DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 260/2011 Z. z. o ukončení a spôsobe usporiadania niektorých nájomných bytov a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Helena Mezenská.
Zákon č. 260/2011 Z. z. o ukončení a spôsobe usporiadania niektorých nájomných vzťahov k bytom a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) prijatý Radičovej vládou si kládol za cieľ spravodlivo upraviť vzťahy nájomcov a prenajímateľov (vlastníkov) bytov, ktoré boli týmto prenajímateľom vrátené v rámci rehabilitácií alebo reštitúcií. Spoločným menovateľom týchto opatrení je zmiernenie majetkových krívd, ktoré sa udiali ešte pred rokom 1989 a v určitej podobe pretrvávajú stále aj v po viac ako 20 rokoch od nežnej revolúcie.
Uvedený zákon však upravuje vzťahy medzi prenajímateľmi a nájomcami nevyvážene, a to v prospech prenajímateľov, pričom do riešenia týchto vzťahov sú zatiahnuté tak obce, ktoré sú povinné poskytnúť nájomcom v prípade výpovede z nájmu bytové náhrady, ako aj štát, ktorý poskytuje obciam zo svojho rozpočtu dotácie, aby mohli bremeno bytových náhrad finančne utiahnuť. Mechanizmus, ktorý tento zákon vytvoril síce na jednej strane zmierňuje, resp. odstraňuje majetkové krivdy na strane prenajímateľov, zároveň však vytvára nové majetkové krivdy na strane nájomcov.
Terajšie znenie zákona totiž vytvára právnu fikciu tzv. tolerovaného nájmu, t.j. situácie, keď prenajímateľ dal výpoveď z nájmu nájomcovi, ale ani po uplynutí 12 mesiacov, keď výpovedná lehota skončí, nájomca ešte stále nemá od obce pridelenú bytovú náhradu. Súdy však takúto právnu fikciu neboli ochotné akceptovať, a tak bol priamo nevyhnutný zásah zákonodarcu, ktorý prišiel v podobe poslaneckého návrhu M. Kondróta priznávajúcemu ochranu takýmto nájomcom, o ktorých bytovej náhrade ešte nebolo rozhodnuté a pritom sú v stave, keď im už končí výpovedná lehota z nájmu a mohli by sa ocitnúť na ulici ako bezdomovci.
Keďže platný zákon zvyšuje regulované nájomné v priebehu najbližších 5 rokov o viac ako 100 % oproti súčasnosti a v prípade tzv. tolerovaného nájmu obec nie je nútená sa s bytovými náhradami ponáhľať – keďže prenajímateľov dopláca len rozdiel medzi trhovým nájomným a regulovaným nájomným až do času, kým poskytne nájomcovi bytovú náhradu, horúci zemiak drží v rukách bežný občan – obyčajný človek – nájomca, ktorého životné náklady sa zvyšovaním regulovaného nájomného budú len zvyšovať a bytová náhrada je v nedohľadne, a to aj s prihliadnutím na priemernú dĺžku stavebného konania (výstavba nájomných bytov obcami).
Tento návrh zákona nadväzuje na už schválený poslanecký návrh zákona, ale nie je len „hasením požiaru“. Prináša skutočné riešenie vzájomných vzťahov prenajímateľ – nájomca – obec – štát, a to tak, aby tieto vzťahy boli vyvážené a v prospech všetkých zainteresovaných skupín. Kľúčovými prínosmi sú zavedenie finančnej náhrady (tak, ako si to želá viac ako 80% dotknutých nájomcov), princíp dobrovoľnosti a slobodného výberu nájomcu medzi bytovou náhradou a finančnou náhradou, spravodlivý mechanizmus