DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení zákona č. 560/2008 Z. z. sa na rokovanie vlády SR predkladá na základe úlohy č. 11 v mesiaci december Plánu legislatívnych úloh vlády SR na 2. polrok 2012.
Cieľom návrhu zákona je zjednodušenie procesu uznávania dokladov o vzdelaní a procesu uznávania odborných kvalifikácií.
Vzhľadom na prijatie zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 390/2011 Z. z., ako aj pripravované zmeny v zákone č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, sa návrhom zákona zosúlaďujú jednotlivé druhy dokladov o vzdelaní preukazujúce stupeň vzdelania a kvalifikačné predpoklady s aktuálnou právnou úpravou. Predmetnou úpravou sa taktiež zjednodušujú a sprehľadňujú ustanovenia upravujúce jednotlivé druhy dokladov o vzdelaní a odstraňujú sa neaktuálne úpravy.
Návrhom zákona sa upravuje uznávanie vysokoškolského vzdelania, vyššieho odborného vzdelania, úplného stredného všeobecného vzdelania, úplného stredného odborného vzdelania a stredného odborného vzdelania získaného v členských štátoch Európskej únie a v tretích štátoch určením podmienok zabezpečujúcich rovnocennosť s podmienkami dosiahnutia tohto vzdelania v Slovenskej republike. Cieľom je, aby sa rovnaké podmienky, ktoré ustanovené pre dosiahnutie určitého stupňa vzdelania v Slovenskej republike rovnako uplatňovali aj na iných štátnych príslušníkov, a to za účelom zabezpečenia jednotného prístupu k regulovanému povolaniu.
Aplikačná prax poukázala na nedostatky a značné problémy pri uplatňovaní kompenzačných mechanizmov ako náhradných opatrení odstraňujúcich prípadné rozdiely vo vzdelaní alebo odbornej príprave. Návrh zákona preto spresňuje predmetné ustanovenia určením konkrétnych podmienok, kedy je možné konkrétny kompenzačný mechanizmus uložiť, ako aj náležitosti spôsobu jeho uskutočnenia. Návrhom zákona sa zároveň posilňuje inštitút kompenzačných mechanizmov, pretože ich uloženie sa stáva samostatným druhom rozhodnutia vydaného v konaní o uznaní dokladu o vzdelaní alebo o uznaní odbornej kvalifikácie.
Z hľadiska prepracovania kompenzačných mechanizmov sa na novo upravuje aj samotný proces uznávania dokladov o vzdelaní a uznávania dokladov o uznávaní odborných kvalifikácií s cieľom odstrániť nejednotnosť a dosiahnuť zjednotenie a sprehľadnenie tejto právnej úpravy. Ak sa v rámci konania a rozhodovania zistí, že žiadateľ nespĺňa podmienky na uznanie dokladu o vzdelaní alebo uznanie odbornej kvalifikácie, avšak tieto rozdiely možno odstrániť formou
kompenzačného mechanizmu, vydá rozhodnutie o uložení kompenzačného mechanizmu. Ak žiadateľ splní požiadavky, ktoré mu boli predmetným rozhodnutím uložené, a splnenie týchto požiadaviek náležite preukáže, uzná sa jeho doklad o vzdelaní alebo odborná kvalifikácia, a tým sa mu umožní samostatne vykonávať regulované povolanie v Slovenskej republike.
Navrhovaná úprava nepredstavuje novú transpozíciu smernicu, nejde o plnenie transpozičnej povinnosti. Návrh zákona je len prepracovaním pôvodných ustanovení z dôvodu zmien právnych predpisov v rezorte školstva a z dôvodu aplikačných problémov v praxi.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a právom Európskej únie.
Vplyvy návrhu zákona na jednotlivé hodnotené oblasti sú uvedené v doložke vybraných vplyvov.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení zákona č. 560/2008 Z. z.
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení zákona č. 560/2008 Z. z.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
v čl. 4 ods. 2 písm. a), čl. 45, 49, 56 a 165 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú.v. EÚ C 83, 30.3. 2010)
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
- smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií (Ú. v. L 255, 30.9. 2005) v platnom znení, - smernica Rady 2006/100/ES z 20. novembra 2006, ktorou sa z dôvodu pristúpenia Bulharska a Rumunska upravujú určité smernice v oblasti voľného pohybu osôb (Ú. v. L 363, 20.12. 2006) - nariadenie Komisie (ES) č. 1430/2007 z 5. decembra 2007 , ktorým sa menia a dopĺňajú prílohy II a III k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES o uznávaní odborných kvalifikácií (Ú. v. L 320, 6.12.2007).
