existencie tvorby audiovizuálnych diel v štátnom jazyku. Relevantné výskumy preukázali, že programová skladba vysielania s bezhraničným obsahom zahraničnej produkcie potláča tvorbu a prístup k domácej hudbe, čím sa bráni diverzite zdrojov a pluralizmu, čo sú základné aspekty slobody prejavu.Prínosy regulácie obsahu vysielania možno vnímať tak v rovine kultúrnej, ako aj ekonomickej. Očakávanými prínosmi z kultúrneho hľadiska sú najmä:
a) kultúrna rozmanitosť,
b)vytvorenie priestoru pre tvorbu s domácim obsahom,
c)ochrana kultúry,
d)pridaná hodnota z hľadiska slovenského jazyka,
e)lepšie vnímanie národnej identity a kultúrnej a jazykovej rozmanitosti,
f)podpora miestnej kultúrnej tvorby,
g)ochrana a podpora kultúrnej identity na regionálnej a celoštátnej úrovni.
Očakávanými prínosmi z ekonomického hľadiska sú najmä:
a)posilnenie a rozvoj domáceho hudobného priemyslu,
b)vytvorenie dynamického a kreatívneho priemyslu v audiovizuálnej oblasti,
c)podpora predaja domácich hudobných diel a tým aj zvýšenie domácej produkcie.
V súčasnosti má systém kvót zavedených viac ako 20 štátov, z toho 12 členských štátov Európskej únie. Patria k nim Austrália, Bulharsko, Kanada, Francúzsko, Maďarsko, Lotyšsko, Macedónsko, Malajzia, Holandsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovinsko, Južná Kórea, Južná Afrika, Španielsko, Švédsko, Ukrajina, Uruguaj, Venezuela, Nový Zéland, Nigéria, Filipíny a Írsko.
Ak sa štát rozhodne pre zavedenie systému kvót, podľa platných medzinárodných štandardov by vnútroštátne pravidlá mali spĺňať určité kritériá, medzi ktoré patrí podpora pluralizmu, zavedenie takýchto pravidiel vo všeobecne záväznej právnej forme – najlepšie vo forme zákona za predpokladu existencie nezávislého orgánu, ktorý bude kontrolovať uplatňovanie systému kvót, prispôsobenie pravidiel objektu a cieľu podpory a progresívne (postupné) zavádzanie týchto pravidiel.
Návrh zákona plne vyhovuje týmto medzinárodným štandardom, keďže podpora viacjazyčnosti, ktorá sa dosahuje práve podporou slovenského jazyka prispieva ku kultúrnej a jazykovej rôznorodosti a tým aj zabezpečeniu pluralizmu ako dôležitého aspektu slobody prejavu. Zároveň, systém kvót sa zavádza vo forme zákona a jeho kontrola, ako aj prípadné sankcie, sú podriadené už existujúcemu mechanizmu v podobe fungujúcej Rady pre vysielanie a retransmisiu (informačná povinnosť vysielateľa vo vzťahu k Rade pre vysielanie a retransmisiu podľa § 27d a možnosť uloženia sankcií radou v zmysle bodov 4 a 5 tohto návrhu zákona). Návrh zákona tiež obsahuje podrobný a špecifický systém, ktorý je zameraný na podporu hudobných diel s textom vo vysielaní rozhlasovej programovej služby, pričom využíva poznatky a skúsenosti z praxe vyššie uvedených 24 štátov s cieľom nastaviť systém čo najkvalitnejšie a s prihliadnutím na vnútroštátne pomery