamestnancom ohlasovne.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 4e sa vypúšťa.
5.V § 4 odsek 1 znie :
„(1) Za členov rodiny môže hlásiť trvalý pobyt jeden z členov tejto rodiny.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5 sa vypúšťa.
6.V § 4 ods. 2 a 3 sa číslo „15“ nahrádza číslom „18“.
7.V § 4 odsek 4 znie :
„(4) Za občana, ktorý je povinný hlásiť trvalý pobyt, môže túto povinnosť splniť ním splnomocnený zástupca. Splnomocnený zástupca predkladá ohlasovni pobytu svoj
3
občiansky preukaz a splnomocnenie s osvedčeným podpisom splnomocniteľa, a za občana, ktorého pobyt hlási, doklady uvedené v § 3 ods. 8 písm. c) a d).“.
8.V § 4 ods. 5 sa číslo „4“ nahrádza číslom „3“.
9.V § 4 ods. 6 písm. b) uvádzacia veta znie :
„b) uviesť na prihlasovacom lístku na trvalý pobyt údaje týkajúce sa vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti v tomto rozsahu:“.
10.V § 4 ods. 6 písm. b) druhý bod znie:
„2. názov, identifikačné číslo právnickej osoby, sídlo právnickej osoby a meno a priezvisko osoby oprávnenej konať v jej mene, ak ide o právnickú osobu, ak súhlas s prihlásením na pobyt vykonal podpisom na prihlasovacom lístku na trvalý pobyt vlastník alebo všetci spoluvlastníci budovy alebo jej časti pred zamestnancom ohlasovne.“.
11.V § 4 ods. 7 sa číslo „15“ nahrádza číslom „18“ a za slovo „vyplniť“ sa vkladajú slová “a podpísať“.
12.V § 7 ods. 1 písmeno f) znie:
„f) na návrh vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti občanovi, ktorý nemá k budove alebo jej časti žiadne užívacie právo; návrh nemožno podať voči vlastníkovi alebo spoluvlastníkovi budovy alebo jej časti, manželovi alebo nezaopatrenému dieťaťu vlastníka alebo spoluvlastníka budovy alebo jej časti,“.
13.V § 7 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie :
„(2) Pri podaní návrhu na zrušenie trvalého pobytu podľa § 7 ods. 1 písm. f) musia byť ohlasovni predložené okrem dokladov uvedených v § 3 ods. 8 aj tieto doklady :
a) rozhodnutie súdu o rozvode manželstva, ak bolo manželstvo rozvedené,
b) dohodu o vyporiadaní bezpodielového spoluvlastníctva manželov alebo rozhodnutie súdu o vyporiadaní bezpodielového spoluvlastníctva manželov, ak bolo vydané,
c) rozhodnutie súdu o nariadení predbežného opatrenia, ak bolo vydané,
d) dohodu o zrušení alebo obmedzení užívacieho práva alebo rozhodnutie súdu o zrušení alebo obmedzení užívacieho práva, ak bolo vydané.“.
Doterajšie odseky 2 a 3 sa označujú ako odseky 3 a 4.
14.V § 8 ods. 5 poslednej vete sa slová „vlastníka, spoluvlastníka alebo nájomcu“ nahrádzajú slovami „vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti“.
15.§ 8 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Ohlasovňa zruší záznam o prechodnom pobyte na návrh vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti aj pred uplynutím doby, na ktorú bol ohlásený.“.
4
16.V § 9 sa slovo „ohlási“ nahrádza slovami „je povinný ohlásiť“.
17.V § 10 písmeno c) znie:
„c) urobiť záznam5b) o hlásení pobytu v evidencii pobytu občanov, ak splnené podmienky podľa § 3 ods. 8, § 5, § 7 ods. 1, § 8 ods. 3 alebo § 9,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5b znie :
„5b) § 16 ods. 2 písm. a) zákona č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 216/2007 Z. z.“.
18.V § 10 písmeno e) znie:
„e) zaznamenať bezodkladne do registra údaje o hlásení pobytu, ak zabezpečený priamy vstup do registra alebo, ak nemá zabezpečený priamy vstup do registra, doručiť bezodkladne údaje o hlásení pobytu príslušnému okresnému riaditeľstvu Policajného zboru, ktorý ich do registra zaznamená,“.
19.Za § 10 sa vkladá § 10a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§10a
Centrálna ohlasovňa
(1) Centrálna ohlasovňa je informačný systém verejnej správy, prostredníctvom ktorého občan môže hlásiť pobyt a žiadať potvrdenie o pobyte ohlasovňu, ktorá je pripojená na centrálnu ohlasovňu. Správcom centrálnej ohlasovne je ministerstvo. Ministerstvo zverejňuje zoznam ohlasovní pripojených na centrálnu ohlasovňu na svojom webovom sídle a na ústrednom portáli verejnej správy.
(2) Ohlasovňa je povinná zmeny údajov o pobyte vykonané centrálnou ohlasovňou zaznamenať bezodkladne do svojej manuálnej evidencie a zaslať vyplnený odhlasovací lístok ohlasovni doterajšieho trvalého pobytu občana o skončení tohto pobytu, ak ide o ohlasovňu, ktorá nie je pripojená na centrálnu ohlasovňu.
(3) Občan je povinný pri hlásení pobytu prostredníctvom centrálnej ohlasovne vyplniť požadované elektronické formuláre a podpísať ich zaručeným elektronickým podpisom. Vzor elektronických formulárov zverejní ministerstvo na svojom webovom sídle a na ústrednom portáli verejnej správy.
5
(4) Podrobnosti a podmienky automatizovaného prístupu k údajom z centrálnej ohlasovne upravia vzájomnou dohodou ministerstvo a správca informačného systému verejnej správy vedeného v súlade so štandardami podľa osobitného predpisu5c).“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5c znie :
„5c) Zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
20.V § 11 písm. i) sa vypúšťa čiarka a slová „prípadne aj číslo bytu“ sa nahrádzajú slovami „a číslo bytu, ak sa dom člení na byty“.
