1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu : 1938/2012
239a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 239) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 287 z 24. októbra 2012 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 239) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
II.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 239) stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podané v súlade s § 75 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
2
III.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 112 zo dňa 15. novembra 2012)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 150 zo dňa 20. novembra 2012)
2.Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti o predloženom návrhu nerokoval, nakoľko podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný. Z celkového počtu 13 poslancov - členov výboru boli prítomní 6 poslanci.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K čl. I za doterajší bod 3 sa vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. V § 7 sa odsek 1 dopĺňa písmenom h), ktoré znie:
„h) výnosy zo štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok.“.“.
Doterajšie body 4 až 25 sa primerane prečíslujú.
V súvislosti so zrušením zdanenia príjmov zo štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok zrážkovou daňou a zavedením zdaňovania týchto výnosov prostredníctvom podania daňového priznania sa definujú výnosy ako príjmy z kapitálového majetku.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.K čl. I za doterajší bod 3 sa vkladajú nové body 4 až 9, ktoré znejú:
„4. V § 7 ods. 4 sa na konci pripájajú tieto slová „okrem výdavkov uvedených v odseku 7“.
5. § 7 sa dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
„(7) Pri príjmoch podľa odsekov 1 3, ktoré súčasťou základu dane (čiastkového základu dane), sa za výdavky považuje aj povinne platené poistné20) z týchto príjmov.“.
6. V § 8 ods. 3 úvodnej vete sa za slovo „výdavky“ vkladajú slová „okrem výdavkov uvedených v odseku 12“.
7. V § 8 ods. 9 sa na konci pripájajú tieto slová: „najviac do výšky 5 040 eur ročne“.
8. § 8 sa dopĺňa odsekom 12, ktorý znie:
3
„(12) Pri príjmoch podľa odsekov 1 a 2, ktoré súčasťou základu dane (čiastkového základu dane), sa za výdavky považuje aj povinne platené poistné20) z týchto príjmov.“.
9. V § 9 ods. 2 písm. i) prvom bode sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo ak nejde o plnenia poskytované poisťovňou daňovníkovi v dôsledku úrazu, ak viac ako 40%-ný pokles schopnosti vykonávať doterajšiu činnosť, najviac do výšky sumy podľa § 11 ods. 2 písm. a), pričom ak takto vymedzené plnenia presiahnu sumu podľa § 11 ods. 2 písm. a), do základu dane sa zahrnú len plnenia nad takto ustanovenú sumu.“.“.
Doterajšie body 4 až 25 sa primerane prečíslujú.
V súlade s § 10b zákona č. 580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z.z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, je s účinnosťou od 1.1.2011 zárobkovou činnosťou, z ktorej sa povinne platí zdravotné poistenie aj činnosť, z ktorej poistencovi plynú zdaniteľné príjmy z kapitálového majetku 7 zákona), ostatné príjmy 8 zákona), ak nejde o príjmy oslobodené od dane z príjmov alebo príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou.
Keďže ide o povinne platené poistné v súlade s osobitným zákonom, ktorým je zákon o zdravotnom poistení, ustanovenia § 7 a 8 zákona sa spresňujú a dopĺňajú aj o daňové výdavky, ktorými preukázateľne zaplatené zdravotné poistenie.
Pri príjmoch z príležitostnej poľnohospodárskej výroby, lesného a vodného hospodárstva sa ponechávajú 25% paušálne výdavky avšak rovnako ako pri príjmoch z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti a z použitia diela alebo umeleckého výkonu sa obmedzujú do maximálnej ročnej výšky 5 040 eur.
V roku 2010 a predchádzajúcich rokoch si daňovníci poberajúci plnenia z poisťovní zodpovedajúce náhrade za stratu zdaniteľného príjmu z dôvodu úrazu uplatňovali nezdaniteľnú časť základ dane na daňovníka. Zavedením rozlišovania aktívnych a pasívnych príjmov však za rok 2011 túto možnosť stratili, čím boli postihnutí najmä daňovníci, ktorým je renta vyplácaná v nízkych sumách a z dôvodu invalidity je to jediný zdroj ich príjmov, navyše sa od 1.1.2011 platia z nich aj zdravotné poistenie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.K čl. I za doterajší bod 4 sa vkladá nový bod 5, ktorý znie:
„5. V § 9 ods. 2 písm. m) sa suma „165,97 eura“ nahrádza sumou „350 eur“.“.
