B. Osobitná časť
K § 1
Upravuje predmet zákona a jednotlivé úseky jeho pôsobnosti.
K § 2
Vymedzuje základné pojmy, ktoré používané v celom zákone a ktoré majú slúžiť na ozrejmenie problematiky.
Ustanovenie preberá väčšinou pojmy zo smernice Európskeho parlamentu a Rady 2010/75/EÚ z 24. septembra 2010 o priemyslených emisiách (integrovaná prevencia a kontrola znečisťovania životného prostredia) (ďalej len "smernica o IPKZ") pričom sa snaží tieto pojmy prebrať v znení, v akom ich uvádza oficiálny slovenský preklad smernice o IPKZ.
K § 3
Konanie o vydanie integrovaného povolenia zahŕňa jednotlivé nutné kroky potrebné pre vydanie integrovaného povolenia podľa jednotlivých zložiek samostatne ovzdušie, odpady, povrchové vody a podzemné vody, ochrana poľnohospodárskej pôdy, oblasť ochrany lesných pozemkov, oblasť ochrany zdravia ľudí, oblasť veterinárnej ochrany územia, v oblasti ochrany prírody a krajiny, ukladania oxidu uhličitého. Taktiež obsahuje všeobecne záväzné pravidlá pre konanie o vydanie integrovaného povolenia.
Ustanovenie je v zásade len prebraté z doteraz platného znenia zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o integrovanej prevencii").
K § 4
Stanovuje podmienky konzultácie a predbežného prerokovania, ich proces, a následné vydanie písomného stanoviska inšpekcie.
Časť je prebratá z pôvodnej legislatívy a niektoré odseky vyplynuli z praxe. Je tu určený nový poplatok pre podnikateľskú prax, ktorého účelom je zníženie počtu neefektívnych priebežných prerokovaní, čím nebudú pracovníci Slovenskej inšpekcie životného prostredia zbytočne zaťažovaní návštevami ale môžu sa sústrediť na povoľovací a kontrolný proces.
K § 5
Definuje odbornú spôsobilosť, oprávnenú osobu aj jej kompetencie v procese predbežného prerokovania alebo príprav žiadosti o vydanie integrovaného povolenia. Podrobnosti o vydaní osvedčenia o odbornej spôsobilosti obsahuje vykonávací predpis.
Znenie ustanovenia je v zásade prevzaté zo znenia zákona o integrovanej prevencii.
K § 6
Definuje formy podania žiadosti. Ustanovenie v odseku 2 umožňuje opätovné doplnenie podkladov k žiadosti v prípade, ak inšpekcia počas konania zistí, že bez náležitého doplnenia podkladov nie je možné pokračovať ďalej v konaní o vydanie integrovaného povolenia.
K § 7
Definuje obsah žiadosti ako aj jej povinné prílohy.
Ustanovenie v zásade preberá súčasne platné znenie zákona o integrovanej prevencii pričom je doplnené o požiadavky dané nevyhnutnou transpozíciiou smernice o IPKZ.
K § 8
Definuje a dopĺňa povinnosť vypracovať východiskovú správu všetkým prevádzkovateľom, ktorí buď to žiadajú o vydanie integrovaného povolenia, alebo majú už v súčasnosti vydané integrované povolenie. Popisuje na čo slúži východisková správa a popisuje základné princípy východiskovej správy. Jej presné znenie a vzor je súčasťou všeobecne záväzného právneho - vykonávacej vyhlášky k zákonu.
Uvedený paragraf je povinnou transpozíciou príslušných ustanovení smernice o IPKZ. Bude mať vplyv na podnikateľské subjekty z dôvodu nutnosti vypracovania podkladov a analýz oprávnenou osobou podľa zákona č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologického zákona).
K § 9
Definuje účastníkov konania a dotknuté orgány pre účely tohto zákona
Uvedené znenie je kombináciou odkazu na správny poriadok, ktorý ako základný všeobecný procesný predpis upravuje základne vymedzený okruh účastníkov konania, potrieb vyvolaných presnou transpozíciou smernice o IPKZ a doterajšej praxe pri integrovanom povoľovaní. Ustanovenie tiež upravuje postavenie dotknutých orgánov, ktoré uplatňujú v konaní svoje kompetencie a záujmy vydávaním vyjadrení, súhlasov alebo stanovísk.
K § 10
Definuje pojem "zainteresovaná verejnosť" pre účely tohto zákona, pričom definícia tohto pojmu obsahuje aj pojem "verejnosť".