21.V § 11 písm. n) sa vypúšťajú slová „a údaj o poslednom trvalom pobyte“.
22.V § 15 písm. b) sa prvý bod dopĺňa bodom 1g, ktorý znie :
„1g. číslo bytu,“.
23.V § 15 písm. b) sa druhý bod dopĺňa bodom 2g, ktorý znie :
„2g. číslo bytu,“.
24.V § 15 písm. d) ôsmom bode sa slovo „udelení“ nahrádza slovom „nadobudnutí“ a slová „prepustení zo štátneho zväzku“ sa nahrádzajú slovami „strate štátneho občianstva“.
25. V § 16 písm. d) siedmom bode sa slovo „udelení“ nahrádza slovom „nadobudnutí“ a slová „prepustení zo štátneho zväzku“ sa nahrádzajú slovami „strate štátneho občianstva“.
26.Poznámka pod čiarou k odkazu 7 znie:
„7) Zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. .../2013 Z. z..“.
27.V § 20 sa za slovo „orgánov“ vkladá čiarka a slová „obcí poverených viesť matriku“.
28. V § 21 sa slová „prepustení zo štátneho zväzku“ nahrádzajú slovami „strate štátneho občianstva“.
29.V § 22 ods. 1 písm. a) sa slovo „udelení“ nahrádza slovom „nadobudnutí“.
30.V § 22 ods. 1 sa vypúšťa písmeno b).
Doterajšie písmená c) až e) sa označujú ako písmená b) až d).
6
31.V § 22a ods. 1 a 2 sa slová „Štátne orgány a ohlasovne“ nahrádzajú slovami „Štátne orgány, obce poverené viesť matriku a ohlasovne“.
32.V § 23 sa vypúšťa odsek 1.
Doterajšie odseky 2 až 5 sa označujú ako odseky 1 až 4.
33.V § 23 ods. 2 až 4 sa číslo „2“ nahrádza číslom „1“.
34. Za § 23 sa vkladajú § 23a až 23c, ktoré vrátane nadpisu nad paragrafom znejú:
„Register fyzických osôb
§ 23a
(1)Register fyzických osôb je základný register verejnej správy, ktorý obsahuje súbor údajov o fyzických osobách podľa § 23b. Správcom registra fyzických osôb je ministerstvo.
(2)Z registra fyzických osôb sa v rozsahu plnenia úloh podľa osobitných predpisov poskytujú údaje orgánom štátnej správy, súdom, obciam a vyšším územným celkom a iným orgánom verejnej moci, zdravotným poisťovniam, fyzickým osobám a právnickým osobám, ak im bola zverená pôsobnosť v oblasti verejnej správy podľa osobitných predpisov, ako aj iným členským štátom Európskej únie alebo tretím štátom, ak tak ustanovuje medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná.
(3)Údaje o fyzických osobách vedené v registri fyzických osôb sa považujú za úplné a zodpovedajúce skutočnosti, kým nie je preukázaný opak. Proti osobe, ktorá sa v dobrej viere spolieha na údaje uvedené v registri fyzických osôb, nemôže iná osoba namietať, že tieto údaje nie sú úplné alebo nezodpovedajú skutočnosti.
§ 23b
(1)Register fyzických osôb obsahuje údaje o
a)občanoch s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky uvedené v § 15,
b)občanoch, ktorí nemajú trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, uvedené v § 16,
c)cudzincoch prihlásených na pobyt na území Slovenskej republiky a o cudzincoch, ktorým bol udelený azyl na území Slovenskej republiky v rozsahu uvedenom v § 17,
7
d)cudzincoch bez pobytu na území Slovenskej republiky evidovaných v informačných systémoch vedených podľa osobitného predpisu7) v tomto rozsahu :
1.meno,
2.priezvisko,
3.rodné priezvisko,
4.dátum narodenia,
5.miesto narodenia,
6.štát narodenia,
7.štátna príslušnosť,
8.pohlavie,
9.titul,
10.rodinný stav,
11.dátum úmrtia,
12.miesto úmrtia,
13.štát úmrtia,
14.adresa posledného známeho pobytu,
15.štát pobytu,
16.identifikátor fyzickej osoby.
(2) Správca informačného systému verejnej správy8b) vkladá do registra fyzických osôb všetky údaje o cudzincoch bez pobytu na území Slovenskej republiky, ktoré vedie v informačnom systéme verejnej správy v rozsahu podľa odseku 1 písm. d), avšak najmenej v rozsahu:
1.meno,
2.priezvisko,
3.pohlavie,
4.štát pobytu,
5.rok narodenia,
6.miesto narodenia a štát narodenia; ak takéto údaje nevedie, tak štátnu príslušnosť.
(3) Ak správca informačného systému verejnej správy vo svojom informačnom systéme nevedie alebo nemá uvedený niektorý z údajov uvedených v odseku 2 alebo by poskytovanie údajov bolo v rozpore s iným osobitným predpisom8c), údaje o takejto fyzickej osobe do registra fyzických osôb neposkytne.
§ 23c
(1)Údaje do registra fyzických osôb o cudzincoch bez pobytu na území Slovenskej republiky sú povinní poskytovať ministerstvu
8
a) správcovia informačných systémov verejnej správy, ktorí ich vedú podľa tohto zákona a osobitných predpisov8b),
b) ostatné evidencie verejnej správy na základe dohody medzi prevádzkovateľom registra fyzických osôb a prevádzkovateľom informačného systému vedeného podľa osobitných predpisov8b).
