1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky vypracovalo návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení zákona č. 102/2010 Z. z. ako iniciatívny návrh.
Návrh bol pripravený v spolupráci so Štátnou veterinárnou a potravinovou správou, Slovenskou kynologickou jednotou, Komorou veterinárnych lekárov a Združením miest a obcí Slovenska.
Návrh zákona predkladateľ vypracoval z dôvodu akútnej potreby riešenia nárastu nebezpečných útokov psov niektorých plemien, ktoré mali za následok vážne ublíženie na zdraví alebo smrť človeka. Cieľom predloženého návrhu zákona je preto prednostne riešiť len problematiku držania takých psov, pri ktorých je oprávnený predpoklad zvýšeného rizika útoku na človeka alebo zviera a rizika vážneho poškodenia zdravia či ohrozenia života človeka, a prevenciu týchto útokov.
Návrhom zákona sa sprísňuje držanie psov takých plemien, ktoré z dôvodu svojich vlastností môžu pri útoku na človeka alebo zviera ohroziť vážnym spôsobom jeho zdravie alebo život, a ich krížencov.
Návrh zákona zavádza pre držiteľov týchto dvoch skupín psov sprísnené podmienky chovu, držania a vodenia psa. Odborné činnosti súvisiace s plnením týchto podmienok bude zabezpečovať organizácia alebo oragnizácie z oblasti kynológie, ktoré výkonom týchto činností poverí Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Návrhom zákona sa z dôvodu potreby kontroly evidencie psov ukladá obciam vykonávať v rámci ich originálnej pôsobnosti kontrolu dodržiavania povinností podľa tohto zákona.
Návrhom zákona sa z dôvodu potreby účinného vynucovania dodržiavania povinností a podmienok uložených týmto zákonom zvyšujú pokuty ukladané za priestupky.
Návrhom sa Štátnej veterinárnej a potravinovej správe ukladá úloha viesť databázu absolventov kynologického výcviku a schválených chovných priestorov a zariadení psov s rizikovými vlastnosťami.
Predkladateľ návrhu zákona nevychádza z predpokladu, že určité plemená psov prirodzene nebezpečné alebo agresívne. Predkladateľ vychádza zo skutočnosti, že niektoré plemená psov boli šľachtené na účely stráženia pred ľuďmi alebo šelmami, prenasledovania ľudí alebo veľkých zvierat, prípadne dokonca i na psie zápasy. Tieto plemená psov preto disponujú takými vlastnosťami, ktoré boli pri šľachtení cielene posilňované, aby pes čo najlepšie plnil svoju úlohu. Tieto vlastnosti preto v prípade útoku na človeka relatívne oveľa nebezpečnejšie než pri iných plemenách psov. Účelom návrhu zákona je teda pôsobiť preventívne a eliminovať riziko útokov psov istých plemien s určitými potenciálne rizikovými vlastnosťami na človeka. pôsobiť proti zanedbávaniu riadneho výcviku a chovu týchto psov, prípadne proti cieľavedomému posilňovaniu ich potenciálne rizikových vlastností. To si vyžaduje klásť zvýšené nároky na držanie, vodenie a chov týchto psov ako aj ich evidenciu a spôsobilosť ich držiteľov ovládať ich správanie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet ani na rozpočty vyšších územných celkov, bude mať pozitívny vplyv na rozpočty obcí, nebude mať sociálny vplyv ani vplyv na
2
životné prostredie, bude mať pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení zákona č. 102/2010 Z. z.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
3
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení zákona č. 102/2010 Z. z.
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Predkladateľ predpokladá pozitívny vplyv na rozpočty obcí z dôvodu zvýšenia pokút ukladaných za priestupky a z dôvodu zavedenia nových skutkových podstát priestupkov. V súčasnosti však nie je možné kvantifikovať výšku pokút ukladaných v budúcnosti za priestupky podľa tohto návrhu zákona, keďže nie je možné odhadnúť počet a rozsah porušovania povinností a nie je k dispozícii ani štatistka porušovania povinností a ukladania pokút podľa platného zákona.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
4
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
r
r + 1
r + 2
r + 3
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
r
r + 1
r + 2
r + 3
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
5
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
6
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
7
Tabuľka č. 6
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
8
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
áno
informačná funkcia pre verejnosť
voľne verejne dostupná
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
nie
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
áno
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
nie
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
nie
9
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
áno
poverená organizácia z vlastných zdrojov
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
nie
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Uvádza sa širší pojem typu psov určených na pomoc ľuďom s fyzickým postihnutím, ktoré je potrebné označiť za zvláštneho psa, t. j. asistenčného psa, vodiaceho psa a signálneho psa pre ľudí so sluchovým postihnutím podľa ich definície v osobitnom zákone.
