Dôvodová správaVšeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov ( ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Jozef Mihál.
Hlavným účelom predloženej novely je zmiernenie dopadov konsolidačných opatrení súčasnej vlády. Poslednými dvoma novelami zákona o sociálnom poistení boli zavedené odvody z dohôd o vykonávaní prác mimo pracovného pomeru. Zavedenie týchto odvodov však má v zmysle platného zákona o sociálnom poistení radikálne finančné dopady pre zraniteľné sociálne skupiny, akými sú napríklad osoby na materskej dovolenke; rodičovskej dovolenke; osoby, ktoré sa starajú o deti s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom do 18 rokov, ako aj pre osoby, ktoré dostávajú finančný príspevok na vykonávanie osobnej asistencie pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím.
Dopady na tieto zraniteľné skupiny osôb sa podľa súčasného znenia zákona o sociálnom poistení, aj pri nízkom príjme na dohodu ( napríklad 50 eur mesačne), prejavia nielen v súčasnosti a to tým, že sa im môže radikálne znížiť výška ich dávky v nezamestnanosti v prípade, ak po skončení rodičovskej dovolenky, počas ktorej pracovali na dohodu stratili zamestnanie, ale budú mať ďalekosiahle dôsledky aj na ich budúce dôchodky a to tým, že sa im výrazne zníži výška ich budúceho dôchodku vyplácaného zo Sociálnej poisťovne alebo druhého piliera.
Návrh zákona má za cieľ riešiť tri hlavné okruhy problémov, ktoré vznikli po zavedení povinných odvodov z dohôd a tým pomôcť predovšetkým osobám, ktoré by nemali znášať konsolidačné opatrenia súčasnej vlády.
V prvej časti návrhu zákona (úprava § 15 ods. 1) sa reaguje na prípady, v ktorých štát platí poistné na dôchodkové poistenie za osoby, ktoré sa starajú o dieťa do 6 rokov, prípadne sa starajú o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stanovom vo veku do 18 rokov, poberajú peňažný príspevok na opatrovanie alebo vykonávajú osobnú asistenciu osobe s ťažkým zdravotným postihnutím najmenej 140 hodín mesačne.
Po zavedení odvodov z dohôd od 1. januára 2013 však v prípade, ak by napríklad matka na rodičovskej dovolenke pracovala na dohodu, z ktorej by mala symbolický zárobok 50 eur, štát by za ňu prestal platiť dôchodkové poistenie. Toto bude mať pre mamičku finančný následok v prípade, ak si sporí na dôchodok v druhom pilieri, stratu na jej osobnom dôchodkovom účte za jeden rok v sume 226,32 eur, ktoré by jej inak pribudli a ak nie je sporiteľkou v druhom pilieri, zníženie nároku na starobný dôchodok zo Sociálnej poisťovne približne o 5,50 eur za každý rok. Všetky tieto vyššie uvedené skupiny osôb, ktoré budú vykonávať prácu na dohodu bez ohľadu na ich príjem, budú takto ochudobnené v budúcnosti na svojich dôchodkoch. Netreba pripomínať, že tieto osoby pre časovú náročnosť výkonu ich každodennej práce, si nemôžu dovoliť popri starostlivosti o osoby, ktoré to najviac potrebujú, iné formy zárobkovej činnosti. Preto najčastejšie využívajú formy práce na dohodu, ktorá je