(2)Údaje o fyzických osobách v rozsahu údajov podľa § 23b ods. 1 písm. a) až c) sa do registra fyzických osôb vkladajú z registra.
(3)Fyzická osoba, o ktorej sa nevedie informácia v registri, môže požiadať o informáciu o svojich údajoch z registra fyzických osôb.
(4)Podrobnosti a podmienky poskytovania údajov do registra fyzických osôb a prístupu k údajom z registra fyzických osôb upravia vzájomnou dohodou ministerstvo a správca informačného systému verejnej správy vedeného v súlade so štandardami podľa osobitného predpisu5c).
(5)Povinnosti podľa odseku 1 sa nevzťahujú na informačné systémy verejnej správy, ktoré sa týkajú zabezpečenia obrany Slovenskej republiky, bezpečnosti Slovenskej republiky a utajovaných skutočností.
Poznámky pod čiarou k odkazom 8b a 8c znejú :
8b) § 3 ods. 1 a 2 zákona č. 275/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.
8c) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 767/2008 z 9. júla 2008 o vízovom informačnom systéme (VIS) a výmene údajov o krátkodobých vízach medzi členskými štátmi (nariadenie o VIS) (Ú.v. L 218, 13.8.2008) v platnom znení.“.
35.V § 25 ods. 2 sa za slová „(§ 11)“ vkladá čiarka a slová „a do registra 13)“ sa nahrádzajú slovami „do registra (§ 13) a do registra fyzických osôb (§ 23a)“.
36.V § 25 ods. 3 sa za slová „(§ 11)“ vkladá čiarka a slová „a z registra 13)“ sa nahrádzajú slovami „z registra (§ 13) a z registra fyzických osôb (§ 23a)“.
37.V § 26 ods. 4 sa za číslo „17“ vkladá čiarka a slová „§ 23b“.
38.Za § 26a sa vkladá § 26b, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠26b
Kontrola
(1) Kontrolnú činnosť na úseku hlásenia pobytu vykonávajú obvodné úrady a ministerstvo.
(2) Obvodný úrad vykonáva v ohlasovniach vo svojom územnom obvode kontrolu najmenej jeden krát za rok.
9
(3) Obvodný úrad je povinný každoročne predložiť ministerstvu správu o vykonaní kontroly, o zistených nedostatkoch a o opatreniach uložených na ich odstránenie za predchádzajúci kalendárny rok najneskôr do 31. marca.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2013, okrem čl. I bodov 19 a 34, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2014.
10
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona vychádza z Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy, ktorá bola schválená uznesením vlády Slovenskej republiky č. 331 z 21.05.2008 a podľa ktorej sa predpokladá vytvorenie registra fyzických osôb ako jedného zo štyroch základných registrov. Základnými cieľmi predloženého návrhu zákona je právna úprava vzniku registra fyzických osôb, centrálnej ohlasovne a úprava vzťahov a postupov pri prihlasovaní a odhlasovaní z pobytu vyplývajúca z aplikačnej praxe zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Cieľom legislatívnej úpravy je zriadenie informačného systému Register fyzických osôb a jeho zavedenie do rutinnej prevádzky. Register fyzických osôb bude slúžiť ako zdroj aktuálnych osobných údajov o občanoch Slovenskej republiky s pobytom na území Slovenskej republiky a s pobytom mimo územia Slovenskej republiky, o cudzincoch s pobytom na území Slovenskej republiky, ako aj o iných osobách cudzincoch bez pobytu na území Slovenskej republiky, ktorí prišli do styku s verejnou správou. Register fyzických osôb ako jednotný a dátovo konzistentný zdroj údajov o všetkých fyzických osobách, ktoré prídu do styku s verejnou správou, bude orgánmi verejnej správy využívaný ako jedinečný a najdôležitejší dátový zdroj. V praxi to znamená, že orgány verejnej správy nebudú musieť zisťovať pravosť a hodnovernosť údajov pre svoje potreby z rôznych dostupných zdrojov, ale iba z jedného registra fyzických osôb.
Navrhovanou právnou úpravou sa tak vytvorí základ pre elektronizáciu služieb verejnej správy na centrálnej úrovni a pre služby eGovernmentu. Údaje, ktoré bude register fyzických osôb poskytovať, budú môcť byť použité subjektmi verejnej správy na právne úkony bez ďalšieho overovania ich správnosti a dokladovania. Právnou úpravou sa zabezpečí plná funkčnosť a dostupnosť elektronických služieb registra pre používateľov oprávnených subjektov orgánov štátnej správy, orgánov územnej samosprávy, iných orgánov verejnej moci, alebo pre fyzické osoby a právnické osoby, ktorým boli zverené úlohy v oblasti verejnej správy podľa osobitných právnych predpisov.
Informačný systém register fyzických osôb je základným informačným systémom verejnej správy, ktorého účelom bude poskytovanie aktuálnych údajov o fyzických osobách v ňom vedených prostredníctvom elektronických služieb oprávneným subjektom z orgánov štátnej správy, orgánov územnej samosprávy, iných orgánov verejnej moci alebo fyzickým osobám a právnickým osobám ak im bola zverená pôsobnosť v oblasti verejnej správy podľa osobitných právnych predpisov a členským štátom alebo tretím krajinám, ak tak ustanovuje medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná. Register fyzických osôb vytvorí súbor aktuálnych údajov o fyzickej osobe z príslušnej zdrojovej agendy informačného systému Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) alebo informačného systému príslušného subjektu verejnej správy. Register fyzických osôb bude tvorený kópiou údajov, ktoré vytvárané aktualizáciou údajov o fyzickej osobe v príslušnom zdrojovom agendovom informačnom systéme verejnej správy, alebo vytvorením zápisu údajov o fyzickej osobe v príslušnom zdrojovom agendovom informačnom systéme verejnej správy ak ide napr.
