DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Rozpočet je veľmi výrazne ovplyvnený v dôsledku potreby zvýšenia počtu inšpektorov, ktoré je potrebné transpozíciou smernice 75/2010/EÚ a v dôsledku zmeny kontrolnej periodicity. Smernica ukladá povinnosť vykonať kontrolu v každej prevádzke v závislosti od rizika poškodenia životného prostredia minimálne 1 krát za 3 roky a maximálne raz za rok. Na základe vykonanej kontroly je povinný inšpektor vypracovať správu, ktorú prekonzultuje s prevádzkovateľom a v prípade porušenia akejkoľvek povinnosti prevádzkovateľa mu uloží povinnosti na nápravu. Inšpektor je povinný kontrolu zopakovať v prevádzke do 6 mesiacov a skontrolovať prijaté opatrenia na nápravu. Voči predchádzajúcim povinnostiam inšpekcie v oblasti environmentálnej kontroly ako orgánu štátneho dozoru, kde bola povinnosť vykonať kontrolu raz za 8-10 rokov dochádza k viac ako zdvojnásobeniu kontrolnej činnosti. V súčasnosti registrujeme viac ako 600 prevádzok, ktoré spadajú pod zákon o integrovanej prevencii a kontrole znečistenia, pričom jedna prevádzka môže mať vydaných niekoľko povolení. Nasledujúci prehľad uvádza počet uložených pokút vyplynutých z environmentálnych kontrol. Kontroly boli vykonávané na niektorú činnosť, resp. na kontrolu niektorej zložky životného prostredia.
Prehľad uložených pokút a výška pokút
Rok
Počet vykonaných kontrol
Počet rozhodnutí o uložení pokuty
Výška pokuty (€)
2005
16
4
5 974,90
2006
24
10
173 239,00
2007
209
19
47 799,20
2008
236
65
182 433,80
2009
398
116
138 972,86
2010
253
75
130 260,00
2011
235
62
118 310,00
V prípade dostatočného počtu inšpektorov a nárastu počtu environmentálnych kontrol je predpoklad aj nárastu počtu pokút a tým aj príjmu do štátneho rozpočtu. Dôležitejší je dopad na životné prostredie, nakoľko prevádzkovatelia budú prísnejšie strážení v dodržiavaní povinností a tým bude zabezpečená vyššia ochrana životného prostredia.
Výpočet nákladov na mzdy za 40 pracovníkov bol robený podľa tabuľkového ohodnotenia verejnej správy požadovaných pracovných pozícií. Materiál bol vypracovaný Slovenskou inšpekciou životného prostredia ako zamestnávateľov. Počet zamestnancov navrhnutý s ohľadom na nárast počtu kontrol a ich frekvencie, čo bude tvoriť približne 150%-ný nárast oproti súčasne platným podmienkam vykonávania kontrolnej činnosti Slovenskou inšpekciou životného prostredia.
A.4. Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia nie sú navrhnuté.
A.5. Stanovisko gestorov
Nie je. Predbežné pripomienkové konanie sa neuskutočnilo z dôvodu uvedenom v čl. 12 ods. 3 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky, v ktorom je uvedené, že predbežné pripomienkové konanie sa nevykonáva pri návrhoch zákonov, ktorými Slovenská republika preberá alebo vykonáva právne záväzné akty Európskej únie. Návrhom zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa do slovenského právneho poriadku preberá smernica Európskeho parlamentu a Rady
2010/75/EU o priemyselných emisiách (integrovaná prevencia a kontrola znečisťovania životného prostredia).
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Prevádzkovatelia, ktorý prevádzkujú prevádzku s činnosťou definovanou v Prílohe 1 zákona. Transpozíciou novej smernice už pod povoľovanie v zmysle zákona o IPKZ spadajú aj nové činnosti, ktoré majú stanovené prechodné obdobia na prispôsobenie sa novým podmienkam. Celkový počet týchto prevádzkovateľov v Slovenskej republike je cca. 400. Ovplyvnení budú všetci prevádzkovatelia v inom časovom horizonte od 1-8 rokov, kedy dôjde k prehodnoteniu BAT technológií a ich prijatiu rozhodnutím Európskou komisiou, čím sa stanú záväzné pre prevádzkovateľov. Inšpekcia aktualizuje ich povolenie a do 4 rokov od prijatého rozhodnutia by mali zosúladiť prevádzkovatelia ich technológie s prijatými rozhodnutiami o záveroch o najlepších dostupných technikách
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Náklady:
Náklady prevádzkovateľov budú spojené s vypracovaním východiskovej správy, ktorú môže vypracovať iba oprávnená osoba. V oveľa väčšej miere budú náklady pre prevádzkovateľov spojené so zavádzaním najlepších dostupných techník, t.j. s inštaláciou nových technológií a technických prvkov tak aby spĺňali rozhodnutie Európskej komisie pre príslučnú priemyselnú činnosť. Prevádzkovatelia budú musieť zahrnúť tieto náklady do dlhodobého finančného a obchodného plánu.
Prínosy:
Po zavedení nových BAT technológií budú spĺňať najprísnejšie environmenátlne kritériá.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Výška administratívnych nákladov bude spojená s vypracovaním východiskovej správy. Mierne sa zvyšujú správne poplatky a zavádza sa nový správny poplatok za predbežné prerokovanie žiadosti.
3.4. Aké sú dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Prijatie návrhu zákona bude znamenať v horizonte 4-10 rokov pre prevádzkovateľov značné investičné náklady do nových technológií v zmysle rozhodnutí Európskej komisie o záveroch o najlepších dostupných technikách. Pre niektoré subjekty môže byť zavádzanie uvedených technológií veľmi finančne zaťažujúce a ohrozujúce ich konkurencieschopnosť.
3.5. Aké sú predpokladané spoločensko – ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Dôsledky sa môžu líšiť od jednotlivých regiónov a činnosti v závislosti od náročnosti finančnej náročnosti pre prevádzkovateľov prispôsobiť sa novým podmienkam. Prístup v jednotlivých regiónoch k riešeniu možných vzniknutých problémov a dopadov v niektorých prípadoch aj na zamestnanosť by sa mala riešiť individuálne.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2013
2014
2015
2016
Príjmy verejnej správy celkom
247 020
241 686
234 953
229 620
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
SIŽP (odvod do ŠR)
Environmentálny fond*
247 020
0
241 686
0
234 953
0
229 620
0
z toho:
- vplyv na ŠR
247 020
241 686
234 953
229 620
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
561 940
561 940
561 940
561 940
SIŽP
561 940
561 940
561 940
561 940
z toho:
- vplyv na ŠR
561 940
561 940
561 940
561 940
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
40
40
40
40
- z toho vplyv na ŠR
561 940
561 940
561 940
561 940
Financovanie zabezpečené v rozpočte MŽP SR
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2013
2014
2015
2016
Celkový vplyv na rozpočet verejnej
správy (výdavky)
561 940
561 940
561 940
561 940
z toho vplyv na ŠR
561 940
561 940
561 940
561 940
financovanie zabezpečené v rozpočte MŽP SR
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv
561 940
561 940
561 940
561 940
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
V súčasnosti nie je možné predpokladať výšku pokút uložených SIŽP za porušenie predpisov, ktoré budú príjmom Environmentálneho fondu. Príjmy SIŽP predstavujú príjmy za správne poplatky, ktoré budú odvedené do štátneho rozpočtu.
