Dôvodová správaOsobitná časť
K bodu 1
V porovnaní s doterajšou právnou úpravou sa rozširuje okruh látok, ktoré sú podľa zákona č. 377/2004 Z. z. škodlivými látkami, pričom sa za škodlivé látky považujú aj látky so škodlivým účinkom na ľudský organizmus nachádzajúce sa vo výrobkoch, ktoré sú určené na fajčenie a neobsahujú tabak.
K bodu 2
Za zariadenia spoločného stravovania sa podľa zmenenej definície v návrhu zákona považujú aj také zariadenia, v ktorých sa pokrmy nevyrábajú a nepripravujú (t. j. v ktorých sa pokrmy a nápoje iba podávajú). Účelom navrhovanej úpravy je uplatniť zákaz fajčenia aj v tých zariadeniach, v ktorých sa pokrmy a nápoje iba podávajú.
Oproti súčasnému stavu sa za zariadenia spoločného stravovania budú pokladať aj také zariadenia, do ktorých sa pokrm, ktorý v nich bude podávaný, dovezie z iného zariadenia, v ktorom sa vyrobil alebo pripravil. V súčasnosti je zariadením spoločného stravovania podľa § 2 ods. 4 písm. i) platného zákona č. 377/2004 Z. z. zariadenie, ktoré poskytuje služby spojené s výrobou, prípravou a podávaním pokrmov a nápojov.
K bodu 3
Do § 2 ods. 4 sa dopĺňajú definície nových pojmov. Spresňuje sa definícia výrobkov, ktoré sú určené na fajčenie a neobsahujú tabak z dôvodu, že aj tieto výrobky sa nesmú fajčiť na verejných miestach uvedených v § 7 zákona č. 377/2004 Z. z. Týka sa to napríklad elektronických cigariet alebo iných výrobkov s obsahom sušených rastlín, ktoré tvarovo pripomínajú vzhľad cigarety a užívajú sa fajčením.
Z dôvodu doplnenia nového ustanovenia, ktoré zakazuje fajčenie v obchodných domoch, sa do zákona č. 377/2004 Z. z. dopĺňa definícia pojmu obchodný dom.
Definícia úradnej budovy bola do návrhu zákona doplnená na základe pripomienok Národnej banky Slovenska a Generálnej prokuratúry SR uplatnených v rámci medzirezortného pripomienkového konania k predloženému návrhu zákona. Úradná budova slúži alebo je určená na plnenie úloh orgánov verejnej moci, ktorými sú podľa § 2 písm. b) zákona č. 514/2003 Z. z. štátny orgán, orgán územnej samosprávy, verejnoprávna inštitúcia, orgán záujmovej samosprávy, fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorým zákon zveril výkon verejnej moci.
Dopĺňa sa aj definícia pojmu pokrm, a to z dôvodu jasného vymedzenia zariadení spoločného stravovania. Definícia pokrmu uvedená v návrhu zákona vychádza z ustanovenia § 4 ods. 4 výnosu Ministerstva pôdohospodárstva SR a Ministerstva zdravotníctva SR č. 981/1996 – 100, ktorým sa vydáva prvá časť a prvá, druhá a tretia hlava druhej časti Potravinového kódexu Slovenskej republiky, pričom pokrmy sú súčasťou jedla a tvoria jeho zostavu (napr. obedné menu). Upravená potravina v rámci pokrmu znamená napr. kulinársky upravené mäso, zemiaky, zeleninu, cestoviny atď.; ide pritom o tepelnú úpravu potravín