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
- rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C- 238/98 Hugo Fernando Hocsman proti Ministre de l'Emploi et de la Solidarité, 2000 Zb. roz. ESD (I-06623), - rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C-76/90 Manfred Säger proti Dennemeyer & Co. Ltd., 1991 Zb. roz. ESD (I-04221), - rozhodnutie Súdneho dvora ES vo veci C-31/00 Conseil national de l'ordre des architectes proti Nicolas Dreessen, 2002 Zb. roz. ESD (I-00663), - rozhodnutie Súdneho dvora ES vo veci C-202/99 Commission of the European Communities proti Italian Republic, 2001 Zb. roz. ESD (I-09319).
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
bezpredmetné
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
bezpredmetné
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
bezpredmetné
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES bola prebratá do zákona č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení zákona č. 560/2008 Z. z., zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 296/2010 Z. z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností, zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, zákona č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov, zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 538/2005 Z. z. o prírodných liečivých vodách, prírodných liečebných kúpeľoch, kúpeľných miestach a prírodných minerálnych vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 660/2005 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákona č. 673/2006 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, výnosu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 12422/2010-OL zo dňa 17. septembra 2010, ktorým sa ustanovujú minimálne štandardy pre špecializačné študijné programy,minimálne štandardy pre certifikačné študijné programy a minimálne štandardy pre študijné programy sústavného vzdelávania a ich štruktúra, výnosu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 07575/2011–OL zo dňa 23. augusta 2011, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 12422/2010-OL zo dňa 17. septembra 2010, ktorým sa ustanovujú minimálne štandardy pre špecializačné študijné programy,minimálne štandardy pre certifikačné študijné programy a minimálne štandardy pre študijné programy sústavného vzdelávania a ich štruktúra, zákona č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 518/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, zákona č. 99/2008 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2004 Z. z. o súkromných veterinárnych lekároch, o Komore veterinárnych lekárov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení zákona č. 488/2002 Z. z. o veterinárnej starostlivosti a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti, zákona č. 112/2008 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Smernica Rady 2006/100/ES bola prebratá do zákona č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení zákona č. 560/2008 Z. z., zákona č. 272/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov, zákona č. 331/2007 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, zákona č. 99/2008 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2004 Z. z. o súkromných veterinárnych lekároch, o Komore veterinárnych lekárov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení zákona č. 488/2002 Z. z. o veterinárnej starostlivosti a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
B. Osobitná časť
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhovaná úprava spresňuje negatívne vymedzenie pôsobnosti zákona a vymedzuje, v ktorých prípadoch sa na uznávanie dokladov o vzdelaní nevzťahuje tento zákon, ale uplatňuje sa postup podľa osobitných predpisov.
K bodu 2
Spresnenie poznámky pod čiarou.
K bodu 3
Predmetným ustanovením sa v nadväznosti na zmenu právnych predpisov a vzhľadom na aplikačné problémy aktualizujú, spresňujú a upravujú niektoré ustanovenia v § 2. Predovšetkým sa spresňujú školy a vzdelávacie inštitúcie, ktorými vydané doklady podliehajú právnej úprave zákona č. 293/2007 Z. z. Odstraňuje sa nejednoznačnosť explicitným uvedením, že za doklad o vzdelaní sa považuje len ten doklad, ktorý vydala vysoká škola alebo stredná škola, ktoré štátom uznané a taktiež iná vzdelávacia inštitúcia ktorá je podľa právnych predpisov príslušného štátu uznaná za oprávnenú poskytovať vzdelávanie. To znamená, že posudzovať na účely uznania sa bude len taký doklad, ktorý vydala škola alebo vzdelávacia ustanovizeň, ktorá je zaradená do zoznamu uznaných škôl, ktoré spravujú jednotlivé štáty a UNESCO. Uvedená terminológia je založená a vyplýva z Dohovoru o uznávaní kvalifikácií týkajúcich sa vysokoškolského vzdelávania v európskom regióne, ktorý bol prijatý 11. apríla 1997 v Lisabone. Pre SR nadobudol platnosť 1. septembra 1999. (Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí SR č. 145/2000 Z. z.) Tento dohovor doteraz podpísalo a ratifikovalo 49 štátov, väčšinu ktorých tvoria členské štáty Rady Európy, ale aj niektoré mimoeurópske štáty. Podľa článku VIII. 2 Lisabonského dohovoru každá zmluvná strana prijme náležité opatrenia na tvorbu, aktualizáciu a publikovanie zoznamu uznaných vysokých škôl (štátnych a súkromných) patriacich do jej systému vysokoškolského vzdelávania s uvedením ich právomocí udeľovať jednotlivé druhy kvalifikácií a požiadaviek na získanie prístupu na každý typ vysokej školy a programu“- Uvedená odborná terminológia bola použitá aj v texte predmetného ustanovenia.
