1
DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o stavebných výrobkoch.
Termín začatia a ukončenia PPK: 12. 4. – 25. 4. 2012
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Prijatie navrhovaného zákona má vplyv na verejný rozpočet, pretože sa musí akceptovať nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 305/2011 z 9. marca 2011, ktorým sa ustanovujú harmonizované podmienky uvádzania stavebných výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje smernica Rady 89/106/EHS (čl. 31, bod 5) a vzhľadom na udeľovanie sankcií MDVRR SR. Taktiež má vplyv na informatizáciu spoločnosti zavádzaním nových elektronických informácií. Návrh nemá sociálny vplyv, environmentálny vplyv, ani nebude mať vplyv na podnikateľov v oblasti výroby, distribúcie a používania stavebných výrobkov, pretože sa zásadným spôsobom nemenia požiadavky na ich správanie.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
1.1.Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu materiálu
Tabuľka č.1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na územnú samosprávu
Výdavky verejnej správy celkom
2
- vplyv na územnú samosprávu
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: za každý subjekt verejnej správy/program zvlášť (MDVRR SR)
1.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č.2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
z toho vplyv na ŠR (MDVRR SR)
financovanie zabezpečené v rozpočte
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
1.3. Popis a charakteristika návrhu
1.3.1. Popis návrhu
Navrhovaným zákonom sa implementuje nariadenie (EÚ) č. 305/2011 na podmienky slovenského právneho poriadku a taktiež upravuje podmienky uvádzania na domáci trh tých stavebných výrobkov, ktoré patria do neharmonizovanej sféry. Navrhovaný zákon má vplyv na rozpočet verejnej správy tým, že v § 10 ods. 1 písm. i) implementuje z predmetného nariadenia čl. 31 bod 5 povinnosť členského štátu zabezpečiť, aby orgány technického posudzovania prispievali organizácii orgánov technického posudzovania finančnými a ľudskými zdrojmi. V praxi to znamená každoročne refundovať príspevky orgánov technického posudzovania na činnosť organizácie orgánov technického posudzovania a refundovať výdavky za účasť slovenského zástupcu v tejto organizácii. Pri výpočte výdavkov momentálne predpokladáme, že budú menované tri orgány technického posudzovania a príspevok každého z nich bude cca 10 000 eur.
Navrhovaný zákon má taktiež vplyv na rozpočet verejnej správy v priamom dôsledku s udeľovaním sankcií MDVRR SR a orgánom štátnej kontroly vnútorného trhu. V praxi to však z pohľadu MDVRR SR neprinesie žiadny prínos do štátneho rozpočtu, nakoľko si subjekty, ktoré podliehajú sankciám plnia svoje úlohy veľmi svedomito a nie je nutné ich pokutovať. Nie je nám známe, v akej miere a v akom rozsahu bude udeľovať/udeľuje pokuty orgán štátnej kontroly vnútorného trhu a z tohto titulu sa nebudeme vyjadrovať k predpokladanej výške príjmov do štátneho rozpočtu z tejto ich činnosti.
3
1.3.2. Charakteristika návrhu
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 1.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č.3
1.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
1 - príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
4
Bežné transfery (640)2/642 EK 641009
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom*
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci...)
5
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Zavádzajú sa nové elektronické služby tým, že výrobca zverejňuje SK vyhlásenie o parametroch na svojom webovom sídle a toto vyhlásenie je zverejnené po celý čas výroby výrobku a ešte 12 mesiacov odo dňa skončenia výroby. Úroveň poskytovania – I.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
6
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
5.1. Ministerstvo financií SR má k predloženej doložke vybraných vplyvov nasledovné pripomienky:
- Vzhľadom na zverejňovanie informácií na príslušných webových sídlach podľa § 7 ods. 4 a 5, § 10 ods. 1 písm. j) navrhovaného zákona, predmetný materiál má vplyv na informatizáciu spoločnosti, a preto je potrebné uvedené vyznačiť v doložke vplyvov a vypracovať analýzu vplyvov na informatizáciu spoločnosti, v rámci ktorej je potrebné vyplniť bod 6.1.,
- V analýze vplyvov v časti 2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu je potrebné v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov doplniť v tabuľke č. 1 program v rámci programovej štruktúry kapitoly MDVRR SR a doplniť aj sumy v riadkoch „ v tom: za každý subjekt verejnej správy/program zvlášť“,
- vzhľadom na to, že návrh v § 12 upravuje aj sankcie za porušenie ustanovení zákona, žiadame v doložke vybraných vplyvov uviesť aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a doplniť v príslušných tabuľkách analýzy vplyvov výšku odhadovaných príjmov štátneho rozpočtu.
5.2. Ministerstvo životného prostredia SR súhlasí s predmetnou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.
5.3. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR odporúča upraviť doložku vybraných vplyvov – doplniť vetu „Návrh nemá sociálny vplyv, environmentálny vplyv ani vplyv na informatizáciu spoločnosti“.
5.4. Ministerstvo hospodárstva SR súhlasí s predmetnou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok