DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona sa zaoberá niekoľkými hlavnými okruhmi problémov. Novým spôsobom sa upravuje generovanie správcov. Zoznam správcov sa rozčlení na oddiel reštrukturalizačných správcov, oddiel konkurzných správcov pre právnické osoby a oddiel konkurzných správcov pre fyzické osoby. To umožní správcom vykonávať iba agendu, o ktorú majú záujem. V konkurznom konaní voči právnickej osobe sa náhodný výber uskutoční iba zo správcov, ktorí zaradení do oddielu konkurzných správcov pre právnické osoby. V konkurznom konaní voči fyzickej osobe a v konaní o oddlžení sa náhodný výber uskutoční iba zo správcov, ktorí zaradení do oddielu konkurzných správcov pre fyzické osoby. Správcovi zapísanému iba do oddielu konkurzných správcov pre právnické osoby náhodný generátor nepridelí konkurz fyzickej osoby. Správcovi zapísanému iba do oddielu reštrukturalizačných správcov náhodný generátor nepridelí konkurz. Dochádza aj k zmene územných obvodov, z ktorých môže byť vymenovaný správca. Ak ide o reštrukturalizačné konanie alebo ak je správca v konkurznom konaní ustanovený na návrh veriteľov, môže byť ustanovený z obvodu odvolacieho konkurzného súdu, v ktorom sídli príslušný konkurzný súd.
V rámci okruhu otázok súvisiacich s preukazovaním vzdelávania sa časová špecifikácia nahrádza praktickejším spisovým prehľadom a upravuje sa dátum, ku ktorému ministerstvo vyhodnocuje riadne vykonanie ďalšieho vzdelávania na 31. január párneho kalendárneho roka.
Návrh zákona zavádza vydávanie preukazu pre správcu, čím sa odstraňujú niektoré praktické problémy súvisiace s preukazovaním sa správcu tretím osobám.
Ďalší tematický okruh súvisí s úpravou ukladania sankcií, lehotami na zánik zodpovednosti a dopĺňajú sa dôvody vyčiarknutia správcu zo zoznamu správcov.
Nakoniec sa novela zaoberá aj okruhom otázok súvisiacich s vedením kancelárie správcu. Správca bude povinný kanceláriu riadne označiť a zabezpečiť jej primerané technické vybavenie a minimálnu výmeru. Ministerstvo pri výkone dohľadu zistilo, že niektorí správcovia nemajú dostupnú, resp. otvorenú podateľňu kancelárie, čo pre veriteľov môže spôsobiť značnú komplikáciu pri výkone ich práv v konkurznom konaní. Opakované zistenie ministerstva, že podateľňa kancelárie správcu nie je otvorená v súlade s týmto zákonom, bude dôvodom na vyčiarknutie správcu zo zoznamu správcov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov, dopad na štátny rozpočet je vyčíslený v doložke vybraných vplyvov.