11
o narodenie dieťaťa, uzavretie manželstva cudzinca bez pobytu na území Slovenskej republiky, úmrtie cudzinca na území Slovenskej republiky alebo vytvorením zápisu údajov o fyzickej osobe ak ide o cudzinca bez pobytu na území Slovenskej republiky, ktorý prišiel do styku s orgánmi verejnej správy. Príslušná zdrojová agenda informačného systému verejnej správy zodpovedá za pravdivosť, úplnosť a aktuálnosť osobných údajov o fyzickej osobe v registri.
Register fyzických osôb zbaví občanov povinnosti opakovane predkladať doklady o jeho údajoch. Občan svoje údaje predloží orgánu verejnej správy iba raz a prostredníctvom registra fyzických osôb sa jeho údaje dostanú do ďalších informačných systémov verejnej správy. Osobný údaj je považovaný za správny v zdrojovej agende ministerstva alebo informačnom systéme poskytovateľa, pokiaľ sa nepreukáže opak, alebo pokiaľ nevznikne oprávnená pochybnosť o jeho pravdivosti, úplnosti alebo aktuálnosti. Cieľom je premena súčasného systému zberu a uchovávania údajov roztrieštených v rôznych registroch a evidenciách v systém nový, ktorý umožní vďaka jasne definovaným pravidlám ustanovené informácie zbierať a so zárukou spoľahlivosti využívať v celej verejnej správe.
Údaje o fyzickej osobe obsiahnuté v registri fyzických osôb bude môcť ministerstvo alebo iný príjemca používať len na účel podľa osobitného právneho predpisu, a to bez toho, aby ďalej overoval ich správnosť a žiadal od fyzickej osoby ich poskytnutie alebo predloženie dokladov k nim.
Ostatné informačné systémy verejnej správy budú preberať údaje z tohto nového systému, čím sa zabezpečí ich konzistentnosť tak, aby nedochádzalo k zapisovaniu hodnotovo odlišných alebo nepresných údajov do rôznych evidencií (napr. inak znejúcich alebo dokonca neexistujúcich adries sídiel právnických osôb) rôznymi orgánmi.
Významný spoločenský prínos bude mať register fyzických osôb vo zvýšení komfortu fyzických osôb a právnických osôb pri komunikácii s úradmi spočívajúcej v obmedzení byrokracie spôsobenej opakovaným poskytovaním rovnakých údajov rôznym úradom, ktoré ich požadujú. Ďalším pozitívnym dopadom bude zrýchlenie vybavovania žiadostí. Nový systém využívania údajov podporí žiadanú výmenu informácií, ktorá je nutnou podmienkou pre vzájomnú spoluprácu jednotlivých informačných systémov vo verejnej správe.
Ďalším významným cieľom navrhovanej úpravy je zriadenie centrálnej ohlasovne ako elektronickej služby, ktorá umožní občanom prihlasovanie a odhlasovanie z pobytu prostredníctvom využitia internetu. Vznikne tak nový procesný model pre nové procesy realizácie agendy hlásenia a evidencie pobytu občanov Slovenskej republiky, ktorého potreba vyplýva z požiadaviek na realizáciu elektronických služieb centrálnej ohlasovne. Nové procesy nie náhradou v súčasnosti platných postupov. Elektronické poskytovanie služieb v oblasti hlásenia pobytu umožní priblíženie štátnej správy k občanovi.
Návrh zákona sa dotýka aj niektorých ustanovení týkajúcich sa aplikácie zákona v praxi v nadväznosti na zavedenie nových elektronických služieb.
Predkladaný návrh zákona pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani na podnikateľské prostredie. Navrhované ustanovenia v súlade s právnymi predpismi Európskej únie. Zavedenie nového systému registra fyzických
12
osôb bude mať však dopad na rozpočet verejnej správy v súvislosti s potrebou vytvorenia nových pracovných miest a výdavkov na udržanie výsledkov projektu, ktorý je financovaný zo štrukturálnych fondov Európskej únie podľa čl. 57 Nariadenia Rady (ES) 1083/2006. Vytvorenie informačného systému registra fyzických osôb bude pokrývať centrálnu správu registra, poskytovanie informačných služieb a zabezpečenie administratívno-správnych činností zdrojových agend.
Návrh novely zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a platným právnym poriadkom Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1:
Predmet zákona sa upravuje a dopĺňa o nové pojmy „centrálna ohlasovňa“ a „register fyzických osôb“. Zriadenie registra fyzických osôb a centrálnej ohlasovne zodpovedá novým spoločenským podmienkam a požiadavkám na plnenie úloh vyplývajúcich orgánom štátu, obciam, právnickým osobám a fyzickým osobám na úseku hlásenia pobytu občanov a evidencie obyvateľov. Register fyzických osôb a centrálna ohlasovňa vedené v elektronickej forme a tvoria súčasť štátneho informačného systému. Register fyzických osôb predstavuje hlavný a záväzný zdroj identifikačných, lokačných, relačných a administratívnych údajov o fyzických osobách pre potreby výkonu štátnej správy, obcí a iných užívateľov.
K bodu 2:
Upravuje sa vek maloletých detí z 15 rokov na 18 rokov a upresňuje sa skutočnosť, že rodný list dieťaťa, ktorý predkladá zákonný zástupca alebo osoba ním splnomocnená, musí byť vydaný orgánom Slovenskej republiky. Do dovŕšenia plnoletosti je pobyt povinný hlásiť zákonný zástupca. Dôvodom na zvýšenie veku dieťaťa je skutočnosť vyplývajúca z praxe pri poberaní prídavku na dieťa, ktorá sa viaže na trvalý pobyt. Povinnosť hlásiť trvalý pobyt za osobu, ktorá nedovŕšila 18 rokov sa však netýka tých občanov, ktorí nadobudli spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu na základe rozhodnutia súdu.
