1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 72/2012 Z. z. a o zmene a doplnení zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov bol vypracovaný podľa Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2012.
Cieľom predloženého návrhu zákona je zjednodušiť niektoré postupy pri uznávaní a zmene hraníc poľovných revírov, ako i postupy pri priebehu zhromaždení vlastníkov poľovných pozemkov, ktorým patrí právo rozhodovať o podaní žiadosti o uznanie a zmenu hraníc poľovných revírov. Vzhľadom na skutočnosť, že zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov je účinný od 1. septembra 2009, aplikáciou niektorých ustanovení zákona v praxi sa ukázalo, že je potreba tieto postupy zjednodušiť a presnejšie zadefinovať. Pri aplikácií zákona o poľovníctve v praxi tiež vyplynula potreba upraviť postup nakladania s poľovnými revírmi, ktoré tvorené najmenej z dvoch tretín poľovnými pozemkami vo vlastníctve štátu.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy a nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a súvisiacimi všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 72/2012 Z. z. a o zmene a doplnení zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie:
-v primárnom,
-v sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom Spoločenstve a Zmluva o Európskej únie po 30. novembri 2009):
1. legislatívne akty
2. nelegislatívne akty
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom k tomu, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
2
Doložka
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 72/2012 Z. z. a o zmene a doplnení zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK :
A.2. Vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia ?
x
3. Sociálne vplyvy
x
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- vplyvy na sociálnu exklúziu
- vplyvy na rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
Osobitná časť
K článku I
K bodu 1
Navrhovaná zmena doteraz zákonom určeného času núdze vyplynula z rôznych prírodných a klimatických podmienok v rámci Slovenska a z tohto dôvodu sa navrhuje, aby obvodný lesný úrad v sídle kraja mal možnosť operatívne, podľa skutočnej potreby vyhlasovať čas núdze.
K bodu 2
Dopĺňa sa do výpočtu poľovníckych trofejí aj lebka a koža šakala zlatého.
K bodu 3
Spresňuje sa identifikácia druhu pozemkov tak, že ide o ,,poľovné pozemky“.
K bodu 4
Legislatívno-technická úprava zavedenia legislatívnej skratky pri prvom výskyte v návrhu zákona.
3
K bodu 5
Znižuje sa výmera, ktorá môže byť k poľovnému revíru pričlenená z rozhodnutia OLÚ.
K bodu 6
Ide o spresnenie osoby žiadateľa o uznanie poľovného revíru.
K bodom 7 a 8
Upravuje sa kvórum, ktoré je potrebné na uznanie nového poľovného revíru.
K bodu 9
Doterajšie znenie bránilo vyhlasovaniu pozemkov za nepoľovnú plochu vzhľadom k tomu, že pozemok, ktorý spĺňal túto požiadavku bol nepoľovným zo zákona.
K bodu 10
Navrhované znenie vychádza z aplikácie zákona v praxi, ak pozemok prestal spĺňať podmienky na zaradenie do nepoľovných pozemkov, pričom doteraz orgány štátnej správy poľovníctva nemali možnosť ho prehlásiť za poľovný pozemok. Zároveň sa určuje postup, ako takýto pozemok následne pričleniť k uznanému poľovnému revíru.
K bodu 11
Navrhované znenie vyplýva z požiadaviek vlastníkov poľovných pozemkov, ako i z doterajších skúseností orgánov štátnej správy poľovníctva, nakoľko pôvodné ustanovenie § 5 prinieslo nový režim postupu rozhodovania vlastníkov poľovných pozemkov pri návrhoch o uznanie poľovných revírov, zmenu hraníc poľovných revírov, ako i pri postúpení práva výkonu poľovníctva. Zmena pôvodného znenia tento postup vlastníkov poľovných pozemkov zjednoznačniť a zjednodušiť tak, aby bol realizovateľný v praxi, aj pri vysokej rozdrobenosti vlastníctva na Slovensku.
