Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Členské štáty Európskej únie dlhodobo usilujú o racionalizáciu využívania energie so zohľadnením ochrany životného prostredia ako aj optimalizácie investičných a prevádzkových nákladov.
Základný legislatívny rámec v oblasti energetickej efektívnosti je v súčasnosti daný zákonom č. 476/2008 Z. z. o efektívnosti pri používaní energie (zákon o energetickej efektívnosti) a o zmene a doplnení zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 17/2007 Z. z. v znení zákona č. 136/2010 Z. z.
Okrem uvedeného je oblasť energetickej efektívnosti upravená aj zákonom č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 17/2007 Z. z., zákonom č. 314/2012 Z. z. o pravidelnej kontrole vykurovacích systémov a klimatizačných systémov a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov a zákonom č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona reaguje na potreby aplikačnej praxe, z ktorej vyplynula nevyhnutnosť spresniť niektoré ustanovenia platného zákona.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne s právom Európskej únie.
Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, podnikateľské prostredie, životné prostredie a informatizáciu spoločnosti a nebude mať ani sociálne vplyvy.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1: Legislatívno-technická úprava z dôvodu aktualizácie poznámkového aparátu v nadväznosti na účinnosť nového zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodu 2: Ustanovenie § 2 písmena a) sa dopĺňa na základe praktických skúseností pri výkone energetického auditu. Aby boli naplnené princípy energetickej efektívnosti, t.j. nákladovo efektívnych opatrení, do celkovej spotreby energie sa nebude započítavať spotreba energie na pohon motorových vozidiel a zvláštnych motorových vozidiel. Táto zmena je zavedená z dôvodu praktickej aplikácie zákona.
K bodu 3: V § 2 sa dopĺňa definícia montážnej prístupnosti. Táto zmena je zavedená z dôvodu praktickej aplikácie zákona.
K bodu 4: V § 2 sa dopĺňajú definície spotrebiteľa energie a obchodnej energetickej spoločnosti z dôvodu praktickej aplikácie zákona.
K bodu 5: V § 6 sa dopĺňa definícia veľkej budovy a zavádza nová legislatívna skratka veľkej budovy na základe aplikačnej praxe pri implementácii zákona.
K bodu 6: § 6 ods. 1 sa dopĺňa novou povinnosťou vlastníka veľkej budovy zabezpečiť rozvody tepla a teplej vody vhodnou tepelnou izoláciou.
K bodu 7: Legislatívno-technická úprava.
K bodu 8: Nové písmeno d) v § 7 ods. 2 sa dopĺňa na základe aplikačnej praxe pri implementácii zákona.
K bodu 9: Legislatívno-technická úprava z dôvodu prehľadnosti zákona.
K bodu 10: V § 8 ods. 4 sa slová „na vyhodnotenie energetickej náročnosti výroby“ nahrádzajú slovami „podľa odseku 1 a § 4 ods. 2“. Táto zmena je zavedená z dôvodu praktickej aplikácie zákona.
K bodu 11: Doplnenie § 8 o nové ustanovenie, ktoré umožňuje prevádzkovateľovi monitorovacieho systému požiadať o písomnú správu z energetického auditu, sa navrhuje z dôvodu zvýšenia kvality práce energetických audítorov a výkonov v oblasti energetickej efektívnosti.
K bodu 12: Nový odsek v § 9 sa dopĺňa na základe aplikačnej praxe pri implementácii zákona.
K bodu 13: Legislatívno-technická úprava v súvislosti s novelizačným bodom 4.
K bodu 14: Legislatívno-technická úprava v súvislosti so znením novelizačného bodu 6.
K bodu 15: Na základe praktických skúseností pri implementácii zákona sa lehota predlžuje do 31. decembra 2015 a rozširuje sa možnosť odkladu povinnosti podľa § 6 ods. 1 na všetkých vlastníkov. Navrhovaná zmena je v súlade so základnými princípmi energetickej efektívnosti, t.j. „šetrenie s rozumom“ prostredníctvom nákladovo efektívnych opatrení.
K bodom 16 a 17: Legislatívno-technická úprava reagujúca na prijatie Lisabonskej zmluvy.
K bodu 18: Legislatívno-technická úprava reagujúca na zmenu a doplnenie Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/32/ES z 5. apríla 2006 o energetickej účinnosti konečného využitia energie a energetických službách, a ktorou sa zrušuje smernica Rady 93/76/EHS.
K čl. II
Navrhovaná účinnosť je od 1. apríla 2013.
Bratislava 19. decembra 2012
Robert Fico
predseda vlády Slovenskej republiky
Tomáš Malatinský
minister hospodárstva Slovenskej republiky