1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony vypracovalo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky v spolupráci s Štátnou veterinárnou a potravinovou správou Slovenskej republiky.
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky pripravilo predmetnú novelu návrhu zákona najmä vzhľadom na doplnenie príslušných ustanovení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z., pri ktorých sa orgány úradnej kontroly potravín stretli od nadobudnutia účinnosti poslednej zmeny zákona s určitými problémami.
Cieľom vládneho návrhu zákona je v článku I dosiahnutie vysokej úrovne ochrany zdravia ľudí a ochrany spotrebiteľa na trhu prostredníctvom nových opatrení zameraných na zamedzenie opätovného dovozu nebezpečných potravín a potravín nevhodných na ľudskú spotrebu z členských štátov.
Návrh okrem iného rozširuje kompetencie zamestnancov orgánu úradnej kontroly potravín, upravujú sa sadzby pokút, zavádza sankciu pre obec v prípade nesplnenia si povinnosti podľa tohto zákona.
Účelom vládneho návrhu zákona je v článku II spresnenie vymedzenie územia obce, kde môže byť vykonávaný ambulantný predaj z dôvodu potrieb vzniknutých v aplikačnej praxi.
Účelom vládneho návrhu zákona je v článku III rozšíriť oprávnenia príslušníkov Policajného zboru Slovenskej republiky, na základe ktorého bude oprávnený zadržať osvedčenie o evidencii motorového vozidla časť I alebo časť II alebo evidenčného dokladu od vozidla vydaného v cudzine, ak si vodič nesplní povinnosti uložené týmto zákonom.
Predložený návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na verejné financie a nebude mať vplyv na rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov a nebude mať vplyv ekonomický, environmentálny ani sociálny a ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, súvisiacimi zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Články 26, 114 a 169 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 882/2004 z 29. apríla 2004 o úradných kontrolách uskutočňovaných s cieľom zabezpečiť overenie dodržiavania potravinového a krmivového práva a predpisov o zdraví zvierat a o starostlivosti o zvieratá (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 45) v platnom znení.
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
bezpredmetné
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
bezpredmetné
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
V oblasti, ktorú upravuje tento návrh zákona nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
3
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrhom sa zvyšujú horné sadzby pokút, takže môže dôjsť k zvýšeniu príjmov do štátneho rozpočtu.
Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy nie je možné v etape schvaľovania zákona vyčísliť. Nedá sa kvantifikovať, aké budú výnosy z pokút vzhľadom na to, že nie je možné odhadnúť množstvo porušení ustanovení tohto zákona.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
4
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Legistatívno-technická úprava z dôvodu vypustenia rozlišovania malej, strednej a veľkej prevádzky zo zákona a následného zrušenia vyhlášky Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 375/2011 Z. z. o kritériách posudzovania veľkosti prevádzky
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava, zavedenie legislatívnej skratky na náležité miesto.
K bodu 3
Legislatívno-technická úprava, vzhľadom na precíznejšie definovanie povinnosti v § 7b.
K bodu 4
Ustanovuje sa ohlasovacia povinnosť príjemcu zásielky produktov živočíšneho pôvodu, nespracovanej zeleniny a nespracovaného ovocia z iného členského štátu Európskej únie na účely dosiahnutia ochrany zdravia ľudí a ochrany spotrebiteľa na trhu v Slovenskej republike. Zároveň sa taká istá povinnosť ukladá aj dovozcovi, ktorý priváža takéto produkty z tretích štátov. Ide o preventívne pôsobenie proti zavlečeniu nebezpečných potravín na územie Slovenskej republiky a tiež ich vysledovateľnosť v prípade, že sa na územie republiky už dostali.
K bodu 5
Legislatívno-technická úprava z dôvodu zavádzania nových opatrení, ktoré môže uložiť organ úradnej kontroly potravín.
K bodu 6
Legistatívno-technická úprava.
K bodu 7
Zavádzajú sa opatrenia, ktoré môže uložiť orgán úradnej kontroly potravín, na základe výsledkov kontroly, zamerané na dosiahnutie ochrany zdravia a potravinovej bezpečnosti na trhu, ktoré môžu zahŕňať aj chemické prostriedky znehodnotenia potravín (farbivá, pachové látky) alebo mechanické prostriedky znehodnotenia potravín (likvidácia potravín v kafilériách, znehodnotenie obalov), ktoré majú zabrániť opätovnému umiesteniu potraviny na trh, ak potravina predstavuje ohrozenie života alebo zdravia spotrebiteľa. Tieto opatrenia potrebné z dôvodu opakovaných pokusov o uvedenie nebezpečných potravín na trh i napriek tomu, že orgán úradnej kontroly potravín vydal opatrenie na ich likvidáciu kontrolovaným subjektom.
Zavádza sa oprávnenie orgánu úradnej kontroly, na základe ktorého môže prevádzkovateľovi zakázať ďalšiu jazdu vozidlom alebo mu môže prikázať jazdu vozidlom do stanoveného miesta za účelom dosiahnutia zámeru uloženého opatrenia.