Samostatné znenie paragrafu je zavedené najmä kvôli dôležitosti definovania zainteresovanej verejnosti a jej následnej prípadnej účasti v procese integrovaného povoľovania.
K § 11
Obsahuje osobitosti začatia konania neobsiahnuté vo všeobecnej platnej úprave začatia konania podľa správneho poriadku
Ustanovenie z väčšej časti preberá súčasne platné znenie zákona o integrovanej prevencii.
K § 12
Definuje možnosti, spôsob a termíny pre vyjadrenia dotknutých orgánov a zainteresovanej verejnosti v procese konania o vydanie integrovaného povolenia.
Ustanovenie preberá súčasne platné znenie príslušného ustanovenia zákona o integrovanej prevencii.
K § 13
V tomto paragrafe popísané možnosti riešenia rozporov medzi orgánmi štátnej správy v priebehu konania a spôsob riešenia týchto rozporov.
K § 14
Definuje možnosti a spôsob vyjadrenie cudzieho dotknutého orgánu
K § 15
Definuje spôsob a charakter ústneho pojednávania, ako z pohľadu inšpekcie ako povoľovacieho orgánu, tak aj z pozície účastníkov konania.
K § 16
Definuje možnosti a spôsob zastavenia konania.
Ustanovenie preberá súčasne platné znenie príslušného ustanovenia zákona o integrovanej prevencii.
K § 17
Definuje trovy konania v súvislosti so zhromaždením obyvateľov obce. Ostatné ustanovenia týkajúce sa trov konania rieši správny poriadok.
K § 18
Určuje spôsob zisťovania podkladu integrovaného povoľovania, definuje čo je záväzné pre inšpekciu a ktoré podklady nie sú záväzné.
Ustanovenie preberá súčasne platné znenie príslušného ustanovenia zákona o integrovanej prevencii, pričom je doplnené ustanoveniami vyplývajúcimi z aplikačnej praxe s doterajším znením zákona o integrovanej prevencii.
K § 19
Definuje vydanie integrovaného povolenia, právnu podstatu vydania integrovaného povolenia vzhľadom na prevádzkovateľa a jeho činnosť prevádzky, termín vydania integrovaného povolenia ako aj možnosti predĺženia lehoty pre vydanie integrovaného povolenia.
Uvedený paragraf je povinnou transpozíciou smernice o IPKZ.
K § 20
Určuje spôsob vydania integrovaného povolenia pri zmene činnosti v prevádzke.
Ustanovenie preberá súčasne platné znenie príslušného ustanovenia zákona o integrovanej prevencii.
K § 21
Popri náležitostiach povolenia ustanovených v správnom proiadku vymenúva a určuje obsah vydaného integrovaného povolenia, záväzné podmienky povolenia, z pohľadu environmentálneho ako aj technického. Toto integrované povolenie je záväzné a prevádzkovateľ je povinný splniť všetky záväzné podmienky.
Ustanovenie preberá súčasne platné znenie príslušného ustanovenia zákona o integrovanej prevencii, doplnený je o povinnú transpozíciu smernice o IPKZ.
K § 22
Definuje určenie emisných limitov pre prevádzky v jednotlivých kategóriách činnosti v integrovaných povoleniach, definuje vzťah emisného limitu k miestu prevádzky, ako aj podmienku emisných limitov, aby vychádzali z najlepších dostupných techník. Uvedené aj možnosti udelenia výnimiek v odôvodnených prípadoch.
Uvedený paragraf je povinnou transpozíciou smrnice o IPKZ.
K § 23
Definuje uplatňovanie najlepšie dostupnej techniky, jej záväznosť pre prevádzku po vydaní rozhodnutia o najlepších dostupných technikách Európskou komisiou pre jednotlivé činnosti uvedené v prílohe I.
Uvedený paragraf je povinnou transpozíciou smernice o IPKZ.
K § 24
Definuje monitorovanie a spôsob monitorovania v prevádzkach ako aj ich kontrolu inšpekciou.
Uvedený paragraf je povinnou transpozíciou smernice o IPKZ.
K § 25
Určuje spôsob oznámenia integrovaného povolenia.
Ustanovenie preberá súčasne platné znenie príslušného ustanovenia zákona o integrovanej prevencii.
K § 26
Definuje základné povinnosti prevádzkovateľa prevádzky počas riadneho fungovania prevádzky. Ďalej upravuje podmienky počas porušenia podmienok integrovaného povolenia, keď hrozí závažné poškodenie ľudského zdravia alebo závažné znečistenie životného prostredia v ktorejkoľvek zložke. Taktiež určuje podmienky pri zmene a zániku prevádzkovateľa.
