1
Príloha č. 2
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Uchádzači o zamestnanie evidovaní na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny, vrátane osôb so zdravotným postihnutím, ktorí začnú prevádzkovať samostatnú zárobkovú činnosť a bude im poskytnutý príspevok podľa § 49 alebo § 57 zákona. V roku 2011 bolo podporených príspevkom na samostatnú zárobkovú činnosť podľa § 49 zákona 12 271 ľudí a príspevkom občanovi so zdravotným postihnutím na prevádzkovanie alebo vykonávanie samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 57 zákona 513 občanov so zdravotným postihnutím.
Zamestnávatelia, ktorí plánujú vytvoriť pracovné miesto alebo zamestnať uchádzačov o zamestnanie (UoZ) prostredníctvom
-príspevku na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie podľa § 50; v roku 2011 bolo prostredníctvom tohto príspevku uzatvorených 305 dohôd na podporu vytvorenia 523 pracovných miest pre znevýhodnených UoZ,
-príspevku na podporu udržania v zamestnaní zamestnancov s nízkymi mzdami podľa § 50a zákona; v roku 2011 bolo prostredníctvom tohto príspevku uzatvorených 2 517 dohôd na podporu 4 357 pracovných miest pre UoZ,
-príspevku na podporu vytvorenia a udržania pracovného miesta v sociálnom podniku podľa § 50c zákona; v roku 2011 bolo prostredníctvom tohto príspevku uzatvorených 21 dohôd na podporu 187 pracovných miest pre znevýhodnených UoZ,
-prostredníctvom príspevku na podporu zamestnanosti na realizáciu opatrení na ochranu pred povodňami a na riešenie následkov mimoriadnej situácie podľa § 50j; prostredníctvom tohto príspevku uzatvorených 1 738 dohôd na podporu 10 420 pracovných miest pre UoZ.
Právnické alebo fyzické osoby, ktoré chcú požiadať o priznanie postavenia sociálneho
2
podniku podľa § 50b zákona. K 30. 6. 2012 bolo priznané postavenie sociálneho podniku 58 právnickým alebo fyzickým osobám (stav z registra sociálnych podnikov na stránke ÚPSVR).
Zamestnávatelia, ktorí napriek vážnym prevádzkovým dôvodom nepristupujú k okamžitému prepusteniu svojich zamestnancov, ale hľadajú riešenia na udržanie pracovných miest. V takom prípade môžu požiadať úrad o poskytnutie príspevku na podporu udržania pracovných miest 50k). V roku 2013 sa predpokladá podpora udržania cca 7 350 pracovných miest prostredníctvom tohto príspevku.
Právnické osoby alebo fyzické osoby, ktoré plánujú organizovať aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby podľa § 52a zákona. V roku 2011 bolo uzatvorených 2 654 dohôd na vykonávanie aktivačnej činnosti pre 5 794 uchádzačov o zamestnanie.
Zamestnávatelia, ktorí plánujú zamestnať a zamestnávajú v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku občanov so zdravotným postihnutím, ktorí vedení v evidencii uchádzačov o zamestnanie. V roku 2011 bolo uzatvorených 1 128 dohôd na podporu vytvorenia 2 014 pracovných miest pre občanov so zdravotným postihnutím a príspevok na úhradu prevádzkových nákladov chránenej dielne alebo chráneného pracoviska a na úhradu nákladov na dopravu zamestnancov podľa § 60 zákona na podporu 21 225 pracovných miest pre občanov so zdravotným postihnutím.
Zamestnávatelia, ktorí zamestnávajú občanov so zdravotným postihnutím, ktorých udržanie v zamestnaní je podporované prostredníctvom príspevku na podporu udržania občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní podľa § 56a zákona. V roku 2011 bolo uzatvorených 104 dohôd na podporu udržania 305 pracovných miest pre občanov so zdravotným postihnutím.
Zamestnávatelia, ktorí zamestnávajú občanov so zdravotným postihnutím alebo občania so zdravotným postihnutím, ktorí prevádzkujú
3
samostatnú zárobkovú činnosť a ktorí požiadajú o príspevok na činnosť pracovného asistenta podľa § 59 zákona. V roku 2011 bolo uzatvorených 444 dohôd na podporu 537 pracovných miest pre pracovných asistentov.
Presný počet podnikateľských subjektov a ich odvetvové zameranie nemožno vopred odhadnúť.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Návrh predpokladá zjednodušenie systému najmä obmedzením počtu nástrojov a znížením administratívnej náročnosti pri implementácii APTP. Navrhované zmeny pre podnikateľské subjekty nebudú vytvárať ďalšie náklady.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Návrh vytvára predpoklad pre zníženie administratívnej záťaže zamestnávateľov ale aj uchádzačov o zamestnanie tým, že zavádza súčinnosť relevantných inštitúcií pri poskytovaní údajov potrebných pre vedenie evidencie uchádzačov o zamestnanie a poskytovanie príspevkov. Znižovanie administratívnej záťaže bude závisieť aj od budúceho prepojenia informačných systémov týchto inštitúcií.
Návrh zavádza každoročné preukazovanie vykonávania samostatnej zárobkovej činnosti formou predkladania správ o prevádzkovaní tejto činnosti u osôb podporených príspevkami na samostatnú zárobkovú činnosť, čím zvyšuje aministratívnu záťaž týchto podnikateľských subjektov.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Návrh nemá dôsledky pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Predpokladá sa zvýšenie efektívnosti pri realizácii aktívnych opatrení na trhu práce, zvýšenie účinnosti a adresnejšie zameranie podpory vytvárania a udržania pracovných miest pre uchádzačov o zamestnanie, vrátane občanov so zdravotným postihnutím.