Strana 1 z 13
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2013
2014
2015
2016
Príjmy verejnej správy celkom
13 286 000
9 500 000
9 500 000
9 500 000
MZ SR
13 286 000
9 500 000
9 500 000
9 500 000
z toho:
- vplyv na ŠR (zdroj 11H, ek. klasifikácia 312003)
13 286 000
9 500 000
9 500 000
9 500 000
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
1 + 2 Výdavky verejnej správy celkom
18 414 044
9 378 000
9 500 000
9 500 000
1.MZ SR: program 07B0204
5 128 044
9 378 000
9 500 000
9 500 000
z toho:
- vplyv na ŠR
5 128 044
9 378 000
9 500 000
9 500 000
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
2.Zdravotné poisťovne:
13 286 000
0
0
0
- úspora verejného zdravotného poistenia
0
-11 371 000
-35 238 000
-59 213 000
- transfer ZP do kapitoly MZ SR1)
13 286 0001)
9 500 0002)
19 500 0002)
9 500 000
-použitie úspory v rámci VZP1)
0
1 871 000
15 738 000
49 713 000
Celková zamestnanosť
- z toho vplyv na ŠR
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
zabezpečené v rámci rozpočtu MZ SR
1 220 044
0
0
0
1) Výdavky zdravotných poisťovní predstavujú výdavky z VZP
2) Do nákladov zdravotných poisťovní v roku 2015 sú popri nákladoch na prevádzku NCZI vo výške 9,5 mil. € zahrnuté aj náklady na vydanie elektronických preukazov poistencov vo výške 10 mi. €.
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2013
2014
2015
2016
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
5 128 044
-122 000
0
0
z toho vplyv na ŠR:
5 128 044
-122 000
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
MZ SR
1 220 044
0
0
0
ostatné zdroje financovania transfer od ZP
3 908 000
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Strana 2 z 13
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Zvýšené výdavky Ministerstva zdravotníctva SR súvisiace s predloženým návrhom budú zabezpečené formou príspevku zdravotných poisťovní na správu národného zdravotníckeho informačného systému poukázaných na účet ministerstva zdravotníctva vo výške 0, 27 % zo základu na jej určenie. Základom na určenie výšky príspevku je celková suma z ročného prerozdeľovania poistného (§ 27a zákona č. 580/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov) uvedená v rozhodnutí o ročnom prerozdeľovaní poistného podľa osobitného prepisu (§ 27a ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov).
1.Výška príspevku pre NZIS v návrhu zákona je vypočítaná z podkladov, ktoré Ministerstvo zdravotníctva SR vypočítalo z predbežných údajov od jednotlivých zdravotných poisťovní .
Základom pre výpočet bola celková suma z predpokladaného výsledku ročného prerozdeľovania podľa § 27a ods. 5 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach.
Výpočet bol vykonaný podľa zdravotných poisťovní a zaokrúhlene predstavuje predpokladanú sumu 9 378 000 EUR na rok (viď.: Tabuľka č.1)
Tabuľka č. 1
Zdravotné poisťovne
Základ pre výpočet
príspevok pre NZIS 0,27% zo základu
Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
2 435 851 482
6 576 799,00
Dôvera zdravotná poisťovňa, a.s.
838 900 116
2 265 030,31
Union zdravotná poisťovňa, a.s.
198 529 467
536 029,56
3 473 281 065
9 377 858,88
2. Výška príspevku pre NZIS v návrhu zákona je vypočítaná z podkladov, ktoré vypočítal Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou podľa § 18 ods. 9 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach.
Základom pre výpočet bola celková suma z ročného prerozdeľovania podľa § 27a ods. 5 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach.
Výpočet bol vykonaný podľa zdravotných poisťovní a zaokrúhlene predstavuje sumu 9 500 000 EUR na rok uvedenú v návrhu zákona (viď.: Tabuľka č. 2).
Zo skutočného výsledku ročného prerozdelenia za rok 2011 (zo dňa 14. 12. 2012)
Tabuľka č. 2
Zdravotné poisťovne
Základ pre výpočet
príspevok pre NZIS 0,27 % zo základu
Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
2 454 533 935
6 627 241,62
Dôvera zdravotná poisťovňa, a.s.