Uvedený paragraf je povinnou transpozíciou smrnice o IPKZ a čiastočne preberá platné znenia ustanovení zákona o integrovanej prevencii.
K § 27
Definuje postup v prípade mimoriadnej udalosti alebo havárie a povinnosti v týchto prípadoch vyplývajúcich ako pre prevádzkovateľa tak aj pre inšpekciu.
Uvedený paragraf je povinnou transpozíciou smernice o IPKZ a čiastočne preberá platné znenia ustanovení zákona o integrovanej prevencii.
K § 28
V tomto paragrafe je uvedený spôsob definitívneho ukončenia činnosti prevádzky ak aj jeho podmienky pre prevádzkovateľa tak aby sa územie, kde bola umiestnená prevádzka dalo do stavu v zmysle východiskovej správy a spôsobom definovaným v integrovanom povolení. Uvádza sa aj spôsob kontroly správneho definitívneho ukončenia prevádzky
Uvedený paragraf je povinnou transpozíciou smernice o IPKZ. Pojem „kvantifikované posúdenie“ uvedený v odseku 1 znamená, že ide o posúdenie na základe merateľných veličín.
K § 29
Určuje podmienky zániku integrovaného povolenia ako aj spôsob postupu inšpekcie v prípade, ak ide o zrušenie povolenia.
Uvedený paragraf je povinnou transpozíciou smernice o IPKZ.
K § 30
Vymenúva orgány štátnej správy
K § 31
Definuje kompetencie ministerstva na účely tohto zákona, definuje obsah všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorý vydá ministerstvo na spodrobnenie povinností uvedených v tomto zákone a tiež upravuje postavenie ministerstva vo vzťahu k Európskej únii.
Uvedený paragraf je prebratý z platného znenia zákona o integrovanej prevencii, pričom je doplnený o znenia podmienené skúsenosťami z praxe a kompetenciami vyplývajúcimi z povinnej transpozície.
K § 32
Definuje inšpekciu ako orgán štátneho dozoru, ako aj povoľujúci orgán pre vydávanie integrovaných povolení, jej funkcie a kompetencie pre účely tohto zákona. Ministerstvo sprístupňuje zainteresovanej verejnosti informácie prostredníctvom informačného systému a ministerstvom poverenej organizácie.
Uvedený paragraf je prebraný z pôvodného znenia zákona o integrovanej prevencii, pričom je doplnený o znenia podmienené skúsenosťami z praxe a kompetenciami vyplývajúcimi z povinnej transpozície smernice o IPKZ.
K § 33
V ustanovení sa definujú podmienky, za ktorých sa prehodnocuje integrované povolenia a vykoná zmena povolenia. Povinnosti orgánu štátneho dozoru pri zmene alebo prehodnocovaní integrovaného povolenia. Taktiež povinnosti prevádzkovateľa, ktoré musí pravidelne vykonávať, aby mal orgán štátneho dozoru dostatočné množstvo podkladov a informácií pre prehodnotenie a posúdenie potreby prehodnotiť alebo zmeniť integrované povolenie.
Uvedený paragraf je povinnou transpozíciou smernice o IPKZ.
K § 34
Určuje spôsob vykonávania environmentálnych kontrol orgánom štátneho dozoru. Definuje obsah plánu kontrol, periodicitu environmentálnych kontrol v závislosti od typu rizikovosti prevádzky ako aj štandardné environmentálne kontroly.
Uvedený paragraf je povinnou transpozíciou smernice o IPKZ.
K § 35
Definuje opatrenia na nápravu nedostatkov, ktoré môže uložiť orgán štátneho dozoru prevádzkovateľovi v prípade porušenia podmienok uvedených v integrovanom povolení.
Uvedený paragraf je povinnou transpozíciou smernice o IPKZ a čiastočne tiež preberá ustanovenia súčasne platného zákona o integrovanej prevencii.
K § 36
Určuje práva a povinnosti osôb vykonávajúcich štátny dozor.
Uvedený paragraf preberá ustanovenia súčasne platného zákona o integrovanej prevencii a je doplnený o znenie podmienené skúsenosťami z doterajšej aplikačnej praxe.
K § 37
Presne definuje správne delikty v závislosti od porušenia podmienok integrovaného povolenia lebo podmienok jasne definovaných týmto zákonom, ako aj od rozsahu a závažnosti vplyvu na životné prostredie alebo ľudský organizmus.
