1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov reaguje na aktuálny a čoraz rozšírenejší problém absencie právnej regulácie fajčenia v spoločných častiach a spoločných zariadeniach bytových domov (teda napr. vo vchodoch bytových domov, na schodiskách, v pivniciach, či skladoch a kočikárňach bytových domov). Doterajšia právna úprava umožňovala vlastníkom bytov teda fyzickým osobám, ako aj obci a bytovému družstvu v prípade nájomných bytov možnosť zákazu fajčenia ustanoviť výhradne v internom právnom predpise prijatom na základe rozhodnutia vlastníkov bytov resp. rozhodnutím obce, či bytového družstva avšak bez reálnej možnosti kontroly resp. vynútenia dodržiavania tohto zákazu prostredníctvom sankcionovania jeho porušenia.
Nakoľko spoločné časti ako aj spoločné zariadenia bytových domov sa nachádzajú v osobnom podielovom vlastníctve vlastníkov bytov v bytovom dome, resp. vo vlastníctve obce, či bytového družstva, nie je možné zákonom obmedzovať ich rozhodovaciu právomoc v nakladaní s týmito súčasťami bytových domov resp. v zákonnom určovaní režimu správania sa osôb, ktorým prístupné. Pokiaľ však vlastníci bytových domov rozhodnú o zákaze fajčenia v týchto priestoroch bytových domov, predkladaný návrh zákona ho automaticky podriaďuje režimu zákona č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a dáva možnosť obci/obecnej polícii/Policajnému zboru porušenie zákazu fajčenia v týchto bytových domoch sankcionovať pokutou až do výšky 331 eur a to aj v blokovom konaní.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
DOLOŽKA
o posúdení vplyvov
1.Vplyv na verejné financie:
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
2.Vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Návrh zákona nebude mať dopad na životnú úroveň obyvateľstva a zvyšovanie kvality života, na rozvoj podnikateľských aktivít ani na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3.Vplyv na životné prostredie:
Návrh zákona bude mať pozitívny dopad na životné prostredie najmä v tých bytových domoch, ktoré zákaz fajčenia presadia.
2
4.Vplyv na zamestnanosť:
Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na zamestnanosť a na tvorbu nových pracovných miest.
5.Vplyv na podnikateľské prostredie:
Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na podnikateľské prostredie.
6. Vplyv na informatizáciu spoločnosti:
Návrh zákona nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Jozef Mikuš a Viliam Novotný
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev
v primárnom práve:
Hlava XIII. – Zdravotníctvo Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev
v sekundárnom práve
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2001/37/ES z 5. júna 2001 o aproximácii zákonov, nariadení a administratívnych opatrení členských štátov týkajúcich sa výroby, uvádzania a predaja tabakových výrobkov
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii: bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie: úplná
6.Gestor a spolupracujúce rezorty: bezpredmetné
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Podstatou novelizácie predmetného zákona je podriadenie rozhodnutia kompetentných orgánov bytových domov o zákaze fajčenia v spoločných priestoroch pod režim zákona č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Takéto rozhodnutie bude preto na účely tohto zákona možné kontrolovať ako aj sankcionovať, podľa jeho príslušných ustanovení.
3
K bodu 2
V bytových domoch, kde v ich spoločných častiach a zariadeniach platí zákaz fajčenia je porušenie toho zákazu kvalifikované ako priestupok. Touto právnou úpravou sa zreálni možnosť kontrolovať a postihovať porušenie zákazu fajčenia v spoločných priestoroch bytových domov.
K bodu 3
Za porušenie zákazu fajčenia v spoločných priestoroch bytových domov bude môcť na základe tohto ustanovenia uložiť obec resp. obecná polícia či Policajný zbor v blokovom konaní pokutu až do výšky 331 eur.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona tak, aby termínovo napĺňala všetky lehoty procesu prerokúvania a schvaľovania zákonov Národnou radou SR ako aj lehoty dané prezidentovi SR na podpis schváleného zákona.