K bodu 4:V súvislosti s navrhovanou zmenou v systéme podpory odstránenia systémových porúch bytových domov sa navrhuje podporovať priamou dotáciou len odstránenie systémových porúch, ktoré ohrozujú bezpečnosť užívania bytových domov. Súčasne sa však navrhuje, aby celý komplex systémových porúch bol podporený zvýhodneným úverom zo Štátneho fondu rozvoja bývania. Návrh zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania, ktorý rieši predmetnú zmenu bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania v mesiaci december 2011.
K bodu 5:
Navrhuje sa doplniť ako možného žiadateľa o poskytnutie dotácie na obstaranie nájomného bytu a súvisiacej technickej vybavenosti neziskovú organizáciu, ktorá je založená s účasťou obce alebo VÚC. Považujeme za nevyhnutné, aby sa na Slovensku začal formovať takýto typ organizácií, ktoré budú zabezpečovať bývanie, správu, údržbu a obnovu bytového fondu. Právne je takýto typ fungovania organizácií upravený zákonom č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona č. 35/2002 Z. z., kde sa zabezpečovanie bývania, správy, údržby a obnovy bytového fondu poskytované neziskovou organizáciou založenou podľa tohto zákona považuje za všeobecne prospešné služby, pričom táto nezisková organizácia, poskytuje všeobecne prospešné služby za vopred určených a pre všetkých používateľov rovnakých podmienok a jej zisk sa nesmie použiť v prospech zakladateľov, členov orgánov ani jej zamestnancov, ale sa musí použiť v celom rozsahu na zabezpečenie všeobecne prospešných služieb.
K bodu 6:
V platnom znení zákona je nastavený mechanizmus úpravy súm oprávnených nákladov a dotácie. Súčasne je ustanovené, že upravené sumy vydá Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky v opatrení, ktorého úplné znenie vyhlási uverejnením v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
V návrhu zákona sa upravuje ustanovenie o sumách dotácií tak, že zákon bude stanovovať len limity a podrobnosti o výškach dotácií upraví nariadenie vlády. Obdobný postup sa navrhuje aj v prípade limitu oprávnených nákladov, kde konkrétne hodnoty upraví nariadenie vlády.
K bodu 7:
V nadväznosti na zmenu v určovaní súm dotácií a výšky oprávnených nákladov stavby sa navrhuje mechanizmus prepočtu zo zákona vypustiť. Samozrejme, že pri určovaní dotácií a výšky oprávnených nákladov v nariadení vlády sa bude postupovať podľa vývoja cien stavebných prác príslušnej skupiny klasifikácie stavieb zistených Štatistickým úradom Slovenskej republiky.
K bodu 8:
Ide o legislatívno-technickú úpravu nadväzujúcu na doplnenie nového žiadateľa o podporu.
K bodu 9:
Obstaranie nájomného bytu je možné aj formou jeho kúpy. Na trhu s bytmi však v čase podania žiadosti nemusia byť dokončené vyhovujúce nájomné byty, ale tieto môžu byť v etape povolenia, resp. rozostavanosti. Preto, aby tieto byty neboli urýchlene ukončované, a to aj na úkor kvality navrhuje sa, aby žiadateľovi mohla byť poskytnutá dotácia aj na základe predloženia zmluvy o budúcej kúpnej zmluvy. V ustanovení sa však navrhuje stanoviť, kedy najneskôr musí byť kúpa zrealizovaná. Táto podmienka vychádza zo zákona č. 523/2004 Z. z., a to do akého obdobia je možné čerpať kapitálové výdavky poskytnuté v danom kalendárnom roku.