Ustanovenie tiež určuje spôsob ukladania pokút a stanovuje kritériá, na základe ktorých orgán štátneho dozoru ukladá pokutu.
Uvedený paragraf preberá ustanovenia súčasne platného zákona o integrovanej prevencii a je doplnený o znenie podmienené skúsenosťami z doterajšej aplikačnej praxe.
K § 38
Definuje informačný systém integrovanej prevencie a kontroly znečistenia, dôvody jeho zriadenia, ako aj povinnosti poskytovať požadované údaje.
Uvedený paragraf preberá ustanovenia súčasne platného zákona o integrovanej prevencii a je doplnený o znenie podmienené skúsenosťami z doterajšej aplikačnej praxe.
K § 39
Ustanovenie súhrnne vymedzuje vzťah procesných ustanovení zákon k správnemu poriadku, ako všeobecnému predpisu, podľa ktorého sa integrované povoľovanie riadi. Zároveň sa vymedzujú ustanovenia, kde sú uvedené odlišnosti oproti všeobecnému procesnému predpisu, ktoré sú vo vúčšine prípadov len rozšírením všeobecných procesných ustanovení a len v niektorých prípadoch sú zmenou všeobecne stanovených procesných ustanovení (napríklad lehoty na vydanie rozhodnutia).
K § 40
Definuje prechodné ustanovenia, ktoré majú napomôcť prevádzkovateľom ako aj inšpekcii pri prechode na nové podmienky a povinnosti vyplývajúce z transpozície smernice o IPKZ. Uvedený paragraf je povinnou transpozíciou prechodných ustanovení smernice o IPKZ.
K § 41
Ustanovenie odkazuje na transpozičnú prílohu, v ktorej je uvedený úplný názov smernice o IPKZ, ktorého ustanovenia zákon preberá do slovenského právneho poriadku.
K § 42
Zrušovacie ustanovenia
Čl. II
Správne poplatky – zmena správnych poplatkov
Čl. III
Novela živnostenského zákona súvisiaca s potrebou zadefinovania odbornej spôsobilosti v novej právnej úprave na úseku integrovanej prevencie a kontroly znečisťovania životného prostredia.
Čl. IV
Zrušením pôvodného zákona č. 245/2003 Z.z. a jeho vykonávacej vyhlášky 391/2003 sa ruší oznamovanie údajov do Integrovaného informačného systému. Preto je potrebné zrušiť aj vedenie Integrovaného informačného systému, ktorým je poverený SHMÚ.
Čl. V
Na národnej úrovni je potrebné zabezpečiť zber údajov o emisiách pre potreby podávania správ v zmysle smernice 2010/75/EÚ článok 72 Podávanie správ zo strany členských štátov. Tieto údaje bez prahových hodnôt znečisťujúcich látok doteraz zabezpečovalo oznamovanie údajov do Integrovaného informačného systému podľa zákona 245/2003 Z. z. a jeho vykonávacej vyhlášky, ktoré sa v čl. IV vypúšťa.
Nejde teda o novú povinnosť, ale presmerovanie oznamovania údajov do Národného registra znečisťovania..
Z toho dôvodu je potrebné do zákona 205/2004 a do informačného systému „Národný register znečisťovania prevziať povinnosť oznamovania údajov bez prahových hodnôt znečisťujúcich látok, ktoré uvádza Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 166/2006 o zriadení Európskeho registra uvoľňovania a prenosov znečisťujúcich látok (E-PRTR), ktorým sa menia a dopĺňajú smernice Rady 91/689/EHS a 96/61/ES“.
Čl. VI
Navrhovaný dátum účinnosti zákona je zvolený tak, aby bola zabezpečená čo najskoršia možná účinosť ustanovení preberajúcich ustanovenia smernice o IPKZ.
K prílohám
Príloha č.1 – zoznam priemyselných činností, ktoré podliehajú tomuto zákonu a pre ktoré je povinné vydanie integrovaného povolenia
Príloha č.2 – Zoznam znečisťujúcich látok
Príloha č.3 – Kritéria určovania najlepšej dostupnej techniky
Vyššie uvedené prílohy sú plne prebraté zo znenia smernice 75/2010/EU ako povinná súčasť transpozície.
Príloha č.4 - Zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie.
V Bratislave 31. októbra 2012
Robert Fico, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Peter Žiga, v. r.
minister životného prostredia
Slovenskej republiky