Praxz riadeniadlhuv rokoch2011a 2012potvrdzuje,žeriadeniedlhuje zabezpečovanézaštandardnýchpodmienok,beznutnostipoužitiamenejtradičných foriemrefinancovaniaa bezpotrebyzmenyorientácietejtostratégie.Slovenskomá väčšinudlhuv meneeuro,bankovýsektorjestabilný,máviacvkladovakoúverova súkromnézadlženieobčanova firiemjemenšieakobyzodpovedalodanejekonomickej vyspelosti v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ.
Slovenskusaajv zložitomobdobídlhovejkrízyv eurozónepodarilofinancovať splatnézáväzkyajdeficitbezproblémovo(vzávereroka2011náhlepoklesoldopyt v aukciáchŠCP,pričomkrátkodobomalis financovanímproblémyajjadrovékrajiny eurozóny).Nákladovobolofinancovaniev roku2011priemerneleno párdesatínpercenta drahšieakov roku2010a vďakavhodnezvolenejemisnejpolitikesapodariloudržaťvšetky sledovanéparametreportfólianaželanejúrovni.Rozpočetštátnehodlhuboldodržaný,pričom bola dosiahnutá úspora na akruálnej aj hotovostnej báze.
VývojekonomikySlovenska,finančnýchtrhova riadeniaštátnehodlhu potvrdzuje,žecielestanovenévStratégiiriadeniaštátnehodlhunaroky2011až2014 bolivhodnézvolenéprepodmienkyekonomikya systémuriadeniadlhuv SR. Predkladanáaktualizáciastratégieštátnehodlhuv roku2012tietocieleibamierne dopĺňav zmysleudržiavaniaväčšejhotovostnejrezervya snahyposunuštruktúry portfóliaa sledovanýchparametrovviacdooblastis menšímrefinančnýma úrokovým rizikom, aj keď s potenciálne väčšími nákladmi.
PlnenieStratégieriadeniaštátnehodlhubudev najbližších rokoch v maximálne možnej miere podporovať splnenie cieľov a zámerov zákona o rozpočtovej zodpovednosti.
4
1.Riadenie a vývoj štátneho dlhu v rokoch 2011 a 2012
1.1.Plnenie Stratégie riadenia štátneho dlhu na roky 2011 až 2014
1. Štandardizovanie vlastností nových emisií cenných papierov
Odzačiatkuroka2011súvydávanébenchmarkovéemisieštátnychdlhopisovv štandardnejveľkosti3mld.eur,ostatnéemisieštátnychdlhopisova ŠPPsúvydávanév štandardnejveľkostiemisie1,5mld.eur(vmenovitejhodnote).Výnimkutvoriadvešpeciálne emisieštátnychdlhopisovspoluv hodnotetakmer500mil.eur(asi1,6%štátnehodlhuSR) sosplatnosťou17a 20rokov,ktorébolivydanév lete2012nazákladešpeciálnehodopytu investorov.Situácianakapitálovýchtrhochv roku2011a nazačiatkuroku2012 nedovoľovalavydaťslovenskéštátnedlhopisyso splatnosťou10a viacrokov.Situáciasa zlepšilaažv druhomštvrťroku2012,kedybolomožnénielendopredávaťužotvorenéemisie sozostatkovousplatnosťounad10rokov,alepreniektorýchinvestorovajvydaťnovéemisie sosplatnosťoupresahujúcou15rokov.V čorazväčšejmierejevlastníkomsplatných dlhopisovponúkanámožnosťspätnéhoodkúpeniapredsplatnosťouformouaukciealebo v prípade malého záujmu priamym obchodom.
2.Optimalizovanie štruktúry neobchodovateľného dlhu
OkremúveruNDPIIodEIB,ktoréhofinančnépodmienkysúlepšieakomohla dosiahnuť v časeprijatiaSlovenskárepublikanakapitálovomtrhuaúveruodRozvojovej banky Rady Európy, nie je v súčasnosti pripravené čerpanie žiadneho ďalšieho úveru.