K bodu 3:
Ide o formálnu úpravu doplnením konkrétneho ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov v odkaze.
K bodu 4:
Nové znenie písmena d) sa navrhuje z dôvodu vykonania viacerých zmien jeho textu. Po prvé ide o formálnu úpravu, keďže nájomná zmluva nezakladá právo pobytu a je na vlastníkovi, či nájomcovi súhlas k pobytu udelí. Po druhé ide o doplnenie možnosti prihlásenia sa na trvalý pobyt bez súhlasu vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov osobám s vecným bremenom
13
doživotného užívania nehnuteľnosti. Vypúšťa sa odkaz na Občiansky zákonník. Ide o formálnu úpravu vyplývajúcu z aplikačnej praxe.
K bodu 5:
Ide o úpravu, ktorá nadväzuje na centrálnu ohlasovňu pobytu. Z aplikačnej praxe totiž vyplynulo, že ohlasovňa pobytu ani centrálna ohlasovňa nevie hodnoverne preveriť, či osoba naozaj žije v spoločnej domácnosti s osobami, ktorých pobyt sa spoločne hlási. Toto oprávnenie však naďalej ostáva pre členov rodiny.
K bodu 6:
V tomto ustanovení sa upravuje vek osôb oprávnených hlásiť trvalý alebo prechodný pobyt. Do dovŕšenia plnoletosti je pobyt povinný hlásiť zákonný zástupca. Dôvodom na zvýšenie veku dieťaťa je skutočnosť vyplývajúca z praxe - poberanie prídavku na dieťa, ktoré sa viaže na trvalý pobyt.
K bodu 7:
Rozširuje sa možnosť prihlásenia na pobyt splnomocneným zástupcom, nakoľko doteraz túto možnosť prihlásenia mali len zdravotne postihnuté osoby.
K bodu 8:
Ide o úpravu vnútorného odkazu, ktorý nadväzuje na príslušné legislatívne zmeny.
K bodu 9:
Navrhované ustanovenie nadväzuje na legislatívne zmeny a súčasne sa vypúšťajú slová spojené s nájomcom a nájomným vzťahom.
K bodu 10:
Ide o úpravu vyplývajúcu z aplikačnej praxe. Podrobnejšie sa upravuje povinnosť predložiť doklady o právnickej osobe pri hlásení na pobyt fyzickej osoby. Rozsah údajov zodpovedá potrebe identifikácie osoby oprávnenej konať za právnickú osobu a o právnickej osobe.
K bodu 11:
V tomto ustanovení sa upravuje vek osôb, za ktoré je oprávnený hlásiť trvalý pobyt zákonný zástupca alebo ním splnomocnená osoba. Dôvodom na zvýšenie veku dieťaťa je skutočnosť vyplývajúca z praxe - poberanie prídavku na dieťa, ktoré sa viaže na trvalý pobyt. Povinnosť hlásiť trvalý pobyt za osobu, ktorá nedovŕšila 18 rokov sa však netýka tých občanov, ktorí nadobudli spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu na základe rozhodnutia súdu.
K bodu 12:
Ide o úpravu, ktorá nadväzuje na príslušné legislatívne zmeny a vypúšťajú sa slová spojené s nájomcom a nájomným vzťahom.
K bodu 13:
Nové ustanovenie podrobnejšie upravuje a taxatívne vymenúva doklady potrebné k zrušeniu trvalého pobytu na návrh vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov nehnuteľnosti. Následne sa formálne upravuje označenie odsekov. Súčasný stav neumožňoval dostatočne pracovníkom
14
ohlasovní skúmať užívacie právo osôb, voči ktorým smeroval návrh na zrušenie pobytu. Ustanovenie rozsahu dokladov tak bude zodpovedať právnej istote.
K bodu 14:
Ide o formálnu úpravu, ktorá nadväzuje na príslušné legislatívne zmeny. Vypúšťajú sa slová spojené s nájomcom a nájomným vzťahom.
K bodu 15:
Navrhovanou úpravou dochádza k zjednodušeniu postupu pri odhlásení z prechodného pobytu na návrh vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov nehnuteľnosti. Táto možnosť doteraz nebola v platnom zákone riešená a vlastník musel čakať, kým neuplynie doba na ktorú bol prechodný pobyt ohlásený.
K bodu 16:
Navrhovaná zmena ukladá priamo povinnosť občana, ktorý sa pripravuje na vycestovanie do zahraničia na dobu dlhšiu ako 90 dní, ohlásiť túto skutočnosť príslušnej ohlasovni pobytu. Nesplnenie si uvedenej povinnosti umožní správnemu orgánu postih fyzickej osoby podľa zákona SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov. Doterajší stav neukladal občanovi výslovne povinnosť danú skutočnosť ohlásiť. Občania často nerozlišujú v právnom predpise ak je povinnosť ustanovená slovesom bez použitia slova povinný.
K bodu 17:
Ide o doplnenie ustanovenia o nový § 7 ods. 1, aby bolo jednoznačne ustanovené, že tieto pravidlá sa vzťahujú aj na zrušenie trvalého pobytu.
K bodu 18:
Ide o úpravu, ktorá nadväzuje na príslušné legislatívne zmeny. Ukladá sa povinnosť ohlasovniam, ktoré zapojené do informačného systému registra obyvateľov, zapisovať údaje spojené s hlásením pobytu priamo do tohto systému v čase, ktorý zabezpečuje aktuálnosť údajov. V súčasnosti však existujú ohlasovne pobytu, ktoré nemajú pripojenie do informačného systému registra obyvateľov, preto je potrebné zachovať aj systém vkladania údajov prostredníctvom okresných riaditeľstiev Policajného zboru.
