DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe
k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá s cieľom odstrániť interpretačné problémy spojené s aplikáciou § 5a ods. 2 a 3 zákona o slobode informácií, ktoré upravujú zverejňovanie zmlúv alebo informácií o zmluvách, ktoré uzatvárajú právnické osoby zriadené povinnými osobami podľa § 2 ods. 1 a 2 a v ktorých majú tieto povinné osoby výlučnú majetkovú účasť. Účelom tohto zákonného opatrenia je odstránenie výkladových nezrovnalostí aktuálnej právnej úpravy s cieľom zamedziť prípadnému obchádzaniu účelu inštitútu povinného zverejňovania zmlúv.
Návrhom zákona sa súčasne zavádza povinnosť zverejňovania profesijných životopisov štatutárnych orgánov povinných osôb podľa § 2 ods. 1 a 2. Cieľom tohto zákonného opatrenia je zvýšiť transparentnosť verejného sektora zverejňovaním informácií o osobách, ktoré sa priamo podieľajú na výkone verejnej moci.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyv, ani vplyvy na životné prostredie. Rovnako nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti.
2
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Z dôvodov uvedených vo všeobecnej časti dôvodovej správy sa navrhuje rozšíriť okruh povinne zverejňovaných informácií o profesijné životopisy povinných osôb podľa § 2 ods. 1 a 2. Ak povinná osoba podľa § 2 ods. 1 a 2 nemá štatutárny orgán, resp. nie je právnickou osobou, profesijné životopisy sa zverejňovať nebudú.
K bodom 2 a 3
Podľa aktuálneho znenia § 5a ods. 2 a 3 povinne zverejňovanými zmluvami aj zmluvy štátnych alebo obecných obchodných spoločností 2 ods. 3 zákona), pričom zmluvy, ktoré uzatvárajú sú typizované nasledovne:
1.zmluvy, ktoré sa zverejňujú v plnom znení,
2.zmluvy, ktoré sa zverejňujú len v rozsahu údajov o týchto zmluvách, a to ak ide o zmluvy v bežnom obchodnom styku v rozsahu predmetu podnikania alebo činnosti zapísanej v obchodnom registri alebo v inej úradnej evidencii,
3.zmluvy, ktoré sa nezverejňujú ani v plnom znení ani údaje o nich, a to (i) ak ide o zmluvy v bežnom obchodnom styku v rozsahu predmetu podnikania alebo činnosti zapísanej v obchodnom registri alebo v inej úradnej evidencii a (ii) uzatvárajú sa s fyzickou osobou, ktorá nie je podnikateľom.
Podľa návrhu zákona sa zmluvy podľa bodu 2 podriadia režimu podľa bodu 1, t.j. stanú sa povinne zverejňovanými zmluvami v plnom znení, pochopiteľne, pri zachovaní ochrany zákonom chránených údajov (§ 5a ods. 13 druhá veta zákona).
K čl. II
S prihliadnutím na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť 1. mája 2013. Takto koncipovaná účinnosť zákona súčasne vytvára časový priestor potrebný naplnenie novej povinnosti vyplývajúcej z navrhovaného § 5 ods. 1 písm. g), ktorý požaduje zverejňovanie profesijných životopisov štatutárnych orgánov povinných osôb podľa § 2 ods. 1 a 2.