Podporu nie je možné poskytnúť, ak si žiadateľ neplní povinnosti vo vzťahu k štátu, štátnym inštitúciám, štátnym fondom alebo iným veriteľom. Ďalšími podmienkami pre poskytnutie podpory teda sú neporušenie finančnej disciplíny pri nakladaní s prostriedkami fondu, žiadateľ nemôže byť v likvidácii, reštrukturalizácii, konkurze ani nemôže byť voči nemu vedené konkurzné konanie, nemá nedoplatky poistného na zdravotné, sociálne poistenie a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, nemá daňové nedoplatky, má vysporiadané finančné vzťahy so štátnym rozpočtom a plní si záväzky voči všetkým veriteľom, ktorí mu poskytli úver, resp. pôžičku.
Čerpanie podpory sa realizuje bezhotovostným spôsobom z účtu v banke otvoreného pre žiadateľa. Podporu z účtu je možné previesť na účet dodávateľa na základe overeného účtovného dokladu pracovníkom mestského úradu, resp. obvodného úradu v sídle kraja, ktorý posudzuje aj žiadosti o poskytnutie podpory z fondu.
Podporu z fondu, ktorá má charakter štátnej pomoci, možno poskytovať iba v súlade s legislatívnymi predpismi týkajúcimi sa oblastí štátnej pomoci.
Ustanovenie určuje termín na dokončenie stavby (okrem kúpy bytu), na ktorú sa poskytuje podpora. Je to najviac 24 mesiacov odo dňa otvorenia účtu, na ktorý bola žiadateľovi poskytnutá podpora. Cieľom je, aby podporená stavba bola ukončená a užívaná v čo najkratšom termíne. V prípadoch osobitného zreteľa môže byť lehota na výstavbu predĺžená, ide napríklad o mimoriadne životné udalosti (vážne zdravotné problémy, úmrtie, rozvod, živelná udalosť, apod.) alebo stratu príjmu dlžníka.
K § 10:
Pre obstaranie bytu/nájomného bytu je základnou podmienkou veľkosť podporovanej stavby na bývanie. V predloženom návrhu sa plocha bytu v bytovom dome navrhuje 80 m2, čo umožňuje zabezpečiť primerané bývanie aj viacpočetných rodinám.
Pri plochách bytu v rodinnom dome sa definuje celková plocha bytových a nebytových priestorov, a to rozsahom 120 m2 s tým, že viac ako polovica z tejto podlahovej plochy je určená na bývanie. Do bytových priestorov sa započítava plocha obytných miestností a príslušenstva, ktorým je priestor pre varenie, komunikáciu (chodba), pre osobnú hygienu a uskladnenie potravín. Do iných priestorov sa započítava predovšetkým plocha povalového priestoru, pivnice, garáže nad 25 m2, práčovne, kotolne, skladu paliva, sušiarne apod. Záujmom je, aby podpora štátu do výstavby bytov v rodinných domov smerovala do efektívneho, ekonomického a primeraného bývania pre štátom definovanú skupinu občanov. Snahou je taktiež zamedziť vytváraniu rôznych priestorov v rámci rodinného domu, účelovosť ktorých bola rôznorodá a nesleduje prvoradý záujem riešenia bývania.
Byt obstarávaný pre občana s ťažkým zdravotným postihnutím (uvedeným v prílohe zákona) si vyžaduje iné architektonické riešenie v súvislosti s bezbariérovým usporiadaním priestorov. Ustanovenie o limite podlahovej plochy sa v tomto prípade upravuje, a to tak, že podlahovú plochu možno zvýšiť maximálne o 10 % oproti stanovenej.
V záujme zvyšovať efektívnosť vynakladania verejných prostriedkov, podpora z fondu by mala byť smerovaná na energeticky menej náročné stavby. Z uvedeného dôvodu sú v zákone navrhnuté limity potreby tepla na vykurovanie v rodinnom dome a bytovom, resp. polyfunkčnom dome.
Ako už bolo uvedené v komentári k § 6 smerovanie podpory fondu sa pôsobením iných ekonomických nástrojov na financovanie rozvoja bývania zmenilo. V nadväznosti na tento vývoj sa navrhuje zacielenie poskytovania podpory z fondu iba na určitú skupinu fyzických osôb. V zákone sa táto skupina občanov definuje ako mladá rodina – obaja manželia majú do 35 rokov, alebo manželia s maloletým dieťaťom vo veku najviac 3 roky alebo 5 rokov, ak ide o osvojené dieťa, domácnosť, členom ktorej je fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím a odchovanec, ktorý v deň podania nepresiahne vek 35 rokov, alebo odchovanca s maloletým dieťaťom vo veku najviac 3 roky alebo 5 rokov, ak ide o osvojené dieťa (ak ide o manželov – odchovancami musia byť obaja a súčasne musia spĺňať aj podmienku veku do 35 rokov). Podporu možno poskytnúť aj rodinnému príslušníkovi žiadateľa – fyzickej osoby. ktorý nie je príslušníkom členského štátu EÚ. Tento rodinný príslušník, však musí mať na území Slovenskej republiky trvalý pobyt. Naďalej zostáva zachovaná podmienka príjmu domácnosti, ktorý nesmie domácnosť prekročiť - štvornásobok životného minima pripadajúceho na domácnosť. Príjem sa bude posudzovať za rok prechádzajúci roku podania žiadosti o podporu. Priemerný mesačný príjem žiadateľa a osôb, ktorých príjmy sa posudzujú spoločne (príjmy fyzických osôb, ktoré sú predmetom dane, príjmy oslobodené od dane z príjmov, vreckové pri zahraničných pracovných cestách, atď.) sa vypočíta ako podiel tohto dosiahnutého