Súčasné zákonom uvedené definície dokladov o vzdelaní sa vyznačujú neprehľadnosťou a vzhľadom na zmeny zavedené zákonom č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ako aj zmeny v zákone č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, aj neaktuálnosťou. V súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES o uznávaní odborných kvalifikácií (ďalej len „smernica“) sa dosiahnuté vzdelanie za účelom prístupu k regulovanému povolaniu posudzuje na základe všeobecného systému uznávania, ktorý je založený na zásade porovnateľnosti, a to z hľadiska rovnocennosti so vzdelaním v Slovenskej republike. Vzhľadom na zmeny zavedené vyššie citovanými právnymi
predpismi je teda potrebné na novo definovať jednotlivé druhy dokladov o vzdelaní tak, aby bolo možné porovnávať doklady vydané v iných členských štátoch Európskej únie alebo doklady vydané v tretích krajinách a tak posúdiť ich rovnocennosť z hľadiska vnútroštátnej právnej úpravy, pri zachovaní a rešpektovaní základných cieľov ustanovených citovanou smernicou.
Obsahom uvedeného ustanovenia je definícia koordinácie vzdelania, ktorá je potrebná pre správnu aplikáciu ustanovení týkajúcich sa systému automatického uznávania dokladov o vzdelaní a všeobecného systému uznávania dokladov o vzdelaní.
Vzhľadom na úpravu viacerých ustanovení v tomto paragrafe sa uvádza § 2 v plnom znení. Zároveň sa aktualizujú aj poznámky pod čiarou.
K bodom 4, 5 a 7
Navrhovanou zmenou sa zosúlaďuje názov ustanovenia s jeho obsahom.
Koordinácia vzdelávania a minimálnych požiadaviek jeho obsahu podliehajúcich právnej úprave zákona, ktorá umožňuje automatické uznávanie dokladov o vzdelaní, sa týka povolaní lekár, zubár, sestra, pôrodná asistentka a farmaceut, ak bola odborná kvalifikácia na výkon týchto povolaní preukázaná dokladom o vzdelaní vydanom v členskom štáte. Systém automatického uznávania dokladov o vzdelaní spočíva v definovaní minimálnych požiadaviek na odbornú prípravu pre výkon týchto povolaní na úrovni Európskej únie, a tým je umožnené ich automatické uznávanie. Predmetným ustanovením sa za účelom spresnenia výslovne uvádza, že ak boli doklady o vzdelaní vydané v tretích krajinách, pri ich uznávaní na účely výkonu zdravotníckeho povolania, sa postupuje podľa všeobecného systému uznávania odborných kvalifikácií.
K bodu 6
Legislatívnotechnická úprava v nadväznosti na vypustenie legislatívnej skratky v § 2.
K bodu 8
Vzhľadom na rôzne výklady pôvodného ustanovenia § 10 a s tým súvisiacu nezrozumiteľnosť jeho definície, ako aj znenie príslušnej časti smernice 2005/36/ES sa spresňuje všeobecný systém uznávania dokladov o vzdelaní. Všeobecný systém uznávania dokladov o vzdelaní sa aplikuje pri tých regulovaných povolaniach, pri ktorých nedochádza ku koordinácii vzdelania, teda nie splnené minimálne požiadavky na obsah vzdelania a odbornej prípravy. Všeobecný systém uznávania dokladov o vzdelaní je založený na domnienke porovnateľnosti. To znamená, že pri rozhodovaní o uznaní dokladu o vzdelaní sa porovnáva rozsah a obsah vzdelania žiadateľa s rozsahom a obsahom vzdelania, ktoré sa vyžaduje v hostiteľskom štáte. Na základe tejto porovnateľnosti možno následne uznať doklad o vzdelaní za rovnocenný s dokladom o vzdelaní vydaným v Slovenskej republike.
