DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 362/2012 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom potraviny (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) Mikuláš Huba a Miroslav Kadúc.
Zákon č. 362/2012 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom potraviny (ďalej len „zákon o neprimeraných obchodných podmienkach“), ktorý do NR SR predložila vláda, nadobudol účinnosť dňa 1.1.2013. Pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom sa do znenia zákona o neprimeraných obchodných podmienkach dostalo ustanovenie, ktoré za neprimeranú obchodnú podmienku považuje
vyžadovanie spätného odobratia obalového a odpadového materiálu, ktorý nepochádza z
dodávky tovaru dodávateľa 4 ods. 4 písm. aa) zákona o neprimeraných obchodných
podmienkach].
Takéto znenie zákona je však v rozpore so skôr platným ustanovením § 6 ods. 5
zákona č. 119/2010 Z. z. o obaloch a o zmene zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obaloch“), v zmysle ktorého povinná osoba a ten, kto uvádza do obehu výrobky v zálohovaných opakovane použiteľných obaloch, povinní odoberať zálohované opakovane použiteľné obaly
rovnakého druhu a rovnakého typu, ktoré uviedli na trh alebo do obehu, bez obmedzenia
množstva a bez viazania tohto odberu na nákup tovaru a vrátiť záloh v plnej výške, t.j.
postupovať inak ako to je v nedávno prijatom zákone o neprimeraných obchodných podmienkach.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je, okrem iného, odstrániť protichodnú
právnu úpravu týchto dvoch zákonov tak, že zo zákona o neprimeraných obchodných
podmienkach sa vypustí ustanovenie zakazujúce dodávateľovi vykupovať viac obalového a odpadového materiálu než tovaru, ktorý v tomto obalovom alebo odpadovom materiáli odberateľovi dodal. Platiť by tak mala doterajšia právna úprava zakotvená v zákone o obaloch.
Návrh zákona taktiež vychádza v ústrety občanom Slovenskej republiky, ktorí tak
nebudú „nútení“ chodiť do viacerých obchodov v prípade, že chcú vrátiť vratné fľaše rovnakého typu aj od iného predajcu. Po odstránení protichodnej právnej úpravy ich odberateľ (obchodník) bude môcť vykúpiť.
Protichodná právna úprava zákona o obaloch a zákona o neprimeraných obchodných podmienkach, tak ako platí dnes, môže mať za následok skutočnosť, že spotrebiteľ ho namiesto toho, aby navštívil konkrétneho predajcu, zahodí do smetného koša, alebo aj mimo neho. Tým sa jednak zvyšuje množstvo odpadu, zaťažuje sa životné prostredie, plytvá energiou a surovinami, ale rastú aj náklady potrebné na spracovanie odpadu. Návrh zákona za cieľ zabrániť týmto situáciám, a preto možno uviesť, že jeho prijatie bude mať
pozitívny vplyv na životné prostredie.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Mikuláš Huba a Miroslav Kadúc
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 362/2012 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom sú potraviny
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v článkoch 191 193 (životné prostredie) Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v smernici Európskeho parlamentu a Rady 94/62/ES z 20. decembra 1994 o obaloch a odpadoch z obalov v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 13) – osobitne v článku 5
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/62/ES z 20. decembra 1994 o obaloch a odpadoch z obalov v platnom znení uplynula 30. júna 1996, t.j. ešte pred vstupom Slovenska do Európskej únie, pričom táto smernica bola prebratá do vnútroštátneho právneho poriadku riadne a včas spôsobom uvedeným v písmene c),
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c)smernica uvedená v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti bola úplne transponovaná do zákona č. 119/2010 Z. z. o obaloch a o zmene zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v znení zákona č. 343/2012 Z. z. (pôvodne však do zákona č. 529/2002 Z. z. o obaloch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 362/2012 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom sú potraviny
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Možno uviesť, že návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie, keďže za cieľ odstrániť protichodnú právnu úpravu zákona o obaloch a zákona o neprimeraných obchodných podmienkach, ktorá tak ako platí dnes, často za následok neochotu občanov vratné fľaše vrátiť a tie tak namiesto u obchodníkov končia v smetných košoch, čím sa jednak zvyšuje množstvo odpadu, ale aj náklady potrebné na spracovanie odpadu.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Zo znenia zákona č. 362/2012 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom potraviny (ďalej len „zákon o neprimeraných obchodných podmienkach“) sa navrhuje vypustiť ustanovenie, ktoré za neprimeranú obchodnú podmienku považuje požiadavku spätného odobratia obalového a odpadového materiálu, ktorý nepochádza z dodávky tovaru dodávateľa 4 ods. 4 písm. aa) zákona o neprimeraných obchodných podmienkach], pretože toto ustanovenie nie je v súlade so zákonom č. 119/2010 Z. z. o obaloch a o zmene zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 343/2012 Z. z. (ďalej len „zákon o obaloch“).