Doterajšie body 5 až 25 sa primerane prečíslujú.
S účinnosťou od 1.1.2013 sa navrhuje zvýšenie hranice pre oslobodenie peňažných a nepeňažných výhier a to z dôvodu rastu cenovej hladiny od r. 1999, ktorá by mohla byť čiastočne zohľadnená práve zvýšením ceny výhry, ktorá bude oslobodená.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
4.K čl. I, 5. bodu
V § 9 ods. 2 písm. z) sa nad slovo „dreve“ vkladá odkaz na poznámku pod čiarou 59j a na konci 5. bodu sa pripája veta ktorá znie:
„Poznámka pod čiarou k odkazu 59j znie:
59j) Oznámenie Federálneho ministerstva palív a energetiky č. 59/1990 Zb. o vydaní výnosu o deputátnom uhlí a dreve.“.“.
Pripomienka zavedením novej poznámky pod čiarou spresňuje navrhované ustanovenie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.K čl. I, 9. bodu
V § 15 úvodná veta znie:
„Ak tento zákon neustanovuje inak, sadzba dane zo základu dane“.
Nakoľko sadzby dane upravené aj v iných ustanoveniach návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (napríklad čl. I 10. bod - § 15a a 23. bod - § 51d) pripomienka v tomto zmysle navrhuje aj úpravu úvodnej vety.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.K čl. I za doterajší bod 11 sa vkladá nový bod 12, ktorý znie:
„12. V § 32 ods. 12 sa na konci pripájajú tieto slová: “alebo dodatočne zaplatí výdavky, ktoré by boli uznané za daňové výdavky vynaložené v súvislosti s príjmami podľa § 6 8.“.
Doterajšie body 12 až 25 sa primerane prečíslujú.
Ustanovenie sa spresňuje aj v súvislosti v navrhovanou úpravou § 7 a § 8.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.K čl. I za doterajší bod 12 sa vkladá nový bod 13, ktorý znie:
„13. V § 34 ods. 1 a 2 sa suma „1 659,70 eura“ nahrádza sumou „2 500 eur“.“.
Doterajšie body 13 až 25 sa primerane prečíslujú.
Predložený návrh zvyšuje hranicu, od ktorej je daňovník povinný platiť preddavky na daň z príjmov v priebehu preddavkového obdobia na úroveň od 2 500 eur. Úprava pomôže odbremeniť od
5
platenia preddavkov na daň z príjmov bežných živnostníkov, ktorí majú často problém so zabezpečením prevádzkového kapitálu, zníži ich administratívne náklady, podporí malé podnikanie a hospodársky rast.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.K čl. I doterajší bod 13 znie:
„13. V § 35 ods. 2 prvá veta znie: „Preddavok na daň zo zdaniteľnej mzdy zaokrúhlenej podľa § 47, zúčtovanej a vyplatenej za kalendárny mesiac alebo zdaňovacie obdobie je 19 % z tej časti zdaniteľnej mzdy, ktorá nepresiahne 1/12 sumy 176,8-násobku platného životného minima vrátane a 25 % z tej časti zdaniteľnej mzdy, ktorá presiahne 1/12 sumy 176,8-násobku platného životného minima.“.“.
Ustanovenie sa spresňuje tak, aby bolo jednoznačné, že preddavok na daň z príjmov zo závislej činnosti sa vypočíta príslušnou sadzbou zo zdaniteľnej mzdy, t. zn. po znížení základu dane z týchto príjmov o 1/12 nezdaniteľnej časti základu dane.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.K čl. I za doterajší bod 15 sa vkladajú nové body 16 až 18, ktoré znejú:
„16. V § 39 sa odsek 2 dopĺňa písmenom i), ktoré znie:
„i) úhrn vyplatených príjmov v členení podľa výnimiek z platenia poistného a príspevkov zamestnanca.“.
17. V § 39 ods. 5 úvodnej vete sa za slová „zdaňovacie obdobie“ vkladajú slová „vrátane údajov uvedených na mzdovom liste podľa odseku 2 písm. i)“.
