Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre obranu a bezpečnosť
10. schôdza výboru
CRD-1904/2012
45
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre obranu a bezpečnosť
z 20. novembra 2012
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 221) - druhé čítanie a
A. súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 221) - druhé čítanie ;
B. odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 221) schváliť s pripomienkami uvedenými v prílohe uznesenia;
C. ukladá
predsedovi výboru
v spolupráci s ostatnými predsedami výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí predmetný vládny návrh zákona prerokovali, predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu o výsledku prerokovania uvedeného vládneho návrhu zákona vo výboroch.
Jaroslav BAŠKA
predseda výboru
Vladimír MATEJIČKA
overovateľ výboru
Martin FEDOR
overovateľ výboru
Príloha k uzn. č. 45
Pripomienky
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 221) - druhé čítanie
1.K čl. I
V čl. I sa za 10. bod vkladá nový 11. bod, ktorý znie:
„11. V § 8 písm. k) sa slová „§ 94 ods. 3“ nahrádzajú slovami „§ 94 ods. 4“.
Doterajšie body 11 a nasl. návrhu sa prečíslujú.
Ide o úpravu vnútorného odkazu súvisiacu s vložením nového odseku 2 v § 94 a následnou zmenou označenia doterajších odsekov 2 a 3 na odseky 3 a 4, ktorý sa navrhuje v bode 107.
2.K čl. I
V čl. I. navrhovaný bod 79 znie:
„79. Za § 57 sa vkladá § 57a, ktorý vrátane nadpisu znie:
§57 a
Prevádzkovanie profesionálnej cezhraničnej prepravy eurovej hotovosti cestnou dopravou
(1)Na prevádzkovanie bezpečnostnej služby podľa §2 ods. 1 písm. b) sa primerane vzťahuje § 56 ods. 1,3,4 a 8.
(2)Informácie pred začatím profesionálnej cezhraničnej prepravy eurovej hotovosti cestnou dopravou 32a) sa oznamujú ministerstvu.
Poznámka pod čiarou k odkazu 32 a znie:
32a) Čl. 12 nariadenia (EÚ) č. 1214/2011.
Pozmeňujúcim návrhom sa ustanovuje pôsobnosť Ministerstva vnútra SR na prijímanie informácii, ktoré je prevádzkovateľ profesionálnej cezhraničnej prepravy eurovej hotovosti cestnou dopravou podľa nariadenia povinný oznamovať ešte pred začatím cezhraničnej prepravy. Kompetenciu sa navrhuje zakotviť v odseku 2 navrhovaného § 57a, ktorý upravuje podmienky prevádzkovania profesionálnej cezhraničnej prepravy eurovej hotovosti cestnou dopravou.
3.K čl. I
V čl. I sa za 79. bod vkladá nový 80. bod, ktorý znie:
„80. V § 58 ods. 1 sa vypúšťa písmeno h).
Doterajšie body 80 a nasl. návrhu sa prečíslujú.
Vzhľadom na to, že v zmysle navrhovanej právnej úpravy (body 5 a 6 návrhu) sa monitorovanie činnosti osoby v uzavretom priestore alebo na uzavretom mieste presúva z pôsobnosti detektívnej služby do pôsobnosti strážnej služby, je v platnej právnej úprave v § 58 ods. 1 písm. h), povinnosť prevádzkovateľa detektívnej služby viesť evidenciu služieb ak vykonáva predmetné činnosti, nadbytočná.
4.K čl. I
V čl. I sa za 82. bod vkladá nový 83. bod, ktorý znie:
„83. V § 67 sa slová „§ 38 ods. 1, 3 a 4“ nahrádzajú slovami „§ 38 ods. 1, 3 a 5“.
Doterajšie body 83 a nasl. návrhu sa prečíslujú.
Ide o úpravu vnútorného odkazu súvisiacu s vložením nového odseku 4 v § 38 a následnou zmenou označenia doterajšieho odseku 4 na odsek 5, ktorý sa navrhuje v bode 67.
5.K čl. I 91. 99. a 103. bod
V bode 91, 99 a 103 (v navrhovanej zmene textu § 84 ods. 1 a 2, § 91 ods. 1 písm. e/ a § 92 ods. 1 písm. f/) sa slová osobitným predpisom1a)“ nahrádzajú slovami „osobitným predpisom upravujúcim profesionálnu cezhraničnú prepravu eurovej hotovosti cestnou dopravou1a)“ .
Nakoľko poznámka pod čiarou má len informatívny charakter, navrhuje sa priamo v normatívnom texte vymedziť právny predpis, ustanovujúci povinnosti, ktorých kontrolu vykonáva ministerstvo alebo krajské riaditeľstvo, resp. za ktorých porušenie možno uložiť pokutu.