K bodu 19:
Navrhovaná právna úprava zavádza tzv. „elektronické služby centrálnej ohlasovne“. Občania môžu požiadať o potvrdenie o pobyte prostredníctvom internetu a toto potvrdenie im bude doručené poštou. V prípade, že občan bude chcieť povoliť pobyt vo svojej nehnuteľnosti, rovnako tak bude môcť urobiť tento úkon elektronicky. Elektronizácia služieb napomôcť odbúrať zbytočnú zaťaženosť občanov pri vybavovaní ich vecí. Všetky potrebné údaje súvisiace s prihlasovaním a odhlasovaním pobytu sa budú poskytovať na elektronických formulároch, pričom sa v počiatku poskytovania tejto služby bude musieť požadovať ako záruka na ich pravdivosť zaručený elektronický podpis. V budúcnosti postupom elektronizácie verejnej správy sa počíta s ďalším zjednodušovaním tejto agendy. Navrhovaný systém odbúra potrebu cestovania do miesta prihlásenia na trvalý pobyt, čím usporí občanovi náklady spojené s cestovaním a čas na vybavenie tejto služby.
15
K bodu 20 až 23:
Ide o úpravu, ktorá nadväzuje na príslušné legislatívne zmeny a ktorou sa dopĺňa zapisovanie čísla bytu ako povinného údaju. Pokiaľ ide o bod 21 vypúšťaný text reflektuje na nemožnosť verifikovať takéto údaje, čo preukázala aj súčasná prax.
K bodu 24, 25, 28 a 29:
Ide o formálnu úpravu, ktorej cieľom je zosúladenie pojmov so zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
K bodu 26 :
Vzhľadom na zmenu právneho poriadku je potrebné aktualizovať zákon uvedený v poznámke pod čiarou.
K bodu 27 a 31:
Úpravou textu sa zvýrazňuje povinnosť okresných riaditeľstiev Policajného zboru zaznamenávať zmeny údajov v registri, ktoré im ohlasujú obce poverené viesť matriku; ide o obce, ktoré nie priamo napojené na automatizovaný systém registra. V budúcnosti sa počíta, že táto agenda bude ubúdať zvyšovaním počtu matričných úradov zapojených do registra.
K bodu 30:
Ide o úpravu nadväzujúcu na zmeny v praxi keď tieto údaje ministerstvo nezaznamenáva, ale do registra sa dostávajú cestou matričných úradov.
K bodu 32:
Vzhľadom na zavedenie Registra fyzických osôb s aktuálnymi údajmi v čase, ktoré budú poskytované orgánom verejnej moci sa doterajšie ustanovenie odseku 1 stalo nadbytočným. Vypustením doterajšieho ustanovenia sa upravuje označenie odsekov.
K bodu 33 :
Ide o technickú úpravu súvisiacu s vypustením odseku 1 v § 23.
K bodu 34:
Navrhovaná právna úprava zavádza register fyzických osôb obsahujúci aktuálne údaje, ktoré budú následne využívané ako jedinečné a najdôležitejšie dátové zdroje pre orgány verejnej správy. Zámerom navrhovanej úpravy je ustanoviť okruh údajov vedených v registri fyzických osôb. Obsah údajov vychádza z poslania a úloh registra fyzických osôb v informačnom systéme a aktuálnych potrieb jeho užívateľov na výkon verejnej správy. V zákone sa vymedzuje rozsah údajov, ktoré register fyzických osôb vedie o fyzických osobách, ktoré prišli do styku s orgánom verejnej správy. Údaje uvedené v § 23b ods. 2 určujú minimálny rozsah údajov potrebných k identifikácii fyzickej osoby. V prípade, ak by chýbal niektorý z údajov uvedených v tomto ustanovení, nebudú údaje o takejto osobe pre iné informačné systémy verejnej správy použiteľné a je zbytočné ich zapisovať do registra fyzických osôb. Preto sa správcovia informačných systémov verejnej správy oslobodzujú od povinnosti vkladať do registra fyzických osôb údaje
16
o cudzincoch bez pobytu na území Slovenskej republiky, ak niektorý z údajov uvedených v § 23b ods. 2 vo svojom informačnom systéme vôbec nevedú, alebo ak takýmto údajom nedisponujú.
K bodom 35, 36 a 37:
Osobitné ustanovenia upravujúce vzťahy registra obyvateľov a špecifických štátnych orgánov je potrebné doplniť o skutočnosť, že obdobný vzťah bude existovať aj vo veciach nového Registra fyzických osôb. Ide o legislatívne úpravy súvisiace so zavedením Registra fyzických osôb.
K bodu 38:
Navrhovaná právna úprava ukladá povinnosť obvodným úradom vykonávať kontrolnú činnosť v rámci svojej územnej pôsobnosti nad preneseným výkonom štátnej správy hlásenia pobytu, ktorú súčasná právna úprava neobsahuje. Kontrolnú činnosť budú zabezpečovať obvodné úrady podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe a na základe metodických pokynov ministerstva.
K čl. II
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť od 1. júla 2013, čím sa zohľadňuje doba legislatívneho procesu. V tomto čase nadobudnú účinnosť ustanovenia potrebné pre praktické vykonávanie zákona v agende hlásenia pobytu občanov. Dve ustanovenia týkajúce sa Centrálnej ohlasovne a Registra fyzických osôb nadobudnú účinnosť 1. januára 2014 po dobudovaní systému a zabezpečení potrebných podmienok na rutinnú prevádzku.
V Bratislave 20. februára 2013
Robert Fico
predseda vlády
Robert Kaliňák
podpredseda vlády a minister vnútra
17
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Na základe vyhodnotenia vplyvov predkladateľ návrhu odhaduje, že návrh bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v nadväznosti na výdavky potrebné na zvýšenie počtu o 10 pracovných miest, z toho 9 miest v štátnej službe a 1 miesto pri výkone prác vo verejnom záujme pre ústredný orgán kapitoly ministerstva vnútra a na výdavky na udržanie výsledkov projektu financovaného zo štrukturálnych fondov EÚ v zmysle čl. 57 Nariadenia Rady (ES) 1083/2006.