Ustanovuje sa kompetencia Štátnej veterinárnej a potravinovej správy Slovenskej republiky vo vzťahu k zhromažďovaniu informácií o prevádzkovateľoch potravinárskych podnikoch a výsledkoch úradných kontrol, ktoré možno následne využívať na účely informovania verejnosti o nebezpečných potravinách a potravinách nevhodných na ľudskú spotrebu.
K bodu 8
Legistatívno-technická úprava k nadväznosti na bod 2.
5
K bodu 9
Legistatívno-technická úprava k nadväznosti k bodu 2
K bodu 10
Došlo k precizovaniu subjektov, ktoré môžu vykonávať kontrolu potravín v Zbore väzenskej a justičnej stráže SR.
K bodom 11, 13, 17 a 18
Navrhuje sa zvýšenie horných hraníc pokút za porušenie tohto zákona, aby sa vytvoril dostatočný tlak na uvádzanie na trh potravín, ktoré spĺňajú všetky podmienky bezpečnosti. Zároveň sa zrušuje rozdelenie pokút pre malé, stredné a veľké prevádzkarne, ktoré malo za následok len to, že kontrolný orgán sa musel zaoberať zisťovaním počtu zamestnancov alebo počtu položiek a nevenoval sa tomu, čo je jeho hlavná povinnosť a teda kontrole prevádzky z hľadiska dodržiavania ustanovení zákona. Kritériom na výšku pokuty budú naďalej rozsah porušenia zákona, doba jeho trvania, následky a ďalšie okolnosti zistení ako napríklad opakované konanie.
K bodom 12 a 16
Vzhľadom na cieľ predloženej novely sa presúva skutková podstata z odseku 1 do odseku 2, kde pri ich naplnení môže orgán úradnej kontroly uložiť prevádzkovateľovi vyššiu pokutu a tým sa bude preventívne pôsobiť na prevádzkovateľov, aby dodržiavali ustanovenia zákona.
K bodu 14
Nadväzne na bod 4 sa vykonáva legislatívno-technická úprava.
K bodom 15 a 19
Z dôvodu závažnosti porušenia tohto zákona dochádza k presunutiu do ustanovení s vyššou sadzbou pokút.
K bodu 20
Zavádza sa sankcia vo forme pokuty v rozmedzí od 100 eur do výšky 5 000 eur za nesplnenie ohlasovacej povinnosti obce vo vzťahu k zisteným porušeniam ustanovenia tohto zákona.
K bodu 21
V záujme preventívneho pôsobenia zákona dochádza k navýšeniu sadzieb pokút v prípade „recidívneho“ porušenia povinnosti, za ktoré bola pokuta uložená na základe právoplatného rozhodnutia za protiprávne konania definované v § 28 ods. 4.
K bodu 22
Legislatívno-technická úprava. Vypustené z dôvodu nevykonateľnosti daného ustanovenia.
K bodom 23 a 24
Vzhľadom na cieľ predloženej novely sa pristúpilo k navýšeniu pokút pre fyzickú osobu.
K bodu 25
Rozširuje sa okruh subjektov, ktoré informujú verejnosť o nebezpečných potravinách, potravinách nevhodných na ľudskú spotrebu a ich riziku pre ľudské zdravie, čím preventívne napomáhajú ochraňovať zdravie ľudí.
6
K bodu 26
Rozširuje sa okruh ustanovení zákona, na ktoré sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní a to najmä z dôvodu potreby urýchleného konania vo vzťahu k prevádzkovateľovi, nakoľko by sa následné kroky minuli účinkom. Ide o opatrenia, ktoré je potrebné uložiť na mieste a kde došlo bez akýchkoľvek pochybností k porušeniu zásad manipulovania s potravinou, ktorá sa následne stala nebezpečnou pre spotrebiteľa.
K bodu 27
Na základe praktických skúseností orgánov úradnej kontroly potravín a v záujme efektívnejšieho postihovania porušenia ustanovení tohto zákona a osobitných predpisov sa zrušuje vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 375/2011 Z. z. o kritériách posudzovania veľkosti prevádzky.
K Čl. II
Spresňuje sa vymedzenie územia obce, aby bolo jasné, na ktorom území platí zákaz predaja popri ceste „mimo obce“, ktorý predstavoval problémy pri aplikačnej praxi.
K Čl. III
Rozširujú sa oprávnenia policajta, na základe ktorého môže zadržať osvedčenie o evidencii časť I alebo časť II, evidenčného dokladu vydaného v cudzine, technického osvedčenia vozidla a tabuľky s evidenčným číslom a tak postihnúť aj vodiča vozidla, ktorý si nesplnil povinnosť uloženú opatrením podľa osobitného predpisu čím sa dosiahnuť pružnejšie a efektívnejšie dosahovanie potravinovej bezpečnosti a ochrany zdravia ľudí.
K Čl. IV
Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona.
Bratislava 31. októbra 2012
Robert Fico, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Ľubomír Jahnátek, v. r.
minister pôdohospodárstva
a rozvoja vidieka Slovenskej republiky