Zvýšené rozpočtové výdavky zabezpečí MŽP SR v rámci schválených rozpočtových limitov na príslušný rozpočtový rok.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
X zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r 1
r 2
r 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Príjmy (v eurách)
r
r 1
r 2
r 3
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Administratívne poplatky (221)
Poplatky a platby z nepriemyselného a náhodného predaja a služieb (223)
247 020
241 686
234 953
229 620
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
247 020
241 686
234 953
229 620
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Výdavky (v eurách)
2012
2013
2014
2015
Bežné výdavky (600)
MŽP SR (SIŽP)
561 940
561 940
561 940
561 940
561 940
561 940
561 940
561 940
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610) spolu
9. platová trieda ŠS
360 000
360 000
360 000
360 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620) spolu
125 820
125 820
125 820
125 820
Tovary a služby (630)2 s
76 120
76 120
76 120
76 120
Predpokladaný náklad na zamestnanca 1903 Eur/ rok
Bežné transfery (640)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
561 940
561 940
561 940
561 940
z toho výdavky na ŠR
561 940
561 940
561 940
561 940
Bežné výdavky (600)
485 820
485 820
485 820
485 820
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
360 000
360 000
360 000
360 000
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Zamestnanosť
2012
2013
2014
2015
Počet zamestnancov celkom*
z toho: SIŽP
40
40
40
40
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
750
750
750
750
z toho vplyv na ŠR
750
750
750
750
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
360 000
360 000
360 000
360 000
z toho vplyv na ŠR
360 000
360 000
360 000
360 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
125 820
125 820
125 820
125 820
z toho vplyv na ŠR
125 820
125 820
125 820
125 820
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Vplyvy na životné prostredie
Životné prostredie
5.1. Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú návrhom ovplyvnené a aký bude ich vplyv (pozitívny alebo negatívny)?
Ovplyvnené budú všetky zložky životného prostredia pozitívne, nakoľko prevádzkovatelia podľa zákona budú povinný zavádzať najlepšie dostupné techniky, čím sa bude chrániť životné prostredie a jeho všetky zložky
5.2. Bude mať navrhovaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno aký?
V prípade prevádzok umiestnených v blízkosti chránených území dôjde k zlepšeniu stavu životného prostredia.
5.3. Bude mať návrh vplyv na životné prostredie presahujúce štátne hranice?
V prípade prevádzok umiestnených v blízkosti štátnych hraníc, zavedenie nových technológií v súlade s navrhovaným zákonom bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie presahujúce štátne hranice.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Nezavádzajú sa nové ale rozširuje sa množstvo informácií prístupných verejnosti a uvedených na webovom sídle príslušnej organizácie.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Áno, je potrebné prepojenie systémov agentúry životného prostredia (SAŽP), Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP) ako aj Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ). Toto sa bude diať postupne v čo najbližšej dobe.
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
nie
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Zavádza sa nový informačný systém SHMÚ, ktorý zlučuje starý NRZ informačný systém a dopĺňa požiadavky pre reportovanie v zmysle IPKZ
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Rozširuje sa množstvo informácií v rámci informačného systému IPKZ zo žiadostí, povoľovacieho procesu, vydaných povolení, najlepších dostupných techník.
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Áno, je potrebné zabezpečiť priame prepojenie, resp. exportovanie a dennú aktualizáciu údajov zo zberného informačného systému SHMÚ do informačného systému Ministerstva životného prostredia, ktorý spravuje SAŽP. Taktiež je potrebné priame a bezchybné prepojenie systému SIŽP a SAŽP.
Informačný systém SAŽP, je oficiálnym informačným systémom Ministerstva životného prostredia, preto by mal obsahovať všetky potrebné aktuálne a presné údaje. Ostatné poriadené organizácie by mali prispôsobiť svoje zberné informačné systémy tak, aby priamo poskytovali a aktualizovali denne, ideálne on-line údaje v databáze informačného systému SAŽP. SAŽP z týchto údajov vychádza v reportovacích povinnostiach MŽP SR vo vzťahu so zahraničnými medzinárodnými inštitúciami.
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
Áno – upravuje sa zber informácií do informačného registra, živnostenský zákon, zákon o správnych poplatkoch