3.Dodržiavanie parametrov refinančného, úrokového a cudzo-menového rizika štátneho dlhu
Napriekneštandardnýmpodmienkamnakapitálovomtrhupočasceléhoroku2011 aj 2012samonitorovanéhodnotyrizikasplatnostia rizikaúrokovýchsadziebdojednéhoroka ajdopäťrokovpodariloudržiavaťnahodnotáchblízkychstanovenejoptimálnejúrovni(25 % prejedenroka 65 %prepäťrokov).Presplatnostidojednéhorokajeviditeľnázmenatrendu v druhomštvrťroku2012oprotipredchádzajúcemuobdobiu.Dôvodomjezväčšenie disponibilnejhotovostnejrezervyoprotijejobvyklejhodnote,čosíceprinášanajednejstrane väčšienáklady,alenadruhejstraneznamenámenšierizikoprirefinancovanínadlhšie
5
obdobie,a tojev súčasnomobdobídlhovejkrízydôležitýfaktorstabilityfinancovania. Rovnakoúdajeprepäťročnéobdobiesúpodstanovenouúrovňou,čoopäťznamenáväčšie nákladya menšieriziko.Tentotrendjevšeobecneodporúčanýv súčasnomobdobí prehlbujúcej sa dlhovej krízy na kapitálovom trhu.
Ukazovatele refinančného rizika a rizika z precenenia
Dátum
Refinancovanie
v 1 roku [%]
optimum 25 %
Zmena úroku
v 1 roku [%]
optimum 25 %
Refinancovanie
v 5 rokoch [%]
optimum 65 %
Zmena úroku
v 5 rokoch [%]
optimum 65 %
30.06.2012
10,94 %
23,49 %
62,42 %
62,46 %
31.03.2012
18,11 %
29,89 %
61,11 %
61,15 %
31.12.2011
17,29 %
27,72 %
59,60 %
59,64 %
30.09.2011
16,47 %
27,31 %
59,54 %
59,59 %
30.06.2011
16,52 %
26,78 %
59,30 %
59,34 %
31.03.2011
16,09 %
25,27 %
61,44 %
61,49 %
31.12.2010
17,96 %
25,45 %
58,22 %
58,28 %
Napriekudržiavaniuparametrovportfóliananákladnejšejstraneukazovateľovsa podarilovďakapomernedobrémuvnímaniuSlovenskainvestormia všeobecnemenšími úrokovýmisadzbamidosiahnuťvýhodnéfinancovanieštátnehodlhutak,žebolov roku2011 len mierne drahšie (priemerne o 0,3 % p. a.) ako v roku 2010.
Vývoj parametrov portfólia - refinančného rizika a rizika z precenenia do jedného roka
Refinančné a úrokové riziko do 1 roka (%)
Zdroj: ARDAL
6
Vývojparametrovportfólia-refinančnéhorizikaarizikaz preceneniadopiatich rokov
Z menovéhohľadiskasaštruktúradlhudoroku2011nezmenila.Odprijatiaeuraje podieldlhudenominovanéhov domácejmeneaž99,7%z celkovéhodlhu.Podielostatných mienbolzanedbateľnýa kumulatívnenepresiahol0,3%z celkovéhodlhu.V priebehuroka 2012všakprišlok viacerýmemisiámv cudzejmene,ktorésapremietnudonárastupodielu ostatnýchmienv štruktúredlhukukoncuroka2012.Takmervšetkytakétoemisiesúvšak zabezpečené voči kurzovému riziku.
Štátny dlh podľa meny
Stav v mil. €
Stav v mil. €
Stav v mil. €
% z HDP
% z celku
k 31.12.2009
k 31.12.2010
k 31.12.2011
k 31.12.2011
k 31.12.2011
EUR
21 287
25 743
28 691
41.5
99.7
USD
0
0
0
0.0
0.0
JPY
70
77
76
0.1
0.3
CZK
0
0
0
0.0
0.0
CHF
5
5
5
0.0
0.0
Štátny dlh v menovitej hodnote
21 362
25 825
28 772
41.7
100.0
zdroj: MF SR
8
Z teritoriálnehohľadiskapredstavovaldomácištátnydlh(veriteľomjerezident) k31.decembru2011úroveň58,6%z celkovéhodlhua zahraničnýdlh(veriteľomje nerezident)41,4%.Štátnydlhbolkrytýprevažnedomácimisubjektmi,hlavnekomerčnými bankamia podielovýmifondmi.V súladesoStratégiousavšakkaždoročnepodiel zahraničnéhodlhuzvyšujevďakarozširovaniuinvestorskejzákladne,čímsaznižujemiera závislosti na domácich zdrojoch.
