DÔVODOVÁ SPRÁVAPredloženým návrhom zákona sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov s cieľom preniesť daňovú povinnosť z nepeňažnej výhry z výhercu na prevádzkovateľa alebo organizátora hry, súťaže alebo žrebovania.
V čl. I – novelou zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) sa navrhuje právna úprava, v zmysle ktorej zrážkovou daňou budú zdaňované aj nepeňažné výhry alebo ceny. Prevádzkovateľ alebo organizátor hry, súťaže alebo žrebovania bude znášať daňovú povinnosť vyplývajúcu z nepeňažnej výhry alebo ceny.
V zmysle § 8 odseku 1 písm. i) a j) zákona o dani z príjmov, výhry v lotériách, iných podobných hrách, výhry z reklamných súťaží a žrebovaní, ceny z verejných súťaží, ceny zo súťaží, v ktorých je okruh súťažiacich obmedzený podmienkami súťaže, alebo ak ide o súťažiacich vybratých usporiadateľom súťaže, a ceny zo športových súťaží, ak nejde o daňovníka, ktorý športovú činnosť vykonáva v rámci inej samostatnej zárobkovej činnosti [§ 6 ods. 2 písm. b)], patria medzi ostatné príjmy fyzických osôb. Cena alebo výhra, ktorá nie je oslobodená od dane sa považuje za zdaniteľný príjem. Podľa § 8 ods. 10 zákona o dani z príjmov, ceny alebo výhry v rámci zdaňovacieho obdobia nie je možné sčítavať, každú cenu alebo výhru treba posudzovať jednotlivo. Cena alebo výhra prevyšujúca sumu 165,97 EUR podlieha zdaneniu v plnej výške.
V zmysle platného znenia § 8 ods. 10 zrážkovou daňou sú zdaňované peňažné výhry, ktorými sú peňažné výhry v lotériách a iných obdobných hrách plynúcich zo zdrojov na území Slovenskej republiky, peňažné výhry z reklamných súťaží a žrebovaní plynúcich zo zdrojov na území Slovenskej republiky, peňažné ceny z verejných súťaží a zo súťaží, v ktorých je okruh súťažiacich obmedzený podmienkami súťaže alebo ak ide o súťažiach vybraných usporiadateľom súťaže a ceny zo športových súťaží plynúcich zo zdrojov na území Slovenskej republiky. Zrážku dane je povinný vykonať organizátor, prevádzkovateľ alebo usporiadateľ súťaže pri vyplatení alebo pripísaní úhrady v prospech výhercu – daňovníka. Pri zdanení výhry zrážkovou daňou, t.j. pre daň z výhry sa použije sadzba dane pre dané zdaňovacie obdobie podľa zákona o dani príjmov. Zákon č. 580/2004 Z. z. o
zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o zdravotnom poistení“) v § 10b ods. 4 ustanovuje, že zárobkovou činnosťou nie je činnosť, na základe ktorej plynú príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa osobitného predpisu, ktorým je § 43 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Z uvedeného vyplýva, že peňažnú výhru v lotériách a iných podobných hrách a peňažnú výhru z reklamných súťaží a žrebovaní okrem výhier oslobodených od dane podľa § 9 zákona o dani z príjmov, peňažnú cenu z verejných súťaží, zo súťaží, v ktorých je okruh súťažiacich obmedzený podmienkami súťaže, alebo ak ide o súťažiacich vybraných usporiadateľom súťaže, a zo športových súťaží s výnimkou cien oslobodených od dane podľa § 9 zákona o dani z príjmov, ktoré zdaňuje prevádzkovateľ alebo organizátor hry, súťaže alebo žrebovania zrážkou dane nepodliehajú odvodovej povinnosti. Táto skutočnosť vytvára nerovnocenné postavenie medzi peňažnými a nepeňažnými výhrami a cenami, nakoľko nepeňažné výhry alebo ceny podliehajú odvodovej povinnosti do zdravotnej poisťovne.Nepeňažné výhry sú zdaňované osobne daňovníkom prostredníctvom daňového priznania. Pri poskytnutí nepeňažnej výhry alebo ceny je prevádzkovateľ alebo organizátor hry, súťaže povinný oznámiť výhercovi hodnotu výhry. Hodnotou výhry alebo ceny je obstarávacia cena alebo vlastné náklady prevádzkovateľa hry, súťaže alebo žrebovania. Výherca je povinný z nepeňažnej výhry alebo ceny zaplatiť 14% sadzbu poistného do zdravotnej poisťovne.
Uvedená skutočnosť je mnohokrát spojená s negatívnym dopadom na výhercov nepeňažných výhier, ktorí sa vďaka nepeňažnej výhre dostanú do platobnej neschopnosti, z dôvodu ich povinnosti odviesť 19 percentnú daň z nepeňažnej výhry a sadzbu poistného vo výške 14 percent do zdravotnej poisťovne.
Účelom predloženého návrhu zákona o dani z príjmov je, aby daňovú povinnosť bez ohľadu na to, či ide o peňažnú alebo nepeňažnú výhru podľa § 8 odseku 1 písm. i) a j), plynúcu zo zdrojov na území Slovenskej republiky, znášal prevádzkovateľ alebo organizátor hry, súťaže alebo žrebovania. Podľa navrhovanej právnej úpravy, zrážkovou daňou budú zdaňované nielen peňažné, ale aj nepeňažné výhry. Výherca sa podľa navrhovanej právnej úpravy stane oslobodeným od platby dane z nepeňažnej výhry.
Dôvodom tohto návrhu aj je skutočnosť, že s účinnosťou od 1. januára 2011 sa z výhry, ktorá patrí medzi ostatné príjmy podľa § 10b ods. 1 písm. d), platí sadzba
poistného vo výške 14 percent do zdravotnej poisťovne. Objavujú sa prvé prípady, ktoré chce poisťovňa vymáhať exekúciou, nakoľko vyššie uvedená povinnosť má negatívny sociálny dopad a neúmerne zaťažuje výhercu nepeňažnej výhry. Možno odôvodnene predpokladať, že počet prípadov, kedy výherca nepeňažnej výhry nebude schopný odvod uhradiť bude mať stúpajúcu tendenciu. Súčasná právna úprava § 10b ods. 4 zákona o zdravotnom poistení zakotvuje, že peňažné výhry nepodliehajú odovodovej povinnosti, čo vytvára nerovnocenné postavenie vo vzťahu k nepeňažným výhram, pri ktorých výherca je zaťažený odvodovou povinnosťou do zdravotnej poisťovne.Predložený návrh zákona rieši uvedený problém jednoznačnou požiadavkou, aby rovnako ako peňažné výhry alebo ceny, tak aj nepeňažné výhry nepodliehali odvodovej povinnosti do zdravotnej poisťovne.
Návrhovaný zákon je v súlade s právom Európskej únie, Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, so zákonmi Slovenskej republiky a s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Materiál nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv, vplyv na zamestatnosť ani vplyv na informatizáciu spoločnosti. Materiál má pozitívny sociálny vplyv.
K čl. I - Zmena zákona č. 595/2003 Z.z. [§ 8 ods. 10]. Navrhuje sa vypustiť znenie „okrem nepeňažnej výhry alebo ceny“ a druhá veta predmetného ustanovenia. V § 43 ods. 3 písm. c) a d) sa navrhuje vypustiť slovo „peňažnú“. Účelom navrhovanej právnej úpravy je upraviť znenie tak, aby nepeňažné výhry alebo ceny podľa § 8 odseku 1 písm. i) a j), rovnako ako peňažné výhry alebo ceny, plynúce zo zdrojov na území Slovenskej republiky, boli zdaňované prevádzkovateľom alebo organizátorom hry, súťaže alebo žrebovania zrážkou dane. Navrhovanou právnou úpravou sa zosúladí a zrovnoprávni postavenie nepeňažnej výhry alebo ceny vo vzťahu k peňažnej výhre alebo cene tým, že v oboch prípadoch budú zdaňované zrážkovou daňou a teda aj nepeňažné výhry budú oslobené od povinnosti platiť odvody do zdravotnej poisťovne.
K čl. II – Účinnosť
Je navrhovaný termín účinnosti novely zákona ku dňu 1. marca 2013.