K bodu 12
Dopĺňa sa vyjadrenie pri uznávaní zvernice obvodného úradu životného prostredia, ak ide o pozemky v treťom až piatom stupni ochrany.
K bodu 13
Navrhovaná zmena vyplynula z potreby jednoznačnej definície ,,dotknutých“ poľovných pozemkov, ktorých sa zmena hraníc týka.
K bodu 14
Navrhovaná úprava dáva možnosť, aby žiadosť o zmenu hraníc poľovného revíru mali možnosť podať okrem vlastníka poľovného revíru aj vlastníci spoločného poľovného revíru, čo dosiaľ nebolo možné.
K bodu 15
Spresňujú sa údaje, ktoré uvádza orgán štátnej správy poľovníctva v rozhodnutí o zmene hraníc poľovného revíru.
K bodu 16
Vypúšťa sa skratka pre zmluvu o užívaní poľovného revíru vzhľadom na jej doplnenie v inom ustanovení.
4
K bodu 17
Navrhovaná zmena bola potrebná z dôvodu presnejšej identifikácie zmluvy o užívaní poľovného revíru, v ktorom budú právo poľovníctva vykonávať všetci vlastníci sami alebo prostredníctvom nimi založenej poľovníckej organizácie.
K bodu 18
Rozširuje sa obsah zmluvy tak, aby súčasťou zmluvy bola jasne prejavená vôľa všetkých vlastníkov poľovných pozemkov pri užívaní poľovného revíru prostredníctvom vlastníkmi založenej poľovníckej organizácie, resp. nimi samými.
K bodom 19 a 20
Navrhovaná úprava z dôvodu predchádzajúceho zavedenia skratky pre zmluvu o užívaní poľovného revíru.
K bodu 21
Navrhovaná úprava rieši možnosť vstupu užívateľa poľovného revíru na poľovné pozemky a na poľné a lesné cesty.
K bodu 22
Zavádza sa osobitný postup užívania poľovných revírov s viac ako 2/3 poľovných pozemkov vo vlastníctve štátu. A to hlavne v oblasti výberu užívateľa poľovného revíru na základe výberového konania, kde priamo zákon ustanovuje kritériá posudzovania žiadateľov. Ďalej sa na účely zachovania genofondu určitých druhov zveri zavádza osobitné využívanie poľovného revíru zo zákona na dobu 15 rokov.
K bodu 23
Navrhovaná zmena z dôvodu zavedenia nového režimu nakladania s poľovnými revírmi, ktoré minimálne z dvoch tretín tvoria poľovné pozemky vo vlastníctve štátu. Ponechaním tohto ustanovenia by došlo k duplicite s novo zavedeným systémom nakladania s takýmito poľovnými pozemkami (§13a).
K bodu 24
Ustanovenie zosúladené s navrhovanou zmenou kvóra v § 5.
K bodu 25
Navrhované znenie vyplynulo z potreby zjednodušenia a zjednoznačnenia možnosti zániku zmluvy v prípade nedodržania dohodnutých podmienok.
K bodu 26
Prenáša sa povinnosť oznámiť zánik zmluvy obvodnému lesnému úradu z vlastníka poľovného pozemku na doterajšieho užívateľa.
K bodu 27
Z dôvodu absencie ustanovenia o vyradení zmluvy z evidencie zmlúv bolo potrebné upraviť postup obvodného lesného úradu po zániku zmluvy.
K bodu 28
Rozširuje sa možnosť pre poľovného hospodára vykonávať svoju činnosť súbežne v poľovnom revíri a tiež v samostatnej bažantnici alebo samostatnej zvernici.
5
K bodu 29
Mení sa právomoc obvodného lesného úradu z možnosti odvolania poľovníckeho hospodára z funkcie na povinnosť odvolať ho, spresňujú sa dôvody na jeho odvolanie. Aplikáciou zákona v praxi bolo orgánmi štátnej správy zistené, že obvodné lesné úrady nemajú možnosť odvolať z funkcie poľovníckeho hospodára, ak medzi ním a užívateľom poľovného revíru došlo k ukončeniu pracovného pomeru.