18. V § 39 odsek 9 znie:
„(9) Zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, je povinný predkladať miestne príslušnému správcovi dane v lehote podľa § 49
a) prehľad o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnancom vyplatil, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za uplynulý kalendárny mesiac (ďalej len „prehľad"),
b) hlásenie o vyúčtovaní dane a o úhrne príjmov zo závislej činnosti, poskytnutých jednotlivým zamestnancom bez ohľadu na to, či ide o peňažné plnenie alebo nepeňažné plnenie za uplynulé zdaňovacie obdobie, o zrazených preddavkoch na daň, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse (ďalej len „hlásenie"); hlásenie obsahuje aj meno a priezvisko osoby, ktorej bol príjem poskytnutý, jej rodné číslo, nezdaniteľné časti základu dane, poistné a príspevky, ktoré platí zamestnanec, preddavky na daň, daňový bonus, zamestnaneckú prémiu a daň, ak nejde o osoby, na ktoré sa vzťahujú osobitné spôsoby vykazovania údajov podľa osobitného predpisu.132)“.“.
Doterajšie body 16 až 25 sa primerane prečíslujú.
Ustanovenie sa mení tak, aby zamestnávatelia na účely vykazovania príjmov, ktoré sa nezahrnujú do vymeriavacích základov na platenie povinného poistného, ktoré platí zamestnanec zo svojho príjmu na sociálne poistenie a na zdravotné poistenie, tieto príjmy uvádzali
6
osobitne na mzdovom liste ako aj v potvrdeniach vydávaných zamestnancom.
Ustanovenie sa mení tak, že zamestnávatelia v mesačných prehľadoch nebudú povinní vykazovať osobné údaje za každého zamestnanca, ale v ročnom hlásení áno. Uvedenou úpravou sa zníži administratívna náročnosť najmä v súvislosti s prehľadom a zároveň sa zvýši kvalita analytických výstupov v súvislosti s hlásením.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.K čl. I za doterajší bod 17 sa vkladajú nové body 18 a 19, ktoré znejú:
„18. V § 43 ods. 3 písm. i) sa za slovo „poukážok“ vkladá čiarka a slová „okrem výnosov zo štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok“.
19. V § 43 sa odsek 3 dopĺňa písmenami l) a m), ktoré znejú:
„l) výnos zo štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok, ak plynú daňovníkovi nezaloženému alebo nezriadenému na podnikanie (§12 ods. 2), Fondu národného majetku Slovenskej republiky a Národnej banke Slovenska,
m) výnos z predaja dlhopisov a pokladničných poukážok, ak plynú daňovníkovi nezaloženému alebo nezriadenému na podnikanie (§12 ods. 2), Fondu národného majetku Slovenskej republiky a Národnej banke Slovenska.“.“.
Doterajšie body 18 až 25 sa primerane prečíslujú.
Znenie § 43 ods. 3 písm. i) sa upravuje za účelom zlepšenia konkurencie schopnosti SR v zahraničí pri vydávaní štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok. Navrhuje sa zrušenie zdanenia výnosov zo štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok zrážkovou daňou u fyzických osôb, ktoré si súvisiacu daňovú povinnosť budú vysporiadavať individuálne podaním daňového priznania. Daňovníci nezaložení alebo nezriadení na podnikanie, Fond národného majetku SR a Národná banka Slovenska budú aj naďalej zdaňovať tieto výnosy ako aj výnosy z predaja dlhopisov a pokladničných poukážok daňou vyberanou zrážkou, pričom podľa § 43 ods. 16 sa súčasne stávajú aj platiteľmi tejto dane. Ustanovenie o zrušení uplatnenia zrážkovej dane na výnosy zo štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok u fyzických osôb sa použije na výplatu výnosov zo štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok od 1. januára 2013 a to aj v prípade, ak tieto štátne dlhopisy a štátne pokladničné poukážky boli emitované do 31. decembra 2012.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.K čl. I doterajší bod 19 znie:
„19. V § 43 ods. 5 písmeno c) znie:
„c) v odseku 3 písm. m) je výnos z predaja dlhopisov a pokladničných poukážok znížený o ich obstarávaciu cenu a poplatky súvisiace s ich obstaraním.“.“.
7
Vymedzuje sa základ dane pre daň vyberanú zrážkou z výnosov z predaja dlhopisov a pokladničných poukážok a to ako výnos znížený o obstarávaciu cenu a poplatky súvisiace s obstaraním dlhopisov a pokladničných poukážok.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.K čl. I, 20. bodu
V § 43 ods. 15 sa nad slovo „časopisov,“ vkladá odkaz na poznámku pod čiarou 135a.
Pripomienka dopĺňa odkaz na poznámku pod čiarou 135a zavedenú v súvislosti s pojmom „noviny a časopisy“.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.K čl. I za doterajší bod 20 sa vkladá nový bod 21, ktorý znie:
„21. § 43 sa dopĺňa odsekom 16, ktorý znie:
„(16) Platiteľom dane122) z príjmov uvedených v odseku 3 písm. l) a m) je daňovník nezaložený alebo nezriadený na podnikanie (§12 ods. 2), Fond národného majetku Slovenskej republiky a Národná banka Slovenska. Títo platitelia povinní daň odviesť správcovi dane najneskôr do tridsiateho dňa po uplynutí zdaňovacieho obdobia, v ktorom im boli tieto príjmy vyplatené, poukázané alebo pripísané v prospech.“.“.
Doterajšie body 21 až 25 sa primerane prečíslujú.
Vymedzuje sa platiteľ dane pri výnosoch z dlhopisov a pokladničných poukážok a pri predaji dlhopisov a pokladničných poukážok, ak plynú daňovníkom nezaloženým alebo nezriadeným na podnikanie, Fondu národného majetku SR a Národnej banky Slovenska.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.K čl. I za doterajší bod 22 sa vkladá nový bod 23, ktorý znie:
„23. V § 49 ods. 2 prvá veta pred bodkočiarkou znie: „Daňové priznanie sa podáva do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia a hlásenie sa podáva do konca apríla po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ak tento zákon neustanovuje inak“.“.
Doterajšie body 23 až 25 sa primerane prečíslujú.
Predlžuje sa lehota na podanie hlásenia.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8
15.K čl. I, 23. bodu
V § 51d ods. 2 sa slovo „spoločnosť“ nahrádza slovami „obchodná spoločnosť alebo družstvo“.
Pripomienka pojmovo zjednocuje predmetné ustanovenie s § 51d ods. 1 návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.K čl. I, 23. bodu
V § 51d ods. 5 sa vypúšťa slovo „zákona“.
Pripomienka vypúšťa nadbytočné slovo.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.K čl. I za doterajší bod 23 sa vkladajú nové body 24 až 26, ktoré znejú:
„24. V § 52i odsek 2 znie:
„(2) Daňovník, ktorý je právnickou osobou, v podaných daňových priznaniach za zdaňovacie obdobia končiace najneskôr 31. decembra 2013 a 31. decembra 2014, je oprávnený vyhlásiť v lehote na podanie týchto daňových priznaní, že podiel zaplatenej dane do výšky 1,75 % sa poukázať ním určeným prijímateľom podľa
§ 50 ods. 4
, ak v zdaňovacom období, ktorého sa vyhlásenie týka alebo najneskôr v lehote na podanie daňového priznania daroval finančné prostriedky najmenej vo výške zodpovedajúcej 0,75 % zaplatenej dane ním určeným daňovníkom, ktorí nie založení alebo zriadení na podnikanie,
67)
na účely vymedzené v
§ 50 ods. 5
; ak daňovník neposkytol tieto finančné prostriedky ako dar najmenej vo výške 0,75 % zaplatenej dane, je oprávnený vyhlásiť v daňových priznaniach v lehote na podanie týchto daňových priznaní, že podiel zaplatenej dane sa má poukázať ním určeným prijímateľom len do výšky 1,25 % zaplatenej dane.“.
25. V § 52i ods. 3 sa slová „2016 31. decembra 2019“ nahrádzajú slovami „2015 a 31. decembra 2016“, číslo „1“ sa nahrádza číslom „1,5“, číslo „1,5“ sa nahrádza číslom „1“ dvakrát a číslo „0,5“ sa nahrádza číslom „1“.