K bodom 2 a 13
Dopĺňa sa definícia nebezpečného psa aj o útok na spoločenské zviera a hospodárske zviera dôvodu potreby zaradiť do tejto kategórie so sprísneným držaním aj také psy, ktoré nekontrolovane alebo na povel zaútočia na iné zviera; nemá ísť pri tom o akékoľvek zviera (napr. hlodavce a pod.), ale len o spoločenské zvieratá (psy, mačky, fretky a pod.) a hospodárske zvieratá. V tejto súvislosti sa upravuje § 4 ods. 3.
K bodu 3
Z dôvodu potreby sprísnenia držania niektorých psov s rizikovými vlastnosťami sa definujú sa dve nové kategórie psov (popri už platnej definícii kategórie nebezpečného psa).
Psom so sprísneným režimom vybrané plemená psov, ktoré vedené v plemenných knihách, no ktorých fyzické alebo povahové vlastnosti odôvodňujú predpoklad, že útok takého psa na človeka alebo zviera mu spôsobí vážne poškodenie zdravia alebo ho môže usmrtiť.
Krížencom sa na účely tohto zákona označuje pes, ktorý nemá preukaz o pôvode.
Zároveň sa z dôvodu potreby jasnosti a jednoznačnosti definuje pojem chovného priestoru alebo zariadenia na chov psa (akýkoľvek priestor, ohradený alebo neohradený, uzavretý alebo otvorený, alebo zariadenie alebo stavba, kde sa chová pes alebo kde sa pes rozmnožuje), ktorým nebude priestor bytového domu, a pojem vodenia psa (zahŕňa ovládanie psa fyzicky vôdzkou alebo len povelmi, pričom pôjde aj o obyčajný dohľad nad psom, hoci aj na prechodný čas, napr. pri zverení psa inej osobe na krátku dobu, a to i počas voľného pohybu psa).
10
K bodu 4
Upravuje sa výnimka voľného pohybu zvláštneho psa z dôvodu potreby zabezpečiť riadne vodenia aj zvláštneho psa v čase, keď nie je používaný na činnosti, na ktoré je ako zvláštny pes určený..
K bodu 5
K § 2a
Ustanovujú sa niektoré obmedzenia držania a vodenia psov s rizikovými vlastnosťami (t. j. psa so sprísneným držaním).
Ukladá sa povinnosť držiteľa i osoby vodiacej psa s rizikovými vlastnosťami byť odborne spôsobilý na ovládanie z dôvodu potreby zabezpečiť schopnosť a zdatnosť držiteľa a vodiacej osoby pri ovládaní a vedení psa s rizikovými vlastnosťami. Držiteľ, ktorý odbornú spôsobilosť nemá, musí psa s rizikovými vlastnosťami odovzdať do držby osobe, ktorá túto odbornú spôsobilosť má, aby bolo zabezpečené, že tento pes nebude v držbe (hoci len dočasnej, než pôvodný držiteľ získa odbornú spôsobilosť) osoby, ktorá nie je schopná zvládnuť jeho správanie.
Všeobecne sa upravuje spôsob získavania a preukazovania odbornej spôsobilosti.
Ustanovuje sa požiadavka odborného posúdenia a schválenia priestoru, kde sa pes chová alebo kde sa používa ako strážny pes z dôvodu potreby zabezpečenia tohto priestoru z hľadiska vhodných veterinárnych a technických požiadaviek, najmä pred únikom psa.
K § 2b
Ustanovuje sa kompetencia ministerstva a podmienky poverenia odbornej organizácie na výkon činností, ktoré súvisia s plnením povinností a požiadaviek na držanie, chov a vodenie psa s rizikovými vlastnosťami, z dôvodu potreby zabezpečiť účasť odborníkov z oblasti kynológie pri prevencii útokov psov s rizikovými vlastnosťami.
Upravujú sa činnosti, na ktorých výkon bude odborná organizácia poverená: kynologický výcvik, osvedčovanie odbornej spôsobilosti, spolupráca s obcami pri kontrole evidencie psov s rizikovými vlastnosťami, posudzovanie a schvaľovanie priestorov, v ktorých sa chová alebo ktoré stráži pes s rizikovými vlastnosťami, a zapisovanie príslušných údajov do databázy absolventov kynologického výcviku zameraného na ovládanie psov s rizikovými vlastnosťami a schválených chovných priestorov a zariadení a psov s rizikovými vlastnosťami a priestorov strážených týmito psami najmä na účely identifikácie týchto osôb a zariadení napr. v prípade potreby zabezpečiť prechodné držanie psa.