Podľa § 6 ods. 5 zákona o obaloch povinná osoba a ten, kto uvádza do obehu výrobky v zálohovaných opakovane použiteľných obaloch, povinní odoberať zálohované opakovane použiteľné obaly rovnakého druhu a rovnakého typu, ktoré uviedli na trh alebo do obehu, bez obmedzenia množstva a bez viazania tohto odberu na nákup tovaru a vrátiť záloh v plnej výške. V zmysle tohto ustanovenia zákona o obaloch je jednou z povinností dodávateľa odoberať zálohované vratné obaly rovnakého druhu a rovnakého typu od odberateľov bez kvantitatívneho obmedzenia, čo sa naopak v zmysle zákona o neprimeraných obchodných podmienkach (účinným od 1.1.2013) považuje za neprimeranú obchodnú podmienku, pretože podľa tohto zákona môže dodávateľ od odberateľa odoberať obalový materiál len v takom množstve, v akom tento materiál odberateľovi dodal.
Schválením zákona o neprimeraných obchodných podmienkach bola narušená vyváženosť právneho poriadku, ktorá spočíva v súladnom pôsobení všetkých jeho súčastí. Toto pôsobenie predpokladá súlad zákona s právnym poriadkom, čo znamená, že uskutočňovanie cieľov sledovaných jedným zákonom nesmie brániť uskutočňovaniu cieľov sledovaných iným zákonom alebo ho sťažovať [čl. 2 ods. 2 písm. a) legislatívnych pravidiel tvorby zákonov].
Schválením súčasného znenia zákona o neprimeraných obchodných podmienkach sa tak slovenský právny poriadok stal vnútorne nevyváženým, keď dva právne predpisy rovnakej právnej sily ustanovujú dve rovnaké situácie a z nich vyplývajúce povinnosti rozdielne, za porušenie ktorých hrozí sankcia vo forme pokuty vo výške do 300 000 eur 8 ods. 1 a 2 zákona o neprimeraných obchodných podmienkach) alebo vo výške do 332 000 eur [§ 18 ods. 2 písm. c) zákona o obaloch].
Predkladaným návrhom zákona sa dosiahne, že bude platiť doterajšia právna úprava zakotvená v zákone o obaloch, t.j. povinnosť odberateľa vykupovať vratné zálohové obaly z dodávaných druhov nápojov v akomkoľvek množstve nezávislom na množstve dodaného tovaru v tomto obale. Vyjde sa tak v ústrety občanom, ktorí nebudú musieť navštíviť viac obchodov v prípade, že budú chcieť vrátiť vratné fľaše. Predpokladá sa tak aj pozitívny vplyv na životné prostredie, keďže viac vratných fliaš bude končiť v obchodoch namiesto toho, aby ich ľudia odhadzovali do smetných košov.
Návrh zákona je v súlade s článkom 5 smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/62/ES z 20. decembra 1994 o obaloch a odpadoch z obalov, podľa ktorého členské štáty môžu podporovať systémy opätovného použitia obalov, ktoré môžu byť opätovne použité environmentálne vhodným spôsobom v súlade so zmluvou.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. júna 2013.