K bodu 9 až 11
Navrhovanou úpravou sa vzhľadom na zmeny týkajúce sa definícií a členenia dokladov o vzdelaní spresňujú podmienky uznávania vysokoškolského vzdelania, vyššieho odborného vzdelania, úplného stredného všeobecného vzdelania, úplného stredného odborného vzdelania a stredného odborného vzdelania. Predmetné ustanovenia zachovávajú súlad so smernicou, podľa ktorej v záujme uplatňovania všeobecného systému uznávania je nutné zoskupiť vnútroštátne vzdelávacie úrovne do úrovní, ktoré definované v článku 11 smernice. Úpravou
príslušných paragrafov sa jednoznačnejšie zosúladil a spresnil spôsob a podmienky uznávania úrovne dosiahnutého vzdelania v súlade s reformami vzdelávacej sústavy Slovenskej republiky.
Uznávanie príslušného stupňa vzdelania, ktoré je úpravou predmetných ustanovení podlieha všeobecnému systému uznávania, ktoré je založené na princípe porovnateľnosti obsahu a rozsahu vzdelania. To znamená, že príslušný stupeň vzdelania sa uznáva, ak sa žiadateľ preukáže príslušným dokladom o vzdelaní, ktorý získal v štáte pôvodu a jeho vzdelanie je po porovnaní obsahu a rozsahu štúdia porovnateľné so vzdelaním, ktoré sa požaduje v Slovenskej republike na výkon príslušného regulovaného povolania.
Ak ide o štáty, ktoré prístup k určitému povolaniu neregulujú a neregulujú ani obsah vzdelávania ako kvalifikačný predpoklad na výkon tohto povolania, tak sa v súlade so smernicou ustanovuje, že žiadateľovi sa uzná príslušné vzdelanie, ak toto povolanie vykonával najmenej dva roky v priebehu posledných desiatich rokov v členskom štáte, ktorý toto povolanie nereguluje. Zároveň sa vyžaduje, aby žiadateľ bol držiteľom príslušného dokladu o vzdelaní, pričom tento doklad o vzdelaní nepreukazuje obsah, ktorý by zodpovedal regulácii ustanovenej smernicou. V tomto prípade sa uplatní všeobecný systém uznávania, teda porovnávací mechanizmus.
Obsahom úpravy je taktiež určenie podmienok uznávania príslušného vzdelania preukazujúceho sa dokladom vydanom v treťom štáte, ktoré možno uznať za rovnocenné za rovnakých podmienok ako pri dokladoch vydaných v členských štátoch. Smernica ponecháva na vnútroštátnu úpravu, akú právnu úpravu bude uplatňovať na štátnych príslušníkov tretích krajín. Slovenská republika pristúpila k zabezpečeniu rovnakých podmienok, ako v prípade občanov členských štátov. Uznávanie úrovne dosiahnutého vzdelania v treťom štáte zaručuje rovnaký prístup pri uznávaní dokladov o vzdelaní a odbornej kvalifikácie bez ohľadu na štát pôvodu a vylučuje diskrimináciu v prospech členského alebo nečlenského štátu. Predpoklad vyššieho odborného vzdelania je splnený aj vtedy, ak žiadateľ absolvoval jeden zo študijných odborov uvedený v prílohe č. 3 zákona, ktorá predstavuje zoznam odborných kvalifikácii a činností, ktoré boli zoskupené so súhlasom všetkých členských štátov. Predstavujú odbornú prípravu s osobitnou štruktúrou a podliehajú uznávaniu, v ktorom sa neskúma obsah a rozsah štúdia, podliehajú istému druhu automatického uznávania, avšak nespadajú pod úpravu § 8, vzhľadom na skutočnosť, že koordinácia vzdelania neprebieha vo všetkých členských štátoch.
K bodu 12
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na úpravu podmienok uznávania príslušného vzdelania v bode 9.