Ustanovuje sa obsah databázy absolventov kynologického výcviku a schválených priestorov tak, aby bola zabezpečená informovanosť a možnosť každého, najmä obce a držiteľov psov s rizikovými vlastnosťami, identifikovať osoby, ktoré odborne spôsobilé, a priestory, v ktorých sa držia psy s rizikovými vlastnosťami.
Ustanovuje sa úloha štátnej veterinárnej a potravinovej správy viesť uvedenú databázu, a to z dôvodu potreby zabezpečiť jednu centrálnu databázu prístupnú jednoducho a priamo verejnosti.
Ustanovuje sa kompetencia regionálnej veterinárnej a potravinovej správy vydávať na požiadanie poverenej organizácie stanovisko o dodržiavaní požiadaviek na ochranu spoločenských zvierat.
11
K bodom 6 až 10
Dopĺňajú sa ďalšie údaje o psoch, ktoré obec zapisuje do evidencie psov z dôvodu potreby jednoduchšej identifikácie psa z hľadiska jeho výzoru, pôvodu a aj rizikových vlastností. Do evidencia sa bude zapisovať plemeno psa alebo skutočnosť, že ide o kríženca; pôjde pritom o fotografiu psa vo veku viac než jeden rok, kedy sa výzor psa mení len minimálne (pri mladších psoch sa výzor môže meniť výrazne a veľmi rýchlo, keďže sa ešte len vyvíjajú jeho typické a stabilné znaky). Ďalej sa na účely prehľadu o množstve psov eviduje i údaj o narodení šteňaťa. Do evidencie sa bude z dôvodu potreby identifikácie psov so zvýšeným agresívnym správaním zapisovať i útok psa na zviera spočívajúci v pohryznutí. Pohryznutie zvieraťa kvalifikuje psa ako nebezpečného. Tento údaj ako aj údaj, že ide o psa so sprísneným držaní, sa uvedie z dôvodu rýchlej a ľahkej identifikácie aj na známke. Vypúšťa sa horná hranica sumy za náhradnú známku.
K bodom 11 a 19
Upravuje sa povinnosť obce v spolupráci s poverenou odbornou organizáciou vykonávať aspoň jedenkrát do roka kontrolu psov s rizikovými vlastnosťami zdržiavajúcich sa v obci z dôvodu potreby ich evidencie.
Upravujú sa oprávnenia kontrolóra pri výkone tejto kontroly. Podmienkou výkonu kontroly je vydanie písomného poverenia obcou kontrolórovi, ktorým sa kontrolór preukazuje, a vyhotovenie záznamu o vykonanej kontrole. Z dôvodu potreby dosiahnuť účel kontroly ako aj zistiť prípadné porušenie povinností podľa tohto zákona je kontrolór oprávnený vyžadovať od držiteľa súčinnosť a vstupovať do príslušných priestorov a zariadení. Tomuto oprávneniu zodpovedá i povinnosť držiteľa psa strpieť výkon kontroly a oprávnení kontrolóra.
Ustanovuje sa povinnosť obce upraviť podrobnosti o postupe pri výkone tejto kontroly vo všeobecne záväznom nariadení, t. j. najmä spôsob poverovania, súčinnosť kontrolóra s obecnou políciou, náležitosti záznamu a jeho oznamovanie držiteľovi psa.
K bodu 12
Z dôvodu zabezpečenia verejného poriadku v rámci prevencie pred útokmi psov ale aj pred znečisťovaním verejných priestranstiev sa s výnimkou voľného pohybu psa ustanovuje povinnosť vodiť každého psa na vôdzke a s náhubkom. Zároveň sa z dôvodu potreby identifikácie držiteľa alebo chov. priestoru či chov. zariadenia psa, ktorý sa stratil alebo ušiel, ustanovuje povinnosť upevniť psovi počas jeho vodenia obojok s identifikačnými údajmi
K bodu 13
Z dôvodu potreby prevencie pred útokmi psov s rizikovými vlastnosťami sa ustanovuje pri vodení psa obmedzenie vodenia psa len na osoby, ktoré plne spôsobilé na právne úkony. Zároveň sa z dôvodu potreby kontroly a preukazovania odb. spôsobilosti na ovládanie psa ustanovuje povinnosť vodiacej osoby mať pri sebe doklad o odb. spôsobilosti.
K bodom 14 a 15
Spresnenie subjektu zodpovedného za psa.
Z dôvodu jednoznačnej identifikácie držiteľa psa, ktorý sa stal nebezpečným, a potreby jasného a včasného oznámenia tejto skutočnosti obci na účely evidencie, sa podrobnejšie upravuje oznamovacia povinnosť držiteľa takéhoto psa ako aj osoby, ktorá ho vedie, voči obci i voči osobe, ktorá je útokom dotknutá.
