Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Peter Osuský.
Poskytovanie investičnej pomoci, inak nazývanej aj investičné stimuly, na Slovensku svoju históriu. Počas transformácie našej ekonomiky z centrálne riadenej na trhovú, pri snahe zvyšovať konkurencieschopnosť, bolo potrebné pritiahnuť na Slovensko investorov, ktorí by boli ochotní poskytnúť chýbajúce investície na dosiahnutie daných cieľov. Keďže domáci investori potrebným kapitálom nedisponovali, resp. neboli ochotní zadlžovať sa nad určitú mieru, bolo potrebné pritiahnuť najmä investorov zahraničných, aj keď nemuselo tomu tak byť vždy. Za týmto účelom bol stanovený rad opatrení, ktoré sa nazývali investičnými stimulmi (angl.: incentives). Cieľom, okrem spomínaného dosiahnutia konkurencieschopnosti, bolo aj zlepšenie súvisiacich ukazovateľov, ako je zamestnanosť, hospodársky rast, vyrovnávanie regionálnych rozdielov, a pod.
Po prekonaní určitého obdobia a po získaní určitých skúseností s poskytovaním stimulov sa ukazuje, že tieto nie vždy prideľované tam, kde nevyhnutne potrebné, že ich prideľovanie ovplyvňujú aj iné faktory, než len prísne ekonomické kritériá a že ich prideľovanie často môže deformovať, či rovno deformuje trh. Podnikatelia v rovnakom či príbuznom odvetví, najmä slovenskí, sa často - a často oprávnene - cítia znevýhodňovaní prideľovaním takýchto stimulov vybraným firmám, ktoré tak majú pôsobenie na trhu jednoduchšie. Proti takejto politike viackrát protestovali nielen jednotlivé spoločnosti, ale aj reprezentatívne organizácie zamestnávateľov.
Pri investičnej pomoci, resp. pri poskytovaní stimulov máme na pamäti, že ide o opatrenie hospodárskej povahy, ktoré bežne na zabezpečenie stanovených cieľov realizuje vláda.
V dnešnom čase však máme zato, že ide o opatrenie, ktoré by malo byť postupne na ústupe, resp. ide o opatrenie, ktoré by svojou povahou malo byť skôr výnimočné, ako bežné. Jeho uplatnenie sa netýka len samotného prijímateľa, ale ako bolo uvedené vyššie, zasahuje aj do širších súvislostí podnikania a vôbec ovplyvňovania hospodárskej situácie v krajine.
Navrhujem preto, aby sa o poskytovaní stimulov nerozhodovalo len na úrovni vlády, ale aby takéto rozhodnutia podliehali širšej diskusii, odbornej, ale aj politickej, aby takéto rozhodnutie bolo vždy urobené po zvážení všetkých dopadov a vplyvov, ktoré môže priniesť a teda aby takéto rozhodnutia boli robené na základe dôkladného uváženia. Tomu pomôcť rozhodovanie nielen na úrovni vlády, ale aj na úrovni Národnej rady Slovenskej republiky. Na takéto rozhodovanie Národnej rady Slovenskej republiky existujú ústavné, ako aj zákonné podmienky stanovené v zákone o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky. Pri úvahách o zmene zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky sme došli k záveru, že na rozhodovanie o poskytovaní investičnej pomoci postačuje ustanovenie zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, konkrétne § 2 ods. 3 písm. c) a d). Osobitným zákonom, podľa ktorého tak Národná rada Slovenskej republiky bude rozhodovať, je predkladaná novela zákona o investičnej pomoci.
Znenie návrhu zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh nemá vplyv na verejné financie.
Predložený návrh právnej úpravy nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej i celoslovenskej úrovni. Návrh nezakladá nároky na tvorbu nových pracovných miest vo verejnej správe, ani nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
K Čl. I
Bod 1
Ponecháva sa v platnosti celý doterajší proces týkajúci sa poskytovania investičnej pomoci. Na jeho závere sa však návrh schválený vládou predloží na schválenie Národnej rade Slovenskej republiky. Proces predkladania na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky bude taký istý, ako pri predkladaní iných materiálov.
Bod 2 a 3
Úprava reflektuje fakt, že s konečnou platnosťou rozhodne o poskytnutí investičnej pomoci Národná rada Slovenskej republiky. Na to nadväzujú aj ďalšie postupy. V prípade, že návrh na poskytnutie investičnej pomoci nebude schválený na úrovni vlády, informuje príslušné ministerstvo tak isto ako v prípade, že k tomu dôjde na úrovni Národnej rady Slovenskej republiky. Obdobne to platí aj pri procese posudzovania dovolenej / nedovolenej investičnej pomoci. Spôsob vydania rozhodnutia príslušným ministerstvom po schválení v Národnej rade Slovenskej republiky, ako aj všetky náležitosti v súlade s osobitnými predpismi, zostávajú nedotknuté.
Bod 4
Nový spôsob schvaľovania návrhov o pridelenie investičnej pomoci sa bude vzťahovať na konania začaté po účinnosti predkladaného návrhu zákona.
K Čl. II
Ustanovuje sa účinnosť zákona na 1. mája 2013.