K bodu 13
Predmetnou úpravou ustanovení § 19 a 20 sa spresňujú a jednoznačne vymedzujú podmienky ukladania kompenzačných mechanizmov ako náhradných opatrení odstraňujúcich rozdiely v rozsahu alebo obsahu absolvovaného vzdelania alebo odbornej prípravy. V súlade so smernicou sa príslušnému orgánu, ktorý rozhoduje o uznaní dokladu o vzdelaní alebo o uznaní odbornej kvalifikácie, zachováva možnosť uložiť kompenzačný mechanizmus za predpokladu, že splnené podmienky, ktoré sa touto navrhovanou úpravou vzhľadom na nedostatky v predchádzajúcej aplikačnej praxi precizujú. Zároveň sa vymedzuje podstatný rozdiel vo vzdelaní alebo odbornej príprave, pričom príslušný orgán v rámci preskúmavania zisťuje, či ide o také rozdiely, ktoré je možné náležite kompenzovať kompenzačným mechanizmom. Príslušný orgán zohľadňuje aj doterajšiu prax žiadateľa a skutočnosť, že v štáte jeho pôvodu je považovaný za kvalifikovaného pracovníka. Vymedzuje sa aj obsah stanoviska, ktorý na
požiadanie príslušného orgánu predkladá vzdelávacia ustanovizeň, keďže doterajšia prax poukázala na rozdiely v týchto vyjadreniach, ako aj ich nejednoznačnosť, pokiaľ ide o možnosť odstraňovania rozdielov formou kompenzačných mechanizmov. Ak splnené podmienky pre uloženie kompenzačného mechanizmu, v súlade so smernicou sa zachováva možnosť, aby si žiadateľ vybral jeho konkrétnu formu, pričom od neho možno požadovať len jeden kompenzačný mechanizmus. Navrhovanou úpravou sa zároveň spresňuje uskutočňovanie kompenzačných mechanizmov, ktorých úspešné absolvovanie je podkladom pre príslušný orgán, aby uznal doklad o vzdelaní žiadateľa alebo odbornú kvalifikáciu žiadateľa umožnil mu tak samostatný výkon regulovaného povolania v Slovenskej republike.
K bodu 14 a 15
Spresnenie predmetného ustanovenia za účelom jednoznačnosti, že konanie pozostáva z procesu uznania dokladu o vzdelaní a následne z procesu uznania odbornej kvalifikácie.
K bodu 16
Doterajšia prax poukázala na nevyhnutnosť zjednodušenia a precizovania systému konania o uznaní dokladu o vzdelaní a konania o uznaní odbornej kvalifikácie. Rešpektujú sa lehoty ustanovené smernicou, podľa ktorých lehota na uznanie odbornej kvalifikácie je tri mesiace od prijatie kompletnej žiadosti žiadateľa, teda po odstránení prípadných nedostatkov žiadosti, pričom táto lehota v sebe zahŕňa aj dvojmesačnú lehotu, v rámci ktorej ministerstvo školstva rozhoduje o uznaní dokladu o vzdelaní. Novo sa upravujú typy rozhodnutí v tomto konaní, pričom sa vzhľadom na spresnenie systému ukladania kompenzačných mechanizmov umožňuje, aby príslušný orgán vydal rozhodnutie, ktorým uloží kompenzačný mechanizmus, ak splnené podmienky pre jeho uloženie podľa § 19 a 20. Týmto spôsobom sa vytvárajú lepšie podmienky pre žiadateľa kompenzovať nedostatky, ktoré mu bránia v prístupe k výkonu povolania. Následne, ak sa žiadateľ preukáže vyjadrením, že úspešne absolvoval adaptačné obdobie, alebo správou o úspešnom vykonaní rozdielovej skúšky, príslušný orgán uzná jeho doklad o vzdelaní alebo jeho odbornú kvalifikáciu.
K bodu 17
Navrhovanou úpravou sa spresňuje predmetné ustanovenie vzhľadom na prijatie zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 390/2007 Z. z., podľa ktorého pedagogickými zamestnancami učitelia, ktorý vykonávajú svoje povolanie na úrovni regionálneho školstva. Zákon č. 293/2007 Z. z. sa vzťahuje aj na uznávanie odbornej kvalifikácie na výkon regulovaného povolania vysokoškolský učiteľ.
K bodu 18
Vysokoškolský učitelia pôsobia podľa § 75 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vo funkciách asistent, lektor, odborný asistent, docent, profesor a hosťujúci profesor. Pre výkon tejto funkcie ustanovené kvalifikačné predpoklady a ďalšie podmienky, ktorých splnenie v prípade štátnych príslušníkov žiadajúcich o výkon tejto funkcie v Slovenskej republike posudzuje ministerstvo školstva.
K bodu 19
Prechodné ustanovenie.
K bodom 20, 23 a 24
Zosúladenie s Legislatívnymi pravidlami vlády SR.
K bodom 21 a 22
Legislatívnotechnická úprava vzhľadom na zmenu súvisiacich ustanovení.
K Čl. II
Ustanovenie upravujúce účinnosť.
Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky 19. decembra 2012.
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Dušan Čaplovič, v. r.
minister školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky