1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Mikuláš Huba.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je upustiť od požiadavky na odbornú spôsobilosť v prípade základného geologického výskumu, ktorú musí mať odborne spôsobilá osoba na vykonávanie geologických prác, keďže zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „geologický zákon“) za geologický výskum považuje tak základný geologický výskum, ako aj regionálny geologický výskum.
Terajší geologický zákon v princípe nerešpektuje špecifiká základného geologického výskumu realizovaného na pôde vysokých škôl a Slovenskej akadémie vied a je pre túto oblasť prakticky nerealizovateľný. Tým, že aj základný geologický výskum sa považuje za geologickú úlohu, hoci ako nástroj úloh výskumu a vývoja je vedeckým projektom, znevýhodňuje riešiteľov, ktorí sa podieľajú na základnom vedeckom výskume v geologických a environmentálnych vedách oproti ostatným príbuzným vedným disciplínam, a to najmä z dôvodu, že v zmysle § 9 ods. 2 písm. a) v spojení s § 2 ods. 2 geologického zákona sa od zodpovedného riešiteľa takejto úlohy vyžaduje odborná spôsobilosť napriek tomu, že v príbuzných vedných disciplínach sa takáto spôsobilosť nevyžaduje. Účelom návrhu zákona je preto odstránenie tejto diskriminácie medzi zodpovednými riešiteľmi vedeckých projektov, a to práve upustením požiadavky na odbornú spôsobilosť v prípade osôb vykonávajúcich základný geologický výskum.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Mikuláš Huba
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v článkoch 46 a 53 (voľný pohyb osôb) a v článkoch 179 188 (výskum a technologický rozvoj) Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií v platnom znení (Ú. v. EÚ L 255, 30. 9. 2005, s. 22),
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií v platnom znení (Ú. v. L 255, 30. 9. 2005, s. 22) bola stanovená na 20. októbra 2007,
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c)smernica uvedená v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti bola úplne transponovaná do týchto právnych predpisov:
-zákon č. 660/2005 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
-zákon č. 282/2006 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
-zákon č. 351/2005 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 720/2004 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
-zákon č. 350/2005 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej
3
starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 82/2005 Z. z.,
-zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-zákon č. 720/2004 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov a o zmene a doplnení zákona č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti,
-zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-zákon č. 342/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov,
-zákon č. 99/2008 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2004 Z. z. o súkromných veterinárnych lekároch, o Komore veterinárnych lekárov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení zákona č. 488/2002 Z. z. o veterinárnej starostlivosti a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti,
-zákon č. 112/2008 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v znení neskorších predpisov,
-zákon č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení zákona č. 560/2008 Z. z.,
-zákon č. 298/2008 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch v znení neskorších predpisov a mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov,
-zákon č. 258/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 563/2009 Z. z.,
-zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov,
-zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov,
-zákon č. 653/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
4
-zákon č. 662/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z .z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-zákon č. 518/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony,
-zákon č. 464/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-zákon č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (v znení zákona č. 519/2007 Z. z.) v znení neskorších predpisov,
-zákon č. 272/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-zákon č. 673/2006 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-zákon č. 527/2006 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-zákon č. 538/2005 Z. z. o prírodných liečivých vodách, prírodných liečebných kúpeľoch, kúpeľných miestach a prírodných minerálnych vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 296/2010 Z. z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností,
-výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 12. apríla 2006 č. 04765/2006-SL, ktorým sa ustanovujú vzorové špecializačné študijné programy a vzorové certifikačné študijné programy v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie
- úplný, keďže smernica uvedená v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti neuvádza základný geologický výskum ako regulované povolanie, resp. ako regulovanú činnosť, a preto sa tohto návrhu zákona týka len vo všeobecnosti.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
6
B. Osobitná časť
K Čl. I
Zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „geologický zákon“) upravuje aj činnosť subjektov pri vykonávaní geologických prác a vo vzťahu k príprave a riešeniu geologických úloh.
Za geologické práce sa považuje aj základný geologický výskum 2 ods. 2 v spojení
s § 3 písm. p) geologického zákona). Vykonávanie geologických prác je upravené aj v § 4 ods. 1 písm. c) geologického zákona, podľa ktorého subjekty vymenované v tomto ustanovení vrátane Slovenskej akadémie vied (SAV) oprávnené vykonávať ich pri plnení svojich vedeckých, výskumných a pedagogických úloh. Spôsobilosť takéhoto subjektu na vykonávanie vedecko-výskumnej činnosti zabezpečuje nielen osvedčenie o spôsobilosti vykonávať výskum a vývoj, ktoré vydáva Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, ale aj systém akreditácie a udeľovania vedeckých hodností.
