1
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Ustanovenie upresňuje pojem ,,technologická vlastná spotreba elektriny“, ktorou je znížený doplatok v súlade s § 4 ods. 1 písm. c), a to podľa § 2 písm. v) nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 317/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie trhu s elektrinou v znení neskorších predpisov.
K bodu 2
Ustanovenie upresňuje hodnotu inštalovaného výkonu zariadenia výrobcu elektriny.
K bodu 3
Ustanovenie upresňuje doklad preukazujúci čas uvedenia zariadenia výrobcu elektriny do prevádzky.
K bodu 4
Ustanovenie upresňuje výrobu elektriny v ostrovnej prevádzke, ktorá je nesprávne zamieňaná s výrobou elektriny pre vlastné využitie v zariadení výrobcu elektriny pripojeného k distribučnej sústave.
K bodu 5
Dopĺňa sa definícia pojmu času uvedenia zariadenia na výrobu biometánu do prevádzky.
K bodu 6
Ustanovenie upravuje spôsob odberu elektriny za cenu na straty, ak výrobca elektriny nie je pripojený priamo do regionálnej distribučnej sústavy, v doterajšej praxi je v mnohých prípadoch nemožné právo dodávky elektriny za cenu na straty uskutočniť vzhľadom na všeobecnú platnosť právnych predpisov pre oblasť vysporiadania odchýlky resp. prevzatia zodpovednosti za odchýlku.
K bodu 7
Navrhuje sa rozšírenie podpory poskytovanej podľa § 3 ods. 3 aj pre ďalšie zdroje bez obmedzenia celkového inštalovaného výkonu. Návrhom sa zabezpečuje v porovnaní s doterajšou úpravou efektívnejšia podpora pre zariadenia výrobcov elektriny v závislosti od použitej technológie výroby elektriny. Týmto sa zároveň optimalizujú aj náklady na podporu výroby elektriny poskytovanú prostredníctvom tarify za prevádzkovanie systému. Prerozdelením výrobných zdrojov vznikne priestor aj pre zníženie cien elektriny pre niektoré technológie výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov energie alebo vysoko účinnou výrobou kombinovanou výrobou.
K bodu 8
Ustanovenie zužuje rozsah podpory pre zariadenia výrobcov elektriny využívajúce ako zdroj slnečnú energiu z dôvodu zníženia nákladov prevádzkovateľa regionálnej distribučnej sústavy v rámci podpory výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a eliminácie premietnutia týchto nákladov do koncovej ceny za dodávku elektriny pre všetkých odberateľov elektriny.
2
K bodu 9
Upresňuje sa plynutie 15 ročnej doby podpory výroby elektriny.
K bodu 10
Ustanovenie zužuje rozsah podpory pre zariadenia výrobcov elektriny využívajúce ako zdroj slnečnú energiu z dôvodu zníženia nákladov prevádzkovateľa regionálnej distribučnej sústavy v rámci podpory výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a eliminácie premietnutia týchto nákladov do koncovej ceny za dodávku elektriny pre všetkých odberateľov elektriny.
K bodu 11
Ustanovenie upresňuje, že teplo použité na energetické spracovanie zvyšku biologický rozložiteľného odpadu po výrobe bioplynu, ktoré vlastne predstavuje technologickú vlastnú spotrebu zariadenia, sa za využiteľné teplo nepovažuje a do dodávky využiteľného tepla sa nezapočítava.
K bodu 12
Ustanovenie zužuje rozsah podpory pre veľké zariadenia výrobcov elektriny využívajúce ako zdroj vodnú energiu z dôvodu zníženia nákladov prevádzkovateľa regionálnej distribučnej sústavy v rámci podpory výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a eliminácie premietnutia týchto nákladov do koncovej ceny za dodávku elektriny pre všetkých odberateľov elektriny.
K bodu 13
Upresňuje sa dĺžka doby 15 ročnej podpory výroby biometánu.
K bodu 14
Navrhuje sa ustanoviť, že právo na podporu budú mať len tie energetické zariadenia, ktoré boli postavené alebo uvedené do prevádzky v súlade so stavebným zákonom a zákonom o energetike. Rovnako právo na podporu budú mať len tie energetické zariadenia, ktoré nebudú vyrábať elektrinu a teplo iba účelne a v súlade so zákonom.
K bodu 15
Ustanovenie upravuje spôsob odberu elektriny za cenu na straty, ak výrobca elektriny nie je pripojený priamo do regionálnej distribučnej sústavy, v doterajšej praxi je v mnohých prípadoch nemožné právo dodávky elektriny za cenu na straty uskutočniť vzhľadom na všeobecnú platnosť právnych predpisov pre oblasť vysporiadania odchýlky resp. prevzatia zodpovednosti za odchýlku.
