DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Richard RAŠI, Vladimír BALÁŽ a Jozef VALOCKÝ.
Predloženým návrhom zákona sa upravuje nepretržité poskytovanie zdravotnej starostlivosti vo všeobecnej nemocnici a v špecializovanej nemocnici a jednotlivé možnosti zabezpečenia takejto prevádzky. Konkrétny typ pracovného režimu na príslušnom pracovisku pre jednotlivé povolania určí poskytovateľ zdravotnej starostlivosti po prerokovaní s odborovou organizáciou, alebo po prerokovaní so zástupcami zamestnancov. Povinnosti zdravotníckeho pracovníka sa rozširujú aj o vykonanie povinnosti uloženej príslušnými orgánmi na zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti. Sankciou za porušenie tejto povinnosti bude aj zrušenie registrácie príslušnou komorou. Zároveň sa rozširuje aj definícia bezúhonnosti zdravotníckeho pracovníka, za ktorého sa nebude považovať taký zdravotnícky pracovník, ktorý bol právoplatne odsúdený za trestný čin porušovania povinností za krízovej situácie alebo za trestný čin vyhýbania sa výkonu povinností za krízovej situácie.
Účelom predmetného návrhu zákona je zlepšiť zabezpečenie dostupnosti zdravotnej starostlivosti pacientom v dôsledku zavedenia nepretržitého poskytovania zdravotnej starostlivosti vo všeobecnej nemocnici a v špecializovanej nemocnici a zároveň zamedziť vzniku niektorých situácií, kedy by mohlo dôjsť k ohrozeniu života a zdravia ľudí, teda k ohrozeniu práv chránených Ústavou Slovenskej republiky, ktorá v čl. 40 zakotvuje právo každého na ochranu zdravia a právo občanov na bezplatnú zdravotnú starostlivosť a na zdravotnícke pomôcky na základe zdravotného poistenia a za podmienok, ktoré ustanoví zákon.
Súčasťou návrhu zákona je novelizácia zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov. Účelom navrhovanej právnej úpravy je vytvoriť právny mechanizmus trestného sankcionovania porušovania povinností uložených v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu podľa ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov a vytvoriť tak predpoklady pre ochranu záujmov štátu obrany a jeho bezpečnosti. Preto sa dopĺňajú nové skutkové podstaty trestného činu porušovania povinností za krízovej situácie a vyhýbanie sa výkonu povinností za krízovej situácie (§ 290a a 290b).
Súčasťou návrhu je aj novelizácia zákona č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov, ktorou sa umožňuje, aby pokuty za nepodriadenie sa pracovnej povinnosti zdravotníckeho pracovníka mohlo ukladať Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy a podnikateľské prostredie. Predpokladajú sa pozitívne sociálne vplyvy. Návrh nemá vplyv na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Predpokladajú sa pozitívne sociálne vplyvy vzhľadom na skutočnosť, že bude zabezpečená lepšia dostupnosť zdravotnej starostlivosti pacientom v dôsledku zavedenia nepretržitého poskytovania zdravotnej starostlivosti vo všeobecnej nemocnici a v špecializovanej nemocnici.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Richard RAŠI, Vladimír BALÁŽ a Jozef VALOCKÝ
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
1.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Ustanovuje sa, že vo všeobecnej nemocnici a v špecializovanej nemocnici musí byť zabezpečené nepretržité poskytovanie zdravotnej starostlivosti. O konkrétnom type pracovného režimu rozhodne poskytovateľ po prerokovaní s odborovou organizáciou, alebo ak u poskytovateľa nepôsobí odborová organizácia, po prerokovaní so zástupcami zamestnancov. V dôsledku zavedenia nepretržitého poskytovania zdravotnej starostlivosti v uvedených zariadeniach ústavnej starostlivosti sa zlepší zabezpečenie dostupnosti zdravotnej starostlivosti pacientom.
K bodu 2
Rozširuje sa definícia bezúhonnosti zdravotníckeho pracovníka. Za bezúhonného sa nebude považovať taký zdravotnícky pracovník, ktorý bol právoplatne odsúdený za trestný čin porušovania povinností za krízovej situácie alebo za trestný čin vyhýbania sa výkonu povinností za krízovej situácie.
K bodu 3
Ako dôvod zrušenia registrácie zdravotníckeho pracovníka sa dopĺňa porušenie povinnosti počas krízovej situácie vykonať povinnosť uloženú príslušnými orgánmi na zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti, pričom o porušení tejto povinnosti rozhoduje ministerstvo zdravotníctva. Na základe tohto rozhodnutia príslušná komora zruší zdravotníckemu pracovníkovi registráciu.
K bodu 4
Dopĺňa sa ustanovenie, že ak bola registrácia zdravotníckemu pracovníkovi zrušená z dôvodu porušenia povinnosti počas krízovej situácie vykonať povinnosť uloženú príslušnými orgánmi na zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti, môže zdravotnícky pracovník požiadať o obnovenie registrácie najskôr po uplynutí desiatich rokov od zrušenia registrácie.
K bodu 5
Do povinností zdravotníckeho pracovníka sa dopĺňa povinnosť počas krízovej situácie vykonať povinnosť uloženú príslušnými orgánmi na zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti.
K bodu 6
Navrhuje sa, aby o porušení povinnosti zdravotníckeho pracovníka počas krízovej situácie vykonať povinnosť uloženú príslušnými orgánmi na zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti rozhodovalo a pokutu do 3 300 eur ukladalo ministerstvo
zdravotníctva. Súčasne sa navrhuje, aby rovnopis rozhodnutia o uložení pokuty ministerstvo zdravotníctva bezodkladne zaslalo príslušnej komore.
K bodom 7 a 8
Spresňujú sa všeobecné procesné ustanovenia o ukladaní pokút.
K čl. II
Skutkové podstaty nadväzujú na ústavnú úpravu v ústavnom zákone č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov. Preto sa čiastočne preberá jeho terminológiu pri definovaní ich znakov, ktorým je „obrana štátu a zachovanie jeho bezpečnosti, na ochranu života a zdravia osôb, na ochranu majetku, na dodržiavanie základných práv a slobôd, na odvrátenie ohrozenia alebo na obnovu narušeného hospodárstva, najmä riadneho fungovania zásobovania, dopravy a verejných služieb v obciach a na riadne fungovanie ústavných orgánov“ (čl. 1 ods. 2 cit. ústavného zákona).
Ďalším znakom skutkovej podstaty je v prvom prípade odopretie vykonať alebo úmyselne nevykonať povinnosť a v druhom prípade úmyselne sa vyhnúť povinnosti uloženej na obranu štátu a zachovanie jeho bezpečnosti, na ochranu života a zdravia osôb, na ochranu majetku, na dodržiavanie základných práv a slobôd, na odvrátenie ohrozenia alebo na obnovu narušeného hospodárstva, najmä riadneho fungovania zásobovania, dopravy a verejných služieb v obciach a na riadne fungovanie ústavných orgánov, a to bez ohľadu či ústavným zákonom (č. 227/2002 Z. z.) alebo na jeho základe.
Ide o povinnosti, ktoré ukladá orgán verejnej moci. (K pojmu krízová situácia pozri § 134 ods. 2 Trestného zákona.)
K čl. III
Navrhuje sa v zákone č. 179/2011 Z. z. umožniť, aby pokuty za nepodriadenie sa pracovnej povinnosti zdravotníckeho pracovníka mohlo ukladať ministerstvo zdravotníctva.
K čl. IV
Navrhuje sa účinnosť predloženého návrhu zákona.