846 506 712
2 285 568,12
Union zdravotná poisťovňa, a.s.
200 192 313
540 519,25
3 501 232 960
9 453 328,99
Príspevok sa bude vypočítavať analogicky ako príspevok na činnosť operačných stredísk tiesňového volania záchrannej zdravotnej služby (§ 8a zákona z.č.581/2004 Z. z.)
Strana 3 z 13
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona za ciele upraviť a doplniť súčasnú legislatívu tak, aby podporovala nastávajúcu elektronizáciu verejného zdravotníctva. Zavedenie týchto kľúčových legislatívnych úprav priamo umožňuje realizáciu Programu implementácie eHealth v SR. Cieľom prvej fázy programu je podstatné zefektívnenie fungovania zdravotníctva a prínos úžitku pre zainteresované strany v čo najkratšom možnom časovom horizonte. Medzi hlavné prínosy patrí realizácia finančných a časových úspor pri preskripcii a výdaji liekov a zdravotníckych pomôcok, zamedzenie nežiaducim interakciám pri preskripcii liekov, zvýšenie komfortu pacienta pri preskripcii a výbere lieku a zdravotníckych pomôcok, zníženie nákladov na poskytovanie zdravotnej starostlivosti (ako dôsledok zvýšenej kontroly zo strany zdravotných poisťovní) a taktiež poskytovanie agregovaných informácií o zdravotnej starostlivosti v systéme verejného zdravotníctva.
Návrh bude implementovaný Ministerstvom zdravotníctva SR.
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
2013
2014
2015
2016
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na rozpočty samosprávnych krajov a rozpočty obcí.
Návrh zákona zaťaží rozpočet Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, keďže v rámci praktickej realizácie Programu implementácie eHealth je potrebné vyčleniť prostriedky na zabezpečenie zvýšených prevádzkových nákladov niektorých organizácií, ktoré sa priamo podieľajú na podporných projektoch programu. Medzi identifikovanými položkami, na ktoré v štátnom rozpočte vyčlenené finančné prostriedky v rámci schválených záväzných ukazovateľov rozpočtu kapitoly MZ SR na rok 2013 je licenčné
Strana 4 z 13
pokrytie prevádzkovateľa eHealth, podpora legislatívneho tímu a náklady na prevádzkovanie NZIS pred jeho nasadením, ktorých znášateľom je Národné centrum zdravotníckych informácií. Odhadovaná výška týchto položiek v súčte tvorí za rok 2013 sumu 1 220 044 Eur, 0 Eur za rok 2014,0 Eur za rok 2015 a 0 Eur za rok 2016. Predmetné finančné prostriedky nepredstavujú zvýšené nároky na štátny rozpočet roku 2013, suma 1 220 044 Eur je rozpočtovaná v rozpočte kapitoly MZ SR ako transfer pre Národné centrum zdravotníckych informácií.
Výdavky súvisiace s prevádzkou NZIS po jeho nasadení v roku 2013 vo výške 3 908 000 €, v roku 2014 vo výške 9 378 000 €, v roku 2015 vo výške 9 500 000 a v roku 2016 vo výške 9 500 000 nepredstavujú dodatočnú požiadavku na štátny rozpočet. Tieto výdavky pokrývajú prevádzku NZIS v rozsahu nasadenia prvej fázy elektronických služieb občanom realizovaných projektom eSO1 (OPIS) Programu implementácie eHealth. Zvýšené výdavky Ministerstva zdravotníctva SR súvisiace s financovaním prevádzky NZIS budú zabezpečené formou príspevku zdravotných poisťovní na správu národného zdravotníckeho informačného systému poukázaných na účet ministerstva zdravotníctva vo výške 0,27 % zo základu na jej určenie. Príspevok na správu zdravotníckeho informačného centra sa bude odvádzať na príjmový rozpočtový účet Ministerstva zdravotníctva slovenskej republiky, ktoré si bude v rámci prípravy rozpočtu príslušné prostriedky rozpočtovať v príjmovej časti svojho rozpočtu a výdavky na zabezpečenie správy zdravotníckeho informačného centra si zabezpečí vo výdavkoch svojho rozpočtu.
