Dôvodová správaVšeobecná časť
Predložený návrh upraví možnosti Slovenského pozemkového fondu nadobudnúť pozemky, ktoré boli predmetom úveru a následne nimi disponovať najmä na účely reštitučných plnení. Nadväzuje na realizáciu uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 413 z 22. augusta 2012 v Nových Sadoch o podpore subjektov poľnohospodárskej prvovýroby. Jeden zo zámerov vlády Slovenskej republiky vyplývajúcich z uvedeného rokovania je vytvorenie podmienok pre nákup poľnohospodárskej pôdy fyzickými a právnickými osobami, ktoré na nej hospodária. Výsledkom rokovaní dotknutých rezortov a to najmä Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a Ministerstva financií Slovenskej republiky je to, že Slovenská záručná a rozvojová banka vytvorí produkt „Moja pôda“, v rámci ktorého bude úverovať nákup poľnohospodárskej pôdy farmármi za prijateľných podmienok. Jednou z podmienok, ktorými Slovenská záručná a rozvojová banka podmieňuje výhodné úrokové sadzby a dobu splatnosti úverov ako aj to, že úverovaný bude aj nákup spoluvlastníckych podielov, je posilnenie jej záruk, že v prípade zlyhania poskytnutého úveru bude pôda odkúpená za cenu zodpovedajúcu výške poskytnutého úveru. Predložený návrhom sa dáva možnosť Slovenskému pozemkovému fondu v takých prípadoch pôdu odkúpiť a následne ju použiť na plnenie zákonom stanovených úloh.
Predložený návrh je konštruovaný tak, že má zároveň obmedziť špekulatívny nákup pôdy, ku ktorým nie zriedka prichádza pri predaji založenej pôdy, v exekučných konaniach resp. dobrovoľných dražbách. Preto je potrebné, aby pri realizácii navrhovaného postupu mohli byť Slovenskému pozemkovému fondu priamo odpredané aj založené spoluvlastnícke podiely bez toho, aby záložný veriteľ musel predávané podiely ponúknuť existujúcim podielovým spoluvlastníkom tak, ako ho vyžaduje § 140 Občianskeho zákonníka.
Skutočnosť, že v mnohých katastrálnych územiach už Slovenský pozemkový fond nedisponuje na účely plnenia reštitučných náhrad pozemkami v celosti ale len spoluvlastníckymi podielmi k nim je dôvodom navrhovanej úpravy v článkoch II. a III. predloženého návrhu.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, ktorý však nie je možné vyčísliť nakoľko nie je jasný objem takto realizovaných predajov a nebude mať vplyv sociálne vplyvy, životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti. Predložený návrh zákona nebude mať v prvom roku žiaden dopad na rozpočet verejnej správy nakoľko v prípade realizácie záložných práv táto nenastane v prvom a očakáva sa ani nie v druhom roku účinnosti zákona.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a súvisiacimi všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov