1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Otto Brixi a Richard Raši.
Cieľom novely zákona je zvýšiť bezpečnosť kúpania a plávania na kúpaliskách, či krytých plavárňach prostredníctvom zabezpečenia dohľadu nad každým bazénom prístupným návštevníkom prostredníctvom vyškolených plavčíkov.
Predkladaná novela zákona je taktiež reakciou na udalosti, ktoré sa udiali v nedávnej minulosti kedy prišli o život maloleté deti v bazénoch, nad ktorými nebol vykonávaný neustály dohľad.
Zabezpečenie stáleho dohľadu nad plaveckými a taktiež neplaveckými bazénmi, ktoré prístupné nielen pre maloleté deti za cieľ odstrániť nebezpečenstvo úrazu a utopenia sa, tak ako sa to na nešťastie v ostatných dňoch stalo (napr.: tragédia v seneckom aquaparku, pri ktorej sa utopili dve malé deti).
Povinnosť zabezpečiť dohľad nad bazénmi prostredníctvom plavčíkov budú mať prevádzkovatelia umelých kúpalísk popri ostatných povinnostiach, ktoré im vyplývajú z príslušných zákonov.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Dostatočná právna úprava zabezpečenia dohľadu nad návštevníkmi kúpalísk a krytých plavárni je nedostatočná, nakoľko nie je presne stanovená povinnosť prevádzkovateľov týchto zariadení zabezpečiť neustály dohľad nad bazénmi prostredníctvom plavčíkov.
Súčasné znenie novelizovaného paragrafu v podobe povinnosti prevádzkovateľa umelého kúpaliska zabezpečiť miestnosť na poskytovanie prvej pomoci a na jej prevádzku a zároveň na viditeľných miestach vyvesiť pokyny na poskytovanie prvej pomoci a zabezpečiť dostatočný počet plavčíkov na poskytovanie prvej pomoci, neposkytuje dostatočnú ochranu návštevníkov týchto zariadení.
V určení povinnosti v podobe stanovenia počtu a miesta, kde sa plavčíci budú musieť nachádzať a vykonávať dohľad, predstavuje podľa nášho názoru eliminovanie možnosti úrazu a taktiež okamžité poskytnutie odbornej prvej pomoci v prípade potreby.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. januára 2013.