Príloha č. 3
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
K Čl. I
Návrh bude mať negatívny vplyv aj na príjmy domácností s uchádzačom o zamestnanie (UoZ), ktorí sa zúčastňujú vzdelávania a prípravy pre trh práce podľa § 46 zákona, ako aj na príjmy domácností s občanom so zdravotným postihnutím (ZP), ktorý je UoZ a pripravuje sa na pracovné uplatnenie podľa § 55a zákona.
Zníženie príspevku počas vykonávania absolventskej praxe bude mať vplyv na zníženie príjmov domácností, ktorých člen vykonáva absolventskú prax. Cieľom návrhu bolo nastavenie výšky príspevku tak, aby nepresahoval príjem zamestnanca s rovnakým rozsahom pracovného času pracujúceho za minimálnu mzdu.
Kvantifikujte:
-Rast alebo pokles príjmov/ výdavkov na priemerného obyvateľa
-Rast alebo pokles príjmov/ výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
-Celkový počet obyvateľstva / domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
K Čl. I
Zrušením dávky počas vzdelávania a prípravy pre trh práce a počas prípravy na pracovné uplatnenie občana so zdravotným postihnutím podľa § 48b zákona sa znížia príjmy dotknutej skupiny o 194,58 eur mesačne. V roku 2011 bola táto dávka priznaná 11 UoZ.
Zmenou charakteru a nastavenia podmienok pre poskytovanie príspevku na samostatnú zárobkovú činnosť podľa § 49 sa v roku 2013 predpokladá podpora 9 723 UoZ. V roku 2011 bolo prostredníctvom tohto príspevku podporených 12 271 UoZ.
Zlúčením príspevkov podľa § 50, § 50a a 50c do jedného fakultatívneho príspevku na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie podľa § 50 sa v roku 2013 predpokladá podpora vytvorenia 6 665 pracovných miest (PM) pre znevýhodnených UoZ. V roku 2011 bolo prostredníctvom príspevku podľa § 50 podoprených 523 PM, prostredníctvom príspevku podľa § 50a 4 357 PM a prostredníctvom príspevku podľa § 50c 187 PM.
Úpravou podmienok pre poskytovanie príspevku na
2
podporu rozvoja miestnej a regionálnej zamestnanosti podľa § 50j sa v roku 2013 predpokladá podpora vytvorenia 8 536 PM pre znevýhodnených UoZ. V roku 2011 bolo prostredníctvom tohto príspevku podporených 10 420 PM.
Zavedením nového príspevku na podporu udržania pracovných miest 50k) sa v roku 2013 predpokladá podpora udržania cca 7 350 pracovných miest.
Znížením príspevku počas vykonávania absolventskej praxe sa znížia príjmy dotknutej skupiny približne o 68 eur. V roku 2011 bol príspevok poskytnutý 17 953 UoZ.
V roku 2011 bolo na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby podľa § 52a zapojených 5 794 UoZ.
V roku 2011 bolo prostredníctvom príspevku na dochádzku za prácou podľa § 53 podporených 17 778 zamestnancov. V roku 2013 sa predpokladá podpora 19 064 zamestnancov.
V roku 2011 bolo v rámci prípravy na pracovné uplatnenie občana so zdravotným postihnutím podľa § 55a podporených 21 občanov so ZP.
Zmenou charakteru a nastavenia podmienok pre poskytovanie príspevku na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska podľa § 56 sa v roku 2013 predpokladá podpora vytvorenia 1 926 PM pre občanov so ZP. V roku 2011 bolo prostredníctvom tohto príspevku podporených 2 014 PM.
Zmenou charakteru a nastavenia podmienok pre poskytovanie príspevku na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní podľa § 56a sa v roku 2013 predpokladá podpora udržania 642 PM pre občanov so ZP. V roku 2011 bolo prostredníctvom tohto príspevku podporených 305 občanov so ZP.
Zmenou charakteru a nastavenia podmienok pre poskytovanie príspevku občanovi so zdravotným postihnutím na samostatnú zárobkovú činnosť podľa § 57 sa v roku 2013 predpokladá podpora 495 UoZ so ZP. V roku 2011 bolo prostredníctvom tohto príspevku podporených 513 UoZ so ZP.
Zmenou charakteru a nastavenia podmienok pre
3
poskytovanie príspevku na činnosť pracovného asistenta podľa § 59 sa v roku 2013 predpokladá podpora 363 pracovných asistentov pre občanov so ZP. V roku 2011 bolo prostredníctvom tohto príspevku podporených 537 pracovných asistentov.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
K Čl. I
Zmeny v poskytovaní príspevku na samostatnú zárobkovú činnosť môžu mať pozitívny vplyv na zvýšenie motivácie podporených udržať si samostatnú zárobkovú činnosť predkladaním ročných správ. Predpokladá sa, že vplyvom návrhu (sprísnenie podmienok pre poskytnutie príspevku) sa počet podporených príspevkom zníži z 12 271 v roku 2011 na 9 723 ľudí v roku 2013.
Upravuje sa prístup k vykonávaniu absolventskej praxe, vylučuje sa pre UoZ do 26 rokov, ktorí nie absolventmi (t.j. mladší ako 25 rokov veku a skončili sústavnú prípravu na povolanie v dennej forme štúdia pred menej ako dvomi rokmi a nezískal svoje prvé pravidelne platené zamestnanie). V roku 2011 bolo takto podporených 17 953 UoZ.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Bez vplyvu.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
K Čl. I
Navrhovaným zachovaním diferenciácie výšky jednotlivých príspevkov v závislosti od priemernej miery evidovanej nezamestnanosti sa podporí vytváranie pracovných miest a zamestnávanie UoZ v ekonomicky slabších regiónoch.
Navrhované úpravy v rámci podpory samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 49 a 57 zákona zakladá potenciálny vplyv na počet UoZ, ktorý sa môže zvýšiť.
Zavedenie nového príspevku na podporu udržania pracovných miest 50k) bude mať pozitívny vplyv na udržanie pracovných miest u zamestnávateľa, ktorý z vážnych prevádzkových dôvodov nemôže zamestnancom prideľovať prácu.
4
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Predĺženie dĺžky zachovania pracovného miesta z troch na päť rokov v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku, ktoré bolo podporené príspevkom na zriadenie, môže mať pozitívny vplyv na zvýšenie udržateľnosti týchto pracovných miest a tým aj na zamestnanosť občanov so ZP.
Zníženie príspevku na zriadenie chránenej pracovnej dielne alebo chráneného pracoviska, ako aj príspevku na úhradu prevádzkových nákladov a na úhradu nákladov na dopravu zamestnancov nepredpokladá negatívny vplyv na počet novovytvorených, resp. udržaných PM pre UoZ so ZP, nakoľko sa návrhom zabezpečuje kontinuálna podpora udržania pracovných miest v chránených dielňach a na chránených pracoviskách prostredníctvom prísepvkov podľa § 56a a 60.
Nie.