D Ô V O D O V Á S P R Á V A
I.Všeobecná časť
Poslanci obecného zastupiteľstva, poslanci mestského zastupiteľstva a poslanci zastupiteľstva samosprávneho kraja, ako verejní funkcionári, v rámci zákonom zverenej právomoci rozhodujú o zásadných otázkach samosprávy a presadzovaní verejného záujmu.
Od 1. októbra 2004 je účinný ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov, ktorý vymedzil okruh verejných funkcionárov, ustanovil konkrétne povinnosti a obmedzenia verejných funkcionárov a konkretizoval okruh funkcií, zamestnaní a činností, ktorých výkon je nezlučiteľný s paralelným výkonom príslušnej verejnej funkcie. S ohľadom na skúsenosti bol predmetný ústavný zákon zmenený a doplnený ústavným zákonom č. 545/2005 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť dňa 1. januára 2006. Ani táto legislatívna zmena nedosiahla požadovanú kvalitu a objektivitu rozhodovania poslancov miestnej a územnej samosprávy pri uplatňovaní zákonom zverenej právomoci a ochranu verejného záujmu.
Aplikačná prax preukázala, že doterajšia právna úprava obmedzení poslancov miestnej a územnej samosprávy, kedy počas výkonu verejnej funkcie v orgánoch obecnej samosprávy a samosprávy vyšších územných celkov nemôžu paralelne vykonávať niektoré funkcie, zamestnania a činností, je nedostačujúca. V súčasnosti platná právna úprava umožňuje verejným funkcionárom - poslancom mestského zastupiteľstva a poslancom zastupiteľstva samosprávneho kraja, aby pôsobili v štatutárnych orgánoch obchodných spoločností a iných právnických osôb s majetkovou účasťou obce a samosprávneho kraja. V praxi sa vyskytli prípady, kedy títo verejní funkcionári neefektívne rozhodovali pri výkone týchto funkcií, uprednostnili individuálny, či skupinový záujem nad záujmom verejným a konali v neprospech mesta alebo samosprávneho kraja. A platí to aj opačne, poslanci mestského zastupiteľstva a poslanci zastupiteľstva samosprávneho kraja tieto funkcie štatutárneho orgánu dostávajú aj za odmenu, za lojalitu k starostom, primátorom, predsedom samosprávneho kraja. V neposlednom rade pri rozhodovaní jednotlivých zastupiteľstiev o rozpočtoch týchto právnických osôb poslanci, ktorí zastávajú funkciu štatutárnych orgánov, rozhodujú sami o sebe. Účelom návrhu ústavného zákona je eliminovať tieto negatívne prejavy a zabezpečiť adekvátne presadzovanie verejného záujmu. Naďalej tu zostáva možnosť kontrolovať chod týchto právnických osôb cez ich dozorné orgány.
Návrh ústavného zákona nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv, vplyv na zamestnanosť ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.