K bodu 30
Dopĺňajú sa dôvody, kedy poľovníckemu hospodárovi zo zákona zaniká výkon funkcie. Rovnako obvodné lesné úrady odmietali ukončiť funkciu poľovníckeho hospodára, ak zanikla zmluva.
K bodu 31
Legislatívno-technická úprava z dôvodu zavedenia samostatného odseku 11 v § 19 pre vrátenie evidencie a značiek (bod 31).
K bodu 32
Upravuje sa povinnosť osoby, ktorá bola odvolaná z funkcie poľovníckeho hospodára, alebo jej táto funkcia zanikla zo zákona, odovzdať evidenciu ako i nepoužité značky na označovanie raticovej zveri. Ustanovuje sa tiež lehota pre splnenie tejto povinnosti.
K bodu 33
Zjednocuje sa terminológia so zákonom č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
K bodu 34
Odstraňuje sa duplicita, nakoľko zvernice buď poľovným revírom samostatným, alebo sú súčasťou poľovného revíru.
K bodu 35
Doterajšou aplikáciou zákona bolo síce obmedzené vypúšťanie zvierat z farmových chovov do zverníc, avšak nebolo obmedzené vypúšťať z týchto zverníc do voľných poľovných revírov ich potomstvo, ako aj jedince pochádzajúce z umelého oplodnenia. Zavedením tohto ustanovenia sa dosiahne lepšia ochrana genofondu zveri v poľovných revíroch. Zver chovaná vo farmových chovoch je považovaná za hospodárske zviera a preto nie je žiaduce kríženie týchto hospodárskych zvierat s voľne žijúcou zverou.
K bodu 36
Legislatívno-technická úprava názvoslovia.
K bodu 37
Technická úprava vzhľadom na to, že je potreba doplniť a oprávnenie na držanie zveri priamo do ustanovenia zákona.
K bodu 38
Legislatívno-technická úprava z dôvodu predchádzajúceho zavedenia zákazu vypúšťania hospodárskych zvierat z farmových chovov do zverníc.
K bodu 39
Vzhľadom na potrebu ochrany zveri v poľovnom revíri je potrebné zabrániť voľnému pohybu mačiek, ktoré spôsobujú škody na malej zveri.
6
K bodu 40
Zavádza sa možnosť povolenia výnimky zo zákazu, čím sa odstraňuje rozpor so zákonom č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov, podľa ktorého obvodné lesné úrady mali možnosť výnimku z obdobného zákazu povoliť, avšak podľa doterajšej právnej úpravy na úseku poľovníctva bola táto činnosť naďalej zakázaná.
K bodu 41
Rozširuje sa povinnosť užívateľa poľovného revíru viesť mapu poľovného revíru s vyznačeným umiestnením poľovníckych zariadení spolu s každoročne aktualizovaným zoznamom týchto zariadení. Cieľom je spresnenie evidencie poľovníckych zariadení pre potreby výkonu štátneho dozoru vykonávaného orgánmi štátnej správy poľovníctva.
K bodu 42
Spresňuje sa definícia poľovníckej organizácie ako organizácie poskytujúcej všeobecne prospešné služby podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmu v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
K bodu 43
Dopĺňa sa charakteristika organizačných zložiek poľovníckych organizácií.
K bodu 44
Legislatívno-technická úprava s cieľom zjednotenia názvoslovia.
K bodom 45 a 46
Legislatívno-technická úprava z dôvodu jednoznačnej identifikácie názvu registra poľovníckych organizácií a údajov, ktoré obsahuje.
K bodom 47 až 49
Legislatívno-technická úprava za účelom jednoznačnosti procesu registrácie.
K bodu 50
Legislatívno-technická úprava s cieľom zjednotenia názvoslovia.
K bodu 51
Navrhovaná zmena súvisí s vedením centrálneho registra poľovníckych organizácií ministerstvom.
K bodu 52
Zjednotenie spôsobu voľby volených orgánov komory.
K bodom 53 a 54
Zjednocujú sa poľovné lístky pre občanov SR a cudzincov.
K bodu 55
Upravuje sa možnosť nevydania povolenie na lov zveri pre poľovníckeho hosťa pri love husí a kačíc na ťahu.
K bodu 56
Zavádza sa možnosť na základe rozhodnutia vedúceho spoločnej poľovačky poľovať aj na netrofejovú zver, ak je to potrebné na splnenie plánovaných počtov z plánu chovu
7
a lovu. Prístup vedúceho poľovačky však musí byť uvážlivý, aby mohol v prípade splnenia plánu ukončiť lov na túto zver.
K bodu 57
Dopĺňa sa ustanovenie o poľovníckej kynológii, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou starostlivosti o zver a životné prostredie v poľovnom revíri.
K bodom 58 a 59
Rozširuje sa kompetencia orgánov ochrany prírody pri určovaní spôsobu ďalšieho nakladania s celoročne chránenou zverou podľa osobitného predpisu.
K bodu 60
Legislatívno-technická úprava textu bez odkazu na Trestný zákon.
K bodom 61 a 62
Legislatívno-technické rozdelenie ustanovenia písmena b na dve samostatné písmená a presné prevzatie smernice EÚ.
K bodu 63
Legislatívne vyjadrenie, že nejde o zakázaný spôsob lovu v zmysle Trestného zákona.
K bodom 64 a 65
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na zmenu v bode 53.
K bodu 66
Odstraňuje sa duplicita, nakoľko problematiku uvádzania diviny z ulovenej a živej zveri na trh riešia viaceré nariadenia Európskeho parlamentu a rady, aplikované do právnych predpisov Slovenskej republiky.
K bodu 67
Upravujú sa kompetencie ministerstva z dôvodu zavedenia možnosti rozhodnúť o vyhradení poľovného revíru.
K bodom 68 až 70
Dopĺňa sa kompetencia OLÚ v súvislosti s vyhlasovaním poľovného pozemku za nepoľovnú plochu na žiadosť majiteľa. Dopĺňa sa medzi kompetencie obvodného lesného úradu povoliť výnimku zo zákazu podľa § 24 ods. 9.
K bodu 71
Vzhľadom na zmeny v novele sa nanovo upravujú sa skutkové podstaty priestupkov na úseku poľovníctva.
K bodu 72
Mení sa maximálna výška pokuty pri opakovanom spáchaní toho istého priestupku.
K bodu 73
Upravuje sa celá definícia disciplinárneho previnenia a disciplinárneho konania.
K bodu 74
Spresňuje sa skutková podstata iného správneho deliktu v prípade, ak si právnická alebo fyzická osoba – podnikateľ ako užívateľ poľovného pozemku neplní povinnosti.
8
K bodu 75
Legislatívno-technická úprava rozšírenia možnosti uloženia pokuty pri opakovanom porušení zákona v rámci iných správnych deliktov.
K bodu 76
Legislatívno-technická oprava chyby písania.
K bodu 77
Zavádzajú sa prechodné ustanovenie, ktoré vyplývajú zo zmien zákona.
K bodu 78
Špecifikuje sa počet poľovných psov podľa podmienok poľovného revíru resp. združenia.
K bodu 79
Legislatívno-technická úprava pojmu.
K bodu 80
Legislatívno-technická oprava chyby v písaní.
K článku II
Zavádza sa zmena zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov vo vzťahu k navrhovaným zmenám v zákone o poľovníctve.
K Článku III
Navrhovaná účinnosť zákona.
Bratislava 28. novembra 2012
Robert Fico, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Ľubomír Jahnátek, v. r.
minister pôdohospodárstva
a rozvoja vidieka Slovenskej republiky