K bodu 16
Ustanovuje sa povinnosť pre výrobcu elektriny vrátiť prevádzkovateľovi regionálnej distribučnej sústavy doplatok, ktorý mu bol vyplatený v rozpore s podmienkami podpory podľa tohto zákona.
K bodu 17
Ustanovenie upresňuje dodávku využiteľného tepla, ktorá nezahŕňa využiteľné teplo použité na ďalšie spracovanie biologický rozložiteľného odpadu po výrobe bioplynu, predtým energeticky spracovaného pri výrobe bioplynu. Využiteľné teplo, ktorým sa spracúva odpad z výroby bioplynu, predstavuje technologickú vlastnú spotrebu tepla zariadenia a do dodávky využiteľného tepla sa nezapočítava.
3
K bodu 18
Ustanovenie rozširuje oznamovaciu povinnosť aj na výrobcov elektriny zo spaľovania biomasy.
K bodu 19
Ustanovuje sa povinnosť pre výrobcu elektriny využívajúceho ako zdroj slnečnú energiu označiť každý fotovoltický panel zariadenia údajom o jeho jednotkovom výkone z dôvodu jednoznačného určenia celkového inštalovaného výkonu zariadenia výrobcu elektriny.
K bodu 20
Ustanovenie zabraňuje zneužívaniu postavenia prevádzkovateľa distribučnej sústavy na trhu s elektrinou, zamedzuje špekulatívnemu správaniu subjektov pri obchodovaní s elektrinou pri prekupoch presnejším definovaním ceny za predaj elektriny.
K bodu 21
Ustanovením sa umožňuje zvyšovať alebo znižovať výška príplatku v závislosti na zmene cien vstupných surovín použitých pri výrobe elektriny.
K bodom 22
Ustanovenie spresňuje podmienky pre zníženie ceny z dôvodu poskytnutia podpory z podporných prostriedkov financovaných zo štátneho rozpočtu pri výstavbe, rekonštrukcii alebo modernizácii zariadenia na výrobu elektriny.
K bodu 23
Ustanovenie zvyšuje rozsah poklesu cien elektriny medzi jednotlivými obdobiami, pre ktoré sa ceny elektriny stanovujú z dôvodu rýchlejšieho poklesu cien technológii, ktoré vchádzajú do stanovenej ceny elektriny ako sa predpokladalo pri tvorbe zákona. Týmto sa zabezpečí možnosť efektívnejšieho nastavenia cien elektriny v závislosti od vývoja cien technológií na výrobu elektriny.
K bodu 24
Ustanovenie dopĺňa vydávanie potvrdenia o pôvode elektriny z obnoviteľných zdrojov energie za predchádzajúci kalendárny rok pre spaľovanie komunálnych odpadov a spaľovanie bioplynu získaného anaeróbnou fermentáciou za účelom vyrovnania doplatku v súlade § 5 ods. 11 s prevádzkovateľom regionálnej distribučnej sústavy, a to pri nesplnení podmienok uvedených v § 3 ods. 7 a 9.
K bodu 25
Ustanovenie ruší podmienku vyhlásenia o splnení povinnosti podľa § 4 ods. 11, pretože § 4 ods. 11 v zákone chýba.
K bodu 26
Navrhovaná zmena v odsekoch 1 a 2 vychádza z aplikačnej praxe, kde vzhľadom na množstvo výrobcov elektriny a výrobcov biometánu a dĺžku podpory môže dôjsť k zmenám údajov vo vydaných potvrdeniach, prípadne sa zistí, že dôvody na zrušenie potvrdenia. V odseku 3 sa upravuje postup úradu, ak sa vyskytnú chyby písomnom vyhotovení potvrdenia.
4
K bodom 27 a 28
Ustanovenia súvisia s doplnením nového § 3b a § 4 ods. 2 písm. d) a upravujú povinnosti výrobcov elektriny a sankcie pre výrobcov elektriny za ich nedodržanie.
K bodu 29
Celkový inštalovaný výkon zariadenia výrobcu elektriny a ďalšie podmienky, ktoré bude musieť splniť zariadenie výrobcu elektriny na účely podpory podľa § 3 ods. 3 písm. c) ustanoví Úrad pre reguláciu sieťových odvetví všeobecne záväzným právnym predpisom.
K čl. II
Navrhuje sa delená účinnosť zákona.
Bratislava 6. decembra 2012
Robert Fico v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Tomáš Malatinský v. r.
minister hospodárstva Slovenskej republiky