26. V § 52i sa za odsek 3 vkladajú nové odseky 4 až 6, ktoré znejú:
„(4) Daňovník, ktorý je právnickou osobou, v podaných daňových priznaniach za zdaňovacie obdobie končiace najneskôr 31. decembra 2017, je oprávnený vyhlásiť v lehote na podanie týchto daňových priznaní, že podiel zaplatenej dane do výšky 1,25 % sa poukázať ním určeným prijímateľom podľa
§ 50 ods. 4
, ak v zdaňovacom období, ktorého sa vyhlásenie týka alebo najneskôr v lehote na podanie daňového priznania daroval finančné prostriedky najmenej vo výške zodpovedajúcej 1,25 % zaplatenej dane ním určeným daňovníkom, ktorí nie založení alebo zriadení na podnikanie,
67)
na účely vymedzené v
§
50 ods. 5
; ak daňovník neposkytol tieto finančné prostriedky ako dar najmenej vo výške 1,25 % zaplatenej dane, je oprávnený vyhlásiť v daňových priznaniach v lehote na podanie
9
týchto daňových priznaní, že podiel zaplatenej dane sa poukázať ním určeným prijímateľom len do výšky 0,75 % zaplatenej dane.
(5) Daňovník, ktorý je právnickou osobou, v podaných daňových priznaniach za zdaňovacie obdobie končiace najneskôr 31. decembra 2018, je oprávnený vyhlásiť v lehote na podanie týchto daňových priznaní, že podiel zaplatenej dane do výšky 1 % sa poukázať ním určeným prijímateľom podľa
§ 50 ods. 4
, ak v zdaňovacom období, ktorého sa vyhlásenie týka alebo najneskôr v lehote na podanie daňového priznania daroval finančné prostriedky najmenej vo výške zodpovedajúcej 1,5 % zaplatenej dane ním určeným daňovníkom, ktorí nie založení alebo zriadení na podnikanie,
67)
na účely vymedzené v
§ 50 ods. 5
; ak daňovník neposkytol tieto finančné prostriedky ako dar najmenej vo výške 1,5 % zaplatenej dane, je oprávnený vyhlásiť v daňových priznaniach v lehote na podanie týchto daňových priznaní, že podiel zaplatenej dane sa poukázať ním určeným prijímateľom len do výšky 0,5 % zaplatenej dane.
(6) Daňovník, ktorý je právnickou osobou, v podaných daňových priznaniach za zdaňovacie obdobie končiace najneskôr 31. decembra 2019, je oprávnený vyhlásiť v lehote na podanie týchto daňových priznaní, že podiel zaplatenej dane do výšky 0,75 % sa poukázať ním určeným prijímateľom podľa
§ 50 ods. 4
, ak v zdaňovacom období, ktorého sa vyhlásenie týka alebo najneskôr v lehote na podanie daňového priznania daroval finančné prostriedky najmenej vo výške zodpovedajúcej 1,75 % zaplatenej dane ním určeným daňovníkom, ktorí nie založení alebo zriadení na podnikanie,
67)
na účely vymedzené v
§ 50 ods. 5
; ak daňovník neposkytol tieto finančné prostriedky ako dar najmenej vo výške 1,75 % zaplatenej dane, je oprávnený vyhlásiť v daňových priznaniach v lehote na podanie týchto daňových priznaní, že podiel zaplatenej dane sa poukázať ním určeným prijímateľom len do výšky 0,25 % zaplatenej dane.“.
Doterajší odsek 4 sa označuje ako odsek 7.“.
Doterajšie body 24 a 25 sa primerane prečíslujú.
Navrhovaná úprava v postupnom znižovaní asignácii dane zmierňuje dopad krízy pre mimovládne organizácie zaoberajúce sa neziskovou činnosťou zabezpečujúcou verejnoprospešné služby. Touto úpravou chce vláda SR cez pomoc tretiemu sektoru zabezpečiť hlavne lepšie životné, vzdelávacie a športové aktivity pre sociálne slabšie skupiny ľudí, chorých ľudí a mládež.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
18.K čl. I v doterajšom bode 24 sa v § 52t dopĺňa nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Ustanovenia § 7 ods. 4 a 7, § 8 ods. 3 a 12 a § 9 ods. 2 písm. i) v znení účinnom od 1. januára 2013 sa použijú po prvýkrát pri podaní daňového priznania po 31. decembri 2012.“.