6.K čl. III
V navrhovanom § 43a v odseku. 2 písm. b) a v odseku 4 písm. b) sa slová „osobitného predpisu30c) nahrádzajú slovami „osobitného predpisu upravujúceho profesionálnu cezhraničnú prepravu eurovej hotovosti cestnou dopravou30c)“.
Nakoľko poznámka pod čiarou má len informatívny charakter, navrhuje sa priamo v normatívnom texte vymedziť právny predpis, ktorý ustanovuje úvodnú odbornú prípravu, a ktorej absolvovanie sa vyžaduje na udelenie povolenia na prevoz zbrane zamestnancom bezpečnostnej služby vykonávajúcej profesionálnu cezhraničnú prepravu eurovej hotovosti.
7.Za článok III vložiť nový článok IV, ktorý znie :
„IV
Zákon č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v znení zákona č. 287/2012 Z. z. sa dopĺňa takto :
Za § 3 sa dopĺňa § 3a, ktorý znie :
㤠3a
(1)Ministerstvo vyčleňuje z prostriedkov určených na dotácie časť určenú na zabezpečenie materiálno-technických prostriedkov, odbornej prípravy, preventívnovýchovnej a odbornej výcvikovej činnosti a na zabezpečenie základných podmienok pre činnosť Dobrovoľnej požiarnej ochrany Slovenskej republiky a iných občianskych združení, ktoré plnia úlohy na úseku ochrany pred požiarmi a na zabezpečenie základných podmienok pre činnosť občianskych združení, ktorých členmi aktívni účastníci bojov proti fašizmu, účastníci protikomunistického odboja a politickí väzni.
(2)Na poskytovanie dotácie podľa odseku 1 sa nevzťahujú § 5 a § 7 ods. 1 písm. c) a odsek 3.“.
Doterajší článok IV označiť ako článok V.
Navrhuje sa, aby ministerstvo povinne vo verejnom záujme zvýšilo zodpovednosť za ochranu života a zdravia ľudí a ich majetku. Podľa doteraz platného zákona možno občianskym združeniam, ktorých cieľom je ochrana života a zdravia a majetku činnosťou na úseku požiarnej ochrany poskytnúť dotáciu podľa § 2 písm. a) a b). Forma dotácie na základe výzvy však nepokrýva v plnom rozsahu verejný záujem na efektívnom fungovaní tzv. dobrovoľných hasičov. Preto sa zmenou zákona ukladá ministerstvu povinnosť, aby z prostriedkov schválených v štátnom rozpočte na poskytovanie dotácií vyčlenila časť, ktorú bude možno použiť na vybavenie dobrovoľných hasičov združených v občianskych združeniach, najmä na technické prostriedky, výcvikové potreby, osvetovú a lektorskú činnosť, náklady na prenájom miestnosti potrebných na činnosť, cestovné náhrady, náklady na administratívu a plnenie úloh, ktoré združenia povinné plniť podľa osobitných zákonov (účtovníctvo, odvody, pracovno-právne veci a administratíva atď.). Prostriedky by sa poskytovali na základe žiadosti bez výzvy s tým, že ostáva zachovaný doterajší zmluvný systém, kontrola nakladania s takto vynaloženými prostriedkami, ako aj ukončenie zmluvného vzťahu. Ministerstvu sa takto umožní flexibilnejší systém financovania dobrovoľných združení na úseku požiarnej ochrany pri zachovaní zákonnosti, transparentnosti konania a kontrole nakladania s verejnými prostriedkami. Tento návrh vychádza z praktických potrieb zabezpečenia akcie schopnosti dobrovoľných hasičov, ktorí významnou mierou spolupracujú s hasičským a záchranným zborom.
Systém poskytovania dotácií na základe výzvy je takmer nepoužiteľný vo vzťahu k špecifickým občianskym združeniam ako Slovenský zväz protifašistických bojovníkov, Zväz protikomunistického odboja, Konfederácia politických väzňov Slovenska a pod. V praxi ide cca o 5-6 občianskych združení, ktorých členmi aktívni účastníci vojnových udalostí, politickí väzni postihnutí za svoju činnosť bývalým režimom. Ide v absolútnej väčšine o starých ľudí, ktorí sa svojou činnosťou podieľajú na výskume a publikačnej činnosti o zločinoch fašizmu, o protikomunistickom odboji, vykonávajú prednáškovú a osvetovú činnosť no svojimi príjmami nie schopní pokryť časť nákladov súvisiacich s činnosťou združení, ktorých členmi. Obdobne ako v prípade dobrovoľných hasičov sa navrhuje, aby bolo možné týmto združeniam poskytnúť prostriedky zo štátneho rozpočtu vo verejnom záujme bez konania o výzve.