Návrh zákona však nemá negatívny vplyv na rozpočty orgánov územnej samosprávy.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Finančné vplyvy na verejnú správu súvisia so zriadením registra fyzických osôb a centrálnej ohlasovne. Základné ciele navrhovanej právnej úpravy spočívajú v upravení vzťahov a postupov pri prihlasovaní a odhlasovaní z pobytu, ako aj inštitucionálne ukotviť centrálnu ohlasovňu a register fyzických osôb ako unikátny zdroj najčastejšie využívaných údajov pri výkone verejnej správy. Zriadením registra fyzických osôb sa zabezpečí dostupnosť referenčných údajov, ktoré budú môcť byť využité pre výkon verejnej správy a zároveň sa občania zbavia povinnosti opakovane predkladať údaje. Prostredníctvom registra fyzických osôb sa údaje dostanú do ďalších informačných systémov verejnej správy. Zriadenie centrálnej ohlasovne ako elektronickej
18
služby umožní občanom prihlasovanie a odhlasovanie z pobytu prostredníctvom využitia internetu. Z uvedeného dôvodu je v rámci kapitoly ministerstva vnútra potrebné zabezpečiť zvýšenie limitu finančných prostriedkov na zabezpečenie registra fyzických osôb a centrálnej ohlasovne o rozpočtovo nepokryté výdavky vo výške 3 624 487,86 pre rok 2013, a 3 591 987,86 pre roky 2014 a 2015. Finančné prostriedky v roku 2013 zahŕňajú mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania pre 10 zamestnancov vo výške 145 971 €, z toho pre 9 zamestnancov v štátnej službe vo výške 137 061 a pre 1 zamestnanca pri výkone prác vo verejnom záujme vo výške 8 910 €, poistné a príspevok do poisťovní vo výške 51 016,86 €, tovary a služby vo výške 25 000 na vybavenie interiérového zariadenia kancelárií, výpočtovej a telekomunikačnej techniky pre 10 zamestnancov a 3 387 000 na udržanie výsledkov projektu financovaného zo štrukturálnych fondov v zmysle čl. 57 Nariadenia Rady (ES) 1083/2006 a kapitálové výdavky vo výške 15 500 € na zabezpečenie technického zariadenia.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy
Finančné vplyvy návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov sa porovnávajú so schválenými východiskami rozpočtu verejnej správy na rok 2013 – 2015.
Požadované zvýšenie finančných prostriedkov a funkčných miest nie je (v module RIS ZORO) pre roky 2013 2015 zohľadnené v limitoch kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2013 – 2015.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2013
2014
2015
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
3 624 487,86
3 591 987,86
3 591 987,86
v tom: za program 08C – Verejná správa podprogram 08C02 – Riadiaca a kontrolná
237 487,86
204 987,86
204 987,86
19
činnosť verejnej správy
v tom: za program 06V – Ochrana verejného poriadku a bezpečnosti
3 387 000
3 387 000
3 387 000
z toho:
- vplyv na ŠR
3 624 487,86
3 591 987,86
3 591 987,86
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
Celková zamestnanosť – prírastok počtu pracovných miest
10
10
10
- z toho vplyv na ŠR
10
10
10
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
v tom: za program 08C – Verejná správa podprogram 08C02 – Riadiaca a kontrolná činnosť verejnej správy
0
0
0
v tom: za program 06V – Ochrana verejného poriadku a bezpečnosti
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Financovanie
2013
2014
2015
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
3 624 487,86
3 591 987,86
3 591 987,86
z toho vplyv na ŠR
3 624 487,86
3 591 987,86
3 591 987,86
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
3 624 487,86
3 591 987,86
3 591 987,86
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona s účinnosťou od 1.7.2013 v nadväznosti na zriadenie registra fyzických osôb a centrálnej ohlasovne si vyžaduje zvýšenie limitu finančných prostriedkov, ktoré nie zohľadnené v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2013 2015 a ministerstvo vnútra ich nie je schopné zabezpečiť v rámci oznámených limitov. Na základe uvedeného žiada zvýšiť rozpočtové výdavky kapitoly o tieto rozpočtovo nekryté finančné prostriedky.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh rieši problematiku zrušenia štátnej správy na úrovni kraja. Implementuje Ministerstvo vnútra SR.
20
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Objem aktivít
2013
2014
2015
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
PROGRAM 08C – VEREJNÁ SPRÁVA
PODPROGRAM 08C02 – RIADIACA A KONTROLNÁ ČINNOSŤ VEREJNEJ SPRÁVY
Zriadenie registra fyzických osôb a centrálnej ohlasovne podľa navrhovanej právnej úpravy vyžaduje nárast výdavkov v roku 2013 vo výške 237 487,86 €, v rokoch 2014 a 2015 vo výške 204 987,86 €.
Predpokladané výdavky na rok 2013
v €
kategória
opakujúce sa výdavky
jednorazové výdavky
Výdavky spolu
610
145 971,00
0,00
145 971,00
620
51 016,86
0,00
51 016,86
630
0,00
25 000,00
25 000,00
700
0,00
15 500,00
15 500,00
VÝDAVKY SPOLU
196 987,86
40 500,00
237 487,86
Predpokladané výdavky na roky 2014 a 2015
v €
21
kategória
opakujúce sa výdavky
jednorazové výdavky
Výdavky spolu
610
145 971,00
0,00
145 971,00
620
51 016,86
0,00
51 016,86
630
8 000,00
0,00
8 000,00
700
0,00
0,00
0,00
VÝDAVKY SPOLU
204 987,86
0,00
204 987,86
Jednorazové výdavky súvisia so zriadením kancelárií pre 10 zamestnancov, z toho pre 9 zamestnancov v štátnej službe a 1 zamestnanca pri výkone prác vo verejnom záujme. Jednorazové bežné výdavky pozostávajú z interiérového vybavenia (kancelársky nábytok), výpočtovej a telekomunikačnej techniky vo výške 25 000 €. Jednorazové kapitálové výdavky súvisia s obstaraním technického zariadenia v sume 15 500 €.
Opakujúce sa výdavky zahŕňajú výdavky na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania vo výške 145 971 pre 10 zamestnancov, z toho pre 9 zamestnancov v štátnej službe vo výške 137 061 a pre 1 zamestnanca pri výkone prác vo verejnom záujme vo výške 8 910 €, poistné a príspevok do poisťovní vo výške 51 016,86 a nevyhnutné výdavky na výkon práce (napr. všeobecný materiál, kancelárske potreby, cestovné náhrady, všeobecný materiál, stravovanie, poštové a telekomunikačné služby) vo výške 8 000 €.
PROGRAM 06V – OCHRANA VEREJNÉHO PORIADKU A BEZPEČNOSTI
Predpokladané výdavky na roky 2013 – 2016
kategória suma
635009 Softvér 3 387 000 €
Výdavky vo výške 3 387 000 potrebné na zabezpečenie prostriedkov na udržanie výsledkov projektu financovaného zo štrukturálnych fondov v zmysle čl. 57 Nariadenia Rady (ES) 1083/2006. Udržateľnosť prevádzky informačných systémov centrálnej ohlasovne a registra fyzických osôb si vyžaduje zabezpečiť dodávateľsky servis, podporu a údržbu príslušných zdrojových aplikácií. Taktiež je potrebné zabezpečiť podporu systémového softvéru a využívanej komunikačnej infraštruktúry.
22
Tabuľka č. 4
poznámka
Príjmy (v eurách)
2013
2014
2015
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
PROGRAM 08C – VEREJNÁ SPRÁVA (PODPROGRAM 08C02 – RIADIACA A KONTROLNÁ ČINNOSŤ VEREJNEJ SPRÁVY)
Tabuľka č. 5
poznámka
Výdavky (v eurách)
2013
2014
2015
Bežné výdavky (600)
221 987,86
204 987,86
204 987,86
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
145 971
145 971
145 971
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
51 016,86
51 016,86
51 016,86
Tovary a služby (630)2
25 000
8 000
8 000
Bežné transfery (640)2
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
15 500
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
15 500
0
0
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
237 487,86
204 987,86
204 987,86
z toho výdavky na ŠR
237 487,86
204 987,86
204 987,86
Bežné výdavky (600)
221 987,86
204 987,86
204 987,86
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
145 971
145 971
145 971
Kapitálové výdavky (700)
15 500
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
23
PROGRAM 06V – OCHRANA VEREJNÉHO PORIADKU A BEZPEČNOSTI
Tabuľka č. 5
poznámka
Výdavky (v eurách)
2013
2014
2015
Bežné výdavky (600)
3 387 000
3 387 000
3 387 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
Tovary a služby (630)2
3 387 000
3 387 000
3 387 000
635009 Softvér1
Bežné transfery (640)2
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
3 387 000
3 387 000
3 387 000
z toho výdavky na ŠR
3 387 000
3 387 000
3 387 000
Bežné výdavky (600)
3 387 000
3 387 000
3 387 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
1 Softvér update (update-aktualizácia programového produktu)
24
PROGRAM 08C – VEREJNÁ SPRÁVA (PODPROGRAM 08C02 – RIADIACA A KONTROLNÁ ČINNOSŤ VEREJNEJ SPRÁVY)
Tabuľka č. 6
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Predložený návrh zákona prináša dopad na štátny rozpočet v dôsledku zvýšenia počtu funkčných miest o 10 zamestnancov a s tým súvisiace výdavky na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania vo výške 145 971 €, z toho pre 9 zamestnancov štátnej službe vo výške 137 061 a pre 1 zamestnanca pri výkone prác vo verejnom záujme vo výške 8 910 €. Výdavky na poistné a príspevok do poisťovní tvoria 34,95 % z celkového objemu mzdových výdavkov.
poznámka
Zamestnanosť
2013
2014
2015
Počet zamestnancov celkom*
10
10
10
z toho vplyv na ŠR
10
10
10
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
1 216 ,50
1 216,50
1 216,50
z toho vplyv na ŠR
1 216,50
1 216,50
1 216,50
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
145 971
145 971
145 971
z toho vplyv na ŠR
145 971
145 971
145 971
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
51 016,86
51 016,86
51 016,86
z toho vplyv na ŠR
51 016,86
51 016,86
51 016,86
Poznámky:
25
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Realizácia projektov prispeje k rastu kvality života obyvateľov SR v súvislosti s nevyhnutnými úkonmi a aktivitami pri riešení životných situácií. Vytvorenie informačného systému registra fyzických osôb a centrálnej ohlasovne a ich prepojenie a zabezpečenie vzájomnej kontroly s ostatnými základnými registrami verejnej správy zníži nevyhnutnosť viacnásobného predkladania osobných údajov a dokladov v papierovej podobe pre jednotlivé inštitúcie verejnej správy, eliminuje sa administratívna a časová náročnosť, nevyhnutnosť osobnej účasti pri riešení životných situácií a zároveň sa znížia správne poplatky uhrádzané občanom za služby poskytované verejnou správou. Implementácia riešenia projektov zvýši sofistikovanosť, kvalitu a dostupnosť služieb pre občanov bez ohľadu na regionálnu lokalizáciu.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
nie
26
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Prostredníctvom Internetu
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Popísané v bode 6.1.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Prostredníctvom Internetu
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
nie
27
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
Nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. až 6.