Geologická úloha je vyjadrená v geologickom projekte, ktorý obsahuje ciele
geologickej úlohy, navrhuje vybrané druhy geologických prác na jej riešenie a určuje
metodický a technický postup ich odborného a bezpečného vykonávania 12 ods. 1
geologického zákona). Projekt geologickej úlohy schvaľuje objednávateľ 12 ods. 4 geologického zákona) a jeho začatie sa musí ohlásiť najneskôr v deň začatia riešenia geologickej úlohy 13 ods. 1 geologického zákona). Geologickú úlohu riadi zodpovedný riešiteľ. Ak pri geologickej úlohe zhotoviteľ geologických prác zistí, že je potrebné voliť zásadne iný metodický postup, je povinný navrhnúť zmenu projektu geologickej úlohy 14 ods. 3 geologického zákona).
Vedecký projekt nie je na rozdiel od geologickej úlohy nástrojom výskumu a vývoja
a je vypracovaný v súlade so zákonom č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory
výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády
a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov, v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o podpore výskumu a vývoja), pričom podpora sa poskytuje prostredníctvom Agentúry pre podporu vedy a výskumu (APVV) alebo Vedeckej grantovej agentúry (VEGA). Podporne možno uviesť aj zákon č. 133/2002 Z. z. o Slovenskej akadémii vied v znení zákona č. 40/2011 Z. z. Zákon o podpore výskumu a vývoja neumožňuje v prípade vedeckého projektu zmeniť metodický postup pri riešení úlohy a nezakotvuje ani osobitnú povinnosť, aby bol takýto projekt v súlade s geologickým zákonom.
Terajší geologický zákon v princípe nerešpektuje špecifiká základného geologického
výskumu, realizovaného na pôde vysokých škôl a SAV, a preto je pre túto oblasť prakticky
nepoužiteľný. Za najvážnejšie nedostatky, ktoré spočívajú práve v požiadavke na odbornú
spôsobilosť aj u osôb, ktoré takýto výskum vykonávajú, možno považovať:
7
a)zodpovedným riešiteľom geologických úloh, za ktoré je v zmysle právnych predpisov
nevyhnutné považovať aj diplomové a doktorandské práce, VEGA projekty a APPV projekty, môžu byť aj osoby (napr. študenti, absolventi bez trojročnej praxe), ktorým
ani nemôže byť vydaný preukaz o odbornej spôsobilosti v zmysle § 9 ods. 6
geologického zákona,
b)vedecký projekt môže predložiť osoba, ktorá spĺňa podmienky stanovené vedeckou
agentúrou (napr. vzdelanie, akceptácia vedeckou obcou), takáto osoba však nemusí
mať vzdelanie v odbore geológie a preto v konkrétnych prípadoch ani nemôže získať
preukaz o odbornej spôsobilosti v zmysle § 9 ods. 5 geologického zákona.
Na základe uvedeného je zrejmé, že geologický zákon, ktorý základný geologický
výskum považuje za geologickú úlohu, hoci ide vlastne o vedecký projekt, znevýhodňuje
riešiteľov, ktorí sa podieľajú na vedeckom výskume v geologických a environmentálnych
vedách oproti ostatným príbuzným vedným disciplínam, a to najmä z dôvodu, že v zmysle § 9
ods. 2 písm. a) v spojení s § 2 ods. 2 geologického zákona sa od zodpovedného riešiteľa takejto úlohy (resp. vo všeobecnosti od osoby vykonávajúcej geologické práce) vyžaduje odborná spôsobilosť napriek tomu, že v príbuzných vedných disciplínach sa takáto spôsobilosť nevyžaduje. Ako príklad v tomto smere možno uviesť Komisiu VEGA č. 2 pre vedy o Zemi a vesmíre (vrátane environmentálnych vied), kde súčasný právny stav zavedený geologickým zákonom znevýhodňuje riešiteľov geologických a geologicko-environmentálnych vedeckých projektov oproti projektom z oblasti astronómie, geografie, biologicko-environmentálnych a chemicko-environmentálnych vedných disciplín, ktoré sa posudzujú v rovnakej komisii.
Návrh zákona preto odstraňuje diskrimináciu skupiny riešiteľov, ktorí sa podieľajú na
vedeckom výskume v geologických a environmentálnych vedách tak, že upúšťa od
požiadavky odbornej spôsobilosti u osôb, ktoré vykonávajú základný geologický výskum
a takúto požiadavku ponecháva len v prípade regionálneho geologického prieskumu, čo je aj
predmetom doterajšej právnej úpravy.
Otázka odbornej spôsobilosti je relevantná aj z pohľadu práva Európskej únie (EÚ).
Pri zavádzaní odbornej spôsobilosti v podobe § 9 geologického zákona uviedlo Ministerstvo životného prostredia SR v tabuľke zhody návrhu zákona s právom ako relevantnú smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií v platnom znení (Ú. v. L 255, 30. 9. 2005, s. 22) (ďalej len „smernica o uznávaní odborných kvalifikácií“). Táto smernica bola v Slovenskej republike transponovaná do viacerých vnútroštátnych právnych predpisov, najmä do zákona č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení zákona č. 560/2008 Z. z. (ďalej len „zákon o uznávaní odborných kvalifikácií“).
Smernica o uznávaní odborných kvalifikácií vychádza z princípu, že regulovaným
povolaním je každá odborná činnosť alebo skupina odborných činností, ku ktorým prístup
alebo ktorých výkon podmienené priamo alebo nepriamo držbou osobitných kvalifikácií
8
([článok 3 ods. 1 písm. a) c)]. Osobitnými kvalifikáciami sa rozumie tak doklad o formálnej kvalifikácii (napr. diplom), ako aj osvedčenie o spôsobilosti alebo odborná prax.
Článok 16 smernice o uznávaní odborných kvalifikácií a súladne s ním aj článok 22 zákona o uznávaní odborných kvalifikácií ustanovuje, že ak je niektorá z činností uvedených v prílohe IV k tejto smernici, resp. v prílohe č. 6 k uvedenému zákonu (kvalifikácia, osvedčenie, prax) regulovaná v zmysle vnútroštátneho práva, členský štát je povinný uznať predchádzajúci výkon týchto činností na území iného štátu aj na vlastnom území, a to odstupňovane podľa funkcie a odbornej praxe vykonávanej v inom členskom štáte EÚ. Tieto funkcie a odborná prax je podrobne uvedená tak v smernici o uznávaní odborných kvalifikácií, ako aj v zákone o uznávaní odborných kvalifikácií. Zoznam II a zoznam III v prílohe č. IV k tejto smernici rovnako ako zoznam uvedený v prílohe č. 6 k tomuto zákonu však základný geologický výskum neuvádzajú ako jednu z takýchto činnosti, t.j. smernica
o uznávaní odborných kvalifikácií nepovažuje základný geologický výskum za regulované
povolanie alebo činnosť (smernica aj zákon uvádzajú ako regulované povolanie len banskú
činnosť a aj to len v Českej republike a v Spojenom kráľovstve).
Podľa článku 5 smernice o uznávaní odborných kvalifikácií, ktorá zakotvuje zásadu voľného poskytovania služieb, členské štáty nesmú z nijakého dôvodu súvisiaceho s odbornou kvalifikáciou obmedzovať voľné poskytovanie služieb v inom členskom štáte, ak je poskytovateľ služieb v súlade so zákonom usadený v inom členskom štáte za účelom výkonu rovnakého povolania, alebo ak sa poskytovateľ služieb presťahuje, aby svoje povolanie alebo činnosť vykonával napr. na Slovensku a takúto svoju činnosť alebo povolanie vykonával v inom členskom štáte EÚ, kde je usadený, najmenej 2 roky počas posledných 10 rokov, ak povolanie nie je regulované a ide o dočasné a príležitostné vykonávanie povolania.
Uznávanie dokladov o odbornej príprave sa podľa článku 10 písm. a) smernice o uznávaní odborných kvalifikácií vzťahuje na činnosti uvedené v prílohe IV k tejto smernici (základný geologický výskum k nim však nepatrí) výlučne vtedy, ak poskytovateľ služieb z osobitných a výnimočných dôvodov nespĺňa požiadavky na odbornú prax (článok 16 19 tejto smernice a § 22 zákona o uznávaní odborných kvalifikácií).
Na základe tejto analýzy smernice o uznávaní odborných kvalifikácií vrátane jej príloh
možno konštatovať, že zavedenie osvedčenia o odbornej spôsobilosti aj na základný
geologický výskum síce táto smernica nevylučuje, ale ani nepožaduje, a preto je riešenie tejto
otázky vo výlučnej právomoci slovenského zákonodarcu. Upustením od požiadavky na
odbornú spôsobilosť v prípade základného geologického výskumu a zodpovedných riešiteľov geologických úloh v takomto type výskumu preto nedochádza k porušeniu práva a návrh zákona je v tomto smere v súlade s týmto právom.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. februára 2013.