Hlavnou súčasťou Programu implementácie eHealth projekty eSO, ktorých cieľom je implementácia Národného zdravotníckeho informačného systému, ktorý umožňuje realizáciu prínosov definovaných programom. Implementácia systému je financovaná zo štrukturálnych fondov v rámci Operačného programu informatizácie spoločnosti. V rámci tohto programu boli na projekt eSO1 vyčlenené finančné prostriedky v objeme 40 mil. Eur. Keďže ide o využitie externých zdrojov financovania, tieto náklady taktiež nepredstavujú dopad na štátny rozpočet.
Schválenie zákona a následná realizácia Programu implementácie eHealth okrem iného aj výrazný pozitívny vplyv na verejné zdroje, s ktorými hospodária zdravotné poisťovne. Pri predpokladaných nábehových krivkách zapojenia lekární, lekárov a pacientov do systému sa očakávajú prvé úspory v roku 2014 v súhrnnej výške 11,4 mil. Eur. Pre roky 2015, 2016 sú predpokladané výšky úspor na výškach 35,2 mil. Eur a 59,2 mil. Eur,
Vzhľadom na skutočnosť, že navrhované opatrenia a realizácia Programu implementácie eHealth majú viesť k zníženiu výdavkov prostriedkov verejného zdravotného poistenia, t.j. prostriedkov, s ktorými hospodária zdravotné poisťovne, nie je možné jednoznačne určiť, či predpokladané zníženie výdavkov predstavuje príspevok k fiškálnemu konsolidačnému úsiliu, alebo či bude využité na financovanie iných výdavkov. Je však vysoko pravdepodobné, že zdravotné poisťovne úsporu na strane výdavkov za lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny čiastočne alebo v plnom rozsahu využijú na úhradu inej zdravotnej starostlivosti, prípadne na úhradu nákladných inovatívnych liekov a liečebných postupov.
Strana 5 z 13
Tabuľka č. 4:
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Plánovaný objem výdavkov bol vypočítaný na zabezpečenie úloh, ktoré zákon ukladá Národnému centru zdravotnických informácií. Pre ich realizáciu bude potrebné v rozpätí rokov 2013 - 2016 prijať 116 nových zamestnancov, čím sa rozšíri finálny stav na 250 zamestnancov.
Štruktúra týchto výdavkov je nasledovná:
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2013
2014
2015
2016
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (312003)1
13 286 000
9 500 000
9 500 000
9 500 000
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
13 286 000
9 500 000
9 500 000
9 500 000
Strana 6 z 13
Tabuľka č. 5:
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2013
2014
2015
2016
poznámka
Bežné výdavky (600)
4 776 947
8 396 544
8 499 753
8 976 032
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
1 949 536
3 412 480
3 588 520
3 979 720
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
681 363
1 192 662
1 254 188
1 390 912
Tovary a služby (630)2 spolu:
2 066 048
3 701 402
3 557 045
3 495 400
632001energie
145 000
200 000
200 000
200 000
632002 vodné, stočné
5 000
10 000
10 000
10 000
632003 poštovné a telekom.služby
37 000
50 000
50 000
50 000
633001 interiérové vybavenie
12 000
124 000
124 000
124 000
633002 výpočtová technika
40 000
160 000
160 000
160 000
633006 všeobecný materiál
21 000
40 000
40 000
40 000
633009 knihy, časopisy
187 500
250 000
250 000
250 000
634001palivo, poh.hmoty
2 500
5 000
5 000
5 000
635001 údržba vybavenia
5 000
10 000
10 000
10 000
635004 údržba prev.strojov, prístrojov
48 000
60 000
60 000
60 000
635006 údržba špec.strojov, prístrojov
30 000
200 000
200 000
200 000
635009 údržba softvéru
201 140
500 000
450 000
450 000
636001 nájomné budov, objektov
346 000
500 000
500 000
450 000
636007 prenájom softvéru
100 000
200 000
200 000
200 000
637001 školenie, kurzy
20 000
40 000
40 000
40 000
637003 reklama, inzercia, propagácia
10 000
20 000
20 000
20 000
637004 všeobecné služby
56 000
70 000
70 000
70 000
637005 špeciálne služby
628 908
1 025 402
931 045
919 400
637014 stravovanie
110 000
150 000
150 000
150 000
637015 poistné
13 000
26 000
26 000
26 000
637016 sociálny fond
18 000
21 000
21 000
21 000
637035 dane, poplatky
30 000
40 000
40000
40 000
Bežné transfery (640)2 649003 transfery medzin.org. členské prísp.
