Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Nastavenie limitov pre povinné overovanie účtovnej závierky audítorom je na Slovensku v porovnaní s európskou legislatívou neúmerne prísne. Táto skutočnosť spôsobuje zvýšené administratívne zaťaženie podnikateľských subjektov, čo predstavuje negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zníženie administratívnej a regulačnej záťaže podnikateľských subjektov, čím možno predpokladať zlepšenie podnikateľského prostredia na Slovensku.
V Slovenskej republike evidujeme cca. 6 695 aktívnych podnikateľských subjektov, ktorým podľa platného zákona o účtovníctve vzniká povinnosť mať audítorom overenú riadnu individuálnu účtovnú závierku a mimoriadnu individuálnu účtovnú závierku. Pri navrhovanej zmene by počet podnikateľských subjektov klesol na cca 2 176. V prípade novelizácie predpokladáme zníženie administratívnej záťaže u 4 519 podnikateľských subjektov, čo predstavuje 67,50 %.
Znenie návrhu zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh nemá vplyv na verejné financie.
Predložený návrh pozitívny vplyv na hospodárenie niektorých podnikateľských subjektov v odhadovanej výške 22 miliónov eur ročne, nakoľko môže predstavovať zníženie administratívnej záťaže u 4 519 podnikateľských subjektov. Možno predpokladať zníženie výdavkov u týchto podnikateľských subjektov v rozpätí od 1 160.- Eur do 15 000.- Eur. V daných súvislostiach je potrebné vziať do úvahy predpoklad čiastočnej straty na trhu audítorských spoločností, ako aj skutočnosť, že približne 2 176 podnikateľských subjektov bude musieť aj naďalej vykonávať účtovnú závierku overenú audítorom.
Predložený návrh právnej úpravy nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej i celoslovenskej úrovni. Návrh nezakladá nároky na tvorbu nových pracovných miest vo verejnej správe, ani nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
K Čl. I
Bod 1:
V § 19 ods. 1 písm. a) 1. bod - ide o zvýšenie celkovej sumy majetku u účtovnej jednotky podľa § 19 ods. 1 písm. a) bod 1 zo súčasných 1 000 000 Eur na úroveň 4 400 000 Eur, požadovanú Štvrtou smernicou Rady z 25. júla 1978 o ročnej účtovnej závierke niektorých typov spoločností, vychádzajúcej z článku 54 odsek 3 písmeno g) zmluvy (78/660/EHS). Pod sumou majetku sa rozumie suma majetku zistená zo súvahy v ocenení neupravenom o položky podľa § 26 ods. 3. Uvedenou zmenou dôjde k uvoľneniu podmienok týkajúcich sa povinnosti účtovnej jednotky, ktorá je obchodnou spoločnosťou povinne vytvárajúcou základné imanie a družstvom.
Bod 2:
V § 19 ods. 1 písm. a) 2. bod - ide o zvýšenie hodnoty čistého obratu, ktorého presiahnutím obchodná spoločnosť povinne vytvárajúca základné imanie a družstvo povinnosť mať účtovnú závierku overenú audítorom na 8 800 000 Eur, pričom čistým obratom na tento účel výnosy dosiahnuté z predaja výrobkov, tovarov, poskytnutých služieb a iné výnosy súvisiace s bežnou činnosťou účtovnej jednotky po odpočítaní zliav.
Bod 3:
V § 19 ods. 1 písm. a) 3. bod - ide o zvýšenie priemerného prepočítaného počtu zamestnancov v jednom účtovnom období, ktorého prekročením by vznikla obchodnej spoločnosti povinne vytvárajúcej základné imanie alebo družstvu mať účtovnú závierku overenú audítorom zo súčasných 30 zamestnancov na úroveň 50 zamestnancov.
K Čl. II:
Ustanovuje sa účinnosť zákona na 1. marca 2013.