1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.138/2010 Z.z. o lesnom reprodukčnom materiáli v znení zákona č. 49/2011 Z.z. (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Antonín Cicoň Otto Brixi a Anton Martvoň.
Uplatňovanie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 138/2010 Z. z. o lesnom reprodukčnom materiáli v znení zákona č. 49/2011 Z.z. v praxi preukázalo nevyhnutnosť upraviť a spresniť niektoré ustanovenia zákona tak, aby bola zabezpečená jeho jednoznačná aplikácia v praxi, ako aj aby právna úprava v oblasti činnosti s lesným reprodukčným materiálom dostatočne zohľadňovala očakávané klimatické zmeny vo vzťahu k zásadám prenosu lesného reprodukčného materiálu použitého na obnovu lesa. Prijatie účinných opatrení z hľadiska očakávaných klimatických zmien pri obnove lesa je základným predpokladom zvyšovania biodiverzity, ekologickej stability a zachovania lesov ako zložky životného prostredia a prírodného dedičstva Slovenskej republiky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Spresňuje a dopĺňa sa definícia pojmu odber lesného reprodukčného materiálu, keďže podľa súčasnej definície sa za odber nepovažovalo zbieranie semien alebo semennej suroviny zo zeme (napr. ťažké semená buka, duba). Táto definícia presnejšie vystihuje najčastejšie spôsoby získavania lesného reprodukčného materiálu.
K bodu 2
Upravuje sa definícia orgánu štátnej odbornej kontroly lesného reprodukčného materiálu s cieľom zjednotiť definíciu orgánov štátnej odbornej kontroly lesného reprodukčného materiálu a štátnej odbornej kontroly ochrany lesa 29 zákona č. 326/2005 o lesoch v znení neskorších predpisov).
K bodu 3 a 8
Súčasný stav neumožňoval sledovanie zmien a stavu uznaných semenných zdrojov (zdroje lesného reprodukčného materiálu nachádzajúce sa mimo lesných pozemkov), tak ako to je u ostatných uznaných zdrojov lesného reprodukčného materiálu. Keďže semenné zdroje sa uznávajú spravidla na 10 rokov, je potrebné sledovať a evidovať stav a zmeny týchto zdrojov.
K bodu 4
Upravuje sa kompetencia orgánu štátnej odbornej kontroly lesného reprodukčného materiálu, ktoré nezriaďuje génové základne alebo semenné porasty (to je kompetenciou správcu zdroja), ale len posudzuje návrhy na ich zriadenie a projekt ich obhospodarovania.
K bodu 5
Upravuje sa kompetencia orgánu štátnej odbornej kontroly lesného reprodukčného materiálu v odôvodnených prípadoch vydávať súhlas na vertikálny prenos lesného reprodukčného materiálu v súlade s podmienkami ustanovenými vo všeobecne záväznom právnom predpise vydanom podľa § 30 písm. l). Predpokladá sa úprava tohto vykonávacieho predpisu tak, aby bol umožnený vertikálny prenos lesného reprodukčného materiálu aj medzi jednotlivými lesnými vegetačnými stupňami a to najmä z dôvodov vykonania adaptačných a mitigačných opatrení súvisiacich so zmenou klímy a s cieľom zvyšovania biodiverzity.
K bodu 6
Ide o legislatívno-technickú úpravu, keď sa dopĺňa do ustanovenia o kompetenciách orgánu štátnej odbornej kontroly lesného reprodukčného materiálu kompetencia vyplývajúca z § 15 ods. 3 zákona, ktorá bola doplnená zákonom č. 49/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/20011 Z. z. o lesnom reprodukčnom materiáli.
3
K bodu 7
Upravuje sa číselné označenie semenárskej oblasti v evidenčnom kóde zdroja lesného reprodukčného materiálu pre dreviny, pre ktoré nie je na území Slovenska určená semenárska oblasť. Zároveň sa tým rieši označovanie uznaných zdrojov lesného reprodukčného materiálu na území Slovenskej republiky, ktorých pôvod nie je z územia Slovenska.
K bodu 8
Ide o opravu nesprávneho pojmu.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. apríla 2013.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Antonín Cicoň, Otto Brixi a Anton Martvoň.
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 138/2010 Z. z. o lesnom reprodukčnom materiáli v znení zákona č.49/2011 Z. z.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)Je upravená v práve Európskej únie.
-primárnom práve
v primárnej legislatíve sa problematika návrhu zákona dotýka najmä Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-sekundárnom práve (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
legislatívne akty
nelegislatívne akty
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
1.Smernica Rady 1999/105/ES z 22. decembra 1999 o uvádzaní množiteľského materiálu lesných kultúr na trh (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap.3/ zv. 28; Ú. v. ES L 11, 15.1.2000).
2.Nariadenie Komisie (ES) č. 1597/2002 zo 6. septembra 2002, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá uplatňovania smernice Rady 1999/105/ES ohľadne úpravy vnútroštátnych zoznamov základného lesného množiteľského materiálu (Mimoriadne vydanie Ú. v. kap. 3/zv. 37; Ú. v. ES L 240, 7.9.2002).
3.Nariadenie Komisie (ES) č. 1598/2002 zo 6. septembra 2002 ustanovujúce podrobné pravidlá na uplatňovanie smernice Rady 1999/105/ES o poskytovaní vzájomnej administratívnej pomoci úradnými orgánmi (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 3/zv. 37; Ú. v. ES L 240, 7.9.2002).
4.Nariadenie Komisie (ES) č. 1602/2002 z 9. septembra 2002 ustanovujúce podrobné pravidlá uplatňovania smernice Rady 1999/105/ES o oprávnení určitého členského štátu zakázať konečnému užívateľovi uvádzanie určitého lesného množiteľského materiálu na trh (Mimoriadne vydanie Ú. v. kap. 3/zv. 37; Ú. v. ES L 242, 10.9.2002).
5.Nariadenie Komisie (ES) č. 2301/2002 z 20. decembra 2002, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá uplatňovania smernice Rady 1999/105/ES so zreteľom na definíciu malých množstiev osív (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 37; Ú. v. ES L 348, 21.12.2002).
b)Nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
5
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia.
Bezpredmetné.
b)Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov.
Bezpredmetné.
c)Informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
Uvedené konanie proti Slovenskej republike nebolo začaté .
d)Informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia.
Bezpredmetné.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
6
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 138/2010 Z. z. o lesnom reprodukčnom materiáli v znení zákona č.49/2011 Z. z.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x