AjnapriekvážnejsituáciivoviacerýchkrajinácheurozónyjepozíciaSlovenska,čosa týkareálnejekonomikyakoajfinančnýchtrhovstabilná.Slovenskosapravdepodobne relatívnebezpečnevyhnerecesiihospodárstvaa poklesvýnosovštátnychdlhopisov v poslednýchmesiacochnaznačuje,žeinvestoriSlovenskozaraďujúskôrkujadrovým krajinámeurozóny.Makroekonomickýa fiškálnyvývoja vývojnafinančnýchtrhochna Slovenskuvytvárajúpredpokladypreštandardnériadenieštátnehodlhuanevyžadujú zmenu v systéme a postupoch jeho riadenia.
2.1.Vývoj na finančných trhoch a makroekonomické východiská
bezpečné.Z tejtosituácieprofitovaloajSlovensko,kdesav prvejpoloviciroka2012podarilo emitovaťdlhopisyvoväčšomobjemeaprinižšíchvýnosochoprotipredpokladom.Výnos10 ročnéhoslovenskéhodlhopisusadostalužpod3%a výnosobdobnéhodlhopisuNemeckoje na rekordných minimách pri úrovni 1,5 %.
Vývoj krátkodobých sadzieb (%)
Vývoj dlhodobých sadzieb (10 ročné dlhopisy, %)
Zdroj: Bloomberg
Zdroj:Bloomberg
Rok2011znamenalpreslovenskúekonomikupokračovanieoživeniapokríze z predchádzajúcehoroku,vroku2012savšakrastspomalilnajmäprefiškálnukonsolidáciu. RastuHDPSlovenskapomoholzahraničnýdopyta investície,domácaspotrebavšak stagnovalaa verejnáspotrebaťahalarastHDPnadolv súlades úspornýmiopatreniami. Takátoštruktúrarastu,ťahanánajmäzahraničnýmdopytoma investíciami,bolapreplnenie daňovýchpríjmovnepriaznivá,čokladieväčšienárokynariadenieštátnehodlhu.Takakoaj v predchádzajúcomrokuboloekonomickéoživeniespojenés pomerneslabýmvývojomna trhupráce.Vytváraniepracovnýchmiestv súkromnomsektore,ktorýutrpelnajviacpočas krízy,bolotlmenéprepúšťanímvoverejnejsprávea štátnychpodnikochv rámciúsporných opatrení.Podobnývývojmožnopozorovaťajv roku2012.RýchlyrastHDPv prvompolroku bolopäťťahanýzahraničnýmdopytom,zaktorýjezodpovednénajmäspustenienovejvýroby v automobilkách.Rovnakoakov roku2011všakhospodárskyrastprinášalenmiernyrast zamestnanosti.V nasledujúcichrokochočakávamepostupnézrýchľovanierastuekonomiky až k úrovniam pod 4 %.
Prognóza MF SR - hlavné indikátory ekonomiky (september 2012)
Ukazovateľ (v %)
2010
2011
2012
2013
2014
2015
HDP, reálny rast
4,2
3,3
2,5
2,1
3,5
3,6
Zamestnanosť (VZPS), rast
-2,0
1,5
0,5
0,1
1,0
1,0
Miera nezamestnanosti (VZPS)
14,4
13,5
13,9
13,9
13,5
13,0
Reálna mzda, rast
2,2
-1,6
-1,2
1,4
2,2
2,7
Inflácia, priemerná ročná; HICP
0,7
4,1
3,7
3,1
2,2
2,3
Bežný účet, podiel na HDP
-2,5
0,1
0,9
1,2
1,7
2,4
zdroj: MF SR
11
2.2.Fiškálny výhľad
Vďakaoživeniuekonomikyakonsolidáciív priebehuroku2011došlok zlepšeniu fiškálnejpozície.Deficitverejnejsprávysaznížilz úrovne7,7%HDPvroku2010na4,9% HDPv roku2011.Relatívnevysokéhodnotydeficituverejnejsprávya nárastdlhuzvyšujú potrebukonsolidáciev strednodobomhorizonte.Hlavnýmstrednodobýmfiškálnymcieľom vládyjezníženiedeficituverejnejsprávyna2,9%HDPvroku2013,čojev súlade s odporúčaniamivyplývajúcimiz procedúrynadmernéhodeficitupreSlovensko.Návrh rozpočtuverejnejsprávypretonaroky2013až2015predpokladázníženiedeficituverejnej správyna4,6%HDPv roku2012.V roku2013bymaldeficitdosiahnuťúroveň2,9% HDP, v roku 2014 2,4 % HDP a v roku 2015 by mal klesnúť na úroveň 1,9 % HDP.
