DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Rozpočet je veľmi výrazne ovplyvnený v dôsledku potreby zvýšenia počtu inšpektorov, ktoré je potrebné transpozíciou smernice 75/2010/EÚ a v dôsledku zmeny kontrolnej periodicity. Smernica ukladá povinnosť vykonať kontrolu v každej prevádzke v závislosti od rizika poškodenia životného prostredia minimálne 1 krát za 3 roky a maximálne raz za rok. Na základe vykonanej kontroly je povinný inšpektor vypracovať správu, ktorú prekonzultuje s prevádzkovateľom a v prípade porušenia akejkoľvek povinnosti prevádzkovateľa mu uloží povinnosti na nápravu. Inšpektor je povinný kontrolu zopakovať v prevádzke do 6 mesiacov a skontrolovať prijaté opatrenia na nápravu. Voči predchádzajúcim povinnostiam inšpekcie v oblasti environmentálnej kontroly ako orgánu štátneho dozoru, kde bola povinnosť vykonať kontrolu raz za 8-10 rokov dochádza k viac ako zdvojnásobeniu kontrolnej činnosti. V súčasnosti registrujeme viac ako 600 prevádzok, ktoré spadajú pod zákon o integrovanej prevencii a kontrole znečistenia, pričom jedna prevádzka môže mať vydaných niekoľko povolení. Nasledujúci prehľad uvádza počet uložených pokút vyplynutých z environmentálnych kontrol. Kontroly boli vykonávané na niektorú činnosť, resp. na kontrolu niektorej zložky životného prostredia.
Prehľad uložených pokút a výška pokút
Počet rozhodnutí o uložení pokuty
V prípade dostatočného počtu inšpektorov a nárastu počtu environmentálnych kontrol je predpoklad aj nárastu počtu pokút a tým aj príjmu do štátneho rozpočtu. Dôležitejší je dopad na životné prostredie, nakoľko prevádzkovatelia budú prísnejšie strážení v dodržiavaní povinností a tým bude zabezpečená vyššia ochrana životného prostredia.
Výpočet nákladov na mzdy za 40 pracovníkov bol robený podľa tabuľkového ohodnotenia verejnej správy požadovaných pracovných pozícií. Materiál bol vypracovaný Slovenskou inšpekciou životného prostredia ako zamestnávateľov. Počet zamestnancov navrhnutý s ohľadom na nárast počtu kontrol a ich frekvencie, čo bude tvoriť približne 150%-ný nárast oproti súčasne platným podmienkam vykonávania kontrolnej činnosti Slovenskou inšpekciou životného prostredia.
A.4. Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia nie sú navrhnuté.
A.5. Stanovisko gestorov
Nie je. Predbežné pripomienkové konanie sa neuskutočnilo z dôvodu uvedenom v čl. 12 ods. 3 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky, v ktorom je uvedené, že predbežné pripomienkové konanie sa nevykonáva pri návrhoch zákonov, ktorými Slovenská republika preberá alebo vykonáva právne záväzné akty Európskej únie. Návrhom zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa do slovenského právneho poriadku preberá smernica Európskeho parlamentu a Rady
2010/75/EU o priemyselných emisiách (integrovaná prevencia a kontrola znečisťovania životného prostredia).Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Prevádzkovatelia, ktorý prevádzkujú prevádzku s činnosťou definovanou v Prílohe 1 zákona. Transpozíciou novej smernice už pod povoľovanie v zmysle zákona o IPKZ spadajú aj nové činnosti, ktoré majú stanovené prechodné obdobia na prispôsobenie sa novým podmienkam. Celkový počet týchto prevádzkovateľov v Slovenskej republike je cca. 400. Ovplyvnení budú všetci prevádzkovatelia v inom časovom horizonte od 1-8 rokov, kedy dôjde k prehodnoteniu BAT technológií a ich prijatiu rozhodnutím Európskou komisiou, čím sa stanú záväzné pre prevádzkovateľov. Inšpekcia aktualizuje ich povolenie a do 4 rokov od prijatého rozhodnutia by mali zosúladiť prevádzkovatelia ich technológie s prijatými rozhodnutiami o záveroch o najlepších dostupných technikách
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Náklady:
Náklady prevádzkovateľov budú spojené s vypracovaním východiskovej správy, ktorú môže vypracovať iba oprávnená osoba. V oveľa väčšej miere budú náklady pre prevádzkovateľov spojené so zavádzaním najlepších dostupných techník, t.j. s inštaláciou nových technológií a technických prvkov tak aby spĺňali rozhodnutie Európskej komisie pre príslučnú priemyselnú činnosť. Prevádzkovatelia budú musieť zahrnúť tieto náklady do dlhodobého finančného a obchodného plánu.
Prínosy:
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
SIŽP (odvod do ŠR)
Environmentálny fond*
- vplyv na územnú samosprávu
Výdavky verejnej správy celkom
- vplyv na územnú samosprávu
Financovanie zabezpečené v rozpočte MŽP SR
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Celkový vplyv na rozpočet verejnej
financovanie zabezpečené v rozpočte MŽP SR
ostatné zdroje financovania
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
V súčasnosti nie je možné predpokladať výšku pokút uložených SIŽP za porušenie predpisov, ktoré budú príjmom Environmentálneho fondu. Príjmy SIŽP predstavujú príjmy za správne poplatky, ktoré budú odvedené do štátneho rozpočtu.
Zvýšené rozpočtové výdavky zabezpečí MŽP SR v rámci schválených rozpočtových limitov na príslušný rozpočtový rok.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
X zmena v nároku nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Nedaňové príjmy (200)1
Administratívne poplatky (221)
Poplatky a platby z nepriemyselného a náhodného predaja a služieb (223)
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Bežné výdavky (600)
MŽP SR (SIŽP)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610) spolu
9. platová trieda ŠS
Poistné a príspevok do poisťovní (620) spolu
Predpokladaný náklad na zamestnanca 1903 Eur/ rok
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom*
z toho: SIŽP
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Vplyvy na životné prostredie
5.1. Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú návrhom ovplyvnené a aký bude ich vplyv (pozitívny alebo negatívny)?
Ovplyvnené budú všetky zložky životného prostredia pozitívne, nakoľko prevádzkovatelia podľa zákona budú povinný zavádzať najlepšie dostupné techniky, čím sa bude chrániť životné prostredie a jeho všetky zložky
5.2. Bude mať navrhovaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno aký?
V prípade prevádzok umiestnených v blízkosti chránených území dôjde k zlepšeniu stavu životného prostredia.
5.3. Bude mať návrh vplyv na životné prostredie presahujúce štátne hranice?
V prípade prevádzok umiestnených v blízkosti štátnych hraníc, zavedenie nových technológií v súlade s navrhovaným zákonom bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie presahujúce štátne hranice.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Nezavádzajú sa nové ale rozširuje sa množstvo informácií prístupných verejnosti a uvedených na webovom sídle príslušnej organizácie.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Áno, je potrebné prepojenie systémov agentúry životného prostredia (SAŽP), Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP) ako aj Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ). Toto sa bude diať postupne v čo najbližšej dobe.
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Zavádza sa nový informačný systém SHMÚ, ktorý zlučuje starý NRZ informačný systém a dopĺňa požiadavky pre reportovanie v zmysle IPKZ