Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Kadúc a Igor Matovič.
Predloženým návrhom zákona sa dopĺňa súčasná právna úprava o alternatívny mechanizmus menovania osoby do funkcie generálneho prokurátora, sudcu, predsedu a podpredsedu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky vrátane lehoty, počas ktorej musí vymenovaná osoba zložiť sľub. Navrhované zmeny reagujú na úpravy, ktoré sa navrhujú vykonať v návrhu ústavného zákona, ktorým sa navrhuje doplniť čl. 145 ods. 1, čl. 145 ods. 3, čl. 145 ods. 4 a čl. 150 Ústavy Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona nemá vplyv na štátny rozpočet a na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľskú sféru, nevyvoláva sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a zákonmi, nie je v rozpore s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona nepredpokladá dopad na verejné financie, zamestnanosť a ani vplyv na životné prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Kadúc a Igor Matovič
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhované zmeny zohľadňujú navrhované znenie čl. 150 Ústavy Slovenskej republiky v čl. I bode 4 návrhu ústavného zákona, ktorý spolu s týmto návrhom predkladatelia podávajú a na základe ktorého sa zavádza alternatívny mechanizmus vymenovania kandidáta navrhnutého Národnou radou Slovenskej republiky do funkcie generálneho prokurátora.
V návrhu ústavného zákona sa zavádza nová 60 dňová lehota, počas ktorej prezident Slovenskej republiky navrhnutú osobu vymenuje alebo oznámi, že ju nevymenuje. Po jej márnom uplynutí sa dňom nasledujúcim po dni uplynutia tejto lehoty považuje navrhnutá osoba za vymenovanú.
K bodu 2
Navrhované zmeny zohľadňujú navrhované znenie čl. 150 a čl. 145 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky v čl. I bode 3 a 4 návrhu ústavného zákona, ktorý spolu s týmto návrhom predkladatelia podávajú, s prihliadnutím na čl. 151 Ústavy Slovenskej republiky, podľa ktorého podrobnosti o vymenúvaní a odvolávaní generálneho prokurátora ustanoví osobitný predpis.
S prihliadnutím na navrhované doplnenie ústavného zákona týkajúce sa zavedenia lehoty, počas ktorej musí osoba vymenovaná za sudcu zložiť sľub, zavedenie rovnakej lehoty sa navrhuje doplniť i do zákona o prokuratúre vo vzťahu k osobe vymenovanej za generálneho prokurátora. Lehota 30 dní, počas ktorej musí vymenovaný generálny prokurátor zložiť sľub začína plynúť odo dňa nasledujúceho po dni vymenovania.
K čl. II
K bodu 1
Navrhované zmeny zohľadňujú navrhované znenie čl. 145 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky v čl. I bode 1 návrhu ústavného zákona, ktorý spolu s týmto návrhom predkladatelia podávajú a na základe ktorého sa zavádza alternatívny mechanizmus vymenovania kandidáta navrhnutého Súdnou radou Slovenskej republiky do funkcie sudcu. V návrhu ústavného zákona sa zavádza nová 60 dňová lehota, počas ktorej prezident Slovenskej republiky navrhnutú osobu vymenuje alebo oznámi, že ju nevymenuje. Po jej márnom uplynutí sa dňom nasledujúcim po dni uplynutia tejto lehoty považuje navrhnutá osoba za vymenovanú.
K bodu 2
Navrhované zmeny zohľadňujú navrhované znenie čl. 145 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky v čl. I bode 3 návrhu ústavného zákona a na základe ktorého sa zavádza 30 dňová lehota, počas ktorej musí vymenovaný sudca zložiť sľub. Lehota na zloženie sľubu začína plynúť odo dňa nasledujúceho po dni vymenovania.
K čl. III
Navrhované zmeny zohľadňujú navrhované znenie čl. 145 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky v čl. I bode 2 návrhu ústavného zákona, ktorý spolu s týmto návrhom predkladatelia podávajú a na základe ktorého sa zavádza alternatívny mechanizmus vymenovania kandidáta navrhnutého Súdnou radou Slovenskej republiky do funkcie predsedu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky alebo podpredsedu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky. V návrhu ústavného zákona sa zavádza nová 60 dňová lehota, počas ktorej prezident Slovenskej republiky navrhnutú osobu vymenuje alebo oznámi, že ju nevymenuje. Po jej márnom uplynutí sa dňom nasledujúcim po dni uplynutia tejto lehoty považuje navrhnutá osoba za vymenovanú.
K čl. IV
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu, ako aj navrhovanej účinnosti návrhu ústavného zákona, ktorým sa dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, sa navrhuje účinnosť zákona od 1. mája 2013.