12
K bodu 16
Z dôvodu potreby zabezpečenia verejného poriadku, hygieny a prevencie pre útokmi psov sa zakazuje vstup so psom na miesta určené predovšetkým na športové aktivity a na hru a vzdelávanie detí.
K bodom 17 a 18
Z dôvodu zabezpečenie verejného poriadku a jednoznačného vymedzenia miest určených na voľný pohyb psa sa celé územie obce považuje za miesto so zákazom voľného pohybu psa, okrem miest, ktoré obec na voľný pohyb psa vymedzí. Obec pritom povinnosť takéto miesta určiť, a to s rozlohou, ktorá bude dostatočne zodpovedať počtu psov, ktoré obec eviduje. Tieto miesta musia byť viditeľne označené na účely ich jednoznačnej a nezameniteľnej identifikácie.
K bodu 20
Vypúšťa sa posledná veta o označovaní kontajnerov na exkrementy, ktoré nie je potrebné.
K bodom 21 až 28
Z dôvodu potreby vynútiť dodržiavanie povinností podľa tohto zákona sa upravujú skutkové podstaty nových priestupkov spočívajúce v porušení povinností súvisiacich s obmedzením držania, chovu a vodenia psov s rizikovými vlastnosťami z dôvodu potreby účinne vynútiť dodržiavanie týchto povinností. Formulácia skutkových podstát zohľadňuje aj osobitné podmienky splnenia povinností podľa prechodných ustanovení.
Z dôvodu posilnenia preventívnej a represívnej funkcie sankcií sa zvyšujú sumy pokút ukladaných za priestupky podľa tohto zákona.
V prípade všetkých priestupkov bude možné uložiť i sankciu prepadnutia, resp. zhabania psa v záujme zabezpečenia prevencie pred možným útokom psa takého držiteľa, ktorý neplní svoje povinnosti. Zároveň v prípade psa, ktorý sa stane nebezpečným, môže správny orgán popri zhabaní, resp. prepadnutí psa rozhodnúť aj o utratení psa.
V blokovom konaní bude pokutu oprávnený uložiť i kontrolór, ak zistí porušenie povinností.
K bodu 29
Vkladá sa splnomocňovacie ustanovenie pre ministerstvo na vydanie vyhlášky, ktorou upraví obsah preukazu pôvodu psa, ďalej vzor žiadosti o poverenie poverenej osoby, obsah a rozsah kynologického výcviku na ovládanie psa s rizikovými vlastnosťami a ktorou sa upravia kritériá posúdenia a schválenia priestoru, v ktorom sa držia psy s rizikovými vlastnosťami, najmä zabezpečenie tohto priestoru proti úniku psa.
K bodu 30
Z dôvodu potreby zabezpečiť, aby súčasný držiteľ psa s rizikovými vlastnosťami bol osobou schopnou zvládnuť správanie psa, je držiteľ tohto psa povinný byť do určeného termínu odborne spôsobilý na ovládanie psa.
Z dôvodu potreby zabezpečiť priestor, v ktorom je v súčasnosti chovaný alebo držaný pes s rizikovými vlastnosťami, z hľadiska vhodných veterinárnych a technických požiadaviek, najmä pred únikom psa, je vlastník tohto priestoru povinný mať ho do určeného termínu schválený poverenou organizáciou.
13
Súčasní držitelia psov z dôvodu potreby presnej identifikácie psa povinní nahlásiť do evidencie psov údaj slúžiaci na vizuálnu identifikáciu psa a údaj, že ide o psa so sprísneným držaním.
K bodu 31
V prílohe sa ustanovujú vybrané plemená psov, ktorých držanie bude sprísnené.
Kritériom zaradenia uvedených plemien psov do kategórií nežiaducich psov a psov so sprísneným držaním nie je domnienka, že určité plemená psov prirodzene nebezpečné alebo agresívne. Zaradenie týchto plemien vychádza zo skutočnosti, že niektoré plemená psov boli šľachtené na účely stráženia pred ľuďmi alebo šelmami, prenasledovania ľudí alebo veľkých zvierat, prípadne dokonca i na psie zápasy. Tieto plemená psov preto disponujú takými vlastnosťami, ktoré boli pri šľachtení cielene posilňované, aby pes čo najlepšie plnil svoju úlohu. Tieto vlastnosti preto v prípade útoku na človeka relatívne oveľa nebezpečnejšie než pri iných plemenách psov. Účelom návrhu zákona je pôsobiť preventívne a eliminovať riziko útokov psov istých plemien s určitými potenciálne rizikovými vlastnosťami na človeka.
K bodu 32
Legislatívno-technická úprava.
K čl. II
Ustanovenie o účinnosti.
Bratislava 9. novembra 2012
Robert Fico, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Ľubomír Jahnátek, v. r.
minister pôdohospodárstva
a rozvoja vidieka Slovenskej republiky