80 000
90 000
100 000
110 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
351 097
981 456
1 000 247
523 968
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2 711003 nákup softvéru
338 097
981 456
1 000 247
523 968
Strana 7 z 13
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
713004 nákup prístrojov zariadení, techniky
13 000
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
5 128 044
9 378 000
9 500 000
9 500 000
z toho výdavky na ŠR
5 128 044
9 378 000
9 500 000
9 500 000
Bežné výdavky (600)
4 776 947
8 396 544
8 499 753
8 976 032
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
1 949 536
3 412 480
3 588 520
3 979 720
Kapitálové výdavky (700)
351 097
981 456
1 000 247
523 968
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Strana 8 z 13
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2013
2014
2015
2016
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Strana 9 z 13
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1.Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Na základe návrhu zákona je možné očakávať pozitívny vplyv na hospodárenie domácností v dôsledku eliminácie duplicitných a zbytočných zdravotných výkonov a predpísaných liekov, a teda v konečnom dôsledku zníženia spoluúčasti na zdravotných výkonoch a liekoch.
Návrh zákona predpokladá vytvorenie Národného zdravotníckeho informačného systému, v ktorom sa bude evidovať realizovaná zdravotná starostlivosť o pacienta u všetkých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, čím sa zvýši informovanosť lekára o pacientovi, pacienta o jeho zdravotnom stave, ale aj transparentnosť pri realizácii a uhrádzaní zdravotnej starostlivosti.
Návrh zákona umožňuje prístup občana k vybraným elektronickým službám prostredníctvom Národného portálu zdravia (NPZ). Vzhľadom na citlivosť poskytovaných údajov je pre prístup k tým to údajom vyžadovaná identifikácia osoby prostredníctvom elektronického preukazu poistenca. Využívanie týchto služieb v domácnostiach bude preto podmienené počítačom s pripojením na internet a čítačkou elektronických kariet. Cena čítačky je cca 7 €. Ďalšou možnosťou prístupu k uvedeným informáciám bude prostredníctvom integrovaných obslužných miest, ktoré sa plánujú vybudovať v rámci eGOV aktivít.
z prostredia domácností bude predtsavovaľKvantifikujte:
-Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
-Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
-Celkový počet obyvateľstva/domácností
Nie je možné exaktne kvantifikovať.
Strana 10 z 13
ovplyvnených predkladaným materiálom
4.2.Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Pozitívny vplyv na obyvateľstvo možno očakávať zavedením opatrení smerujúcich k zlepšeniu informovanosti osôb, dostupnosti a kvality zdravotnej starostlivosti a zvýšeniu spokojnosti pacientov, ako aj zdravotníckych pracovníkov.
4.3.Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Nie sú.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Nie sú.
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
a)Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti
b)Dodávatelia informačných systémov pre PZS
c)Zdravotné poisťovne (3 subjekty)
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Prínosy:
-Zjednodušenie vykazovania poskytnutej zdravotnej starostlivosti
-Zjednodušenie poskytovania zdravotnej starostlivosti (napr. predpis lieku)
-Prehľad o zdravotnom stave a poskytnutej zdravotnej starostlivosti pre občana
-Lepšia kontrola vykázanej zdravotnej starostlivosti poisťovňami
-Finančné prínosy spojené s úsporou nákladov na zdravotnú starostlivosť
Náklady poskytovateľov zdravotnej starostlivosti môže generovať zákonná povinnosť zasielať dáta súvisiace s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou do Národného zdravotníckeho informačného systému. Konkrétne:
-Počítač a pripojenie na internet patria podľa súčasnej legislatívy medzi povinnú výbavu
Strana 11 z 13
poskytovateľov zdravotnej starosti, preto tieto požiadavky nepredstavujú zvýšené náklady.
