Rozpočtové vzťahy SR a EÚ1. Základné predpoklady tvorby návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2013 až 2015 pre odvody Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie
Základným východiskom pre vypracovanie odhadu odvodov Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie na roky 2013 až 2015 sú závery zo zasadnutia Poradného výboru pre vlastné zdroje (ACOR) z 21. mája 2012 pri zohľadnení súčasného viacročného finančného rámca Európskej únie na roky 2007 až 2013 a návrhu budúceho viacročného finančného rámca Európskej únie na roky 2014 až 2020. V súvislosti s budúcim viacročným finančným rámcom Európskej únie na roky 2014 až 2020 vypracovala Európska komisia nové legislatívne návrhy pre systém vlastných zdrojov EÚ, a to:
-návrh rozhodnutia Rady o systéme vlastných zdrojov Európskej únie,
-návrh nariadenia Rady, ktorým sa ustanovujú vykonávacie opatrenia týkajúce sa systému vlastných zdrojov Európskej únie,
-návrh nariadenia Rady o spôsoboch a postupe sprístupňovania tradičných vlastných zdrojov a vlastného zdroja založeného na HND a o opatreniach na zabezpečenie požiadaviek na pokladničnú hotovosť,
-návrh nariadenia Rady o spôsoboch a postupe sprístupňovania vlastného zdroja založeného na dani z pridanej hodnoty,
-návrh nariadenia Rady o spôsoboch a postupe sprístupňovania vlastného zdroja založeného na dani z finančných transakcií.
Vzhľadom na to, že v súčasnosti prebiehajú len politické diskusie k budúcej štruktúre systému vlastných zdrojov EÚ na obdobie rokov 2014 až 2020, pričom zatiaľ nie je známy výsledok týchto rokovaní, a teda ani finančný dopad nového systému vlastných zdrojov EÚ po roku 2013 na národné rozpočty členských štátov EÚ, je odhad odvodov Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie na roky 2013 až 2015 vypracovaný na základe v súčasnosti platného rozhodnutia Rady o systéme vlastných zdrojov Európskych spoločenstiev.
Od roku 2011 Slovenskej republike z členstva v Európskej únii vyplýva povinnosť prispievať do Európskeho rozvojového fondu (ďalej len „EDF“) ako nástroja rozvojovej pomoci pre krajiny Afriky, Karibiku a Tichomoria a zámorské krajiny a územia. Základným dokumentom, z ktorého EDF vychádza, je Dohoda z Cotonou, ktorá upravuje spoluprácu Európskej únie a dotknutých krajín a území.
Podiel Slovenskej republiky na príspevku do 10. EDF na obdobie rokov 2008 až 2013 na základe Rozhodnutia Rady tvorí 0,21 % ako platba pre Európsku komisiu a Európsku investičnú banku. Skutočnosť za rok 2012 bude závisieť od rýchlosti realizácie projektov, čo bude premietnuté do sekundárnych právnych aktov pre určenie príspevku na rok 2012.
Konečná výška príspevku Slovenskej republiky do 11. EDF na obdobie rokov 2014 až 2020 bude závisieť od výsledného kompromisu pri schvaľovaní viacročného finančného rámca Európskej únie na roky 2014 až 2020.
Príspevok je vykazovaný ako oficiálna rozvojová pomoc.