1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Erika Jurinová a Eva Horváthová.
Cieľom návrhu zákona je odstrániť vekovú hranicu, ktoré zakotvuje terajšie znenie § 14 ods. 10 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o príspevkoch“). Prvá veta tohto ustanovenia upravuje nárok fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím na sprievodcu za určitých podmienok. Druhá veta tohto ustanovenia zužuje okruh oprávnených osôb v prípade detí len na tie, ktoré dovŕšili tretí rok veku. V dôvodovej správe k uvedenému zákonu sa uvádza, že takéto zúženie okruhu oprávnených osôb sa zavádza z dôvodu, že deti mladšie ako tri roky sú aj tak prepravované v kočíku a v sprievode dospelej osoby, t.j. akejsi náhrady sprievodcu. To by ale nemalo vylučovať, aby rodič dieťaťa so zdravotným postihnutím mal status sprievodcu aj v prípade detí vo veku od nula do troch rokov. Je to totiž také vývinové obdobie, kedy cieleným úsilím možno najvýznamnejšie ovplyvňovať zdravotný stav a psychomotorický vývin zdravotne postihnutého dieťaťa, čo si nepochybne vyžaduje veľké úsilie a zvýšené náklady na liečbu, návštevy odborníkov a špeciálnych stimulačných programov.
Platné zákonné ustanovenie najmä jeho odôvodnenia možno považovať za neurčité a vágne. Spojenie slov „možno považovať“ nehovorí o tom, že ex offo a automaticky je taká osoba odkázaná na sprievodcu. Ak fyzická osoba spĺňa podmienky vyplývajúce z § 2 tohto zákona, má mať právo na sprievodcu.
Podľa informácií z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR sa uvedená úprava dotkne približne 400 detí.
Predkladaný návrh zákona zakladá zanedbateľné nároky na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, má pozitívny sociálny vplyv a nemá dopad na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Erika Jurinová a Eva Horváthová
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
3
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Vzhľadom na počet dotknutých osôb bude mať tento návrh zanedbateľný negatívny dopad na rozpočet verejnej správy. Návrh bude mať pozitívny sociálny vplyv a to tak ako na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu inklúziu, hospodárenie obyvateľstva a rovnosť príležitostí. Pozitívny vplyv bude následkom odbremenenia rodinných príslušníkov, ktorý doposiaľ v dôsledku nepriznania sprievodcu vykonávali túto úlohu a nemohli sa venovať činnostiam s pozitívnym ekonomickým dopadom. Presný hospodársky dopad sa nedá vyčísliť vzhľadom na sociálne-ekonomickú stratifikáciu skupiny obyvateľstva s postihnutými deťmi do 3 rokov, ktorej odbremenenie má v závislosti od spoločenského postavenie rôzny ekonomický dopad a jediný faktický údaj, ktorý je predkladateľovi známy je počet zasiahnutých detí. Tým, že deti so sprievodcom sa budú môcť vo zvýšenej miere zapájať do aktivít podobne ako ich vrstevníci a nebudú funkčne previazaný so svojimi rodinnými príslušníkmi, tak ako to bolo doteraz, dôjde k pozitívnym vplyvom na sociálnu inklúziu a rovnosť príležitostí.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
4
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
5
B. Osobitná časť
K Čl. I
Predmetom úpravy návrhu zákona je § 14 ods. 10 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Prvá veta tohto ustanovenia upravuje nárok fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím na sprievodcu za určitých podmienok, pričom druhá veta tohto ustanovenia zužuje okruh oprávnených osôb v prípade detí len na tie, ktoré dovŕšili tretí rok veku. V dôvodovej správe k uvedenému zákonu sa uvádza, že takéto zúženie okruhu oprávnených osôb sa zavádza z dôvodu, že deti mladšie ako tri roky sú aj tak prepravované v kočíku a v sprievode dospelej osoby, t.j. akejsi náhrady sprievodcu.
Takéto zákonné ustanovenia vrátane jeho odôvodnenia možno považovať za neurčité a vágne. Spojenie slov „možno považovať“ nehovorí o tom, že ex offo a automaticky je taká osoba odkázaná na sprievodcu. Navrhuje, aby sa táto druhá (a zároveň posledná) veta z § 14 ods. 10 uvedeného zákona vypustila a ak fyzická osoba spĺňa podmienky vyplývajúce z § 2 tohto – alebo aj iného zákona - mala právo na sprievodcu.
K Čl. II
Navrhujeme účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. apríla 2013.