-Identifikované náklady na jednu ambulanciu vo výške cca 460 euro zabezpečí centrálny projekt NZIS z eurofondov. Týka sa to každej ambulancie pripájanej do NZIS - či už súkromnej alebo štátnej. Náklady, ktoré pokryje centrálny projekt zahŕňajú čítačky, karty, komunikačný softvér a pripojenie do NZIS.
-Prevádzka a údržba informačných systémov poskytovateľov zdravotnej starostlivosti sú z pravidla kryté zmluvami o SLA a ich úprava na požiadavky zákona by preto nemala predstavovať zvýšené náklady.
-Zvýšenými nákladmi budú postihnutí tí poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, ktorí doposiaľ neprevádzkujú žiaden zdravotnícky informačný systém. Jedná sa predovšetkým o ambulancie všeobecných lekárov a špecialistov. Predkladateľ nedisponuje informáciou o počte takých to poskytovateľov.
Náklady zdravotných poisťovní:
-Implementácia NZIS v roku 2013 - cca. 3,9 mil. EUR z príspevku poisťovní (zvyšok cca. 1,2 mil. € kryté z rozpočtu).
-Prevádzka NZIS každoročne - cca. 9,5 mil. EUR.
-Vydanie elektronických preukazov poistenca do roku 2015 – cca 10 mil. €.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
Zákon zavádza služby elektronického zdravotníctva e-Health.
Národný zdravotnícky informačný systém zavádza úroveň III. informatizácie.
Národný portál zdravia zavádza úroveň I. informatizácie.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
Predkladaný materiál vytvára podmienky pre sémantickú
Strana 12 z 13
interoperabilitu medzi:
- zdravotníckymi informačnými systémami pomocou stanovenia terminologických štandardov a podmienok integrácie lokálnych informačných systémov s národným zdravotníckym informačným systémom,
- európskymi zdravotníckymi informačnými systémami integráciou s európskou eHealth infraštruktúrou vybudovanou projektom epSOS.
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
Nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
Nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
Nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
Návrh národného portálu zdravia spĺňa požiadavky prístupnosti podľa zákona č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy.
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
Zákon umožňuje vytvorenie národného zdravotníckeho informačného systému, ktorý zabezpečuje služby elektronického zdravotníctva e-health na Slovensku.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
Nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
Navrhovaný materiál predpokladá vytvorenie a prístupnosť elektronických služieb zdravotníctva.
Prístup k elektronickým službám bude poskytnutý poskytovateľom zdravotnej starostlivosti priamo pomocou ich informačných systémov. Občania budú mať prístup k elektronickým službám cez Národný portál zdravia (NPZ), alebo ich osobnú elektronickú zdravotnú knižku (dostupnú cez NPZ)
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
Národný zdravotnícky informačný systém zohľadňuje technickú
Strana 13 z 13
interoperabilitu s ďalšími informačnými systémami verejnej správy a eGovernmentu.
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
Zavádza prístup k informáciám v NZIS pre občana a zdravotníckeho pracovníka prostredníctvom elektronických čipových kariet.
Návrh zákona rešpektuje domácu legislatívu upravujúcu ochranu osobných údajov, ako aj smernicu Európskeho parlamentu a Rady 95/46/EHS z 24. októbra 1995 o ochrane fyzických osôb pri spracovaní osobných údajov a voľnom pohybe týchto údajov
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
Návrh predpokladá vytvorenie dátového centra pre národný zdravotnícky informačný systém (predpokladá sa prenájom existujúceho DC).
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
Nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
Operačný program Informatizácie spoločnosti, minimálne zdroje zo strany štátneho rozpočtu.
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
Nie