Povinne zaplatené poistné na verejné zdravotné poistenie si bude môcť daňovník uplatniť už v daňovom priznaní za rok 2012.
Plnenia z poisťovní zodpovedajúce náhrade za stratu zdaniteľného príjmu z dôvodu úrazu budú oslobodeným príjmom do výšky 3 735,94 eura (mesačne do výšky cca 311 eur) pre rok 2013, pričom v prípade ak takéto príjmy presiahnu uvedenú sumu, zdaňovať sa bude len rozdiel medzi vyplatenou sumou a sumou 3 735,94 eura.
Z dôvodu zabezpečenia rovnakého posudzovania úrazových rent resp. náhrad za stratu na zárobku sa navrhuje obmedziť aj okruh osôb, ktorým by mal byť takýto príjem oslobodený a to len pre osoby, ktoré majú viac ako 40%-ný pokles schopnosti vykonávať
10
doterajšiu činnosť, podobne ako je to ustanovené pri podmienkach nároku na úrazovú rentu podľa § 88 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.K čl. I v doterajšom bode 24 v § 52t sa dopĺňa nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Do začatia preddavkového obdobia podľa § 34 v roku 2013 platia daňovníci, ktorí fyzickými osobami, preddavky na daň vypočítané podľa predpisu účinného do 31. decembra 2012.“.
Predložený návrh, podľa ktorého sa zvyšuje hranica, od ktorej je daňovník fyzická osoba povinný platiť preddavky na daň z príjmov sa bude uplatňovať v novom preddavkovom období platnom na rok 2013, t.j. od 1.4.2013 ak si daňovník nepredĺžil lehotu na podanie daňového priznania.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.K čl. I v doterajšom bode 24 v § 52t sa dopĺňa nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Ustanovenie § 39 ods. 9 v znení účinnom od 1. januára 2013 sa prvýkrát použije pri podávaní hlásenia za zdaňovacie obdobie 2012 a pri podávaní prehľadu za mesiac január 2013.“.
Ustanovuje sa lehota, v ktorej sa po prvýkrát použije nová zákonom ustanovená štruktúra tlačív.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.Doterajší článok II sa vypúšťa.
Doterajšie čl. III a IV sa primerane prečíslujú.
Vypúšťa sa novelizácia zákona o sociálnom poistení z dôvodu kolízie dňa účinnosti tejto novely s inou novelou zákona o sociálnom poistení, ktorá je predložená na rokovanie Národnej rady SR. Novelizácia ustanovenia zákona o sociálnom poistení, ktorá bola súčasťou novely zákona o dani z príjmov bude zapracovaná do novely zákona o sociálnom poistení predloženej v Národnej rade SR.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
11
22.K čl. II
Doterajší článok II sa vypúšťa a v názve návrhu zákona sa slová „a ktorým sa menia niektoré zákony“ nahrádzajú slovami „a ktorým sa mení zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“.
Doterajšie čl. III a IV sa primerane prečíslujú.
Vypúšťa sa novelizácia zákona o sociálnom poistení z dôvodu kolízie
dňa účinnosti tejto novely s inou novelou zákona o sociálnom
poistení, ktorá je predložená na rokovanie Národnej rady Slovenskej
republiky. Novelizácia ustanovenia zákona o sociálnom poistení,
ktorá bola súčasťou novely zákona o dani z príjmov bude
zapracovaná do novely zákona o sociálnom poistení predloženej v Národnej rade Slovenskej republiky. Zároveň sa navrhuje úprava názvu zákona vzhľadom na vypustenie článku II, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,22 hlasovať s návrhom gestorského výboru schváliť.
O bode spoločnej správy č. 21 hlasovať s návrhom gestorského výboru neschváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 239) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 239) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
12
Predmetná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 239a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 129 z 23. novembra 2012. Výbor určil poslanca Ladislava Kamenického za spoločného spravodajcu výborov.
Súčasne ho poveril
1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy 83 ods. 2, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z.).
Bratislava 23. novembra 2012
Daniel D u c h o ň, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet