Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Juraj Droba a Martin Chren.
Cieľom predkladanej právnej úpravy je dosiahnuť, aby držitelia vodičského oprávnenia skupiny B, teda zjednodušene povedané na osobné autá, mohli zároveň viesť aj motorové vozidlá podskupiny A1, teda opäť zjednodušene povedané - ľahké motocykle s kubatúrou do 125 cm3. Dnešná právna úprava to automaticky povoľuje len pre skupinu AM a podskupinu B1, teda opäť zjednodušene povedané, pre ľahké motorové vozidlá (motocykle) s kubatúrou do 50 cm3.
Toto rozšírenie oprávnenia viesť aj spomenuté motocykle s kubatúrou do 125 cm3 prinesie niekoľko výhod, pričom nezahŕňa v sebe nevýhody. Výhodou je, že sa takýmto spôsobom podporí segment predaja ľahkých motocyklov. Máme príklad z Českej republiky, kde zaviedli takéto opatrenie novelou zákona o premávke na pozemných komunikáciách zo septembra 2011 s účinnosťou od 19. januára tohto roku; už v októbri hlásili predajcovia nárast predaja tohto druhu motocyklov o 36%. Toto opatrenie teda pomôže podnikateľskému prostrediu.
Ďalšou výhodou je to, že uprednostnenie tohto druhu dopravy uľahčí dopravnej zaťaženosti hlavne v mestách. Niektorí automobilisti, najmä v teplejších ročných obdobiach uprednostňujú na krátke presuny skôr tento druh prepravy ako prepravu automobilom. Ľahké motocykle s uvedenou kubatúrou zaberajú menej miesta a tiež produkujú menej škodlivých emisií, dochádza teda k pozitívnym vplyvom aj na životné prostredie.
Tým, že vodičské oprávnenie skupiny B je možné získať až od určitého veku života, kedy sa už predpokladá určitá osobnostná vyspelosť, ale aj zručnosť a znalosť dopravných predpisov, je zabezpečené, že na uvedených druhoch motocyklov nebudú jazdiť vodiči príliš mladí, neskúsení a pod. Naopak, týmto opatrením sa docieli to, že v prípade, že oprávnený vodič automobilu sa rozhodne uprednostniť tento druh prepravy, je mu to umožnené bez zbytočných administratívnych či finančných nákladov. V navrhovanom zákone teda vidíme všestranný prínos.
Znenie návrhu zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Predložený návrh nemá vplyv na verejné financie.
Predložený návrh právnej úpravy nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej i celoslovenskej úrovni. Návrh nezakladá nároky na tvorbu nových pracovných miest vo verejnej správe, ani nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
K čl. I
Bod 1:
Rozširuje sa možnosť pre držiteľov vodičského oprávnenia skupiny B automaticky viesť aj motorové vozidlo podskupiny A1. Doterajšia možnosť automatického vedenia motorových vozidiel pre držiteľov vodičského oprávnenia skupiny B aj pre vozidlá skupiny AM a podskupiny B1 sa tak rozširuje o podskupinu A1, t.j. motocykle s kubatúrou do 125 cm3.
Bod 2:
Prechodné ustanovenie umožňuje držiteľom vodičských oprávnení, vydaných podľa doterajších predpisov, aby sa nová právna úprava s rozšírenou možnosťou viesť určené motorové vozidlá (motocykle do 125 cm3) vzťahovala odo dňa účinnosti navrhovaného zákona aj na nich.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť zákona na 1. mája 2013.