Z pohľaduriadeniaštátnehodlhujekľúčové,žeuvedenývývojvediek zväčšeniu hrubéhodlhuverejnejsprávyzúrovne41,0%HDPnakonciroku2010napredpokladanú úroveň52,2%HDPv roku2012.1Zapredpokladunaplneniarozpočtovýchcieľovdoroku 2015satemponárastudlhupostupnespomalí,pričomv roku2014dosiahneúroveň 55,8 % HDP. V nasledujúcom roku sa očakáva mierny nárast na úroveň 56,0 % HDP.
Vývoj salda a dlhu verejnej správy (ESA 95, % HDP)
2010 S
2011 S
2012 OS
2013 N
2014 N
2015 N
Saldo VS *
-7,7
-4,9
-5,3
-2,9
-2,4
-1,9
Hrubý dlh VS
41,0
43,3
52,2
54,9
55,8
56,0
Hrubý štátny dlh
39,2
41,4
48,4
50,1
50,9
51,4
Čistá potreba refinancovania (mil. eur)2
4 521
2 594
6 108
2 634
2 605
2 708
Zdroj: MF SR
Pripohľadenapríspevkyjednotlivýchfaktorovk zmenehrubéhodlhu najvýznamnejšímfaktoromjehonárastuv prognózovanomobdobíbudúplánovanédeficity rozpočtuverejnejsprávy.Klesajúciprimárnydeficitsav tomtoobdobíočakávav dôsledku uskutočňovaniaplánovanejfiškálnejkonsolidácie.Príspevokzosúladeniadlhua deficitu k zmenehrubéhodlhubudev prognózovanomobdobíovplyvnenýnajmäpredpokladaným vývojomvkladovv komerčnýchbankách(t.j.aktív,ktorésanepoužívajúnakrytiedlhu). Druhouvýraznoupoložkou,ktoráovplyvňujeveľkosťzosúladeniadlhua deficitujezmena zárukv EFSF(ktorásav roku2012očakávavovýške1,6%HDP).Nadruhejstranemožno predpokladať,žek poklesudlhunaHDPbudeprispievaťrastnominálnehoHDP,ktorýv roku 2014 v výrazne kompenzuje spomenuté negatívne faktory.
1Všetkyuvádzanéhodnotysúpočítanév metodike,ktorásapoužívapriposudzovaníplneniamaastrichtskéhokritériapre výšku hrubého dlhu verejnej správy – tzv. maastrichtský hrubý dlh verejnej správy.
2Čistápotrebarefinancovaniapredstavujeprostriedky,ktorésamusiapririadenídlhuzískaťv danomrokunadrámec splátokexistujúcichdlhopisova úverov.Vypočítanájeakohotovostnýdeficitštátnehorozpočtuupravenýo zmenuzdrojov Štátnej pokladnice použitých na krytie dlhu.
12
Príspevky faktorov k zmene hrubého dlhu verejnej správy (p. b.)
Zdroj: Ministerstvo financií
3.Strategické ciele riadenia štátneho dlhu na roky 2011 až 2014
Vývojv rokoch2011a 2012potvrdil,žesledovanécieleriadeniaštátnehodlhuboli vhodnenastavenéprepodmienkyekonomikya systémuriadeniadlhuv SR.V menej stabilnomobdobí(vsúčasnostipretrvávajúcadlhovákríza)jevhodnéudržiavaťväčšiu hotovostnúrezervuakov stabilnýchpodmienkacha jepotrebnéusilovaťsao štruktúru portfólia,ktoráznamenámenšierizikov oblastirefinancovaniaaúrokovýchsadziebajza cenuväčšíchnákladovspojenýchs finančnýmkrytímdlhovéhoportfóliaa väčšieho kreditnéhorizikasúvisiacehosozhodnocovanímhotovostnejrezervy.Skúsenostis väčšou diverzifikáciou(väčšímrozložením)investorskejbázyv prvompolroku2012potvrdzujú správnosťtohtorozhodnutia.Predajdlhopisovmimoeurozónypriniesolväčšiustabilitu financovaniapotriebSRa menšiuzávislosťnaaktuálnomvývojibankovéhotrhuv SR a v eurozóne.
1. Štandardizovanie vlastností nových emisií cenných papierov
V roku2012a2013jepotrebnépokračovaťv plnenístanovenýchcieľov.Okrem benchmarkovýchaštandardnýchbežnýchemisiíbudepotrebnévenovaťpozornosťaj doplnkovýmmožnostiamfinancovaniaštátnehodlhu.Vzhľadomnakomplikovanúsituáciuna kapitálovýchtrhochbudepotrebnénazákladedopytuskupíninvestorovpripravovaťaj menšieemisies cieľomosloviťajšpecifickéskupinyinvestorovs možnosťoupredaja dlhopisov so splatnosťou 10 a viac rokov (privátne umiestnenia dlhopisov).
2.Optimalizovanie štruktúry neobchodovateľného dlhu
Pokračovaťv plnenístanovenýchcieľov.Prijímanienovýchúverovjepreštát efektívneibav prípadedosiahnutiaporovnateľnýchalebonižšíchnákladovv porovnaní s financovaním prostredníctvom štátnych dlhopisov.
Vzhľadomnakomplikovanúsituáciunakapitálovoma finančnomtrhubudepotrebné udržiavaťväčšiuhotovostnúrezervunaúrovni5až10%zcelkovéhoštátnehodlhuSR (do5%HDPSlovenska)audržiavaťparametreportfóliav oblastimenšiehorefinančného a úrokovéhorizikaajzacenuväčšíchporovnateľnýchnákladov.Pokračovaťv plnení stanovených cieľov.
4.Diverzifikácia investorskej základne
Vzhľadomk neistoteďalšiehovývojanajmäv eurozónebudepotrebnéďalej diverzifikovaťzloženieinvestorskejbázyštátnehodlhuSRnajmäz typového,geografického i menovéhohľadiska.Budepotrebnéaktívnevyhľadávaťnajmänebankovýchageograficky vzdialenejšíchinvestorov(mimoeurozóny)ajzacenupotrebydodatočnýchzabezpečovacích operáciíprielimináciikurzovéhorizikaa väčšíchjednorazovýchpočiatočnýchnákladov. Pokračovať v plnení stanovených cieľov.
Znížiťzávislosťnafinančnýchtrhocha ďalejdiverzifikovaťzdrojovékrytieštátneho dlhujemožnéajposilnenímpozícieŠtátnejpokladnice,zväčšenímjejzdrojovceznové funkcieaprodukty,ktorýmibymohlibyťnapr.účtypreštátnychzamestnancov,viacdepozít odštátnychfiriemasamosprávastrategickáorientáciaŠPnajejpôsobenieako"jednotné výplatné miesto štátu“.
Jednouz možnostírozloženiainvestorskejzákladnebudeajprípravašpeciálnych dlhopisovpreobyvateľstvov prípadevhodnýchtrhovýchpodmienok(vývojúrokových sadziebnadlhopisovoma bankovomtrhu).Prípravasivyžiadalegislatívnezmeny a modernizáciu fungovania Centrálneho depozitára cenných papierov v Bratislave.
5.Skvalitnenieinfraštruktúryriadeniaštátnehodlhu(primárnidealeri,ISDAzmluvy, brokeri, zlepšiť podmienky vysporiadania CP)
Vovhodnom(stabilnom)obdobídosiahnuťvšetkystanovenéciele,najmäsystém primárnychdealerov.ProstredníctvomISDAzmlúvvrátanedodatkovCSA(CreditSupport Annex)eliminovaťnásledkyprípadnéhozlyhaniaobchodnýchprotistrána vyvíjaťtrvalýtlak nazlepšeniefungovanianajmäCentrálnehodepozitáracennýchpapierovv Bratislave.Ďalej štandardizovaťa skvalitniťfinančnéa majetkovévysporiadanieobchodovscennýmipapiermi s cieľomdosiahnutiaúplnéhomedzinárodnéhoštandarduv tejtooblasti.Vzhľadomk tomu, žezdrojenakrytiefinančnýchpotriebštátusazískavajúpodstatnekomplikovanejším spôsobomakov minulosti,jepotrebnéuvažovaťajo celkovominštitucionálnomposilnení kapacity Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity.